• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik zit te tollen over hoelang de batterij van de ipaq 1915 meegaat. Ik heb gehoord dat er 2 verschilende processors zijn en er ook verschil zit in de batterijduur:

PXA250 - 4/5 uur op batterij
PXA255 - 10/12 uur op batterij

Klopt dit? Zijn er mensen met ervaring. Ik heb niks kunnen vinden op de site van HP. Hier op got had ik gelezen dat iemand gehoord had dat de 250-versie inderdaad maar 5 uur mee gaat. Ik wil namelijk de 250 versie kopen vanwege z'n geringe prijs en ik heb gehoord dat het msn-en er goed op te doen was (ook via het meegeleverde kabeltje via de pc (?)).

De 250-serie processor zou dus veel stroom vreten. Maar is het te doen om onder schooltijd te msn-en en dat ie niet halverwege de dag op is?

Veel vragen dus :(

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

bobje86nl schreef op 05 October 2003 @ 19:45:
Ik zit te tollen over hoelang de batterij van de ipaq 1915 meegaat. Ik heb gehoord dat er 2 verschilende processors zijn en er ook verschil zit in de batterijduur:

PXA250 - 4/5 uur op batterij
PXA255 - 10/12 uur op batterij

Klopt dit? Zijn er mensen met ervaring. Ik heb niks kunnen vinden op de site van HP. Hier op got had ik gelezen dat iemand gehoord had dat de 250-versie inderdaad maar 5 uur mee gaat. Ik wil namelijk de 250 versie kopen vanwege z'n geringe prijs en ik heb gehoord dat het msn-en er goed op te doen was (ook via het meegeleverde kabeltje via de pc (?)).

De 250-serie processor zou dus veel stroom vreten. Maar is het te doen om onder schooltijd te msn-en en dat ie niet halverwege de dag op is?

Veel vragen dus :(
Ten eerste: voor vragen over iPaqs ga je niet naar de site van HP maar dan ga je naar http://www.pocketpcclub.nl . Daar hebben veel mensen eerstehandservaring.

Ten tweede: waarom zou je in hemelsnaam met een kabeltje aan je PC willen MSNnen ipv op je PC zelf? |:(

Alors.

• Bobje
Stereotomy schreef op 05 October 2003 @ 19:53:
[...]

Ten eerste: voor vragen over iPaqs ga je niet naar de site van HP maar dan ga je naar http://www.pocketpcclub.nl . Daar hebben veel mensen eerstehandservaring.

Ten tweede: waarom zou je in hemelsnaam met een kabeltje aan je PC willen MSNnen ipv op je PC zelf? |:(
Dan kan ik tijdens het gamen ook nog msn-en, vrienden van me doen dit ook en het beviel mij ook toen ik het had geprobeerd (ik ben de die-hard msn-er, vandaar ;) )

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06

Sick Nick

Drop the top!

Als je m naast je pc hebt liggen hang je (logisch) gewoon het stroom eraan en doet ie het altijd in ieder geval.

Ik heb en 1915 met een PXA255 cpu, ik wist niet eens dat ze er ook waren met de 250 versie? Anyway, als je de backlight uit laat (op school heb je altijd wel licht dus is het prima te lezen) en de cpu op 100 Mhz zet met een progje (gratis) dan gaat ie vast wel lang genoeg mee voor een dag msn gebruik.

Ik gebruik m voornamelijk als agenda en mp3 speler, gebruik m gemiddeld genomen een half uurtje per dag met display aan (full backlight) en een uurtje of 3 met het display uit (met WinamPAQ kan je m uitzetten) en dan heb ik na dus ongeveer 3.5 uur nog ongeveer 60% van de batterij over als ik m op 200 Mhz laat staan. Op 100 Mhz is het nog ongeveer 70%. Als je dus constant gebruikt met de backlight uit en de cpu op 100 Mhz dan moet je de dag door komen.

Kan me niet voorstellen dat je 8 uur lang msn gebruikt op dat ding, dat kost een godsvermogen aan OF belminuten OF gprs dataverbruik :D

• Bobje
Dit verduidelijkt een hoop. Hoeveel mp3tjes heb je op een SD (?) kaart staan van hoeveel mb (gaat wel offtopic maar muziek afspelen kost ook weer stroom en is leuk om te weten)?
Welke prorgamma bedoel je over dat underklokken van de processor?

Loopt alles dan nog redelijk vloeiend op 100 mhz? Ook qua invoeren met de pen.

De 250-serie is er wel degelijk. Ik wil morgen namelijk dit ding halen bij de dynabyte voor 200 eurotjes. Kijk op de site ( http://www.dynabyte.nl/sh...asp?Nr=17351&Aanbieding=1 ) voor de specs

[ Voor 6% gewijzigd door Bobje op 05-10-2003 20:16 ]

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb m voor 189 bij de media markt gehaald ;)

Anyway, ik heb een SD kaartje van 256 MB en daar gooi ik gewoon elke ochtend een nieuwe lading mp3 op. Doe dit wel via een card reader want via de ipaq zelf gaat het erug traag. Ik gooi m meestal gewoon zo vol mogelijk, dan weer met kortere mp3 van 5 tot 8 MB en dan weer een liveset of mixcd van 100 MB. Dat maakt voor zover ik weet voor het stroomverbruik niet of weinig uit.
Op 100 Mhz gaat het als je alleen msn gebruikt meer dan prima, als je tegelijk ook muziek aan wilt hebben zal het niet helemaal vloeiend gaan (de mp3 zal beetje haperen zo nu en dan). Op 200 Mhz nergens problemen mee.

Ik denk trouwens dat ze bij dynabyte een typfoutje hebben gemaakt ofzo, want kan me echt niet voorstellen dat er in dezelfde serie handhelds een andere cpu zit.

• Bobje
Ik ga het morgen even vragen over die processor. Aangezien ik in middelburg woon kan ik niet 1, 2, 3 naar de media markt.

Hoe bedoel je via de card reader? Heb je dan zo'n apart ding eraan (ja doh), dan loop je dus met 2 dingen te zeulen. Als het via een kabeltje gaat lijkt het me onhandig. Ook omdat het kabeltje om de haverklap los gaat.

Op de site van HP staat ook dat er een 250 in zit ( http://www.hp-expo.com/nl.../handhelds/IpaqH1915.html ), dus dat is gewoon mogelijk. Maar die 100 of 200 mhz maken dus niet heel veel uit. Je zei dat het maar 10% verschilt.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

bobje86nl schreef op 05 October 2003 @ 19:57:
[...]

Dan kan ik tijdens het gamen ook nog msn-en, vrienden van me doen dit ook en het beviel mij ook toen ik het had geprobeerd (ik ben de die-hard msn-er, vandaar ;) )
Ah, ok, check. Is idd een manier ja. ;)

Alors.

• Bobje
Stereotomy schreef op 05 October 2003 @ 20:34:
[...]

Ah, ok, check. Is idd een manier ja. ;)
Het klinkt alsof je ook zo'n ipaq-ding heb? Nu we toch bezig zijn, is het heel moeilijk om msn werkend te krijgen via dat ene kabeltje? Ik weet niet hoe ik dit in zou moeten stellen en ik kan het zelf nog niet uitproberen, ik haal hem morgen pas. Ook zou ik op de computer dingen moeten instellen (?).

@ Sick Nick

Hoe heet dat programma om die processor terug te klokken?

* bobje heeft nu heel veel zin in morgen om die ipaq te halen :+

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Het scheelt in batterij verbruik wel meer hoor, verschil tussen 30% en 40% gebruik van de accu dus een verschil van ongeveer 33% ten opzichte van 200 Mhz.

En ik bedoel met een card reader zo'n ding aan je pc zelf, heb een dane elec usb readertje die alle kaartjes kan lezen. Daarmee kopieer ik de mp3 naar het kaartje, die prik ik dan in de iPaq. De reader zelf neem ik dus niet mee ;) Het gaat erom dat ik in 3 minuten ongeveer de kaart vol gooi met die reader en in 10 minuten als hij in de iPaq zelf zit.

[edit]

http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=1513

De review van pocketpc club, daar zeggen ze ook dat er een PXA255 in zit dus ik denk dat je daar dan wel vanuit kan gaan. Misschien dat alleen in de aller eerste modellen de 250 zat?

[edit2]

Dat prog heet speedstepper, hier te halen http://elevatedstudios.com/pocket/

Internet werkte hier direct bij het installeren van de software om mee te synchroniseren. Kon toen ook meteen internetten op dat ding, hoewel ik het niet echt nutting vond om dat te doen aangezien je dan toch bij de pc zit :p

[ Voor 40% gewijzigd door Sick Nick op 05-10-2003 20:47 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

bobje86nl schreef op 05 October 2003 @ 20:41:
[...]

Het klinkt alsof je ook zo'n ipaq-ding heb? Nu we toch bezig zijn, is het heel moeilijk om msn werkend te krijgen via dat ene kabeltje? Ik weet niet hoe ik dit in zou moeten stellen en ik kan het zelf nog niet uitproberen, ik haal hem morgen pas. Ook zou ik op de computer dingen moeten instellen (?).

@ Sick Nick

Hoe heet dat programma om die processor terug te klokken?

* bobje heeft nu heel veel zin in morgen om die ipaq te halen :+
Nee, sorry ik heb zelf een PDA op PalmOS. Maar het is echt niet moeilijk om de internetconnectie naar je PC te delen. Hoe dat met een PPC gaat weet ik uiteraard niet, maar je kunt daarvoor het best even kijken op http://www.pocketpcclub.nl, daar zul je sneller antwoord krijgen dan hier op tweakers.

Alors.

• Bobje
Sick Nick schreef op 05 October 2003 @ 20:42:

[edit]

http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=1513

De review van pocketpc club, daar zeggen ze ook dat er een PXA255 in zit dus ik denk dat je daar dan wel vanuit kan gaan. Misschien dat alleen in de aller eerste modellen de 250 zat?

[edit2]

Ik ga morgen snel dat programma proberen, ik heb er hoge verwachtingen van! >:)
Stereotomy schreef op 05 October 2003 @ 20:45:
[...]

Hoe dat met een PPC gaat weet ik uiteraard niet, maar je kunt daarvoor het best even kijken op http://www.pocketpcclub.nl, daar zul je sneller antwoord krijgen dan hier op tweakers.
Bedankt voor de links, ik ga er gelijk heel wat over lezen... ;)

• Bobje
Op de site van HP staat ook dat er een 250 in zit ( http://www.hp-expo.com/nl.../handhelds/IpaqH1915.html ), dus dat is gewoon mogelijk. Maar die 100 of 200 mhz maken dus niet heel veel uit. Je zei dat het maar 10% verschilt.
Ik heb nu dit ding een paar dagen, het is dus een 255 processor ipv een 250 processor :)

Verwijderd

wie gaat er nou msn-en op een 1915... Er is geen daardloze connexie, dus je moet aangesloten zitten op een pc met internet op te msnnen... waarom msn je dan niet op de PC...

en daarnaast... wie gaat er uberhaupt zolang chatten dat hij moet vragen of de battarijen het uithouden.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
als je nou eerst even het hele verhaal leest voordat je post..

[ Voor 31% gewijzigd door StanTheMan op 10-10-2003 17:02 ]

• Bobje
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 16:11:
wie gaat er nou msn-en op een 1915... Er is geen daardloze connexie, dus je moet aangesloten zitten op een pc met internet op te msnnen... waarom msn je dan niet op de PC...

en daarnaast... wie gaat er uberhaupt zolang chatten dat hij moet vragen of de battarijen het uithouden.
Lezen is op zich ook een vak. Msn aan de computer voor tijdens het gamen. En ik zei dat ik de die-hard msn-er ben, ik zit wel eens lang op msn. En die batterij was meer omdat ik zondag naar barcalona ga en dan daar kan msn-en (en spellen spelen in de bus >:) )

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
maar dan wordt het die-hard msn-en toch een te dure hobby als je naar t buitenland gaat..

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

MaDLiVe

.-Observer-.

Het hangt er ook vanaf wat voor OS je hebt. Op ppc2k2 ontlopen de pxa255/250 elkaar niet zo erg. Maar met ppc2k3 word het verschil pas merkbaar.

De 1915 heeft 2k2 toch? Erg jammer dan ;)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Bobje
StanTheMan schreef op 10 October 2003 @ 21:31:
maar dan wordt het die-hard msn-en toch een te dure hobby als je naar t buitenland gaat..
Met een gruwelijk abonnement niet, ja het kost geld maar ik moet gewoon kunnen msn-en in het buitenland en altijd mobiel kunnen zijn. Het uren msn-en doe ik ook alleen maar thuis.
MaDLiVe schreef op 10 October 2003 @ 23:10:
Het hangt er ook vanaf wat voor OS je hebt. Op ppc2k2 ontlopen de pxa255/250 elkaar niet zo erg. Maar met ppc2k3 word het verschil pas merkbaar.

De 1915 heeft 2k2 toch? Erg jammer dan ;)
Ja klopt, maar de batterijduur ligt toch niet aan het OS? Lijkt me heel raar iig. Zou het mogelijk zijn om er 2k3 op te zetten (de download was ongeveer 86 mb op de site van microsoft en aangezien er maar 64 mb ram op zit...

De systeemvereisten zijn waarschijnlijk te hoog voor dit dingetje?

[ Voor 58% gewijzigd door Bobje op 11-10-2003 14:21 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Batterijduur kan heel goed aan het OS liggen. Zoals al gezegd, win2k3 gaat veel efficiënter om met de processor dan win2k2. Daardoor kan een win2k3 systeem met dezelfde processor minder stroom gebruiken bij eenzelfde instructie.

Op de 1915 is het niet mogelijk om win2k3 te zetten.

Alors.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Even over die batterijduur. Er zijn tools te verkrijgen voor het over en underclocken van de ipaq processor dus als je hem underclockt kan het best zijn dat ie een stukje langer meegaat. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet iemand hoeveel dit scheelt?

ps die PXA250 ziet die er anders uit? of alleen andere proc?

ps2 programmas die op de achtergrond draaien uitzetten kan ook heel veel schelen. Vooral mediaplayer eet batterijen

[ Voor 43% gewijzigd door Maartenvs op 11-10-2003 16:41 ]

• Bobje
Maartenvs schreef op 11 oktober 2003 @ 16:36:
Even over die batterijduur. Er zijn tools te verkrijgen voor het over en underclocken van de ipaq processor dus als je hem underclockt kan het best zijn dat ie een stukje langer meegaat. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet iemand hoeveel dit scheelt?
Na ruim 4 uur werken ermee is er nog maar 17% vanaf, dus het is wel goed merkbaar _/-\o_
Ik heb 'm momenteel al op 100 mhz draaien ;)
ps die PXA250 ziet die er anders uit? of alleen andere proc?
Volgens mij zit er alleen verschil in de processor want de mijne (255) lijkt sprekend als diegene op de HP-site (250).
ps2 programmas die op de achtergrond draaien uitzetten kan ook heel veel schelen. Vooral mediaplayer eet batterijen
Hier is een speciaal programma voor. Dan open je het programma en die komt ipv de normale start-balk. Druk je dan op het kruisje, dan sluit hij heel het programma af (ook op de background). Ik zal even een diegene die het programma ook heeft vragen hoe het heet. Ik zet die dan wel op mn webruimte.

Dat programma heet Icbar, kan je gewoon op google vinden

[ Voor 111% gewijzigd door Bobje op 24-02-2004 18:11 ]

Pagina: 1