[Outlook] Hoe doen ze dat, mijn emailadres vergaren?

Pagina: 1
Acties:

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 17:40

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Goed, we hebben spiders, maillijsten en andere dingen die ervoor zorgen dat wij onze dagelijkste portie spam binnenkrijgen. Met deze zaken moeten wij leren leven omdat er bijna niemand is in de regering in alle landen die er ook maar iets van aantrekt. Spam is daar en wij moeten ermee leren leven tot mijn grote verdriet.

Nu overkwam mij laatst iets anders, iets wat voor mij totaal nieuw is.
Ik schijn mij aangemeld te hebben op een site waar ik niet eens gegevens heb achter gelaten. Het enige wat ik kreeg was een popup (javascript) met de melding "bedankt voor het aanmelden".

Ik had echt zoiets van "yea, right" en ik sloot het venster.

Nu, drie dagen later vind ik ineens een mailtje en guess what, het is dus van diezelfde site als van dat popupje. Hoe het kan? Ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat ik hiervan over mijn nek ga, het is niet meer nodig om een emailadres achter te laten, ze ruiken jouw emailadres wanneer je op een linkje klikt. Blijkbaar heeft mijn emailadres het bekende geurtje van "spam mij maar de duistere krochten van het riool in" want werkelijk waar, het kan dus.

Goed, ik ben maar even gaan spitten in die pagina "save source as" en met het kladblok in de hand maar lekker spitten.

En raad eens wat ik tegenkom?
Juist:
<!-- START OPTIN LIGHTNING HEADER CODE -->
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" src="http://www.goedkoop.org/optin/lightning.js"></script>
<!-- FINISH OPTIN LIGHTNING HEADER CODE -->
Dat ziet eruit als een leuk script wat een beetje mijn emailadres gaat zitten vergaren.

Tijd voor een verder onderzoekje op de site zelf.
Dit leverde nog een interessant dingetje op:
</font>
<p><center><!-- START OPTIN LIGHTNING REMOTE BUTTON CODE -->
<FORM NAME="lightning" METHOD="post" ACTION="mailto:DITADRESISVOORSPAM@LLLLLLL.BLA?subject=subscribe" ENCTYPE="text/plain">
<INPUT TYPE="hidden" NAME"=nothing" VALUE="nothing">
<INPUT TYPE="submit" NAME="button" VALUE="Meld mij nu aan!">
</FORM>
<!-- FINISH OPTIN LIGHTNING REMOTE BUTTON CODE --></center></td>
</tr>
</table>
“DITADRESISVOORSPAM@LLLLLLL.BLA “ staat voor een emailadres die naar de ‘admin’ van die site gaat ofzo. Ik heb deze eens veranderd in mijn adres en nadat ik die pagina (lokaal opgeslagen) opende kreeg ik prompt een email.
Hoe zag dat mailtje eruit?
Van: Mijn emailadres
Aan: Mijn emailadres
Onderwerp: Subscribe
Bericht: button=Meld mij nu aan!
Nou, is dat niet iets waarvan een normaal mens over zijn nek gaat?
De vraag is, hoe komen ze dan aan dat adres? Nu heb ik het hard op die pagina moeten zetten maar als je er normaal op komt dan pakt hij toch dat adres van jouw Outlook-cliënt. Hoe zit dat, heeft dat iets met die lightning.js te maken?

Wat kan ik hiermee? Kan ik ergens een klacht over deponeren? Dit zou een officiële site moeten zijn die gewoon op een onofficiële manier aan haar gegevens komt.

In ieder geval heb je er weer een reden erbij om voorzichtiger om te gaan met jouw klikgedrag en welke sites je opent, voor je het weet staat jouw geliefde adres op een maillijst waarvan je niet eens weet dat hij erop staat.

Edit:
Jahoor, die lightning.js doet precies wat ik dacht.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////
//
// lightning.js
//
// javascript code used in conjunction with the auto-capture system
// ONLY EDIT THE ONE LINE OF CODE BETWEEN THE EDIT COMMENTS BELOW
//
//////////////////////////////////////////////////////////////////////

function setCookie(name, value, expire)
{document.cookie = name + "=" + escape(value) + ((expire == null) ? "" : ("; expires=" + expire.toGMTString()))}

function getCookie(Name)
{var search = Name + "=";if (document.cookie.length > 0)
{offset = document.cookie.indexOf(search);
if (offset != -1) {offset += search.length;end = document.cookie.indexOf(";",offset);
if (end == -1)
end = document.cookie.length;return unescape(document.cookie.substring(offset, end))
}
}
}

function setBeenHere()
{ var Value="thunder";setCookie("thunder",Value,null);
}

function DoIt()
{ if (navigator.appVersion.indexOf("AOL") == -1){var GetIt=getCookie("thunder");
if(GetIt==null){
if (confirm(
///////////////////////////////////////////////////////////////////
//////// EDIT THE NEXT LINE ONLY - EDIT THE NEXT LINE ONLY ////////
"Meld u nu aan bij www.goedkoop.org en krijg altijd de\ngoedkoopste en nieuwste aanbiedingen als eerste!!!\n"))
////// DO NOT EDIT ANY FURTHER - DO NOT EDIT ANY FURTHER //////////
{setBeenHere();
document.lightning.button.click();
} else
{setBeenHere();
}
}
}
}

function NukeIt()
{setCookie("lightning",null,null);
}

var counted=0;
Nja, ik kan dus niets meer vinden wat duidt op iets wat een emailadres moet verzamelen.

[ Voor 57% gewijzigd door bazs2000 op 06-10-2003 00:13 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

'tis Een vrij bekend trucje, maar de mailto-tag die hier de action van 't formpje is zou gewoon een nieuw mailtje in je mailprog moeten maken, waarna je zelf op de 'Send' knop moet drukken. Wanneer dat niet zo is, mag dat een behoorlijk beveiligingslek worden genoemd. Hier met de combinatie MozillaFirebird/Thunderbird krijg ik in ieder geval op de genoemde site inderdaad een normaal windowtje van Thunderbird te zien, waar ik eerst zelf nog op 'Send' moet klikken.

'k Weet niet of ongevraagd mailen nu een nieuwe 'feature' in Outlook is, maar 'k kan 't me haast niet voorstellen :X

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Nou, zet jezelf dan maar schrap want met IE krijg je in combinatie met Outlook geen window waarbij je op 'send' moet drukken, dit gebeurt volautomatisch. :{

Kortom, er is dus toch een megalek te vinden (weer)?

Edit:
Ohja, Outlook komt bij mij meestal met een bevestigingsscherm wanneer er iets is wat een mailtje probeert te verzenden maar dat is hiermee niet het geval.

[ Voor 30% gewijzigd door bazs2000 op 06-10-2003 00:19 ]

Verwijderd

Interessant stukje werk heb je daar verricht, bazs2000. Het script doet zich kennelijk vor als dat jij gegevens submit en verzend. Hiervoor word dan je default email account gebruikt. Heb je het hierbij nu over Outlook, Outlook Express of beide?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 06:40

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb zelf ff de code gecopied en gepaste, en bij mij (WinXP met Outlook 2003) krijg ik gewoon de waarschuwing te zien dat dit form per e-mail verzonden wordt, en of ik daar mee door wil gaan.
Kennelijk staat er bij jou roch iets ingesteld dat hij het niet vraagt.
Welk OS en welke outlook versie gebruik je, en heb je toegang tot een andere pc waar je dit ook uit kunt proberen?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Ik gebruik al jaren geen Outlook express meer, alleen maar Outlook.
Het leuke is wel dat je Outlook niet eens open hoeft te hebben want ik heb het alleen maar open wanneer ik mijn mail check en daarna sluit ik het weer meteen. Dus ten tijde dat ik die pagina open had was Outlook gesloten en toch is het mailtje de deur uit gegaan.

Ook nadat ik het emailadres gewijzigd had naar mijn eigen adres was Outlook gesloten en toch kreeg ik die aanmelding binnen. Het lijkt er dus op dat Outlook een leuk lekje heeft. :{

Overige info:

WinXP Pro (eng)
Outlook 2000
IE6.0

Ik patch alles wat op mijn weg komt en alles wat uit zichzelf moet mailen moet bover water komen met een mededeling. Dit gebeurt dus niet bij deze pagina.

[ Voor 18% gewijzigd door bazs2000 op 06-10-2003 00:31 ]

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

'k Schop 'm overigens even naar SA :)
I&T -> SA

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

De oplossing:
Maak een nieuw mail account aan met wat _niet bestaande_ gevevens(mail server + account), en stel deze in als standaard.
Knappe jonge die op deze manier mijn mailadres kan achterhalen.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 00:39:
De oplossing:
Maak een nieuw mail account aan met wat _niet bestaande_ gevevens(mail server + account), en stel deze in als standaard.
Da's geen oplossing, da's een workaround ;)

Nadeel daarvan is natuurlijk ook dat je dus èlke keer als je iemand wilt mailen weer voor je normale mailaccount moet kiezen in een dropdown boxje; persoonlijk zou ik daar echt helemaal geen zin in hebben :)

- Pastor Richards @ VCPR

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Dat is wel een idee want Outlook pakt toch alle adressen om de mail mee op te halen. Die foutmelding heb ik dan liever dan een berg mail waar ik niet op zit te wachten. :)
Dat ga ik nu even instellen.

Toch zit je er wel mee want er zullen vast wel meer pagina's zijn die hiervan gebruik maken.

Edit:
Zie intoxicated, daar zit weer wat in en dat is ook weer lastig.
Ik ga dan toch maar een andere mailcliënt installeren met daarin een nietbestaand adres en die als standaard zetten. Dan kan ik met Outlook wel gewoon werken omdat deze niet de standaard cliënt zal zijn. :)

[ Voor 33% gewijzigd door bazs2000 op 06-10-2003 00:45 ]

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 11:21

Spikey

Making the web accessible!

Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 00:39:
De oplossing:
Tis idd een workaround waar ik ook aan zat tre denken, maar het is geen echte oplossing. Best schandelijk dat het dus op deze manier gebeurd. :( :(

bazs2000 :
Heb je de webmaster al een email gestuurd? of het hostingbedrijf waar ze hosten.. ik vermoed dat dit toch echt ingaat tegen de algemene voorwaarden

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Kan ik wel gaan doen, alleen is dat iets voor morgen omdat ik er nu niet veel voor voel om zo laat nog een flinke lap text in elkaar te frutten. Ik wil het serieus gaan aanpakken en ik wil dus niet aan komen zetten met een bericht als "Hey lullo, weet je dat je automatisch adressen zit te vergaren?". Ik wil het toch een beetje goed doen en dat kost tijd.

Wanneer ik dit heb gedaan dan zal ik jullie op de hoogte houden. :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31

crisp

Devver

Pixelated

dit is trouwens de grote boosdoener:

code:
1
document.lightning.button.click();

door deze code wordt er dus een onclick op de submit-button getriggered. Voorheen werkte dit niet eens in Mozilla/Firebird, maar ik begrijp dat ze het daar nu ook ingebakken hebben? slechte zaak imho aangezien events altijd user-generated moeten zijn.
Dat bepaalde versies Outlook ook geen warning geven is mijns inziens inderdaad gewoon een BUG ( en niet zo'n kleintje ook :/ )

Intentionally left blank

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 06:40

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb het lightning.js script even bekeken, en het enige wat het doet is een javascript confirm box openen met de melding "Meld u nu aan bij www.goedkoop.org en krijg altijd de\ngoedkoopste en nieuwste aanbiedingen als eerste!!!\n".
Als je hier op cancel drukt gebeurt er helemaal niets, maar als je op OK drukt, dan drukt hij automatisch voor je op een verborgen knop die een e-mailtje verstuurd.

Het adres van de makers van dit script ben ik ook tegen gekomen met google : http://www.optinlightning.com/manual/autoinfocapture.html

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
bazs2000 :
Heb je de webmaster al een email gestuurd? of het hostingbedrijf waar ze hosten.. ik vermoed dat dit toch echt ingaat tegen de algemene voorwaarden
Heb eens op die site van Optin Lightning gekeken, en daar stond ook een leuke teskt:
Anti Flame "Proof System"

OptIn Lightning is the first system to proudly boast this feature. If you ever have any angry subscribers that claim they never subscribed to your mailing list, just enter their address in the "Anti-Flame" proof box located at the bottom of the demo panel. This gives the entire IP feed, not just the address. Here's a blurry screenshot but you get the point..

Afbeeldingslocatie: http://www.optinlightning.com/IP_Proof.gif

If the subscriber reports you to your ISP or host, just copy that and paste it in an email to them, and that's definitive proof they indeed subscribed to your list.
Dus als zo'n mailtje automatisch wordt verstuurd EN ik die tekst er bij lees ben je als onschuldig websurfer zijnde flink genaaid. :S

[ Voor 10% gewijzigd door ironx op 06-10-2003 00:59 ]

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
En toch valt het onder de noemer 'malafide praktijken' omdat je jezelf dus tijdens het surfen aanmeldt bij zoiets. Ik ben dus niet genaaid, wat jij aanhaalt is een text van een andere site en die is niet van toepassing op de site waar ik mee te maken heb.

Edit:
Een surfer meldt zich niet bewust aan en dus kun je het gewoon bij een ISP of hoster melden. De scripts zijn gewoon het levende bewijs. :)

[ Voor 27% gewijzigd door bazs2000 op 06-10-2003 01:02 ]

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 11:21

Spikey

Making the web accessible!

ironx schreef op 06 oktober 2003 @ 00:56:
[...]

Heb eens op die site van Optin Lightning gekeken, en daar stond ook een leuke teskt:

[...]

Dus als zo'n mailtje automatisch wordt verstuurd EN ik die tekst er bij lees ben je als onschuldig websurfer zijnde flink genaaid. :S
Het maakt niks uit, als je je ISP of dat hostingbedrijf dat stukje ook gelijk laat zien dan weten hun ook genoeg natuurlijk :|

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:12
bazs2000 schreef op 06 October 2003 @ 01:00:
En toch valt het onder de noemer 'malafide praktijken' omdat je jezelf dus tijdens het surfen aanmeldt bij zoiets. Ik ben dus niet genaaid, wat jij aanhaalt is een text van een andere site en die is niet van toepassing op de site waar ik mee te maken heb.
Ik bedoel alleen te zeggen dat ze dat dus waarschijnlijk wel tegen je zullen gebruiken (dat JIJ je PERSOONLIJK aangemeld hebt) waneer jij een klacht neerlegt (mocht je al antwoord van ze krijgen). Rotste is natuurlijk ook dat zulke bedrijfjes vaak ook niet te beroerd zijn om je email adres even voor je verder te distribueren :r

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Ik vat 'm. :)
Het zal waarschijnlijk op niets uitlopen maar ik kan het allicht proberen. Ik kan in ieder geval met argumenten komen waarom ik mijn aanmelding niet zelf heb verzonden.

• SilentStorm
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

* subtiel schopje. Bij het doornemen van mn bookmarks kwam ik dit topic nog tegen. Ik vroeg me af of je (bazs2000) er nog wat van gehoord hebt.

Het scriptje ligt er nog steeds onveranderd.

Was het jullie al opgevallen dat onderaan de website in het wit nog een stuk of veel keywords staan voor eventuele zoekmachines? Ik blijf het allemaal wat ... onethisch vinden.

Localhost is where the heart is

Pagina: 1