Goed, we hebben spiders, maillijsten en andere dingen die ervoor zorgen dat wij onze dagelijkste portie spam binnenkrijgen. Met deze zaken moeten wij leren leven omdat er bijna niemand is in de regering in alle landen die er ook maar iets van aantrekt. Spam is daar en wij moeten ermee leren leven tot mijn grote verdriet.
Nu overkwam mij laatst iets anders, iets wat voor mij totaal nieuw is.
Ik schijn mij aangemeld te hebben op een site waar ik niet eens gegevens heb achter gelaten. Het enige wat ik kreeg was een popup (javascript) met de melding "bedankt voor het aanmelden".
Ik had echt zoiets van "yea, right" en ik sloot het venster.
Nu, drie dagen later vind ik ineens een mailtje en guess what, het is dus van diezelfde site als van dat popupje. Hoe het kan? Ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat ik hiervan over mijn nek ga, het is niet meer nodig om een emailadres achter te laten, ze ruiken jouw emailadres wanneer je op een linkje klikt. Blijkbaar heeft mijn emailadres het bekende geurtje van "spam mij maar de duistere krochten van het riool in" want werkelijk waar, het kan dus.
Goed, ik ben maar even gaan spitten in die pagina "save source as" en met het kladblok in de hand maar lekker spitten.
En raad eens wat ik tegenkom?
Juist:
Tijd voor een verder onderzoekje op de site zelf.
Dit leverde nog een interessant dingetje op:
Hoe zag dat mailtje eruit?
De vraag is, hoe komen ze dan aan dat adres? Nu heb ik het hard op die pagina moeten zetten maar als je er normaal op komt dan pakt hij toch dat adres van jouw Outlook-cliënt. Hoe zit dat, heeft dat iets met die lightning.js te maken?
Wat kan ik hiermee? Kan ik ergens een klacht over deponeren? Dit zou een officiële site moeten zijn die gewoon op een onofficiële manier aan haar gegevens komt.
In ieder geval heb je er weer een reden erbij om voorzichtiger om te gaan met jouw klikgedrag en welke sites je opent, voor je het weet staat jouw geliefde adres op een maillijst waarvan je niet eens weet dat hij erop staat.
Edit:
Jahoor, die lightning.js doet precies wat ik dacht.
Nu overkwam mij laatst iets anders, iets wat voor mij totaal nieuw is.
Ik schijn mij aangemeld te hebben op een site waar ik niet eens gegevens heb achter gelaten. Het enige wat ik kreeg was een popup (javascript) met de melding "bedankt voor het aanmelden".
Ik had echt zoiets van "yea, right" en ik sloot het venster.
Nu, drie dagen later vind ik ineens een mailtje en guess what, het is dus van diezelfde site als van dat popupje. Hoe het kan? Ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat ik hiervan over mijn nek ga, het is niet meer nodig om een emailadres achter te laten, ze ruiken jouw emailadres wanneer je op een linkje klikt. Blijkbaar heeft mijn emailadres het bekende geurtje van "spam mij maar de duistere krochten van het riool in" want werkelijk waar, het kan dus.
Goed, ik ben maar even gaan spitten in die pagina "save source as" en met het kladblok in de hand maar lekker spitten.
En raad eens wat ik tegenkom?
Juist:
Dat ziet eruit als een leuk script wat een beetje mijn emailadres gaat zitten vergaren.<!-- START OPTIN LIGHTNING HEADER CODE -->
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" src="http://www.goedkoop.org/optin/lightning.js"></script>
<!-- FINISH OPTIN LIGHTNING HEADER CODE -->
Tijd voor een verder onderzoekje op de site zelf.
Dit leverde nog een interessant dingetje op:
“DITADRESISVOORSPAM@LLLLLLL.BLA “ staat voor een emailadres die naar de ‘admin’ van die site gaat ofzo. Ik heb deze eens veranderd in mijn adres en nadat ik die pagina (lokaal opgeslagen) opende kreeg ik prompt een email.</font>
<p><center><!-- START OPTIN LIGHTNING REMOTE BUTTON CODE -->
<FORM NAME="lightning" METHOD="post" ACTION="mailto:DITADRESISVOORSPAM@LLLLLLL.BLA?subject=subscribe" ENCTYPE="text/plain">
<INPUT TYPE="hidden" NAME"=nothing" VALUE="nothing">
<INPUT TYPE="submit" NAME="button" VALUE="Meld mij nu aan!">
</FORM>
<!-- FINISH OPTIN LIGHTNING REMOTE BUTTON CODE --></center></td>
</tr>
</table>
Hoe zag dat mailtje eruit?
Nou, is dat niet iets waarvan een normaal mens over zijn nek gaat?Van: Mijn emailadres
Aan: Mijn emailadres
Onderwerp: Subscribe
Bericht: button=Meld mij nu aan!
De vraag is, hoe komen ze dan aan dat adres? Nu heb ik het hard op die pagina moeten zetten maar als je er normaal op komt dan pakt hij toch dat adres van jouw Outlook-cliënt. Hoe zit dat, heeft dat iets met die lightning.js te maken?
Wat kan ik hiermee? Kan ik ergens een klacht over deponeren? Dit zou een officiële site moeten zijn die gewoon op een onofficiële manier aan haar gegevens komt.
In ieder geval heb je er weer een reden erbij om voorzichtiger om te gaan met jouw klikgedrag en welke sites je opent, voor je het weet staat jouw geliefde adres op een maillijst waarvan je niet eens weet dat hij erop staat.
Edit:
Jahoor, die lightning.js doet precies wat ik dacht.
Nja, ik kan dus niets meer vinden wat duidt op iets wat een emailadres moet verzamelen.//////////////////////////////////////////////////////////////////////
//
// lightning.js
//
// javascript code used in conjunction with the auto-capture system
// ONLY EDIT THE ONE LINE OF CODE BETWEEN THE EDIT COMMENTS BELOW
//
//////////////////////////////////////////////////////////////////////
function setCookie(name, value, expire)
{document.cookie = name + "=" + escape(value) + ((expire == null) ? "" : ("; expires=" + expire.toGMTString()))}
function getCookie(Name)
{var search = Name + "=";if (document.cookie.length > 0)
{offset = document.cookie.indexOf(search);
if (offset != -1) {offset += search.length;end = document.cookie.indexOf(";",offset);
if (end == -1)
end = document.cookie.length;return unescape(document.cookie.substring(offset, end))
}
}
}
function setBeenHere()
{ var Value="thunder";setCookie("thunder",Value,null);
}
function DoIt()
{ if (navigator.appVersion.indexOf("AOL") == -1){var GetIt=getCookie("thunder");
if(GetIt==null){
if (confirm(
///////////////////////////////////////////////////////////////////
//////// EDIT THE NEXT LINE ONLY - EDIT THE NEXT LINE ONLY ////////
"Meld u nu aan bij www.goedkoop.org en krijg altijd de\ngoedkoopste en nieuwste aanbiedingen als eerste!!!\n"))
////// DO NOT EDIT ANY FURTHER - DO NOT EDIT ANY FURTHER //////////
{setBeenHere();
document.lightning.button.click();
} else
{setBeenHere();
}
}
}
}
function NukeIt()