[Autocad] schalen met behoud van maten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seadoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03-2022
ik heb een tekening gemaakt schaal 1 op 1 in autocad en en wil hem nu vergroten zodat ie beter zichtbaar wordt op een a4-tje...
Als ik het commando SCALE gebruik dan schaalt echter de bemating ook mee. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Kan iemand mij hier mee helpen ?

Ik heb een boek van autocad maar daar staat niet de oplossing in. Er staat wel iets in van assosiation maar dat helpt niet. Ik heb ook al op google en got gezocht maar ook niets gevonden wat mij kon helpen.

Verwijderd

De clou van autocad is dat je 1 op 1 tekent. Bij het printen/plotten kun je dan kiezen voor scale to fit. Dus het commando scale is daar dus absoluut niet voor nodig.
Als je de bemating wilt vergroten zul je in dim-scale de overall scale moeten veranderen.
Het lijkt me echter sterk dat dat niet in je boek staat!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Door met Paperspace/modelspace te werken kan je viewports definiëren die je verschaalt, je hoef je dan je dimscale nergens aan te passen.

Kijk eventueel eens in een ander boek wat daar over je vraag staat.

[ Voor 21% gewijzigd door agent327 op 05-10-2003 19:54 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• seadoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03-2022
Bedankt... hier kan ik wel wat mee denk ik...
@AWe: Ik heb niet echt een officieel boek, het zijn meer een hele hoop stencils...het is van een vriend van me die studeerd en z'n leraar heeft het boek waarschijnlijk gekopieerd ofzo..
een soort van basis cursusje ofzo... gaat dus niet echt diep op de materie in.

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 22:32

koornee

3!

Als je toch het object wilt scalen, en niet de maten dan kun je bij de opties van de maatvoering de scale van de maatvoering aanpassen. (gewoon D, enter) en dan kun je bij Primary units -> measurement scale -> scale factor. De scale factor instellen. Maar dit wordt dan toegepast op alle maatvoering van die Dimstyle.

Maar het makkelijkste is gewoon via de viewports de schaal van de gehele tekenig aan te passen.

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik bedenk net dat je natuurlijk ook je kader gewoon kan verkleinen in plaats van je getekende object te vergroten en vervolgens bij print/plotopties de schaalfactor ingeven. Misschien wel net zo makkelijk.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Wat ik eigenlijk begrijp uit de vraagstelling is dat de maten te klein zijn in verhouding tot het getekende object. Dus als het object beeldvullend geprint wordt is de maatvoering te klein en dus niet leesbaar.
open dan de dimstyle en op het tabblad fit kun je de overal-scale vergroten. Op het tabblad text kun je de teksthoogte wijzigen (de grootte van de pijlen blijft dan ongewijzigd).
Pagina: 1