ZM80C-HP: heatsinks niet even warm

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net de zalman ZM80C-HP heatpipe cooler op mn hercules radeon 9800 pro geinstalleerd. nu staat er in het boekje dat de twee heatsinks de zelfde temperatuur moeten hebben. maar dat zijn ze niet, de achterkant (of bovenkant)van de kaart is duidelijk kouder. er staat dat ik moet controleren of 1 de coolpasta goed is aangebracht 2 de gpu en de heatsink goed contact maken 3 of de heatsinks contact maken met de heatpipe.
dat heb ik natuurlijk gecontroleerd en dat leek allemaal goed te zitten:1 de coolpasta zat er duidelijk goed tussen 2. de bovenkant werd wel warm dus die moet goed zitten 3 was ook duidelijk door de coolpasta te zien.
het is niet zo dat de bovendste heatsinks helemaal niet warm wordt, want als ik de ventilator uitzet wordt de onderste heet en de bovenste ook behoorlijk warm, maar zeker niet de zelfde temperatuur. de case ventilators zijn het ook niet.
hoe kan dit nog anders komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:55

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Er is geen andere verklaring te bedenken dan een slechte geleiding van de heatpipe. ik ben zelf ook in bezit van een zalman heatpipecooler om mijn radeon 9700 pro en bij mij werkt het prima. Missschien dat opnieuw monteren wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al de 2 heatsinks opnieuw gemonteerd, aan de andere verbindingen kan het niet liggen lijkt me. en toen ik ze erafhaalde leek de koelpasta goed uitgesmeert te zijn dus dan moet het toch goed zitten.
verder voelt de heatpipe ongeveer even warm als de bovenste heatsink(de koude) dan zou hij dus geen goede verbinding hebben met de onderste heatsink zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
De 2e sink, dus de sink die niet direct op de core zit zal ook never zo warm worden als de andere, zelfs niet met een heatpipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat dacht ik ook ja, maar waarom zouden ze dan in het boekje zetten dat je controleren of ze de zelfde temperatuur zijn en het temperatuur verschil is ook behoorlijk. kan er niks fout zijn met de heatpipe zelf, dat is toch niet gewoon een metalen buisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 21:54:
dat dacht ik ook ja, maar waarom zouden ze dan in het boekje zetten dat je controleren of ze de zelfde temperatuur zijn en het temperatuur verschil is ook behoorlijk. kan er niks fout zijn met de heatpipe zelf, dat is toch niet gewoon een metalen buisje?
Zolang deze niet lek is etc moet hij nog gewoon goed zijn, wel heb ik het idee dat bij hogere temps een heatpipe pas echt gaat werken.
Het is gewoon een soort vergulde koperen buis met hierin waterdamp wat iets onder druk staat, teminste dat dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
Ik heb ook de ZM80C-HP en de tweede heatsink is ook kouder dan de eerste.
En ik denk ook dat het zo hoort.
Ik heb voldoende ASIII gesmeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij is niet lek ofzo dus ik laat hem gewoon zo. bedankt voor de hulp.
zou trouwens een klein stukje koper ofzo tussen de heatsink en op de achtekant op de plaats van de core niet enorm helpen de hitte te verspreiden. dan wel niet via de heatpipe maar toch. de oude cooling maakte daar wel contact en die sink werd daar behoorlijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een plaatje koper zorgt alleen maar voor meer contactovergangen en daarmee voor een slechtere warmteoverdracht. Er mag een aantal graden verschil zitten tussen de 2 delen, naar mijn herinnering zo'n 8'C bij 1 van de reviews die ik gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:25

Pubbert

random gestoord

Mijn HP80A heeft ook niet beide heatsinks even warm, maar het verschil is niet dusdanig dat ik er zorgen om maak. Ik kan de kaart gewoon zonder moeitje op 390mhz clocken (standaard 275) Volgens mij kwam ik met het standaard koelertje amper over de 350 heen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik heb een ZM80A-HP op een Ti4400,

Bij zwaardere spellen kom ik uit op de volgende temperaturen (Gemeten met een Thermo Hunter Infrarood Thermometer)\

Temperatuur voorkant: 43 C
Temperatuur achterkant: 39 C

Dit verschil is ook licht voelbaar.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het temperatuur verschil is echt veel groter, met die ventilator uit wordt de onderste echt heel heet. maar de bovenste is gewoon warm. maar dan zal er toch een fout zitten tussen de onderste heatsink en de heatpipe, want de heatpipe word even warm als de bovenste heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Even een vraagje tussendoor aan Sushiwarrior, ik heb ook
een Hercules 9800 pro en had enige maanden geleden een
ZM80A-HP aangeschaft. Jammer genoeg past deze dus niet
en ligt werkeloos in de kast.

Het type ZM80C-HP zoals jij die hebt, past die zonder problemen
over de koellichamen van de geheugenchips en andere componenten
van de Hercules 9800 Pro?

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:18

Goku33

Ownage!

Neej, je moet de ramsinkjes eraf mollen geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Goku333 schreef op 06 oktober 2003 @ 12:21:
Neej, je moet de ramsinkjes eraf mollen geloof ik
Dat is een goed bedoeld advies waarschijnlijk, maar het verschil tussen geloven en
weten ligt nu bij mij in de kast.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de ZM80-A. Ook bij mij was in het begin een duidelijk temperatuurverschil te voelen.
Los gehaald, zag er allemaal goed uit. Opnieuw vast gezet (tegen beter weten in niet te zuinig geweest met de meegeleverde pasta), nog steeds hetzelfde.
De hele constructie kun je een beetje "wringen". Dit een beetje gedaan et voila: redelijk gelijke temps.
Ik heb 'm maar niet meer los gemaakt, voor mij was het goed genoeg.

Weet iemand of er bij dit probleem verschil is tussen het kleine en het grote montage blok voor op de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alle heatsinkjes op de achterkant heb ik er inderdaad ofgehaald. dit heb ik gedaan door de kaart 10 min in een antistatische zak in de diepvries te leggen en daarna met een schroevendraaier eraf gehaald(met een bankpasje op de kaart voor bescherming)
busmaster: dus een beetje aan de heatsink wiebelen en het was goed bij jou? ik zal het proberen maar ik heb er weinig vertrouwen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de twee heatsinks eraf gehaald, en heb die twee goten helemaal volgesmeerd met koelpasta, ik had ook de heatpipe zelf niet ver genoeg in de twee goten zitten. Na deze aanpassingen is de temp zo'n 10 graden gedaald. Deze zalman is trouwens wel afhankelijk van een goeie airflow....
Dus gewoon waar onderdelen elkaar raken wat pasta smeren (als er warmte door moet worden gegeven) en dan zou het moeten werken.
Pagina: 1