Toon posts:

[WD] harddisk langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een WD 80gb 8mb cache harddisk op een ECS K7VZA mb...
Als ik sisoft sandra run zegt ie schijf index 19074kB/sec :(
ik vergelijk het met een hd van ATA 100 7.2krmp 8mb cache en die krijgt 31000kb/sec...
me random read is maar 10mb/sec :( en average acces time 8ms
viel me ook op als ik van c: naar e: een film kopieer dat het wel 3-4 minuten duurt
ik run NTFS met Win xp pro laatste via drivers enzo...
11% free space
hij zegt ook windows disk cache gebruikt: geen
maar heb geen idee wat dat is :o
maar in system properties staat wel enable write caching on the disk aangeklikt
en hij staat op Ultra DMA mode 5 en is master, op slave staat me cdr met dma mode 3
iemand enige idee wat er mis kan zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 18:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

Verwijderd

Topicstarter
dma is enabled
gebruik 80 polige kabels
lijkt me nie dat het aan de jumpers ligt
het kan dat het aan me NTFS cluster size ligt, treesize pro zegt 4096 bytes per cluster(NTFS)
maar kan ik dat veranderen zonder format ??? met partition magic mischien?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hmm 11% free is erg weinig.

zo te zien staat alles goed ingesteld, en die clustergroote is de default niks aan doen.

Test je schijf eens met een tooltje van de fabrikant

Maar eigenlijk denk ik dat als je flink wat ruimte vrij maakt je misschien ook wel wat snelheid zal winnen, over het algemeen wordt dacht ik meer dan 20% vrij aangeraden. probeer het es zou ik zeggen.

specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 19:02:
dma is enabled
gebruik 80 polige kabels
lijkt me nie dat het aan de jumpers ligt
het kan dat het aan me NTFS cluster size ligt, treesize pro zegt 4096 bytes per cluster(NTFS)
maar kan ik dat veranderen zonder format ??? met partition magic mischien?
clustersize kan je met partition magic 8 opzich wel resizen, echter ik denk niet dat je dat veel gaat helpen

A wise man's life is based around fuck you

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hij zegt ook windows disk cache gebruikt: geen
Waar zie je dat eigenlijk :?

Verder: probeer eens proefondervindelijk die CDROM tijdelijk te ontkoppelen danwel op een ander IDE kanaal te hangen en bench daarna de WD opnieuw :)

Verwijderd

Dat van die windows cache gebruikt staat vaak in Sandra, standaard slaat Sandra het cache gebruiken over :)

Verwijderd

Precies. Overigens heeft het veranderen van de cache-instellingen met een programma als FeatureTool natuurlijk wel invloed op de meetresultaten van Sandra, maar als je daar nooit aan hebt geklooid kun je ervanuit gaan dat hij standaard op de snelste instellingen staat.

Overigens moet je ook niet teveel waarde hechten aan de meetresultaten van Sisoft Sandra. Ik heb nog nooit een schijf gehad die volgens Sandra goed scoorde, en ik heb het met zoveel schijven gemeten op zoveel systemen: áltijd kwam de score enkele tientallen procenten ónder de naastliggende vergelijkbare schijf uit. Sandra meet gewoon nogal dom en geeft ook geen testverantwoording: wil je de snelheid van je schijf serieus benchen, gebruik dan een ander programma.

Verwijderd

Topicstarter
wow ik heb dus net geprobeert me cluster size te veranderen van me d: drive naar 16k cluster size en partition magic crashde en me hele d: drive was weg(18gb, all me games)...
ik cmd gaan en d: maar lukt niet type ik CHKDSK d: /F in staat ie helemaal vol met errors zie ik een paar deleted cs maps en daarna deed ik het weer :D peeeeww d8 ff 18gb met all me games kwijt geraakt te zijn LOL

na dit heb ik er niet echt veel zin meer in heheh

ik ga me cdrom zo wel ff eraf halen

welk prog moet ik dan gebruiken om te testen vinden jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb net atto disk benchmark gedaan:
ongeveer 30-32mb/sec write
read 35-40mb/sec

vind eigenlijk toch niet zo slecht :D
maar... dit is nadat me cdrom eruit is hmmm nog maar is sisoft proberen...brb

nope nog steeds 19000kb/sec...
denk dat sisoft gewoon brak is :D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 21:30 ]

Pagina: 1