Toon posts:

Diskette Drive kapot of wat anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc met daarin een diskette drive.
Deze diskette drive wil maar niet werken.

Tijdens startup maakt hij de normale geluiden.
Maar Booten vanaf diskette doet hij niet. Als ik er een win98 disk inzit.
Maar als je in Windows XP een diskette wilt openen doet hij het ook niet.
Hij geeft dan aan dat er geen diskette in de drive zit. En geeft om de 5sec een tik.
(Heb alles al nagekeken, Hij zit ook gewoon goed aangesloten enzo.)

Heb de drive in een andere pc geprobeerd en daarin werkt hij gewoon.
Wat kan het zijn ??

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:05

Orac

Ik mis je papa.

Booten vanaf floppy moet je wel ingesteld hebben in je BIOS. Boot-volgorde. Brand de floppydrive lamp constant? Zo ja, dan zit de flatcable verkeerd om (nogmaals controleren dan).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Kabel ok, controller ok, aansluitingen enz. ok, bios instellingen. Verder kan er niet veel aan zijn dacht ik als ie in een andere wel werkt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Heb je misschien een oude pc daar staan waarvan je de floppy kan proberen???

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

om de 5sec een tik
Bij leesfouten hoor je in dat tempo de kop teruggaan naar de "nulpositie". Probeer eens een viertal andere diskettes.
Staat hij in de bios wel op 1,44MB ipv 1,2MB ?

Verwijderd

voxx schreef op 05 oktober 2003 @ 19:37:
Booten vanaf floppy moet je wel ingesteld hebben in je BIOS. Boot-volgorde. Brand de floppydrive lamp constant? Zo ja, dan zit de flatcable verkeerd om (nogmaals controleren dan).
Ik heb dus zo´n zelfde soort probleem op een pc. Eerst brandde het lampje constant, dus toen heb ik een andere aansluiting van de kabel gepakt (de eerste i.p.v. de tweede op het lint vanaf het mobo). Toen brandde hij helemaal niet meer en reageerde eveneens niet.

In Windows (XP Pro) geeft hij geen conflicten, apparaat werkt ok. Stop je er een floppy in, dan is de melding net of je hem aanklikt zonder dat er een floppy inzit. Volgens mij zit de kabel er toch echt goed in, met het rode draadje op de lintkabel richting de voedingsconnector.

(Het is gekomen nadat er Windows XP op is gezet en een nieuwe Philips CD-brander in is gebouwd. Die werken perfect.)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 19:28:
Heb de drive in een andere pc geprobeerd en daarin werkt hij gewoon.
Wat kan het zijn ??
Heb je de drive al eens los in de PC geprobeerd waarin hij het niet doet? Sommige kasten kunnen bij strakke montage namelijk het uitwerpknopje zover klem zetten dat de floppy wel draait maar niet goed gelezen wordt...

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sluit me aan bij MAE

Heb dat probleem ook gehad. Probeer bij montage de diskdrive iets verder van het FRONT afe te monteren. Anders krijg je inderdaad de problemen die je beschrijft.

Verwijderd

met het rode draadje op de lintkabel richting de voedingsconnector.
Die regel is voor CDROM drives en gaat (meestal) niet op voor diskette en floppydrives. Al gaat het drivelampje in dat soort gevallen permanent branden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 02:12:
[...]
Die regel is voor CDROM drives en gaat (meestal) niet op voor diskette en floppydrives. Al gaat het drivelampje in dat soort gevallen permanent branden.
Hmm, dan zou dat het toch heel misschien kunnen zijn. Het probleem is dat die pc niet bij mij thuis staat, dus ik kan het niet even snel proberen. Maar ik onthoud hem als een mogelijke oplossing. Thanx! ;)

Verwijderd

kijk ook eens of de stekker wel goed in het moederbord zit, soms kan je die kabel er andersom induwen. Als je hem dan ook verkeerd om in de floppydrive doet gebeurt er niets, ook het lampje brand niet.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eerst brandde het lampje constant
Op dat moment zat de kabel verkeerdom; rode ader aan de verkeerde kant; de meeste drives hebben de ader naar de elektromotor toe zitten, maar dit gaat niet op voor alle diskdrives.
dus toen heb ik een andere aansluiting van de kabel gepakt (de eerste i.p.v. de tweede op het lint vanaf het mobo).
Op dat moment stelde je de diskdrive in als B:, waardoor het mobo A: uiteraard niet meer kon vinden...

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22
koraks schreef op 15 januari 2004 @ 11:24:
[...]

Op dat moment stelde je de diskdrive in als B:, waardoor het mobo A: uiteraard niet meer kon vinden...
Zit er geen m/s jumpertje op een flopdrive? Ik weet het niet meer |:(

Over het probleem heb ik niets meer toe te voegen eigenlijk.

Of...
Als hij nadat je het bovenstaande allemaal hebt geprobeerd nog niet werkt istie stuk.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Dat is echt een hele goede conclusie! _/-\o_
Dus, het eerste wat ik straks ga doen is weer die andere aansluiting van de flatcable aansluiten, maar dan met de rode draad richting de electromotor (andersom dus). :*)

Stuk is ´ie niet, ik heb er ook al een andere op aangesloten gehad. Op dezelfde manier zoals die andere zit aangesloten... waarschijnlijk verkeerd dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 11:36 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

koraks schreef op 15 januari 2004 @ 11:24:
[...]

Op dat moment zat de kabel verkeerdom; rode ader aan de verkeerde kant; de meeste drives hebben de ader naar de elektromotor toe zitten, maar dit gaat niet op voor alle diskdrives.

[...]

Geen probllem, gewoon in de BIOS SWAP Floppy drives aanzetten....

We have just one world, but we live in different ones...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zit er geen m/s jumpertje op een flopdrive?
Nope, het mobo 'ziet' wie wie is op de kabel door de twist die ergens halverwege de A: en de B: connector zit.
Geen probllem, gewoon in de BIOS SWAP Floppy drives aanzetten....
Je kan ook wél B: in het BIOS aanzetten en A: uit...of gewoon de fdd op de juiste connector aansluiten. Dat lijkt me eigenlijk nog het makkelijkste ;)

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 14:40
Bij mij doet de diskette drive het ook sinds de aanschaf van de pc het niet.
Het is dat ik hem niet zo vaak nodig heb maarja, ik wil hem eigenlijk toch wel gebruiken om te kijken wat er nog op oude diskettes staat.
Nog steeds niemand een oplossing? |:(
Pagina: 1