Toon posts:

Slackware boot niet 0x10

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Slackware 7.1 geinstalleerd, heel de installatie verliep vlekkeloos en vol goede hoop drukte ik ctrl+alt+del om te rebooten. Maar meteen na de bios kwam er iets te staan van "Searching for boot record on.. " maar ik kon het niet zo vlug lezen omdat er opeens een hele bult " 01" over het beeld kwam scrollen, en dat hield niet op totdat ik rebootte. Ik heb n keertje geboot met de LILO bootfloppy en die zei Error 0x10. Dat is een media error, maar ik vraag me af of het aan de HD ligt. Als ik gewoon Enter doe bij die floppy checkt ie dus /dev/hdb5 maar volgens mij is dat de swap partitie. Bij /dev/hdb6 geeft ie dezelfde error. Maar ik bedenk me nu opeens dat ze allebei op dezelfde HD staan (Maxtor 60GB 5400 meen ik) |:(

Ik heb een aantal vermoedens waar het aan kan liggen :

- LILO corrupt/verkeerd geinstalleerd
- HD kapot (nog geen jaar oud!)
- Verkeerde Frame Buffer Rate ingesteld oid??

Graeg uuw adviesch :9

/edit:

AMD Duron 1200
256 MB RAM
Maxtor 60/5400
ECS K7S5A

dat lijkt me de relevante informatie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 21:45 ]

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 00:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Laat eens je lilo.conf zien.
Waarschijnlijk heb je daar een fout.

Waarom neem je btw geen nieuwer versie van slackware?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik mijn lilo.conf zien want ik kan op die pc nu helemaal niets

En ik had deze versie nog op CD liggen

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 00:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Booten met cd.
Zodra je in console zit:
mount je de schijf waar je slackware op hebt geinstalleerd.
Als dat /dev/hda6 is: mount /dev/hda6 /mnt
Dan: cat /etc/lilo.conf |:(
idd zie Wilke :+

[ Voor 9% gewijzigd door Vae Victis op 05-10-2003 21:57 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Laatste commando moet zijn: cat /mnt/etc/lilo.conf :)

Of met een boot/rescue-disk booten.

Deze foutmelding is trouwens zeker tientallen malen in de search in met google terug te vinden...

Doe eens voor de grap [search=lilo 01 01]. Daar moet toch iets bij zitten zou ik denken...

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 05-10-2003 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee, ik heb gemount en al, en het volgende is wat ik van het bestand heb kunnen lezen:

other = /dev/hda1
label = DOS
table = /dev/hda

image = /vmlinuz
root = /dev/hdb5
label = Linux
read-only

other = /dev/hda1
label = OS2
table=/dev/hda

De rest scrollde meteen mn beeld voorbij. Heb geprobeerd het op floppy te zetten maar dat ging blijkbaar niet.

En ik heb zelf ook gezocht, maar om nou 2x 01 achter elkaar te zetten kwam toch niet in me op :P

/edit: omfg wat een spelfout gezogd ipv gezocht 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het maar opgegeven, geprobeerd om met Win2k Pro CD de MBR te herstellen, maar dat werkte allemaal niet enzo, toen maar geprobeerd om RedHat over Slackware te installeren, werkte wel mooi enzo, maar toen wou ik booten en zei GRUB: Harddisk error. Toen had ik er heeleemaaal genoeg van en toen heb ik het nog maar n paar keer met de Win2k CD geprobeerd en vervolgens eens kijken of ik nu wel iets van die herstelconsole snapte. FIXMBR was een commando et voilà! brak maar hij boot tenminste...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 22:14:
okee, ik heb gemount en al, en het volgende is wat ik van het bestand heb kunnen lezen:
[..]

De rest scrollde meteen mn beeld voorbij. Heb geprobeerd het op floppy te zetten maar dat ging blijkbaar niet.
Wat dacht je er van die file met een editor (vi, nano) te openen en wijzigen?
En ik heb zelf ook gezocht, maar om nou 2x 01 achter elkaar te zetten kwam toch niet in me op :P
Tja, niet zo vergezocht lijkt me.

Dit topic gaat nu dicht, want het lijkt me dat je ofwel gewoon wat meer documentatie moet gaan lezen, of een eenvoudiger linux distributie moet gaan proberen. Slackware 7.1 is trouwens ook al wel weer een jaar of twee (?) oud, dus bepaald niet het nieuwste ofzo...

In de NOS FAQ staat een lijstje waar je informatie kunt vinden over Linux. De laatste 'cursus voor beginners' is misschien iets om door te lezen als je echt met Slackware wilt kunnen werken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.