Toon posts:

[WINXP] ICS werkt ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo ineens werkt bij mij internet delen in Windows XP niet meer, terwijl ik niks aan de configuratie heb veranderd. Ik ben nu al de hele dag bezig maar ben ten einde raad. Wat gebeurd er precies:

Ik kan op een computer op het netwerk de internetverbinding (dail-up) opzetten. De server belt dan netjes in, en vervolgens krijg ik op de client ook de melding binnen dat er een gedeelde internetverbinding is opgebouwd. Ook kan ik hem op de client verbreken, zodat de server ophangt. Maar wat NIET werkt is dat ik geen enkele verbinding via de client naar het internet kan opbouwen. "Pagina niet gevonden"-fouten in internet explorer. "Kan server niet vinden" in outlook expres. MSN kan niet meer aanmelden, etc etc. Terwijl de client wel de server de opdrachten kan geven om in de bellen etc en hij ziet dan dus ook dat er verbinding is. Pingen van client<->server werkt ook allemaal.

Ik heb al 10x alle instellingen nagelopen. Op de server staat het IP van de netwerkkaart op 192.168.0.1. De client krijgt een ip-adres van de server (192.168.0.xxx) en als gateway-ip en dns-server krijgt hij ook netjes 192.168.0.1 door.

Het internet zelf werkt wel, want op de server kan ik alle sites bereiken die ik wil bereiken. Hij stuurt de verbinding gewoon niet over naar de clients, maar vertelt ze wel dat er een verbinding is opgebouwd.

Iets wat mij overigens ook is opgevallen: SVCHOST.EXE op de server springt ineens naar 100% CPU-usage als de internetverbinding is opgebouwd. Dit blijft tot ongeveer 20 seconden zo, daarna neemt de CPU-usage van SVCHOST weer af. Dit deed mij vermoeden dat ik misschien een virus/spyware/whatever had. Maar de online-scanner van www.trend.com en de nieuwste ad-aware 6.0 met reference-file van 2 oktober vinden niks.

Wat kan het zijn?

[edit]
Ik kwam er zojuist ook achter dat windows nu de dail-up verbinding niet meer wil verbreken. Zie daarvoor dit topic: [rml][ WINXP] Kan de dail-up verbinding niet verbreken[/rml]
Heeft dat er misschien ook iets te maken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem nogsteeds niet kunnen oplossen. Wel heb ik de volgende extra details:

SVCHOST.EXE blijft continue op 100% cpu-usage draaien wanneer ik "internet delen" bij een dail-up-verbinding aanvink. Als ik het uitvink dan doet SVCHOST weer normaal. Het maakt dus niet uit of ik verbinding heb gemaakt of niet, zoals ik eerst dacht en hierboven neerzette.
Gisteravond werkte ICS héél even. Dit bereikte ik nadat ik de dailup-verbinding had verwijderd, en daarna opnieuw had aangemaakt. Maar vanochtend zakte me de moed alweer in de schoenen, en werkte het weer niet meer. Ook zat de CPU weer 100% te blokken voor SVCHOST. Toen ik vervolgens opnieuw het truukje van gisteravond uithaalde, dus het verwijderen en opnieuw aanmaken van de dail-up-verbinding, kreeg ik wat foutmeldingen. Deze foutmeldingen kreeg ik nadat ik weer een vinkje zette voor "internet delen". Enkele foutmeldingen waren:

"Kan gedeelde toegang niet inschakelen.
Fout 1061: De service kan momenteel geen besturingsberichten accepteren."

en:

"Kan gedeelte toegang niet inschakelen.
Fout 1053: De service heeft de start- of stuuropdracht niet op de juiste wijze beantwoord."

Een inmiddels urenlange zoektocht op internet heeft tot nu toe niets opgeleverd. Ik ben erachter gekomen dat SVCHOST iets met DLL-bestanden te maken heeft, maar het is dus een specifiek ICS-probleem. Wanneer ik namelijk alle processen heb afgesloten, doet SVCHOST nogsteeds zo vreemd. Mits ik dus "internet delen" heb aangevinkt :(

Wie mij helpen kan ben ik erg dankbaar _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
En wederom zit ik nogsteeds met dit probleem. Het wordt alleen maar vreemder! ICS werkt dan welliswaar niet meer, maar bestanden delen en extern bureaublad gelukkig nog wel. Tot vandaag :( Nu knalt telkens exact om de 60 seconden de verbinding met de probleem-computer eruit. Door hem constant te pingen is duidelijk te zien dat van alle pakketjes er telkens één in de minuut niet aankomt. Ik wordt gek !!! 8)7

Maar kennelijk weet niemand een oplossing want er heeft in twee weken tijd nog niemand geantwoord. Er zal dus waarschijnlijk wel niets anders op zitten dan Windows opnieuw te installeren. :'( Maar dat is in principe toch te gek voor woorden, het moet toch op te lossen zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 10:58 ]

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:35

Zym0tiC

^_^

Al eens geprobeerd om TCP/IP uit je config te gooien en na een restart opnieuw te installeren? Dit probleem heb ik eens bij een kennis van mij gehad

edit:
Misschien is dit ook wel interressant: http://support.microsoft.com/?kbid=314056

[ Voor 25% gewijzigd door Zym0tiC op 17-10-2003 11:44 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Zym0tiC schreef op 17 oktober 2003 @ 11:41:
Al eens geprobeerd om TCP/IP uit je config te gooien en na een restart opnieuw te installeren? Dit probleem heb ik eens bij een kennis van mij gehad
en hoe doe ik dat? Ik kan het vinkje voor TCP/IP wel weghalen, maar de knop "verwijderen" is grijs en on-aanklikbaar, dus dat gaat niet...
edit:
Misschien is dit ook wel interressant: http://support.microsoft.com/?kbid=314056
Dat had ik ook al gevonden, samen met nog wat andere sites over SVCHOST. Ik ben er inderdaad al achter dat het iets te maken heeft met services van Windows, en met DLL's van derden, die in een oneindige lus kunnen raken. Dat laatste is al uitgesloten, omdat ik al eens bijna alle processen heb afgesloten en dan nog stond SVCHOST op 100% CPU-gebruik. Dus blijft de eerste optie over, en dat is dat het ligt aan een service van Windows. En dat klopt, want heel toevallig werkt ICS dus ook niet meer, en dát is een service. Alleen, wat in die service werkt niet meer? ICS uit- en inschakelen helpt niet, en een mogelijkheid om het totaal te verwijderen en opnieuw te installeren is er zeker niet? :?