[WLAN] Beveiliging

Pagina: 1
Acties:

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:46
Hi there!

Ik ben gevraagd om een draadloos netwerk te maken voor een kennis van me.
Op dit moment is er ADSL via XS4ALL, een ADSL router van Vigor 2200E en zijn er 3 aangesloten PC's, 1 van de eigenaar, en 2 van de buurman.

De eigenaar van een laptop (Toshiba Tecra 8200) wil deze laptop aansluiten via WLAN, mijn voorstel was om de Vigor te vervangen door een Vigor 2200We (zelfde router, maar dan met antenne).

de PC's in kwestie draaien Windows XP Prof, bij de buurman onbekend. Vermoedelijk Windows 2000 Prof of Windows XP Prof

Het plaatje zou er dan als volgt uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.diederik.nl/t.net/wlan.gif

Ik weet weinig van WLAN af, behalve dat het de potentie heeft om onveilig te zijn. De pest is dat de eigenaar vertrouwelijke gegevens heeft, en deze via het netwerk wil delen (zie onderste gedeelte), de buurman werkt bij HP, en doet aan telewerken. Hij is zo paranoïde als de pest (en volkomen gelijk >:))
Een drive-by hack kunnen we daar niet gebruiken (al denk ik dat de connectie naar HP via een VPN gaat).

Dus wat ga je doen: je leest je in. Ik ben er achter gekomen dat die 2200We 128 bits WEP encryptie ondersteund. Ergens anders lees ik weer dat 128Bits WEP gewoon onveilig is. Uiteraard zal ik MAC access afdwingen, maar we weten met z'n allen dat dat maar een heel dun deurtje is. SSID stealth zal aangezet worden.

De vragen welke ik heb:

1) ik stel naar de persoon in kwestie voor om een VPN aan te gaan leggen via het netwerk. De WEP encryptie komt niet hoger dan 64 bits. De vraag of een VPN makkelijk aan te leggen is zal ik hier niet stellen, daar heb ik me niet in gelezen. Een vraag welke ik wel heb is ALS je een drive-by hacker hebt, of hij via dat WLAN bij de buurman naar binnen zou kunnen. Immers: die firewall is op het ADSL gedeelte.

2) Hoe denken de tweakers over het geheel? Ik neig er naar om de boel af te blazen. 64 Bits WEP encryptie is te weinig, dus zit je aan een VPN, niets mis mee. Alleen ben ik bang dat via het WLAN de buurman de pineut is.
Wellicht is het "tips geven" hier de tweede vraag?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

1) de meeste routers maken van het ethernet en het wireless ethernet poortje op de router 1 netwerk, zonder firewall. Als iemand het klaarspeelt op je wireless te komen, kan hij ook bij de buurman z'n pc.

2) 64bit is te weinig, 128 is ook niet alles. Ik zou gaan voor een los accesspoint dat vastzit aan een vpn server, en server die op de huidige router aansluiten. Ware het niet dat dat voor de thuissituatie nogal overkill is. (als ik thuis wireless zou nemen en het zou snel moeten (geen tijd vpn server uit te zoeken) dan werd het 128bit WEP met een key die je iedere 3 dagen gaat vervangen.)

• DiedX
_fm schreef op 05 October 2003 @ 19:23:
1) de meeste routers maken van het ethernet en het wireless ethernet poortje op de router 1 netwerk, zonder firewall. Als iemand het klaarspeelt op je wireless te komen, kan hij ook bij de buurman z'n pc.
Daar was ik dus al bang voor
2) 64bit is te weinig, 128 is ook niet alles. Ik zou gaan voor een los accesspoint dat vastzit aan een vpn server, en server die op de huidige router aansluiten. Ware het niet dat dat voor de thuissituatie nogal overkill is. (als ik thuis wireless zou nemen en het zou snel moeten (geen tijd vpn server uit te zoeken) dan werd het 128bit WEP met een key die je iedere 3 dagen gaat vervangen.)
En dat is voor ons niet haalbaar. Het losse AP trouwens ook niet.

Stel je voor: ik schaf een extra kaart aan welke WEL 128 Bits WEP encryptie ondersteund, raad je het dan wel aan?

Iemand anders nog andere meningen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Zoek een AP met WPA encryptie, is een stuk "degelijker" dan WEP. Tesamen met mac-verificatie zou ik het persoonlijk wel genoeg vinden dan.

Asus APtje waar hier ook een topic over loopt schijnt prima te functioneren, en heeft ook WPA mogelijkheden.

• DiedX
DJSmiley schreef op 05 October 2003 @ 19:43:
Zoek een AP met WPA encryptie, is een stuk "degelijker" dan WEP. Tesamen met mac-verificatie zou ik het persoonlijk wel genoeg vinden dan.

Asus APtje waar hier ook een topic over loopt schijnt prima te functioneren, en heeft ook WPA mogelijkheden.
:) Daarom houdt ik nou van jullie :)
Ik ga die thread even opzoeken. Ik neem aan dat ik dan wel nog een extra PCMCIA kaart nodig heb?

Verwijderd

DJSmiley schreef op 05 October 2003 @ 19:43:

De Draytek Routers ondersteunen ook WPA sinds versie 2.5.

• DiedX
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 19:51:
[...]
De Draytek Routers ondersteunen ook WPA sinds versie 2.5.
Staat idd op het web. http://www.draytek.com.tw/english/news/index.php wijst wel erop dat je minimaal een 2500 We moet hebben.

• DiedX
DiedX schreef op 05 oktober 2003 @ 20:01:
[...]

Staat idd op het web. http://www.draytek.com.tw/english/news/index.php wijst wel erop dat je minimaal een 2500 We moet hebben.
edit:
Mooi is wel dat de 2500We goedkoper is dan de 2200We. Alleen lijkt de 2500 meer te kunnen? :)

edit:
dit had natuurlijk met de edit-knop gemoeten :(

[ Voor 9% gewijzigd door DiedX op 05-10-2003 20:03 . Reden: Quote -> Edit ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Nog iets over die Asus AP: die heeft 2 firewalls. Eeen voor het internet, en een voor het wlan gedeelte. Zoals gezegd: hij ondersteunt ook WPA. Als je echt para bent: Zet die firewall aan, laat alleen de vpn poort open, enable WPA. Zorg er dan voor dat je alleen een secure VPN verbinding kan maken. Et voila: een hacker gaat een deur verder.

TweakBlog

• DiedX
Dank je! Ik heb nog eens overlegd met de toekomstig eigenaar, en we gaan voor de Asus.

Is er nog behoefte aan een evaluatie van het gekochte?

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 20:35
We zijn altijd benieuwd naar bevindingen, zeker omdat ik ook een los AP wil halen, maar weet nog niet of ik een SMC of een Asus zal halen.

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

Pagina: 1