[98SE/XP] Partitie-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021
Een vriend vroeg me of ik bij hem Windows 98SE wilde installeren. Het probleem was dat hij Windows XP heeft en er nog van alles op de harde schijf stond dat hij graag wilde behouden. Hij heeft een harde schijf van 51 GB en 20 GB stond daarvan vol.
Wat ik heb gedaan is een bootdiskette gedownload en deze gebruikt voor het installeren van Windows 98. Nu verwachtte ik dat ik wel een schermpje zou krijgen met de mogelijkheid een bestuursysteem te kiezen, omdat ik dat thuis ook kreeg. Hier blijk ik dat niet te krijgen en de computer blijft maar in Windows 98SE opstarten. Als ik kijk wat de grote van de harde schijf is zegt de computer dat dit 2 GB is.
Nu wil ik graag Windows XP opstarten. Hoe doe ik dit en hoe kan ik een schermpje krijgen waarin ik kan kiezen tussen 2 besturingssytemen?

Peter-Paul de Meijer

Verwijderd

Peter-Paul schreef op 05 oktober 2003 @ 18:01:
Een vriend vroeg me of ik bij hem Windows 98SE wilde installeren. Het probleem was dat hij Windows XP heeft en er nog van alles op de harde schijf stond dat hij graag wilde behouden. Hij heeft een harde schijf van 51 GB en 20 GB stond daarvan vol.
Wat ik heb gedaan is een bootdiskette gedownload en deze gebruikt voor het installeren van Windows 98. Nu verwachtte ik dat ik wel een schermpje zou krijgen met de mogelijkheid een bestuursysteem te kiezen, omdat ik dat thuis ook kreeg. Hier blijk ik dat niet te krijgen en de computer blijft maar in Windows 98SE opstarten. Als ik kijk wat de grote van de harde schijf is zegt de computer dat dit 2 GB is.
Nu wil ik graag Windows XP opstarten. Hoe doe ik dit en hoe kan ik een schermpje krijgen waarin ik kan kiezen tussen 2 besturingssytemen?

Peter-Paul de Meijer
Dat "schermpje" krijg je alleen als je eerst 98 installeer en daarna XP. Ik ben bang dat door de 98 installatie , belangrijke XP bestanden zijn overschreven.

Wel raar dat de partie maar 2 GB is geworden? Heb je nieuwe partities gemaakt met FDISK?

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21
Maak met een Partition programma een nieuwe partitie, Start met de bootdisk de Setup van windows, formateer die partitie in FAT32 en installeer daarna windows98 op die partitie... Schermpje met OS kiezer komt dan automatisch als het goed is

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik heb geen idee of er iets gebeurd is met FDISK. Is er geen manier om partities te zien. Ik heb de B: tot Z: al geprobeerd en vond alleen de 2 CD-stations en de harde schijf waarop stond dat deze 2 GB was.

Peter-Paul de Meijer

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21
Peter-Paul schreef op 05 oktober 2003 @ 18:17:
Ik heb geen idee of er iets gebeurd is met FDISK. Is er geen manier om partities te zien. Ik heb de B: tot Z: al geprobeerd en vond alleen de 2 CD-stations en de harde schijf waarop stond dat deze 2 GB was.

Peter-Paul de Meijer
Je kan met FDISK toch geen NTFS harddisks beheren? :?

Verwijderd

peponline schreef op 05 October 2003 @ 18:20:
[...]

Je kan met FDISK toch geen NTFS harddisks beheren? :?
Klopt , het is allemaal goed mis gegaan denk ik. Je vriend is nu wel zijn belangrijke data kwijt.

:/

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Als je win98 niet op een aparte partitie hebt geinstalleerd denk ik dat je een probleem hebt. Als je (zoals het hoort) win98 op een aparte partitie hebt geinstalleerd is er niks aan het handje: probeer op te starten met de winxp-cd en kies dan repair=> en kijk dan eens naar fixmbr. Als winxp weer werkt kun je daar dan het 'menuutje' activeren (http://www.microsoft.com/...tingstarted/multiboot.asp).

De enige echte :-)

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Als de data van die vriend van je erg belangrijk is:

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata
www.runtime.org

De enige echte :-)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
heb je fdisk al eens gestart om te kijken hoeveel partities er zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks te maken met CPU's, mobo's en RAM :+

Processors, Mobo's & Geheugen > Windows Operated Systems + titelfix

Oplossing: duw de XP CD in de gleuf, ga naar de recovery console en geef de fixmbr commando. Hierdoor zullen de opstartbestanden NTLDR en NTDETECT.COM weer in de Master Boot Record geladen worden. Doe daarna eventueel een fixboot commando om de Boot Menu te herstellen. Echter dit alles werkt alleen als je ergens een werkende XP installatie op de schijven hebt. Ik weet namelijk niet of je tijdens de 98SE installatie de bestaande XP partities hebt verwijderd en een nieuwe partitie hebt gecreërd :)

Verder is het ook handig om te weten dat je met 9X-Me géén NTFS partities kunt zien ;)
Pagina: 1