Harde schijf werkt niet lekker op K7S5A pro

Pagina: 1
Acties:

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe harde schijf (Samsung Spinpoint 120GB 5400rpm) en ik wilde WXP pro opnieuw installeren omdat de huidige installatie door vele programma's erg vuil is geworden. Ik dus de huidige 2 harde schijven losgekoppeld en de nieuwe schijf eraan gehangen. De installatiecd van XP kan zelf partitie aanmaken dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik kies voor een partitie van 10GB voor het OS en hij gaat allerlei files kopieren naar de harde schijf. Daarna ging ie opnieuw opstarten en zou hij verder moeten gaan met installeren vanaf de harde schijf zelf... maar nee.. foutmelding, disk error, of ik ff opnieuw op wil starten. K snap er niets van en probeer het nog eens nadat ik de partitie heb verwijderd met fdisk. Weer wil t niet. NTFS en FAT32 wil beide niet. Als ik met Fdisk vantevoren een partitie aanmaak en met bootdiskette opstart en dan pas vanaf CD ga installeren blijf ik het probleem houden.

TOen maar even de harde schijf in de PC van zusje gehangen en daar ging het installeren vlekkeloos... dus aan de schijf zal het wel niet liggen.

Ik heb in mijn bios gekeken maar kon niets vinden waardoor het niet zou werken. Mijn andere installatie ging paar maanden geleden ook zonder problemen met dezelfde biosinstellingen. Dat was een IBMschijf van 60GB. Tussen 32GB en 128GB zit toch geen grens ofzo waardoor 60GB wel goed wil en 120GB niet? Als ik de schijf als slave bij de installatie op de 60GB hang, dan wil hij wel werken als opslag voor bestanden enzo.

Wat kan er zijn waardoor het niet wil werken op mijn K7S5A pro icm. deze nieuwe harde schijf?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Je zegt dat hij wel werkt wanneer je er een slave van maakt en je hem als opslag gebruikt, kun je er dan ook een grote partitie (dwz. 120 GB) op aanmaken? Zoniet, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan je BIOS. Er zijn wel borden bekend die problemen hebben met grote schijven, er zitten wel probleempunten tussen 8.4 en 128 GB, zo zijn er oudere borden van MSI die niet overweg kunnen met schijven van meer dan 65 GB.

Ga eens naar de site van ECS en kijk bij de informatie van jouw moederbord of er 'known issues' zijn met grote harde schijven. Kijk ook even bij de lijst van BIOS-updates van jouw bord: als er problemen waren met grote schijven, dan moeten die vermeld staan in de 'changes list' van de BIOS-updates.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Er zijn geen biosupdates geweest die wat te maken hadden met harde schijven voor dit moederbord. Ik zal nog even kijken in de bios wat de mogenlijkheden zouden kunnen zijn. Ook zal ik het even op een ATA66-kabel proberen, maar dit zou niets uit moeten kunnen maken omdat het verschil tussen ATA66 en ATA33 alleen de snelheid is en niet de grens van max. harde schijfgrootte

Verwijderd

Niet alleen de snelheid, maar vooral de stabiliteit. Een 40-pinkabel heeft maar één gemeenschappelijke aarddraad, terwijl een 80-pin er voor elke data-ader één heeft. Dat is noodzakelijk om de integriteit van de gegevens op de hogere snelheid van ATA66/100/133 te verzekeren.

Ik zie verder ook geen bijzonderheden bij de BIOS-updates, en de featurelist zelf vermeldt alleen ATA100 als maximum dus ik ga er maar vanuit dat dat bord ook gewoon grote, moderne schijven van meer dan 100 GB aankan.

Ik weet het zo 1-2-3 ook niet uit m'n hoofd, maar het feit dat het bij je zusje wel werkt sluit in ieder geval uit dat de schijf zelf kaduuk is, dus het moet haast wel aan iets liggen als een kabel, een BIOS-instelling of iets dergelijks...

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Net weer aan het spelen geweest. Ik heb even een andere ATA-66/100kabel gepakt die k nog had liggen van het moederbord en daar de schijf op aangesloten. De kabel waar de cdromspelers aan hingen was niet aangesloten. In de bios heb ik eens de harde schijf laten herkennen zodat ie er vanuit kan gaan dat die altijd als primaire master staat ingesteld. Hij herkende de schijf als PIOmode4 maar ik heb m op 5 gezet. Hij starte op en omdat er geen CDromspeler inzat ging ie gelijk vanaf de harde schijf opstarten ipv. te kijken naar de XPinstallatieCD en hij ging nu verder met de installatie van XP. Heb toen maar de PC uitgezet en de kabel met de cdromspeler aangesloten en toen ging de installatie verder zoals het eigenlijk hoorde. Ik zit nu op de laptop want ik kan niet zonder internet :P

Het probleem kon zijn geweest:
de gewone IDEkabel in plaats van ATA66/100kabel
de automatische herkenning van de harde schijf als PIOmode4 in plaats van 5

Verwijderd

:)

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter