Opdracht Elektrotechniek - Fototransistor

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 14:34

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wversl/opdracht.JPG

Ik snap 0,niks vand deze opdracht. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je dit moet uitrekenen? Bij 3.2 dacht ik R = 100 Ohm Uled=1.6V dus 100 = 8.4 / I en I = 8.4/100 = 84 mA. Maar is dat correct? :?

En bij de 3e weet ik het niet meer. Ik heb hier een dikke pil 'electrical engineering' voor me, maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik heb de colleges gevolgd, maar waarschijnlijk heb ik iets gemist ofzo |:( En op google heb ik geen idee waar ik naar moet zoeken :)

Verwijderd

www.circuitmaker.com mss heb je daar iets aan.

studentenversie is gratis, en geeft perfecte simulaties!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Ut-Uled=Ur -> Iled=Ir=Ur/r

[ Voor 55% gewijzigd door PCR op 05-10-2003 15:19 ]

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Niet onaardig bedoeld, maar als je een opleiding elektro doet word er waarschijnlijk wel verwacht dat je dit soort dingen redelijk zelf kunt. Tuurlijk kun je soms ergens niet helemaal uitkomen, maar als je zoals je zelf zegt *niets* ervan snapt is dat ook wel weer... apart ;)

Probeer eens voor je zelf na te gaan wát er gebeurd, bijvoorbeeld als er geen licht op valt. De fototransistor ... in dat geval waardoor er ook ... spanning op de basis van de BC547 komt te staan. Daardoor word de uitgang...

Het is het makkelijkste om voor jezelf alles eerst op een rijtje te zetten, zodra je de werking snapt zijn de andere vragen ook een stuk makkelijker te beantwoorden. Een andere oplossing is natuurlijk het zelf in elkaar zetten van de schakeling, en dan meten. Was iets met meten is weten geloof ik :Y)

En als 'electrical engineering' iets te ingewikkeld is, probeer dan eens een wat eenvoudiger boek. Ik probeer niet flauw over te komen, maar daar leer je misschien meer van :) Kijk eens in de bieb naar titels als Elektronica voor iedereen of Elektronica, echt niet moeilijk.

Een formulecirkel als deze is ook altijd handig. Je komt met zo'n cirkel ook snel aan een formule om je antwoord te controleren. Succes met je opracht iig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 15:39 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voordat je heftig gaat rekenen moet je globaal de schakeling even bekijken. Ik zie rechts een uitgang. Bedenk wat er met die gebeurt, wat de spanning is die daar opstaat (niet precies, maar denk "logisch". Dus binair: 1 of 0.

1) Bij het aanzetten van de schakeling (zeg op tijd=0 + sec, ook wel t=0+), schijnt er geen infraroodlicht op de sensor, laat deze geen stroom door (dus heeft de sensor een hele hoge weerstand). Op het pootje boven de weerstand staat dus ongeveer 5 volt.

2) De transistor die op dit pootje is aangesloten (rechts, de BC547) is een pnp transistor. Maakt niet uit als je die term niet kent, hij laat stroom door van boven naar beneden wanneer de spanning op het linkerpootje positief is (boven de 0,5 V, hoe meer spanning op dit pootje staat, hoe meer stroom de BC547 doorlaat). Deze transistor is nu dus een hele kleine weerstand en op de uitgang staat dus bijna 0 volt. Een logische 0 dus.

3) Als de schakeling even aanstaat zie je het volgende: Er is 1 transistor van maar 100Ohm, de rest is vele male groter. Het grootste gedeelte van stroom uit de spanningsbron gaat dus door de infrarood-LED. Wanneer jij zegt dat de spanning over de infrarood-LED 1,6Volt is, is de spanning over de 100 Ohm weerstand dus:
U(100Ohm) = 5 - 1,6 = 3,4 V.
De stroom door de weerstand: I(100Ohm)= U/R = 3,4/100 = 34mA.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Huiswerk moet je zelf doen, daar zijn wij niet voor. En als je er niet uitkomt schakel je morgen je docent toch in?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.