Zorgt Raidcontroller voor vertraging?

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een systeem staan met een 8SINXP1394 mb, 512 MB PC400, Intel Pentium 1,6ghz, ati radeon 9200 128mb ddr, 5 harde schijven, 2 cdromspelers, diskettedrive en zipdrive.

Ik heb Win98 op een Samsung 40gb staan. Daarnaast een Maxtor 120gb, 2 x 40 gb wd en nog een samsung 40gb. in totaal dus 280 gb. ik heb de laatste 4 schijven opgenoemd aangesloten op een RaidController ITE2812.

Net nieuwe drivers opgezet. Voor de RAIDconf ging alles goed. Nu een ramp.

Als ik type krijg ik niets te zien. Ik meot eerst wachten voordat ik wat zie. Aangezien ik blindtype en nog al snel zie ik dus echt niet wat ik doe. Alles gaat heel snel in het systeem qua opstarten, Internet Explorer, Word. Maar als je gaat werken .... mag ik ander bakje koppie koffie? zo langzaam en vooral in IE. Als ik de virusscanner(Trend Micro 2003) aanzet dan is het systeem niet meer vooruit te branden. Maar kopieren gaat juist supersnel. Zou het liggen aan de slechte IDE kabels? Mijn beeld wordt ook steeds slechter af en toe. Het beeld gaat ook soms schaduwen en zo. Alle drivers zijn geinstalleerd en ook vervangen.

Ik heb nu memturbo draaien en daar staat keurig 196mb vrij en ook al ga ik naar de 402mb dan nog. wie heft een oplossing?

Let niet op typefouten want ik kan niet zo snel terugelzen of bewerken want ik heb hierover bijna 20 minuten overgedaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Guru Evi
  • Laatst online: 21:34
Hoe is je RAID-config? Linear, RAID 0, 1 of 5
Wat zet je er ook op: Win98. Draai eens Linux en zie of het nog zo traag draait. Staat DMA wel aan enz.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dus je hebt drie 40Gb schijven en een 120GB op de raidcontroller zitten? Lijkt me niet echt verstandig.

En heb je misschien wat meer informatie over de raidcontroller. Ik ken hem nl niet en google ook niet. Ik neem aan dat ie over minimaal vier kanalen beschikt?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• itsalex
  • Niet online
Mijn raid staat op normaal dus alle 4 schijven zijn aangesloten op de raidcontroller(2 per kanaal). Ik heb W98 erop staan. DMA kan ik niet aanzetten. Dus het gevolg is dat met muziek het systeem gewoon problemen geeft en vooral met een virusscanner is het systeem niet meer vooruit te branden.

Ik heb express de raid aangesloten voor die extra hdtjes. Het is een ITE2812 geloof ik. Ik vind het trouwens wel heel raar dat bij de Maxtor 120gb de INT13 aan kan. Dat is toch SCSI troep en niet voor IDE voor toepassing?

[ Voor 28% gewijzigd door itsalex op 06-10-2003 01:10 . Reden: In tussentijd nog een reply moet ook beantwoord worden ]

• The Dolf
  • Niet online
Wat is normaal? Er zijn tig verschillende raid levels. Ik neem aan dat het een softwarematige controller betreft en dat je slecht de keus hebt tussen raid 0, 1, 0+1 en vervolgens JBOD.

En het is niet aan te raden om meer dan 1 schijf per kanaal te hebben. Performance gaat nl achteruit.

Gezocht!
Router

• itsalex
  • Niet online
Dit type Raid kan volgens mij ook nog CD-Romspelers en zo aan. Normaal betekend dat de Raid gewoon een IDE controller wordt. Alleen bij mij is het zo erg dat de performance naar beneden. Ik dacht dat het aan W98 ligt maar ik ga morgen even wxp erop zetten om te kijken of dan het prob over is. Ik heb namelijk dit bord eerder gedraaid met Wxp en toen had ik ook die performance die naar beneden zakte. Maar zoals nu is het echt een ramp om mee te werken. Selecteren gaat niet, typen gaat voor geen meter maar kopieren bestanden tussen schijven gaat als een trein. 100 mb in 10 sec over 2 schijven vind ik niet slecht zonder virusscanner.

Ik heb trouwens net even de raid uitgezet en ja mijn performance was echt weer terug maar direct ga ik hem weer aanzetten voor mijn hd.

• The Dolf
  • Niet online
Dat is dus een schrijfsnelheid van 10 meg per seconde. Dat is idd als een trein (die van de NS dan).
Haal eens twee schijven van je raidcontroller en test dan nog eens. Vier is echt te veel.

En hoe kan je raid nou aan en uit zetten? Dat kan helemaal niet zonder te formateren.

Gezocht!
Router

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Dus als ik het goed begrijp heb je 4 schijven in raid level 0 staan (dus win98 geeft maar 1 volume aan en geen 4).
Als dat zo is gebruik je maar 40 GB van je 120 GB grote maxtor schijf.
En om 100 mb te kopiëeren in 10 sec vind ik maar traag. Ik doe er zelf maar 5sec over zonder raid.

[ Voor 22% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-10-2003 01:27 ]

• itsalex
  • Niet online
Nee sorry kijk mijn Raidcontroller kan je als normaal IDE controller inzetten. Kijk maar op de Gigabyte site als dat er nog staat dat je dus je Raid als extra IDE controller kan in zetten wat wil zeggen:
Je hebt dus een IDE3 en een IDE4 waardoor je dus in totaal 8 HD kan aansluiten zonder Raidconfiguratie. Ik heb net even 4,4 gb overgezet van een HD op IDEkanaal 3 slave naar HD op IDEkanal 4 master met een ongeveer tijd van ongeveer 8 min. Maar alleen als ik hier type dan is het niet doen en mijn scherm overgang is bagger. Dus een nieuw venster en sluiten dat gaat gewoon niet goed.

Ik gebruik nu nog maar Pin40 kabel dus je kan lachen als het strax Pin80 kabel worden. Maar alleen het typen in Windows gaat voor geen ene meter. Het blijft hangen en steken. Anders ga ik een Promise controller er even naast plaatsen en kijken hoe dat gaat. Ja kan ik in totaal 12 hd aansluiten(helemaal vet)

Kijk qua performance van de HD heb ik geen klagen als je ziet hoe snel alles is en werkt dan zou je niet zeggen dat het maar 1,6ghz is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe is je CPU verbruik tijdens zulke vertragingen? Normaal of 100%?

Verwijderd

itsalex schreef op 06 oktober 2003 @ 01:34:
Ik gebruik nu nog maar Pin40 kabel dus je kan lachen als het strax Pin80 kabel worden
Probleem gevonden.... 40 pins kabel kan volgens mij maximaal maar udma33 aan en geen umda100, vind je het gek dat ie dan zo traag is, dit had ik op mijn oude pc ook. Toen ik overstapte naar 80 aderige kabels ging ie echt als een trein :).zo snel mogelijk vernieuwen dus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt mij anders behoorlijk sterk dat je hierdoor de door de TS beschreven symptomen krijgt .. Maarja niet geschoten is idd mis. Just give it a try :)

Verwijderd

BalusC schreef op 06 oktober 2003 @ 11:23:
Het lijkt mij anders behoorlijk sterk dat je hierdoor de door de TS beschreven symptomen krijgt .. Maarja niet geschoten is idd mis. Just give it a try :)
zit deels wat in ja, maar udma 33 is toch wel een stukkie trager als umda100, vooral als je moet kopieren van de ene naar de andere schijf...

• itsalex
  • Niet online
Ik heb een bestand van 436mb tussen 2 schijven geschoten. 33 sec om exact te zijn. Vind ik niet slecht. Maar het gaat als ik tekst tik zoals hier op dit forum. Dat lukt wel maar mijn cursor is al bijna aan het einde en als ik stop dan komt mijn tekst. Dat is best langzaam. Maar het allemaal begonnen sinds die RAID oplossing. Ook in MS Word is dit probleem en mijn venster opbouw is heel traag. De computer is heel snel maar even wat tikken of zo zit er niet in.

Mijn schijven zijn geen probleem, maar het gaat om het punt in Windows dat alles wat op mijn venster staat gaat zo langzaam. Zet ik raid uit punt opgelost.

Verwijderd

foute drivers voor je videokaart ??
lijkt het toch het meest op.
kopy gaat goed.
apps draaien ook.
schermopbouw traag.. tpch ?

• itsalex
  • Niet online
Ik heb net nieuwe drivers erop gezet. Dat leek goed te gaan en nu niet meer. Dat valt nu ook weer weg. Maar het rare is dat het sinds de RAID controller erbij is gekomen is het gekomen. De RAID configuratie is supersnel maar het lijkt wel of de computer of mb het niet trekt of zo. Ik dacht ook dat is de videokaart. Het is een ATI Radeon 9200 128 MB DDR geheugen. Maar het rare is kijk zonder RAID gaat alles als een trein en met RAID gaat alles zo langzaam qua beeldopbouw, tekstopbouw en zo.

Ik ga wel morgen even Wxppro proberen. Misschien dat dat werkt of heeft iemand nog een ide(e)?

• itsalex
  • Niet online
Nee ik ben voor geen meter opgeschoten met die handel. Alles gaat supersnel maar niet het tikken in de Quick Reply dat sleept over het scherm.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Je snelheid klinkt nog aan de trage kant zo'n 13 MB/sec bij het kopieren, terwijl er tegenwoordig schijven zijn die rond de 40 - 50 MB/sec zitten.

Als ik het goed begrijp heb je de controller als normale IDE controller bijzitten en heb je GEEN RAID array aangemaakt.
Heb je het systeem geprobeerd zo kaal mogelijk te starten (voorbeeld, alleen bootschijf om windows op te starten en 1 HD op de RAID controller), overige IDE meuk even loskoppelen en eventueel extra PCI devices.
Heb je nog wat gevonden in de eventlog in Windows XP? Misschien dat er controller fouten staan ... (Start -> uitvoeren -> eventvwr.msc -> ok -> systeem)
Ik ga er als laatste van uit dat je NIETS hebt overgeklokt, klopt dat? :)

BF2 stats Systemen

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Klinkt een beetje alsof je een interrupt conflict hebt , bijv tussen je toetsenbord en een
van je ide kanalen. Kun je dat eens checken ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• itsalex
  • Niet online
Er is niets overgeklokt. Mijn USB en Audio is gedeeld met de Raidcontroller. Mijn tb heeft IRQ 1 dus dat is normaal. Maar het is alleen wanneer je de RAID aanzet. Ik heb nog gedacht aan een rotte hd maar dat is ook neit zo. Mijn IE blijft ook zoeken bv met deze pagina. IE is niet klaar maar steeds aan het openen. Rotte W98 denk ik nu. Was het nou maar een interrupt maar dat is ook gecheckt. Ik ga wel even opzoek naar een nieuwe bios van die raidcontroller. Ieder idee suggestie is heel welkom.

Verwijderd

controleer eens je IDE kanalen of ze niet per ongeluk in PIO modus (max 16MB/s) staan ipv UDMA (max 133MB/s of150MB/s)

• itsalex
  • Niet online
Nee het is gewoon het typen en IE blijft maar hangen en wachten tot reactie. Echt helemaal gek van te worden. Kijk is het een keer niks aan de hand maar het blijft nu steeds keer op keer. Ik ga proberen vandaag of morgen even Wxp Pro erop.

Pagina: 1