A7N8X Deluxe met XP3200+ instabiliteitproblemen

Pagina: 1
Acties:

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 17:03
hoi,

ik ben bezig met een systeem opbouwen/instaleren
maar het wil nog niet lekker lopen

specs:
amd XP 3200+
A7N8X deluxe rev 2.0 bios 1006
2x512 mb kingston pc3200 dual channel
thermalthake subzero ...... (cpu koeling)
radeon 9800 Pro
300 watt aopen voeding

als ik het systeem instaleer lukt dat niet op stock speed, maar wel op 166Mhz fsb.
ook wil het installeeren wel met single channel.

ik heb al geprobeerd met een andere cpu (zelfde type)
ik heb ook getest met een ander moederbord (zelfde type)
ook een andere vga hielp niet
geheugen is ergens anders getest en deed het daar perfect
andere voeding bood ook geen oplossing

Iemand tips trucs ?

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
heb je al eens een zwaardere voeding geprobeert?

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:51
Heb je je bios goed ingesteld? duzz bijv. FSB niet ingesteld maar "by hardware" ofzo?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Geld teveel? :P

Wat voor installatie bedoel je? Welke crash of foutmelding bij het installeren van welk OS? Een beetje specifieker kan geen kwaad.

Ik neem aan dat je onder 'andere voeding' een zwaardere verstaat: voor zo'n systeem als dit zou ik eerder denken aan een 350 watt-Enermax of zelfs nog zwaarder, afhankelijk van aantal en type schijven en CD-ROMs die je erin hebt hangen.

Verwijderd

daar heb ik dus ook last van gehad. en dat wijf van de postreporter maar zeiken 'failed memory test'. ik dacht dus dat het aan mijn geheugen lag. dus niet, hij staat nu op 11x200 en draait als een zonnetje :) (oh ja, ik heb eigenlijk een 2800+) alles stabiel en timings op aggressive. misschien werkt het bij jou ook, en ik heb trouwens ook dezelfde voeding en die voldoet prima.

ps: als ik 'm langzamer zet of underclock start ie niet meer op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 20:50:
daar heb ik dus ook last van gehad. en dat wijf van de postreporter maar zeiken 'failed memory test'. ik dacht dus dat het aan mijn geheugen lag. dus niet, hij staat nu op 11x200 en draait als een zonnetje :) (oh ja, ik heb eigenlijk een 2800+) alles stabiel en timings op aggressive. misschien werkt het bij jou ook, en ik heb trouwens ook dezelfde voeding en die voldoet prima.
Allemaal heel gaaf voor je, maar je geeft niet aan wát je dan hebt gedaan om ervoor te zorgen dat je die foutmelding niet meer kreeg :+

• Hoppie
  • Niet online
Heb vorige week m'n bios geupgrade naar 1006 en toen draaide m'n 3000+ (@3200+) met 2 x 512 MB Dane Elec PC3200 RAM ineens ook niet meer. "failed memory test" riep ze. Heb toen m'n timings van aggressive naar optimal gezet en de problemen waren verdwenen.
Hiervoor met 1005 kon ik gewoon met aggressive draaien. Blijkbaar is er het één en ander gewijzigd in de geheugen timings....
Maja, het werkt nu zonder probs!

• evil_elmo
de instalatie was XP prof sp1

error is random eigenlijk
heb ze bijna allemaal gezien :'(
ik heb geprobeerd met een andere voeding ernaast dus:
cdrom spul, hdds vga en fans op 2e voeding maar dat deed het ook niet

any more tips ??

[ Voor 16% gewijzigd door evil_elmo op 05-10-2003 21:12 ]

Verwijderd

de multiplier op 11 met 200(x2) fsb, dat was bij mij de redding. en ik draai bios 1005. alles doet het dus no need to upgrade, trouwens wel meer slechte ervaringen gehoord over 1006 :'( helaas geen verbetering.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06
evil_elmo schreef op 05 October 2003 @ 21:11:
de instalatie was XP prof sp1

error is random eigenlijk
heb ze bijna allemaal gezien :'(
ik heb geprobeerd met een andere voeding ernaast dus:
cdrom spul, hdds vga en fans op 2e voeding maar dat deed het ook niet

any more tips ??
geheugentimings minder strak zetten?
memtest eens draaien om te kijken of je geheugen niet rot is?

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
Reactie op 2e bericht evil_elmo
Dit had ik met mijn 1700+ MSI + 512mb corsair. Bleek dat er een module d00d was. Probeer is modules te wisselen?

[ Voor 51% gewijzigd door damouzer op 06-10-2003 13:16 ]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Stroomkabel/Molex in je Radeon gestopt? Weet niet of dat voor de problemen zorgt die jij noemt,maar dat wil in ieder geval nog wel eens vergeten worden, en zorgt ook voor errors.

Ceci n'est pas une signature!

• evil_elmo
ok ben even weg geweest maar ben er weer.

reactie op macgiver909:
bios 1005 geprobeerd. >> bood geen oplossing

reactie op Crash-Override:
eh alle mogelijkheden getest. >> bood ook geen oplossing
memtest zal ik even draaien

reactie op dinokiller:
ik heb ze al omgedraaid en een andere module er in gehad. >> dat wou ook niet werken

reactie op vehpol:
die zit er in zonder die stekker doet heelemaal niets.

heelaas werkt het dus nog steeds niet en draait de cpu op 11*166 (2500+) :'(

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Felyrion

goodgoan!

ok.. misschien een oud topic, maar dit probleem leek niet echt opgelost, en ik lijk nu bijna net zo iets te krijgen.

Ik heb een asus a7n8x deluxe 2.0 en ik heb hier vorige week 2x 512 pc3200 dane-elec geheugen en een xp2600+ barton bij gekocht.

mijn vorige opstelling was een xp2600+ (één van de allereerste, dus niet serieus oc-baar) met 2x512 pc2100 kingston.

Nu heb ik dit omgebouwd, en ik krijg een dame die "memory test failed" naar mn hoofd slingert zodra ik iets in de bios (versie 1007) verander.

Hij boot nu (na veeeel moeite) op 12,5 *166 met mn oude geheugen.
Als ik dan vervolgens het geheugen omwissel voor mn nieuwe werkt het ook, totdat ik herstart en weer het irritante "memory test failed"te horen krijg.

ik las al wel dat meer mensen soortgelijke problemen hadden, maar een oplossing zat er voor mij nog niet tussen.

Het geheugen is (heel waarschijnlijk) goed. Ik heb nog 2 systemen staan, waar het perfect in werkt. Alleen met de A7N8X gaat het mis lijkt het.

Ik heb ook al geprobeerd mn geheugen langzamer te zetten, en halt on-no errors heb ik ook al aangezet.

Zou een andere bios versie dit op kunnen lossen?
ik weet het ff niet meer :(

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

zelfde probleem hier, met 2x512 corsair valueselect.

Ik heb er diverse andere geheugenmerken geprobeerd, sinds ik er een reepje Twinmos heb zitten (uit de computer van m'n vriendin) zijn alle problemen over.

Mijn (voorlopige) conclusie: de a7n8x-deluxe is erg kieskeurig wat geheugen betreft.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Door igg - Wednesday 03 December 2003 08:17

zelfde probleem hier, met 2x512 corsair valueselect.

Ik heb er diverse andere geheugenmerken geprobeerd, sinds ik er een reepje Twinmos heb zitten (uit de computer van m'n vriendin) zijn alle problemen over.

Mijn (voorlopige) conclusie: de a7n8x-deluxe is erg kieskeurig wat geheugen betreft.

Dat vond ik altijd al met asus , ik heb nu geen asus meer.
Maar wat geheugen betreft kan ik adata geheugen aan bevelen.
Draaid bijna op alles.

• Fulcrum2000
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Ik had ik het begin ook veel problemen om het geheugen (2x 512 Mb Kingston HyperX cas2) stabiel te krijgen op mijn A7N8X Deluxe rev 2.0. Het spul draait nu echter al een aantal maanden stabiel op 400 FSB. Ik gebruik nu de volgende settings:

BIOS geupdate naar v1007
Vddr op 2.8 V (ipv default 2.6)
Mem timings op 11-2-2-2 (of was het 2-2-2-11 :? )
Geheugen zit in bankje 2 en 3 (de twee blauwe)

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Ik heb hetzelfde probleem hier. Elke keer als ik opstart krijg ik die vervelende Memory Test Failed. Waar die error op slaat weet ik niet want na de pc uit en aan te hebben gezet, te zijn opgestart met standaardbios-setting en weer teruggezet op de oude settings doet alles het weer en superstabiel. Op mijn vorige moederbord, ook een A7N8X DeLuxe maar dan de pre 2.0 revisie, had ik dit weten op te lossen door het geheugen in andere banken te stoppen, danwel singlechannel te draaien. In Dualchannel is de Asus erg kritisch.

Verwijderd

Nou heren,

Ik HAD verglijkbare problemen met mijn Asus a7n8x deluxe [rev1.04]

Ik kocht dit systeem met 2x kingston pc 2700 512mb. met de bedoeling dit in dualchannel te draaien natuurlijk.

Instabiliteit vanaf de eerste dag CTD's [crash to desktop] blauwe schermen etc etc.

Het leek duidelijk op een geheugen probleempje dus maar even één van de reepjes eruit gehaald. Hij draaide nu zo stabiel als een huis!Zal wel aan het dualchannel liggen dacht ik zo dus bios geupdate enz enz. weer getest met 2x 512 dualchannel en het was weer klote. Vervolgens eens 2x512 in single channel getest, resultaat: nog steeds crashes!

Dus maar weer terug naar 1x512mb geh. Dit 3 maanden zo gelaten omdat ik het zoeken naar de oplossing zat was, ook op forums kon ik maar niets vinden.

Op een regenachtige dag ben ik er maar weer eens ingedoken...[kon het gewoon nie uitstaan], dus daar gingen we weer: geheugentimings dit bios dat nforce drivers hier voltages daar.......geen oplossing.......mijn conclusie: dit bord draait geen dualchannel....:-( tenminste...niet stabiel.

Maar er is hoop!
Hopeloos surfend op het web zag ik dat deze problemen voor de asus a7n8xdeluxe niet vreemd zijn, honderden zoniet duizenden topics zag ik erover.

Toevallig liep ik tegen een topic aan dat ging over het kraken van het geluid met de soundstorm, dat op te lossen was door wat x-tra koeling toe te passen.

Toen ging er bij mij een lampje branden.....de n-force chipset is op dit bordje NIET voorzien van een ventilatortje ...zou dat het dan zijn ???

Even op zolder zoeken dus ....ik vond daar een oude PC met wat ventilatortjes erin.... dus ventilatortje OP de heatsink van de chipset gemonteerd en wat bleek ........PROBLEEM OPGELOST!!!!!!!!! Hij draait nu superstabiel met 1024 dualchannel DDR en aggressive memory & Cpu settings!

Ik zeg niet dat dit de oplossing voor jullie problemen is, maar als je te kampen hebt met soortgelijke problemen zou ik je zeker aanraden om dit eens te proberen!
Gezien de tijd [al met al 5 maanden :-)] die ik hieringestoken heb ben ik er zeker van dat dit voor een aantal van jullie de oplossing is!

Het gebruikte ventilatortje : http://www.panasonic.com/industrial/appliance/pdf/fbk04f.pdf

Gebruikt bios: 1007
AMD 2800 bartlon
2x 512 kingston KVR333

Succes!

Verwijderd

ik had ook probs met de a7n8x deluxe. Ook na installatie moest ik format doen om de 2dagen :(

Bleek de HD te zijn, heb nu al een maand een nieuwe, en pc'tje werkt smoooothhhh :p

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
Ook al een met problemen...

heb dus ook een A7N8X Deluxe 2.0
AMD 3200+
2x twinmos 512
1x WD rator (te lui om te gebruiken,... :()
1x andere kut hdd (ide)
400 wat voeding
Xaser 3, leek mij koud genoeg,

maar goed,
als ik mijn cpu op 200x11 zet komt mijn bak niet verder dan ergens in windows met geluk, dan in eens poooof alles weg...
en het hele verhaal kan weer opnieuw beginnen.
het is nu zo erg dat ik me cpu in een wilde bui van me mobo gehaalt heb. (*)
* redelijk voorzichtig...
ben het helemaal zat.

heb nog wel een 40 mm fan liggen, ga ook proberen of dat de oplossing is, maar na al de pogingen die ik ondernomen heb word ik helemaal gek...

het rare is dat onder 166x11 alles pfect draait zelfs de zwaarst mogelijke programmas.. voorbeeldje 3dmark, draaide perfect, maar als ik em dan weer op 200x11 zetten hoefte ik het maar optestarten of het systeem reboote..

ik ben redelijk ter einde raad, zijn er mensen met meer ervaingen en venetueele oplossingen ?

ps ik draai de standaard bios 1005 geloof ik ...

Verwijderd

Idem probleem, krijg niet eens de windows installatie aan het draaien.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:32
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 11:18:
Idem probleem, krijg niet eens de windows installatie aan het draaien.
Prima dat je een oud topic kickt, maar geef dan iig iets meer info als je wilt dat je probleem wordt opgelost.

Verwijderd

Laat ik het zo stellen, als je voor 500,- euro een upgrade doet, dan verwacht je wel dat het goed werkt.

Had voor een vriendin een

ASUS A7N8X-E, XP300+ (200FSB), 2x256MB PC3200, Maxtor 80GB (8mb cache) en Gigabyte Radeon 9800Pro 128MB op de beurs gekocht.

Maar nadat alles inelkaar gezet is, krijg ik dikke boot errors als ik met de Windows bootCD wil installeren. Het hangt gewoon. En op brutale wijze. 8)7 Keer op keer weer. Of ik nou met BootCD of Floppy of FlashHDD wil opstarten, het wil gewoon niet werken.

Maar ik zal eens proberen om het op 166FSB te draaien met Single channel mem. config.

Dit CMOS resetten enz... wil niet werken.

Bedankt voor de tips, jongens en meisjes.

Verwijderd

Resultaat is dat het moederbord defect is! :(

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Fulcrum2000 schreef op 03 december 2003 @ 10:41:
Ik had ik het begin ook veel problemen om het geheugen (2x 512 Mb Kingston HyperX cas2) stabiel te krijgen op mijn A7N8X Deluxe rev 2.0. Het spul draait nu echter al een aantal maanden stabiel op 400 FSB. Ik gebruik nu de volgende settings:

BIOS geupdate naar v1007
Vddr op 2.8 V (ipv default 2.6)
Mem timings op 11-2-2-2 (of was het 2-2-2-11 :? )
Geheugen zit in bankje 2 en 3 (de twee blauwe)
Dat lostte bij mij iig de problemen op met Dual-Channel setje van TwinMOS...

Het bord blijkt idd erg kieskeurig te zijn qua geheugen.

• turkosh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04-2025
Hoi mede tweakers,

Het kon niet uitblijven, dus gaan we weer verder waar wij waren. Vandaag (na ruim een maand wachten) de AMD AthlonXP 3200+ CPU (een mond vol he!) ontvangen. En natuurlijk de beruchte ASUS A7N8X-Deluxe Rev.2 1008 bios (ook een mond vol ;)) waar het op moet gaan.
Ten eerste - had een XP 2500+ die ook op 200 MHZ FSB draaide. No problems met dat. Maar de bord weigert de XP3200+ accepteren.
Hier is het config:

ASUS A7N8X-Deluxe
Enermax 350W voeding
Athlon XP 3200+
Corsair valueselect 2x256 MB PC3200 (met infineon chippies)
Radeon 9700pro (club-3d)
Maxtor diamondMax 120GB U133 (IDE)
Maxtor 20 GB (IDE)
NEC 1100A DVD+RW
TV kaart (pinnacle PCTVpro)
Linksys wireless PCI

Al dit meuk zit in een thermaltake XaserII kast met 5 vents voor de koeling.

Tot op heden werkte het goed op de XP2500+ maar op de 1 of andere manier wil die niet samenwerken met XP3200+.

Ik heb deze settings maximaal eruit kunnen halen:
FSB 200MHz (x2) ook de pin op de moederbord op 200MHz gezet
Memory Frequency is op SPD
Memory timings worden standaard op 8-4-4-3T ingesteld
Multiplier is 9,5

Op FSB 166MHz kon ik tot x12 multiplier instellen met Mem frequency op auto.
Nu ik zo naar de uitgevoerde handelingen kijk zou je zeggen dat de FSB niet het probleem vormt, maar de multiplier. Zo gou ik ook maar iets omhoog ga, loopt alles vast (zelfs de bios).
Ik weet dat dit zo vaak besproken is dat iedereen een beetje over zijn nek gaat als er weer een vraag rondom deze kwestie gesteld wordt.
De rest van de bios (voltages, spectrum e.d.) liet ik ongemoeid, omdat het geen overclock systeem betreft in dit geval.
Ik neem aan dat de vent aan de PC wand genoeg koele lucht naar de passief gekoelde Nforce bruggetje blaast.

Mij vraag is dus eigenlijk: wat nu?
De moboleverancier aanspreken of toch maar de geheugen leverencier aangezien dit bordje zo kieskeurig is.
Pagina: 1