Zijn er mensen die hun externe koelunit (radiator oid) buiten hebben staan, of dit gaan doen nu de winter voor de deur staat? Met een buitentemperatuur kun je natuurlijk lekkere koelwatertemps bereiken en als je pomp het trekt heb je lijkt me nogal bereik qua lente van de slangen
je moet 1 ding oppassen. Als het koelblok kouderwordt dan zijn omgeving, dan ontstaat er condens.
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Verwijderd
Een vriend van me heeft zijn rad buiten staan, de vorige winter haalde hij een temp van 14 graden met een buiten temp van -1
Hmm..als je koelvloeistof zo koud wordt (bijv bij vorst) zal denk ik condensatie op de slangen en de koelunits (CPU, GPU etc) wel een probleem zijn ja.
Kreeg die maat van je daar geen problemen mee?
[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 05-10-2003 19:48 ]
Verwijderd
hmm ik zag laatst iets in het kijkshop krantje, het was een regelbare koelbox, misschien kan je je rad. daar in doen en dan de temp in de koelbox rond de 15graden houden, (kgeloof dat er pas condensatie optreedt bij 11graden , correct me if im wrong) dat zou mij toch veiliger lijken dan je rad buiten laten oid
moet die koelbox de warmte wel af kunnen voeren. een beetje processor zit al snel over de 80W.Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 20:09:
hmm ik zag laatst iets in het kijkshop krantje, het was een regelbare koelbox, misschien kan je je rad. daar in doen en dan de temp in de koelbox rond de 15graden houden, (kgeloof dat er pas condensatie optreedt bij 11graden , correct me if im wrong) dat zou mij toch veiliger lijken dan je rad buiten laten oid
als je uitgaat van een kamertemperatuur van 20C scheelt het maar 6C. dan valt condens reuze mee hoorstefijn schreef op 05 oktober 2003 @ 19:47:
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Of dat er kondens optreedt heeft te maken met het feit dat de maximale absolute hoeveelheid waterdamp die lucht vast kan houden omlaag gaat bij een daling van temperatuur en als de max. waarde overschreden wordt dan gaat de hoeveelhied van waterdamp die er teveel is automatisch om naar vloeibaar. Als de temp daalt stijgt de relatieve luchtvochtigheid dus en als deze de honderd procent raakt begint de waterdamp te condenseren en omdat rond het koude koelblok de lucht plaatselijk kan afkoelen tot temperaturen waarbij de 100% gehaalt wordt treedt er dus condesvorming op.
Dus hoe lager je relatieve luchtvochtigheid bij kamertemp, hoe verder je er onder kunt gaan zitten zonder condensvorming.
B.t.w. als iemand weet hoe dit heet in de BINAS dan wil ik de waardes hier wel ff verstrekken, zal zelf ook ff zoeken, maar heb geen idee hoe het heet.
Dus hoe lager je relatieve luchtvochtigheid bij kamertemp, hoe verder je er onder kunt gaan zitten zonder condensvorming.
B.t.w. als iemand weet hoe dit heet in de BINAS dan wil ik de waardes hier wel ff verstrekken, zal zelf ook ff zoeken, maar heb geen idee hoe het heet.
Als je dat doet, met je inderdaad rekening houden met condens. Het beste kun je je slangen en koelblok dan isoleren (zie de prometeia).
Persoonlijk heb ik een luchtgekoeld computersysteem op m'n slaapkamer staan. Die is niet verwarmd, en het is er meestal een paar graden warmer dan buiten. Ik zuig ook nog eens buitenlucht aan met een luchtslang, door een raam wat altijd open staat. Koelt ook wel leuk, met een casetemp van 10-15 graden
Wordt helemaal leuk als het 's winters -10 is buiten. Overclocking to the max
Persoonlijk heb ik een luchtgekoeld computersysteem op m'n slaapkamer staan. Die is niet verwarmd, en het is er meestal een paar graden warmer dan buiten. Ik zuig ook nog eens buitenlucht aan met een luchtslang, door een raam wat altijd open staat. Koelt ook wel leuk, met een casetemp van 10-15 graden
Of je zet alle ramen open op je PC kamer en trekt je winterjas aan binnen...
Wel oppassen voor condens / ijspegels op je beeldscherm dan door je adem
Wel oppassen voor condens / ijspegels op je beeldscherm dan door je adem
[ Voor 7% gewijzigd door djeejdjeej op 05-10-2003 21:47 . Reden: typo ]
Ik heb ook luchtkoeling, en daar wel eens aan gedacht, maar dan zuig je toch meestal - erg - vochtige buitenlucht aan recht je kast in? (CondensMadMarky schreef op 05 October 2003 @ 21:37:
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 05-10-2003 21:54 ]
waar moet het op condenseren dan? In de kast warmt de lucht juist een beetje op. Warme lucht kan meer vocht bevatten, dus ik ga condens juist tegen.stefijn schreef op 05 October 2003 @ 21:54:
[...]
Ik heb ook luchtkoeling, en daar wel eens aan gedacht, maar dan zuig je toch meestal - erg - vochtige buitenlucht aan recht je kast in? (Condens)
Condens ontstaat als warme vochtige lucht afkoelt, niet als koude vochtige lucht opwarmt
condens is er geloof ik bij een temp. verschil van +/- 12 graden, bij een gemiddelde luchtvochtigheid. Zoals je kamer dus
. betekend dat je gerust je cpu op 15c kan laten draaien
O ja, uiteraardMadMarky schreef op 05 October 2003 @ 22:00:
[...]
waar moet het op condenseren dan? In de kast warmt de lucht juist een beetje op. Warme lucht kan meer vocht bevatten, dus ik ga condens juist tegen.
Condens ontstaat als warme vochtige lucht afkoelt, niet als koude vochtige lucht opwarmt
Ik heb mijn water coolbox buiten staan, werkt over het algemeen erg lekker, in de zomer iets minder (de zon staat op mijn balkon).

Met deze setup wertk het in de winter helemaal lekker, je moet alleen oppassen dat je water niet bevriest (heb ik al 3 x gehad). Een radiator is ook bijna niet nodig als het buiten koud is. Wat ik ook fijn vindt is dat je het niet hoort, m'n pc is heel erg stil (cpu, gpu en nb zijn watercooled).
Ik heb al een aantal keren leuke temps gezien :
P3 975 @ 1,85V

deze is met een P4 2700 @ 1,7V

Oh en condens ? Nog nooit last van gehad

Met deze setup wertk het in de winter helemaal lekker, je moet alleen oppassen dat je water niet bevriest (heb ik al 3 x gehad). Een radiator is ook bijna niet nodig als het buiten koud is. Wat ik ook fijn vindt is dat je het niet hoort, m'n pc is heel erg stil (cpu, gpu en nb zijn watercooled).
P3 975 @ 1,85V

[ Voor 5% gewijzigd door FreeRider op 06-10-2003 01:40 ]
Concrete Loop Watercooling
Gewoon even een opmerking tussendoor, maar wat doet een wegwerkerspaaltje op jouw balkonFreeRider schreef op 06 October 2003 @ 01:38:
Ik heb mijn water coolbox buiten staan, werkt over het algemeen erg lekker, in de zomer iets minder (de zon staat op mijn balkon).
[afbeelding]
P3 975 @ 1,85V
[afbeelding]
[afbeelding]
leuke resultaten 
De reden dat ik het vraag is simpel: ik wil wel een keer watercooling. Maar de 2 grootste minpunten die bij de meeste sets genoemd worden zijn 1) geluid en 2) koelprestaties en dus is er altijd wel wat op te merken op alle (goedkopere) sets.
Door de koelunit (radiateur oid) buiten te plaatsen ben je zoals Freerider al aangeeft af van het geluid, en je verbetert de prestaties van zo'n koelset door de koude omgevingstemperatuur.
Dan wordt de keuze van een koelset een stuk gemakkelijker
Freerider, hoe heb jij de slangen naar buiten gelegd? Gaten in de muur?
De reden dat ik het vraag is simpel: ik wil wel een keer watercooling. Maar de 2 grootste minpunten die bij de meeste sets genoemd worden zijn 1) geluid en 2) koelprestaties en dus is er altijd wel wat op te merken op alle (goedkopere) sets.
Door de koelunit (radiateur oid) buiten te plaatsen ben je zoals Freerider al aangeeft af van het geluid, en je verbetert de prestaties van zo'n koelset door de koude omgevingstemperatuur.
Dan wordt de keuze van een koelset een stuk gemakkelijker
Freerider, hoe heb jij de slangen naar buiten gelegd? Gaten in de muur?
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 06-10-2003 10:25 ]
Verwijderd
Onder de vloer ook goed? Daar wordt t 's winters 10-13C, zie URL onder dit berichtstefijn schreef op 05 October 2003 @ 19:43:
Zijn er mensen die hun externe koelunit (radiator oid) buiten hebben staan, of dit gaan doen nu de winter voor de deur staat? Met een buitentemperatuur kun je natuurlijk lekkere koelwatertemps bereiken en als je pomp het trekt heb je lijkt me nogal bereik qua lente van de slangen
Verwijderd
Wanneer er condens optreed hangt af van de relatieve vochtigheid. Bij 90% RV zal dat al vrij snel beneden kamertemp gebeuren. Bij 40% RV pas bijvoorbeeld 10 graden beneden kamertemp. Ik denk dat je wel ergens een grafiekje kunt googlen.
Ik heb wel eens m'n pc in de raamopening gezet toen het echt -10 was (3 jaar terug ong.), scheelde ook 18 graden op m'n CPU's (dual celeron 366@550 net luchtkoeling).
10 graden ipv 28.
(Condens treed in zo'n geval niet op want je hardware is warmer)
10 graden ipv 28.
(Condens treed in zo'n geval niet op want je hardware is warmer)
[ Voor 8% gewijzigd door Gman op 06-10-2003 12:20 ]
U roept wij draaien:Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 10:55:
Wanneer er condens optreed hangt af van de relatieve vochtigheid. Bij 90% RV zal dat al vrij snel beneden kamertemp gebeuren. Bij 40% RV pas bijvoorbeeld 10 graden beneden kamertemp. Ik denk dat je wel ergens een grafiekje kunt googlen.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
dus, bij 21 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 45% (lijken me normale waarden voor een woonruimte) treedt bij een koeltemperatuur van 8,6 graden condensatie op?
Maar ja in de computer is het weer warmer, dus dan krijg je al bij koelwater van 16 graden condensatie..
Maar ja in de computer is het weer warmer, dus dan krijg je al bij koelwater van 16 graden condensatie..
Uhmm vraagje kan je radiator niet bevriezen?
Dit klopt niet, want dat percentage is RELATIEF en de ABSOLUTE luchtvochtig blijft het zelfde en daarmee het punt waarop condensatie voorkomt!stefijn schreef op 06 October 2003 @ 20:31:
dus, bij 21 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 45% (lijken me normale waarden voor een woonruimte) treedt bij een koeltemperatuur van 8,6 graden condensatie op?
Verwijderd
Helemaal mee eenspcmadman schreef op 06 oktober 2003 @ 21:19:
Dit klopt niet, want dat percentage is RELATIEF en de ABSOLUTE luchtvochtig blijft het zelfde en daarmee het punt waarop condensatie voorkomt!
Pagina: 1