Toon posts:

Dedicated Photoshop Machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers...

Momenteel ben ik bezig met de opzet van een grafisch ontwerp bureau, voor het ontwerpen van stickers, flyers, webpagina's, huisstijlen en logo's. Een hele hoop dingen zijn op orde en ik ben nu bezig met de financiele planning. Ik ben hier al een heel eind mee gekomen enkel ik stuit nu op een probleem.

Het is de bedoeling dat ik een 2tal werkstations aanschaf, enkel ik wil dat de werkstations zo goed mogelijk werken en dat ik dus het beste eruit kan halen. Het enige wat deze systemen moeten doen is Photoshop draaien. En wel zo stabiel en snel mogelijk. Tevens wil ik dat het systeem niet al te snel vervangen moet worden, maar hij moet wel geupdate kunnen worden.

Wie kan mij een aantal dingen duidelijk maken aan de hand van eigen ervaring of feiten uit benchmarks en dergelijke. Welke processor moet ik kiezen, een Intel of een AMD? Dual processor? Welk geheugen kan ik nemen? Normaal DDR? of geregistreerd? Welk mainbord moet ik gebruiken? Welke harde schijven zijn aan te raden? Grafische kaart? Hieronder staat hoe mijn plan tot nu toe is:

AMD AthlonXP 3000+
Coolermaster Silent CPU cooler
Gigabyte GA-7NNXP
2x512Mb DDR400 Twinmos geheugen in dual-channel
Matrox Millenium/Parhelia
2x120Gb Maxtor 7200rpm SATA RAID0
LiteOn 52x CDRW
Aopen H600 behuizing met 300watt silent voeding
Windows XP Pro
Photoshop 7 EN

Elke reactie is welkom... _/-\o_

edit: Na een aantal benchmarks neem ik toch een Matrox kaartje op aanraden van vehpol :)

edit: een a-merk pc, wel het uitzoeken waard

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 01:08 ]

Verwijderd

Is 300 watt wel genoeg? Denk een beetje aan de schamele kant...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05
1 Gb ram idd zeker wel. Raid is ook wel leuk. Verder KAN dual-cpu ook wel uitmaken. Videokaart vind ik niet relevant, bij wijze van kan het nog op een S3 PCI kaartje. Die 9600 is leuk, maar heeft niet-nuttige 3D power.

Wat voor monitor komt erop?

En nog belangrijker: over wat voor resoluties enzo praten we?
En wil je geen Mac? Die wordt binnen de reclamewereld veel meer gebruikt, zeg maar gerust voor 95%

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 21:02

vehpol

Go Go Gadget!

Ten eerste is dit topic hier niet zo gewenst, er is een centraal topic voor.

Ten tweede, zoek eens even op de FP naar was reviews, daar staat genoeg over verschillen tussen AMD/Intel in benchmarks bij bepaalde programma's.

Ten derde, je gaat voor 2D kwaliteit, ga dan voor nVidea of nog beter voor Matrox

Ten vierde, klinkt als een goed systeem :) (geluidskaart met goedkope boxjes, voor de zekerheid?)

[ Voor 5% gewijzigd door vehpol op 06-10-2003 01:03 . Reden: Een u en een r te veel ]

Ceci n'est pas une signature!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 23:38

Spikey

Making the web accessible!

Kun je voor stabieliteit niet beter gewoon een A-Merk pc nemen? Dan heb je ook nog garantie (on-site liefst :p)
lijkt me aantrekkelijker dan wanneer je de pc's zelf in elkaar gaat schroeven..

Je mag dan een tweaker zijn, maar het gaat hier wel om een bedrijf je natuurlijk.
Het systeem opzich klinkt helaemaal niet slecht, maqar persoonlijk zou ik voor een A-merk gaan

[ Voor 33% gewijzigd door Spikey op 06-10-2003 00:59 . Reden: toeevoeging ]

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Echt alleen Photoshop?
Dual processor misschien? Vindt Photoshop wel prettig.
Voor de rest zou ik twee aparte harde schijven pakken... Photoshop wil het liefst de scratchdisk op een andere drive als het OS.

Of koop een Mac...

[ Voor 6% gewijzigd door RèLF op 06-10-2003 01:00 ]

Obviously you're not a golfer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik die Radeon eruit foompen en er een Matrox inhangen. Ik moet zeggen dat ik nog niets gezien heb dat beter is dan Matrox kaartjes (hoewel atis er dicht bij komen, ze zijn het net niet).
Uiteraard is het ook redelijk belangrijk om te kijken wat voor monitor er aan komt te hangen.

Dat is denk ik belangrijker dan de proc e.d.

en intel of AMD maakt allemaal geen **** uit.
vehpol schreef op 06 oktober 2003 @ 00:57:

Ten derde, je gaat voor 2D kwaliteit, ga dan voor nVidea of voor Matrox
dan juist geen Nvidia. Die hebben over het algemeen de slechtste filters erop zitten en trekken de laagste refreshrates.
hoewel het met de huidige kaarten weinig verschil maakt heb ik toch liever een matrox dan een nvidia ding.

[ Voor 35% gewijzigd door TERW_DAN op 06-10-2003 01:00 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ati Radeon 9600 Pro 128Mb
2x120Gb Maxtor 7200rpm SATA RAID0

Dat zou ik veranderen, RAID(0), lekker als er 1 crashed. Ben je al je Data kwijt, ik zou dan ook voor raid(1) gaan.

Verder die videokaart. Daar zou ik een matrox parhelia van maken. kan wel lekker werken meerdere monitoren, en zijn nog voor office werk een stuk beter als een 3d monster.

En eventueel meer geheugen. Daar heb je namelijk het meeste aan bij PS, zeker bij profesionele graphics...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Spikey schreef op 06 October 2003 @ 00:58:
Kun je voor stabieliteit niet beter gewoon een A-Merk pc nemen? Dan heb je ook nog garantie (on-site liefst :p)
lijkt me aantrekkelijker dan wanneer je de pc's zelf in elkaar gaat schroeven..
Dat maakt geen reet uit.

Het enige waarom een systeem onstabiel zou kunnen worden is wanneer je zelf slechte componenten gaat gebruiken.

Denk hierbij vooral aan noname voedingen, moederborden van de meest exotische fabrikanten, en goedkoop geheugen zonder enig merk erop.

Een "A-merk pc" bestaat evengoed uit componenten, vaak nog slechtere ook dan wanneer je het zelf samen kunt stellen.

-----------
Zelf zou ik ook voor jouw kast gaan (Aopen H600 A of B). Die voedingen geven continu 300 watt.
Dat is wel een stuk meer dan zo'n geschakelde no-name prutvoeding waar "max 300 watt super power" op staat. :)

Moederbord: merk doet er niet zo toe. Als het maar een a-merk is (vanwege bios updates en websupport).
Met een Intel chipset. Is vrijwel altijd stabiel.

Bijbehorende P4, eventueel met stillere koeler.
1 of 2 GB RAM geheugen, a-merk uiteraard. Geen gezeik met te warme rotzooi die onstabiel wordt.

Videokaart: ATI of Matrox. Vooral Matrox is beter geschikt voor 2D applicaties. De nvidea kaarten zijn leuker om mee te gamen.

Voor de rest:
2 HDD's waarbij eentje voor backup. En een DVD brander of tape-geval erbij om nog meer backups te maken.
Je moet eens kijken wat voor ramp zich voordoet wanneer jij bijvoorbeeld je hele kast uit je handen laat donderen, en beide HDD's stuk zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door dreeke op 06-10-2003 01:06 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 16:34

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Kijk eens naar reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2003 als basis voor je systeem. De geluidskaart en speakers kan je dan wel weglaten, maar je hebt iig een goed uitgangspunt.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 21:02

vehpol

Go Go Gadget!

Terw_Dan schreef op 06 October 2003 @ 00:58:

[...]

dan juist geen Nvidia. Die hebben over het algemeen de slechtste filters erop zitten en trekken de laagste refreshrates.
hoewel het met de huidige kaarten weinig verschil maakt heb ik toch liever een matrox dan een nvidia ding.
Als je mijn post leest zeg ik ook dat Matrox de voorkeur geniet ;) Verder dacht ik dat nVidea juist betere 2D filters had dan Ati, maar goed, ik maak ook wel eens een foutje, daar heb ik me dan blijkbaar in vergist.

Edit: Ik heb mijn post veranderd, ik had iets anders getypt dan ik dacht, nu staat het er wel goed :) (maar nog steeds dus een beetje fout :+)

[ Voor 12% gewijzigd door vehpol op 06-10-2003 01:04 ]

Ceci n'est pas une signature!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Aanrader voor de topicstarter om even een paar reviews op te zoeken, en de "best buy guide" te bekijken. :)

En een paar verschillende winkels binnen te lopen waar ze systemen op maat maken, kijken wat zij zelf aanbevelen. Kijk en vergelijk :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Thnq voor de reactiez...

Bij deze kan het topic al wel op slot, en thank tweakers.net voor de best buy guide :) ik print em uit en ga naar een shop waar ze dat ding voor me op maat maken ;) wel een paar kleine aanpassingen natuurlijk. een Dual Xeon met 1Gb geheugen, een Matrox kaartje en een Iiyama/Sony 20inch CRT

_/-\o_

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:53

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

thegoat: topics gaan niet op slot, alleen omdat de topicstarter de oplossing gevonden heeft hoor :)
Veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe systeem.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 01:20:
Thnq voor de reactiez...

Bij deze kan het topic al wel op slot, en thank tweakers.net voor de best buy guide :) ik print em uit en ga naar een shop waar ze dat ding voor me op maat maken ;) wel een paar kleine aanpassingen natuurlijk. een Dual Xeon met 1Gb geheugen, een Matrox kaartje en een Iiyama/Sony 20inch CRT

_/-\o_
Mag ik je nog een tipje geven.
Als geld geen rol speelt zou ik toch een Sony boven een iiyama verkiezen. Heb hier een 22" iiyama staan, perfect ding maar is een stuk minder scherp dan een Sony CRT.
En als je toch met geld aan het gooien bent zou ik er zelf BNC kabels aanhangen (het scheelt op mijn 22" echt stukken in scherpte).

en dual Xeon... beetje over kill imho

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

En vergeet de DLT tape streamer niet als je 2 bakken koop met RAID0, dan is een backup draaien toch wel handig ;)

Alle proemn in n drek

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43
2x512Mb DDR400 Twinmos geheugen in dual-channel
ik denk dat je er beter aan doet om er meer geheugen in te zetten. werk hier bij een bedrijf waar ook gewerkt wordt met photoshop.
probleem is alleen dat als je een beetje mooi psd'tje hebt dat hij minstens een gieg groot wordt.

het probleem dat onstaat is dat de computer het niet trekt, het is trouwens een snelle bak, maar als je iets gaat wijzigen in dat plaatje duurt het makkelijk een kwartier om iets te kunnen verplaatsen. probleem is ook dat er te weinig geheugen in zit (1 gieg).
om bij jou het probleem te verhelpen zou ik je toch aanraden om er meer geheugen in te zetten. toch wel minimaal 2 gieg, om zo grote plaatjes lekker te kunnen draaien.

het is een aanrader, maar wat je er mee doet moet je zelf weten, als er ooit een topic wordt geopend met de titel "plaatjes in photoshop traag" , dan heb ik het gezegt :Y)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als je het alleen voor (professioneel) photoshop gaat gebruiken... Waarom dan niet voor een (Power)Mac gaan??
Die dozen worden niet voor niets veel gebruikt in de grafische industrie.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlaTieBla schreef op 07 October 2003 @ 11:21:
Als je het alleen voor (professioneel) photoshop gaat gebruiken... Waarom dan niet voor een (Power)Mac gaan??
Die dozen worden niet voor niets veel gebruikt in de grafische industrie.
Dit is helaas al een beetje achterhaald aangezien een PC niet meer onder doet voor een Mac op dat gebied. Qua kosten kom je ongeveer gelijk uit.

Hoe dan ook, mag ik even melden dat ik op mijn P4 Celeron 1,8 Ghz met 256 Mb DDR heerlijk kan photoshoppen. Een dual Xeon vind ik persoonlijk nogal overkill om heel eerlijk te zijn. Ik ben het alleen eens over de grafische kaart welke ook naar mijn mening het beste een Matrox nemen.

To be determined...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raid is niet echt nodig. Als je 2 schijven koopt, voor een photoschop machine, kun je ze beter los hangen.

Photoshop wil zijn scratch-disk liever op een aparte schijf, met raid 0 staat ie dus op de systeem schijf.

specs

Pagina: 1