Toon posts:

MSI k7T266-Pro casefan/ monitor-RPM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI K7T266-Pro Raid moederbord waarop in totaal 3 casefans(3-pins connectoren) aangesloten kunnen worden. Alle 3 de fans die ik gebruik kunnen het aantal omwentelingen per minuut doorgeven a/h mobo.

2 v/d aangesloten fans zijn onderdeel van de CPU fan, hiervan is het aantal RMP's wel af te lezen in bijgeleverde util v/h mobo(PC Alert III).

De derde fan die ik gebruik: Papst 8412 N/2GML , geeft geen signaal af waarmee
het aantal RPM's afgelezen kan worden, terwijl dat wel zou moeten.
-draait op gewoon 12V

Weet iemand misschien waarom?

Verwijderd

bij mij deed ie het iig wel goed
misschien pc alert IV gebruiken
ik begrijp ook de zin '2 v/d aangesloten fans zijn onderdeel van de CPU fan' niet goed, heb je 2 fans op je cpu staan?

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 17:52
probeer eens of hij in de bios wel de rpm aangeeft, als dat niet het geval is (doet ie bij mijn kt4 ultra ook niet) dan kan hij er dus maar 2 aan, casefan aansluiting 1 en 2..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 19:30:
bij mij deed ie het iig wel goed
misschien pc alert IV gebruiken
ik begrijp ook de zin '2 v/d aangesloten fans zijn onderdeel van de CPU fan' niet goed, heb je 2 fans op je cpu staan?
Ja dat klopt de 'CPU fan' bestaat uit: 2 op elkaar 'gestapelde' fans...

weet je waar ik die PC alert IV kan downen?
probeer eens of hij in de bios wel de rpm aangeeft, als dat niet het geval is (doet ie bij mijn kt4 ultra ook niet) dan kan hij er dus maar 2 aan, casefan aansluiting 1 en 2..
Ik heb die handleiding erbij gepakt, hierin staat dat hij 3 ondersteunt.
PC alert toont van FAN1 het aantal rpms en van FAN3 het aantal rpms.
FAN2(Papst 8412 N/2GML) kan op een of andere manier geen rps doorgeven(wat wel zou moeten).

Verwijderd

In beginsel kun je ervanuit gaan dat als het BIOS drie readout-posities aangeeft en alle fans draaien, dat je dan ook de RPM daarvan moet kunnen zien. Kijk eens naar de pin-layout van die Papst. Komt die overeen met de pin-layout die het moederbord aangeeft?

Verwijderd

http://www.msi.com.tw/pro...ware/swr/spt_swr_list.php

je weet toch ook dat als je live update gebruikt, je al die updates automatisch kan vinden?
live update staat ook op die site...
misschien is dat rpm draadje (weet niet welke kleur dat is) van je fan wel wat los ofzo moet je der eens mee bewegen, dat ie dan wel weer contact geeft ofzo, of je verwisselt gewoon eens de fan aansluitingen op je mobo, zien wat ie dan doet

Verwijderd

Dat lijkt me sowieso het eerste wat je in zo'n geval doet: eerst even kijken of je op die betreffende driepins-aansluiting met een andere fan wél een meetresultaat krijgt. Als je dat ook niet krijgt met een fan waarvan je wéét dat hij wel RPM doorgeeft, dan kun je er dus vanuit gaan dat die connector brak is of dat jouw BIOS op die positie geen readings leest.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 20:43:
Ja dat klopt de 'CPU fan' bestaat uit: 2 op elkaar 'gestapelde' fans...
Waarom heb je dit gedaan? 2 fans op elkaar resulteert uiteindelijk alleen maar in kapotgedraaide fans, en bij lange na niet een verdubbelde luchtstroom. Veel beter is bijvoorbeeld de fans naast elkaar te zetten, of met het koelblok ertussenin :)
Ik heb die handleiding erbij gepakt, hierin staat dat hij 3 ondersteunt.
PC alert toont van FAN1 het aantal rpms en van FAN3 het aantal rpms.
FAN2(Papst 8412 N/2GML) kan op een of andere manier geen rps doorgeven(wat wel zou moeten).
Controleer ook eens op de andere aansluitingen, wie weet is nummer 2 kadoekio. En anders is er waarschijnlijk iets niet goed met de fan zelf, de aansluitingen passen tenslotte maar op 1 manier.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Die aansluitingen passen weliswaar maar op één manier, maar dat neemt niet weg dat de pin-einden van de aders zelf in een ander slotje van die Molex zitten dan waar het moederbord ze verwacht. In case you hadn't noticed: ook bij driepins-fan connectoren zit over het algemeen een soort kliksysteem waardoor je ze eruit kunt halen.

Verwijderd

Topicstarter
Het lag dus aan de software, ik heb PC alert 4 geprobeerd die detecteert de fan wel netjes.
Alleen jammer dat het best veel systeembronnen gebruikt voor een monitoring-applicatie, vooral in vergelijking met de vorige versie.

In ieder geval allen bedankt voor de posts !

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een KT4,
Ik heb 2 extra fan aansluitingen...
Een voor de Chipset (Die detecteerd geen RPM)
En een voor een casefan, die detecteerd wel...
Die is in gebruik door de 2de fan van mijn voeding ;)
Pagina: 1