Toon posts:

[BIND] na restart van client (winxp) kan dns niet resolven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sorry voor de rare titel maar een beter omschrijving paste niet :) ...
Ik zit met het volgende probleem op mijn linux server heb ik sinds kort bind als nameserver draaien doet het allemaal netjes maar zodra mijn winxp (die gebruik maakt van de dns server op mijn linux bak) opnieuw gestart is duurt het misschien wel een half uur voordat ik bijv www.linux.lan weer kan pingen... ik wil dat dit natuurlijk gelijk kan. enig idee wat er hier fout gaat? dus als ik gelijk na het opstarten ping www.linux.lan doe krijg ik een melding van niet bereikbaar maar na 30 mins doet hij het :|

Het lijkt erop dat ik eerst moet proberen te pingen en dat lukt niet maar 30 minuten later heeft hij door waar de dns server is :?
Bij voorbaat dank! _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
anyone? :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zolang die server zelf wel dat adres kan resolven (en die kans is, met /etc/resolv.conf goed ingesteld, 99.9999%) ligt het probleem bij je winxp en behoort dit topic niet in NOS thuis.

edit:
btw, wel eens over djbdns nagedacht als vervanger voor dat BIND geval? :+

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2003 19:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
uhmmm ik draai bind onder slackware9 linux en volgens mij is dat een Non-Windows OS :? of bedoel je dat die bij netwerkzooi thuis hoort? iig enig idee wat er met winxp verkeert kan gaan? ik heb het trouwens ook bij win98 en win95 dus het lijkt mij zowieso vaag dat het aan windows ligt :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
CyBeR schreef op 06 oktober 2003 @ 19:28:
zolang die server zelf wel dat adres kan resolven (en die kans is, met /etc/resolv.conf goed ingesteld, 99.9999%) ligt het probleem bij je winxp en behoort dit topic niet in NOS thuis.
Die kans is inderdaad wel aanwezig ja. Lukt het op de server wel, en staat onder Windows XP als je het controleert met 'ipconfig /all' de DNS server inderdaad ingesteld op jouw Linux server?

TS: wat Cyber bedoelt is, dat als je geen idee hebt of het aan linux ligt of aan die XP machine wij ook geen idee hebben. Aangezien het onder Windows XP niet werkt, zou het niet echt in NOS thuishoren. Als het aan Linux ligt, dan wel. Dus zoek eerst eens uit waar nou het probleem zit...(prima dat het in NOS staat overigens, kans is groot dat het wel ergens bij de server zit, misconfiguratie o.i.d.)

Bv. heb je toevallig een firewall? Wat blokkeert die allemaal?
btw, wel eens over djbdns nagedacht als vervanger voor dat BIND geval? :+
Cyber, kap hier nou eens mee alsjeblieft. Wat interesseert het nou welke DNS server iemand gebruikt (ja, jou misschien wel, maar de rest van de wereld vrij weinig 8)7 ). Dit soort advocacy wars dat doe je maar ergens anders (voor mijn part af en toe in #nos), maar niet hier.

offtopic:
Is het soms weer eens tijd voor de onvermijdelijke rituele emacs/vim, Debian/Slackware, Gnome/KDE flamewar? O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 06-10-2003 21:05 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wilke schreef op 06 October 2003 @ 21:03:
[...]

Cyber, kap hier nou eens mee alsjeblieft. Wat interesseert het nou welke DNS server iemand gebruikt (ja, jou misschien wel, maar de rest van de wereld vrij weinig 8)7 ). Dit soort advocacy wars dat doe je maar ergens anders (voor mijn part af en toe in #nos), maar niet hier.

offtopic:
Is het soms weer eens tijd voor de onvermijdelijke rituele emacs/vim, Debian/Slackware, Gnome/KDE flamewar? O-)
Ey, verdeeldheid tussen verschillende software die hetzelfde uitvoert en de verwarmde </understatement> discussie die er uit ontstaat aansporen is een integraal onderdeel van de dagtaken van de niet-windows-OS-draaiers :P Ik wil nog niet zo ver gaan dat deze bezigheid de meest belangrijke is (dat is het windows OS afkraken en een beter OS er voor in de plaats stellen namelijk al,) maar het scheelt niet veel ;)

Anyway. Ik denk nog steeds dat dit probleem niets te maken heeft met de linux kant van dit alles. Ik zie namelijk niet hoe het opstarten van windows ook maar enige invloed uitoefent op ueberhaupt een andere machine, laat staan een machine die een totaal ander OS draait.

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd ik vind het wel leuk om te weten dat cyber een andere dns server gebruikt maar ik hou het toch maar even bij bind omdat daar lekker veel leesvoer voor is :) maar het ligt eigenlijk denk 100% zeker aan mijn configuratie (op de een of andere manier)

mijn resolv.conf ziet er trouwens als volgt uit >>

nameserver 127.0.0.1
search linux.lan

volgens mij ziet dat wel goed dacht ik...

een dig www.linux.lan command geeft dit >>

;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 43432
;; QUESTION SECTION:
;www.linux.lan. IN A
;; ANSWER SECTION:
www.linux.lan. 259200 IN A 192.168.0.10
;; AUTHORITY SECTION:
linux.lan. 259200 IN NS ns.linux.lan.
;; ADDITIONAL SECTION:
ns.linux.lan. 259200 IN A 192.168.0.10

(nog een paar dingen maar dat is niet zo intressant en werd de paste 2 keer groter :))

maar vanaf een andere client lukt het niet daar moet ik eerst even bv http://www.linux.lan (proberen te) accessen en dan lukt het niet maar 30 mins later wel en dan blijft hij het gewoon de hele tijd doen tot een restart :S ....

ipconfig /all > muh dns staat bij muh ethernetkaart-LANverbinding

DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.96.96.97 (nameserver internet via andere gateway)
195.96.96.33 (nameserver internet via andere gateway)
192.168.0.10 (nameserver linux)

zit wel goed geloof ik :S nog andere suggesties? :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je bevestigt hiermee wat ik al meteen dacht: je linux machine valt niets te verwijten. Ik ga er daarbij wel vanuit dat je dit resultaat boekte terwijl winxp er niets van bakte? Zo ja, probeer die andere 2 dns servers er eens uit te knikkeren en alleen je linux machine als resolver op te laten treden.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
dit heeft niets met BIND nog djbdns te maken, maar met het feit dat Win2K en WinXP nogal random zijn in welke DNS ze gebruiken voor lookups, en ook niet zoiets hebben van "deze geeft negatieve reply dus probeer ik de ander". Aangezien je op je winxp doos 3 DNS servers hebt geconfigureerd probeert je xp doos een willekeurige DNS van de 3, queried die voor linux.lan, en als het een van de twee externe DNSen is geven die NXDOMAIN, en je winxp geeft host not found.

Verwijderd

Topicstarter
oke de newbie heeft het weer is fout! (ikkuh dus :() het lag niet aan linux (hoe had ik dat mogen denken :P) ik heb nu alles via mijn 192.168.0.10 nameserver gaan. maar wel raar eigenlijk dat dat zo bij windoos zo gaat.

mijn excuses dus (slaan mag):P deze mag dicht :) en eventueel verplaats worden naar de windows sectie
Pagina: 1