Toon posts:

IDE HDD in CF slot?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon er met de search hier en op google niks over vinden, dus misschien is het wel wat nieuws :P
Over een weekje ga ik met school op vakantie naar Griekenland, en er gaat ook een vriend mee die een PDA en een digicam meeneemt. Allemaal leuk en aardig, maar op die (dure) geheugenkaartjes kun je niet echt veel kwijt als je geen miljonair bent :P
Nou is mijn vraag dus of het mogelijk is, dmv een adapterprintje en (waarschijnlijk) een externe voeding, een standaard IDE harde schijf op een PDA aan te sluiten, via het CF slot. Andersom is het in ieder geval wel mogelijk, dus leek het me niet eens zo'n heel gek idee :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt me mogelijk, een CF slot is gewoon een geripte IDE aansluiting.

Zo zijn er bijv. ook converterprintjes te koop om een CF kaartje op je ata33 controller te hangen :)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

(jarig!)
mischien wel ja, moet de pin layout van de hdd ff vergelijken met een cf.
dit heeft volgens mij meer met electronica te maken (tenminste als je het zelf wilt bouwen).
volgens mij zijn er nog geen adabters voor.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik weet niet of je dit gelezen hebt, maar dit komt in ieder geval uit een FAQ van het Gadget Talk forum. Misschien heb je er wat aan:
Compact flash wordt gebruikt door onder andere Nikon en Canon camera's.
Deze kaarten zijn in verhouding het goedkoopste van de solid state opslagmedia.

De flash chips zijn samen met een controller in een kunstof behuizing geplaatst. Wat gelijk ook het grootste voordeel is van CF-kaarten.
Omdat de controller in de kaart zit en niet in de camera zoals bij andere Solidstate-media, is de compatibiliteit van kaarten bijna ongelimiteerd. Een jaren oude (en dus antieke) digicam kan nog de nieuwste CF-kaarten aan.
Bij andere solidstate-media moet er bij nieuwe versies meestal een firmware upgrade gedaan worden op de camera;s.

Dit voordeel is gelijk ook het grootste nadeel. Deze kaarten zijn in verhouding groter dan andere solidstate-media

Er is ook een verschil tussen CF1 en CF2 kaarten. CF2 zijn dikker dan CF1-kaarten, maar hebben wel dezelfde pin-layout. Dat wil dus zeggen dat een camera waarin CF2-kaarten passen ook CF1-kaarten kan gebruiken.
Over het algemeen hebben CF2 kaarten meer (goedkoper)capaciteit.
Dit is echter achterhaald en CF2 kaarten zijn nauwelijks meer verkrijgbaar. (Op het moment van schrijven zijn er al 1GB CF1-kaarten beschikbaar. Maar deze zijn uiteraard extreem duur)

CF2 slots worden tegenwoordig vooral gebruikt voor Microdrives (zie verder in dit stukje faq)

Voor een leuk verhaaltje over de productie van CF-kaarten van Dane Elec, zie reviews: De productie van geheugen bij Dane-Elec

Verwijderd

Cutebritney schreef op 05 October 2003 @ 16:54:
Zo zijn er bijv. ook converterprintjes te koop om een CF kaartje op je ata33 controller te hangen :)
Zijn deze ook in Nederland verkrijgbaar, of moet je in buitenland bestellen?
Ik heb nl geen credit card

• Xandrios
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 17:02:
[...]

Zijn deze ook in Nederland verkrijgbaar, of moet je in buitenland bestellen?
Ik heb nl geen credit card
Dat weet ik niet, maar het lijkt me wel dat ze hier ook te krijgen zijn.

Ik heb er eentje (Niet prive helaas, als consument niet zomaar te doen) uit Zwitserland laten komen...

Verwijderd

Topicstarter
SirDupre:
Ik wist al dat CF een ingebouwde controller had, als je dat bedoelde...

Maar in principe zou ik dus gewoon zo'n IDE-naar-CF adapter kunnen kopen, de CF aansluiting vervangen door een female (gewoon een oud 8mb CF kaartje slopen), dat ding in de PDA raggen, hd'tje met voeding eraan, en draaien maar?
Zou de PDA trouwens ook gaan klagen als je er bijv een 60gig schijf aan hangt?

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 17:05:
SirDupre:
Ik wist al dat CF een ingebouwde controller had, als je dat bedoelde...

Maar in principe zou ik dus gewoon zo'n IDE-naar-CF adapter kunnen kopen, de CF aansluiting vervangen door een female (gewoon een oud 8mb CF kaartje slopen), dat ding in de PDA raggen, hd'tje met voeding eraan, en draaien maar?
Zou de PDA trouwens ook gaan klagen als je er bijv een 60gig schijf aan hangt?
Ok, nee ik zat eerlijk gezegd in die faq te bladeren omdat ik me meen te herinneren dat ik ooit ergens in een FAQ hier heb gelezen over een apparaat waar je CF kaartjes in kan stoppen en dat wordt dan naar een harde schijf die daar inzit verplaatst. Daarvan weet je dus iig zeker dat het bestaat en ik dacht dat dat misschien ook wel een oplossing is voor je probleem...

• Xandrios
http://www.pcengines.ch/cflash.htm

Ikzelf heb de CFDISK.5D hier liggen nu. Kostte ongeveer 10 euro...
datasheet: http://www.pcengines.ch/cfdisk.pdf

[ Voor 42% gewijzigd door Xandrios op 05-10-2003 22:17 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:20
Waarom kijk je niet ff naar een imagetank?

Bijvoorbeeld: http://www.pixelmania.nl/artikel.asp?art=208

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Xandrios
utbone schreef op 05 October 2003 @ 22:19:
Waarom kijk je niet ff naar een imagetank?

Bijvoorbeeld: http://www.pixelmania.nl/artikel.asp?art=208
Dat is toch een totaal anders iets? Andere prijzen, en geschikt voor totaal andere dooeleinden. Vergeet niet dat CF voor meer dingen dan mp3/digicam wordt gebruikt he ;)
Ik gebruik bijv. 128mb plakjes als HDD in embedded systemen....

Verwijderd

Topicstarter
Cutebritney:
Ik heb dat ding ook al zien staan ja, maar de dingen die me er nog van weerhouden het te proberen zijn:
- Ik zit te twijfelen over die power connector, maar ik schat dat die gewoon onaangesloten moet blijven, toch? Anders zit je power in je PDA te pompen, denk niet dat die dat leuk vindt :P
- Hoe ga ik in hemelsnaam iets in elkaar frutselen wat ik diep in de PDA kan proppen (de 'CF-connector')
- Hoe zit het met 3.3v en 5v, wat geeft een PDA en wat gebruikt IDE?
- Master/slave?
- Gaat de cache van de harde schijf nog problemen opleveren (PDA verwacht niet dat het ding cache heeft)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:17

boesOne

meuh

Ik denk dat de cache gewoon door de firmware van de schijf afgehandled wordt.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik heb er ook al over lopen nadenken. Alleen heb ik m'n camera er nog niet aan durven wagen. :P :+

Het probleem is dat de meeste IDE drivers gewoon op 5 volt werken terwijl CF-kaartjes afhankelijk van wat de host (bv de camera) op 3.3 of 5 volt moeten kunnen werken. Met een aantal zenerdiodes is het 5 volt signaal van de IDE drive wel terug te brengen naar 3.3 volt. De signalen van de host (3.3 volt) zouden voldoende zijn om de drive aan te sturen. 3.3 volt is hoog genoeg voor de drive om aangezien te worden als een '1' voor 5 volt.

Alleen hebben CF kaartjes ook meerdere modi. 1 daarvan is de trueIDE mode (ik dacht dat het zo heette) waarmee de CF kaart als een IDE drive gaat werken.
Daarom kan je hem ook vrijwel direct aan de IDE bus van de PC hangen.

Als je de 5 volt van de IDE-drive apart via een accu voorziet (niet uit het CF slot haalt) en de juiste zenerdiodes op de juiste plaatsen zet, dan zou het theoretisch moeten werken.

Alleen heb ik zoals gezegd nog niet het lef gehad om m'n camera eraan te spenderen.
Misschien dat ik ooit nog eens een CF-reader voor een prikkie kan misbruiken voor dit experiment.

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Nog wat opmerkingen : :)
Ik heb dat ding ook al zien staan ja, maar de dingen die me er nog van weerhouden het te proberen zijn:
- Ik zit te twijfelen over die power connector, maar ik schat dat die gewoon onaangesloten moet blijven, toch? Anders zit je power in je PDA te pompen, denk niet dat die dat leuk vindt :P
Die moet je idd alleen naar je IDE drive latengaan anders blaas je je PDA.
- Hoe ga ik in hemelsnaam iets in elkaar frutselen wat ik diep in de PDA kan proppen (de 'CF-connector')
Een oude/goedkoop/kleine CF kaart kopen en open halen, hieraan kan je mbv wikkeldraden voor spoelen of tiewrap draadjes solderen dia naar een externe print/stekker lopen.
- Hoe zit het met 3.3v en 5v, wat geeft een PDA en wat gebruikt IDE?
Voor z'n motor heeft de IDE drive meestal alleen 5 volt nodig mits je een 2,5" drive gebruikt, een 3,5" drive gebruikt zowel 12 en 5 volt.
Voor de communicaie wordt nog steeds 5 volt gebruikt.
Een PDA werkt meestal op 3.3 of 3 volt.
- Master/slave?
Een CF kaart kan zowel als slave als master werken. De PDA mapped waarschijnlijk de CF kaart als een master, maar dat doet er niet veel toe.
- Gaat de cache van de harde schijf nog problemen opleveren (PDA verwacht niet dat het ding cache heeft)
[/quote]
Daar merkt de PDA weinig van. CF kaartjes en Microdrives zeker hebben soms ook een soort cache. De PDA heeft voldoende middelen om de datatransfer in de gaten te houden en in te grijpen als het fout gaat. Een CF kaart en schijf kunnen aangeven hoe (snel) ze gebruikt moeten worden.

Alleen wordt bij sommige kaarten nog gebruikt van vage FAT formateringen. Ik dacht FAT of Fat12. Maar als alles normaal functioneert kunt jde schijf wel formateren via de camera.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1