[slang] Wat voor slang & koppeling zijn dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag op een soort van rommelmarkt een stuk slang op de kop getikt voor bijna niks, en ik hoop dat een van jullie me kan vertellen wat voor slang dit is (materialen), waar-ie voor gebruikt word, en wat voor koppelingen het zijn die erop zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/hose_overview.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/hose_connector.jpg

De slang bestaat uit materiaal X met roestvrijstalen buitenmantel. De roestvrijstalen mantel zelf word nog beschermd door een laag plastic en een veer om de buigradius te beperken. Behoorlijk degelijk spul, en dat deze slang 15-20 bar druk kan hebben geloof ik wel. Maar of-ie ook tegen lage temperaturen kan, dat is de vraag.

In de koppelingen zitten geen ringen; het is een puur stalen koppeling die conisch in diameter oploopt. Met de (vrij draaiende) moer kun je 'm vastdraaien (duh).

Herkent iemand deze slang? Zo ja, wat is het binnenmateriaal?
Herkent iemand de koppelingen? Zoja, hoe heten die dingen officieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lijkt wel op van die slang die word gebruikt bij de afwas in restaurants enzow

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ziet hij er toch net iets te duur voor uit. Ook het feit dat er geen rubber ringen oid gebruikt worden doet me denken dat het toch iets is voor hydrauliek of gassen.
De binnendiameter is met ongeveer 9mm ook vrij klein voor een watertoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit eens gezien dat men de normale stugge koperen waterleiding wel eens verving met zo iets. Voor moeilijk berijkbare plaatsen of rare bochten, maar ik kan het via de pic niet helemaal naar waarheid beoordelen. Het lijkt er in iedergeval op.

Als het idd maar 9 mm is dan zal mijn bovenstaande verhaal wel niet opgaan....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 00:23 . Reden: DaBit was me voor... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 00:22:
Ik heb ooit eens gezien dat men de normale stugge koperen waterleiding wel eens verving met zo iets. Voor moeilijk berijkbare plaatsen of rare bochten, maar ik kan het via de pic niet helemaal naar waarheid beoordelen. Het lijkt er in iedergeval op.

Als het idd maar 9 mm is dan zal mijn bovenstaande verhaal wel niet opgaan....
de flexible slangen die jij bedoeld hebben een binnen diameter van 7 en hebben dus ook geen conische koppelingen......( ik heb er een 50 tal van liggen)

Het lijk mij eerder een slang voor de voedings of chemisch industrie......maar wat Dabit al zei kan het ook heel goed een olie leiding kunnen zijn.....dat zou ook de conische koppeling verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:03

Exigence

dnkroz

Is het niet een gewone gasslang :?
Voor de aansluiting van gaskachels en fornuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het een gasslang is, kan je kijken if het draad dat erin zit de goede kant(met de klok meedraaien om het vast te zetten).Als dit niet het geval is Dan weet je al dat het gasdraad is.

De mantel is waarschijnlijk rvs 304 vlecht, zit er onder de vlecht waarschijnlijk een rvs gegolfde slang. (vlecht wordt gebruikt om de slang sterker te maken. )

Deze slangen zitten volgens mij vaak onder de geiser of boiler.

Stuur hem anders ff op, kan ik zelf f kijken.

Ray

RaymondGaasbeek@msn.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lijkt mij ook een gasslang, maar als ik naar de tweede foto kijk moet ie volgens mij wel gewoon naar rechts vastgeschroefd worden.
Hij lijkt ook erg veel op de afwas slang op mijn werk, maar dan wel een wat duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
't lijkt idd een afwasslang te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:27

RammY

Dát!

Is dit niet zoon slang die ze vaak gebruiken in de keukenkastjes om de kraan aan te sluiten??
Anders zou het een hydroliek slang kunnen zijn... omdat die veer daar mij bekend van voorkomt.

[ Voor 35% gewijzigd door RammY op 14-10-2003 17:54 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:15

talin

ES-MA

flexibele hoge druk waterslang ( te gebruiken officieel als de druk hoger is als / dan 4 Bar .

is meestal gasdraad wat er als schroefdraad in zit , heeft andere hoeken qua schroefdraad dan Metrisch speciaal om beter af te dichten

als je em wilt gebruiken zijn er bij de betere ijzerboer verloopjes van gas naar Metrisch te verkrijgen .

gasdraad is ook meestal in engelse maten 1/3de 2/5de enz

en het is geen RVS maar messing ( is ook niet magnetisch ) RVS is altijd blank .

lage temperaturen ?? hoe laag ?

[ Voor 40% gewijzigd door talin op 14-10-2003 18:32 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
rond de -60 graen (-63 om precies te zijn (210k)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:17
M1lamb3r schreef op 14 October 2003 @ 18:36:
rond de -60 graen (-63 om precies te zijn (210k)
Dat is stap 1 in de planning en als ik het goed begrepen heb is stap 2 153K=-100celsius!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15
Gasslangen stinken na een paar jaar nog steeds naar gas.
Dit lijkt mij eerder een waterslang en wel voor boilers etc. In mijn ouderlijk huis zitten deze slangen aan de watertoevoer naar het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Het lijkt mij een afwasslang of een olieslang. In ieder geval iets wat veel gebruikt wordt vanwege de vrij aparte buigveerconstructie aan de onderkant. Dit moet een functie hebben lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pool69
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 20:17
dit is gewoon een hydroliekslang die wordt weel gebruikt bij hydroliesche pompen vaak zijn deze geschikt tot 60 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is inderdaad een hydroliekslang alleen dan nu een transparante normaal zijn deze zwart.
die slangen kunnen behoorlijk wat hebben.

maar ik heb zo`n gevoel dat ze extreme kou niet gaan waarderen. omdat dan de rubber mantel gaat teggen sputter omdat deze langzamer/sneller gaat krimpen als de twee lagen metaal.
en dat gaan niet goed.

slangen kunnen ook niet tegen extreeme warmte dan gaan ze ook stuk [ervaringen] .

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 20:32 . Reden: even wat leesbaar gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet zo'n slang van zo'n close-in boiler onder in het keukenkastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat het ook is, het is een slang die in een dynamische omgeving gebruikt is, dus veel beweging heeft gekend. De veer is om knikken te voorkomen vlak na de koppeling. Dus in ieder geval geen vaste aansluitingen van boilers, kranen, WC's en andere statische situaties.

Blijft de vraag wat de specificaties precies zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat het nog handig is om nog materialen te gebruiken waarvan je de specificaties niet kent, aangezien je systemen daarvoor te complex en te radicaal worden.

Materiaalpech is steeds meer ongewenst, en steeds waarschijnlijker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op 14 October 2003 @ 18:29:
is meestal gasdraad wat er als schroefdraad in zit , heeft andere hoeken qua schroefdraad dan Metrisch speciaal om beter af te dichten
Nou, het is geen gasdraad in de moer. Dat heb ik al geprobeerd.
en het is geen RVS maar messing ( is ook niet magnetisch ) RVS is altijd blank .
De metaalkleur komt overeen met die van RVS.
lage temperaturen ?? hoe laag ?
Initieel -60C .. -70C, daarna richting de -100C. Dat zijn wel verdampertemperaturen, en enige warmtewisseling voor het koude gas de slang ingaat kan die temperatuur best een graad of 20 omhoog stuwen.
Herman schreef op 15 October 2003 @ 13:11:
Wat het ook is, het is een slang die in een dynamische omgeving gebruikt is, dus veel beweging heeft gekend. De veer is om knikken te voorkomen vlak na de koppeling. Dus in ieder geval geen vaste aansluitingen van boilers, kranen, WC's en andere statische situaties.
Dat was ook mijn idee.
Blijft de vraag wat de specificaties precies zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat het nog handig is om nog materialen te gebruiken waarvan je de specificaties niet kent, aangezien je systemen daarvoor te complex en te radicaal worden.

Materiaalpech is steeds meer ongewenst, en steeds waarschijnlijker.....
Inderdaad, vandaar dat ik of PTFE/RVS slang wil hebben, of puur RVS. PTFE is nog maar de vraag of het geschikt is; de permeabiliteit van de PTFE inner core zou wel eens te hoog kunnen zijn.

Alle slangenleverantiers betitelen hun product als 'superieur aan de rest', maar dan nog word ik van de gegevens op pagina 8 in dit document niet vrolijk. Natuurlijk, het is dikke slang (1"). Natuurlijk, het is helium. En natuurlijk, de druk is erg hoog (30 bar). Maar dan nog word ik van het aantal milliliters per uur lekkage (138ml/hr) niet vrolijk.

Eigenlijk is geeneen slang echt geschikt voor dit doel... Het temperatuurbereik van PTFE-slang is maar net voldoende en de permeabiliteit is (te) hoog. En RVS slang heeft weer als nadeel dat de binnenkant niet glad is. Rubber hoef je al helemaal niet aan te beginnen ivm het temperatuurbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Wanneer je echt iets flexibels wilt hebben anders dan 1/4 koper zou leidingtrildempers een oplossing kunnen zijn. Ze noemen ze anaconda,s
Een nadeel is dat ze maar iets van 25 centimeter lang zijn.
Ik weet niet welke afstand je moet overbruggen anders twee aan elkaar.
Wist je dat de slang van een prometia precies is wat je zoekt dit is 3/8 slang van RVS.
Dit zelfde spul zit ook weer onder de gevlochten mantel van een anaconda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb donderdag een op maat gemaakte slang met kopelingen voor men projectje die gebruikt wordt bij vliegtuigmotoren ,heb hoegenaamd geen idee welk soort slang het is en mijn vriend die ze kan maken ook niet ,hij kan ze enkel maken en me bezorgen,heb de problemen uitgelegt die kunnen optreden met phase change in combinatie met propaan gas maar verzekerde me dat de slang bruikbaar is voor mijn doeleinden,hoog in de lucht heersen ook extreem lage temps en die slang mag daar geen krimp van geven wist hij te vertellen.
De slang is in elk geval met staal omvlochten.
Iemand een idee welke slang dit kan wezen ?
mijn doel is niet echt -100°C maar hoop toch op -35 a-40 °C
Zou ik zonder te weten welke slang ik in handen heb die klakkeloos in men setup monteren ?
PS:komt van vroegere sabena werkplaats en wordt nieuw geperst ,is dus geen afdankerdje ofzo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 15 October 2003 @ 23:22:
Wanneer je echt iets flexibels wilt hebben anders dan 1/4 koper zou leidingtrildempers een oplossing kunnen zijn. Ze noemen ze anaconda,s
Een nadeel is dat ze maar iets van 25 centimeter lang zijn.
Ik weet niet welke afstand je moet overbruggen anders twee aan elkaar.
Wist je dat de slang van een prometia precies is wat je zoekt dit is 3/8 slang van RVS.
Mmm.trildempers zijn wel te vinden in meerdere maten ,heb geen idee voor welke temperatuur of hoe flexibel ze echt zijn maar ze zijn der wel.
http://www.frigro.be/pdf/nl/E_10-17.pdf

Ook in Nederland dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:56
Persoonlijk denk ik aan een hydrauliekslang.
Maar ik ben nieuwsgierig hoe de verbinding tussen slang <-> koppeling zit, denk dat daar meer mensen nieuwsgierig naar zijn. Kan helpen met identificatie.
Staan er nog iets van getallen of merktekens in geslagen?
Heeft het een bepaalde geur?
Kun je beetje met je pink misschien voelen of de slang van binnen vettig is?
Op het conische stuk van de koppeling zitten slijtage sporen kun je die van beide kanten inbeeld krijgen?
Ik heb nog niet helder of het rechts of links draaiend schroefdraad is. (als ik zo kijk lijkt het 'normaal' rechts)
Persoonlijk denk ik als die een hydraulische slang is geweest of een andere vloeistof dat het binnen niet al te lange tijd zal gaan lekken. Nu weet ik niet precies hoe het bij gas (helium als ik het goed begreep) is, maar mijn ervaring met vloeistof is dat het door het materiaal heen snijdt.
De oplossing van Smollys zit wel wat in. Je moet dus op gas (helium, is dat op die temp vloeibaar?), druk en stroming letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Oei ,ik zag effe dat Haeg hier eigelijk de kenner is hier in een ander topic 8),ga dus niet echt beweren of trilleidingen in lange maten bestaan ,maar lees uit de catalogus dat voor somige doeleinden lengtes op maat kunnen gemaakt worden,dus denk ik wel dat het mogelijk is.

Heb ondertussen toevallig men Sabena man aan de messenger geghad(zie bovenstaande post) en die beweerd dat de slang echt wel goed is die hij kan bezorgen ,deze voldoet aan de hoogste eisen en temperatuuren voor de meeste gassen en vloeistoffen maar weet geen benaming te geven voor dat spul ,wel staat vast is dat die slangen normaal peperduur zijn,hij perst ze niet zelf maar kan de opdracht er voor geven :)

Ben dus echt op zoek naar welke slang dat zou kunnen wezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Smollys op 19-10-2003 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Het lijkt wel op het type slang wat gebruikt wordt om de riolering te ontstoppen.. Ik zou hem eerst maar even goed afspoelen als ik jou was.. :+

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 15 October 2003 @ 23:22:
Inderdaad, ik was er ook achter (soms ben ik een beetje traag met dat soort dingen).
Maar dat is idd de slang die ik hebben wil. Is ook te krijgen als gasslang.
Iemand uit Texas stuurt me een paar van die slangen op, plus de hoge-temperatuur flux (zwart spul ipv wit poeder) die nodig schijnt te zijn om dat spul netjes op een koperen leiding te solderen.
Smollys schreef op 19 oktober 2003 @ 01:14:
Zou ik zonder te weten welke slang ik in handen heb die klakkeloos in men setup monteren ?
PS:komt van vroegere sabena werkplaats en wordt nieuw geperst ,is dus geen afdankerdje ofzo:)
Met propaan zou ik dat niet doen.... Hoewel er maar weinig propaan nodig is, met bijbehorend laag risico, moet je toch je best doen om lekken te voorkomen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-08 19:56

eagle

-beast

De aansluitingen lijken me van het type JIC (Amerikaanse draad UNF) met negatieve conus. Constructie lijkt op een RVS binnenslang met een RVS binnenslang. De slang is voorzien van opgeperste koppelingen en een antiknikveer. Als je slangen zoekt voor je projekt zou ik in de richting van slangen/koppelingen fabrikanten gaan zoeken. http://www.gates.com/europe/index.cfm?location_id=263 (Gates bijvoorbeeld dus hier in Nederland vertegenwoordigt door Flexion BV ) of Parker zijn hier voorbeelden van (er zijn nog wat andere fabrikanten btw vooral op het gebied van koelmiddelslangen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen RVS binnenslang iig (jammer genoeg), anders zou die binnenslang wel stroom geleiden.

En koppelingen daar wil ik het liefste helemaal vanaf. Ze kunnen altijd lekken, ze zijn groot, en ze zijn duur. Dus als ik een RVS slang direct op de koperpijp kan solderen, dan doe ik dat het liefste.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 12:31:
[...]

Inderdaad, ik was er ook achter (soms ben ik een beetje traag met dat soort dingen).
Maar dat is idd de slang die ik hebben wil. Is ook te krijgen als gasslang.
Iemand uit Texas stuurt me een paar van die slangen op, plus de hoge-temperatuur flux (zwart spul ipv wit poeder) die nodig schijnt te zijn om dat spul netjes op een koperen leiding te solderen.
Weer wat geleerd, dit is dus de reden dat ik zo heb lopen kl.ten om die prom te repareren op de zuigslang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 20 October 2003 @ 21:26:
Weer wat geleerd, dit is dus de reden dat ik zo heb lopen kl.ten om die prom te repareren op de zuigslang
Hmm, en ik was optimistisch genoeg om te denken dat het mij met witte flux ook nog wel zou lukken mits ik het warm genoeg krijg (eigenlijk de enige reden dat sommige hardsolderingen in mijn systeem niet zo netjes zijn). Maar als jij er al problemen mee hebt, dan hoef ik er nog niet eens aan te beginnen :)

Dit is ook RVS->messing, met witte flux. en dat ging best aardig:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/cncevap_needlevalve_finishedneedle.jpg

(maar oververhitten is snel gebeurd:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/cncevap_needlevalve_moltenbolt.jpg
)

Het probleem schijnt 'm te zitten in het feit dat het heel lastig is om beide delen (pijp & slang) op dezelfde temperatuur te krijgen. Mik je zuurstof/propaan vlam een halve seconde op het RVS en het is gelijk 100 graden warmer dan het koper. Zit je tegen het smeltpunt van het zilversoldeer aan als je dat doet, dan verbrand de witte flux. Vandaar dat je schijnbaar deze zwarte flux nodig hebt; die werkt tot op hogere temperaturen (bijna 1000 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Heb vandaag men slangen ook gekregen,op maat gemaakt (90 cm lang)
Deze zouden volgens men maat die ze kon laten maken op ze'n werk tot - 70°C bestand zijn .
Hij weet alleen het type slang niet die ze hebben gebruikt en ik ook niet |:(

Ze hebben hem verzekerd dat ze - 70°C kunnen ,maar of ze kunnen gebruikt worden in phase-change is me dus een raadsel en kan net als Dabit dus niet kijken in te slangen om het materiaal te herkennen :|

Dit zijn ze dus
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelgroep/slangen2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelgroep/slangen1.JPG

Pff nu heb ik eindelijk slangen om verder te kunnen met men projectje ,mot ik van Dabit weer eerst zeker weten welke het zijn 8)
(Grapje Dabit ;) ) Je hebt groot gelijk hoor ,maar als ik echt niet teweten kom wat het is ,zou jij dan toch niet vertrouwen op men maat zijn woord en hopen dat het ppte of hoe heet die slang nu weer juist waar Bowman mee aan de gang is op phase-change.com ?

[ Voor 4% gewijzigd door Smollys op 24-10-2003 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:17

w0w

Die slang van DaBit is precies hetzelfde als de slangen die wij hebben in ons scheikunde lokaal voor de gasbranders! echt gewoon precies hetzelfde (alleen ietsje korter), als je wilt zal ik maandag wel vragen aan onze scheikunde leraar wat voor materiaal erin zit (als hij het tenminste weet).
Pagina: 1