Toon posts:

CPU dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

ik heb een systeem in elkaar gezet:
ECS K7VTA3A 5.0 mobo (support tot athlon xp 2800+)
http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=351
Amd AthlonXP 2600+/2.08GHz/333 MHz
512mb DDR/333 PC 2700 MDT geheugen
GF-FX5200 128MB videoplank
Artic Slim Cilent pro CT CPU koeler
Maxtor 80 Gig 7200rpm schijf

nu draaide het tot gisteren prima, alleen dat me mobo mn processor als een 1300 MHz aanzag. Dus ik me fsb van 100 (waar ie op stond) naar 133 zetten om te kijken of ik zo me processor beter zou kunnen benutten (kwa onderdelen kan ik tot 333fsb gaan). Toen ik dit had veranderd en opsloeg sloeg me pc af. En sindsdien is ie met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Ik heb me bios verschillende keren geresetted (dmv. jumper en batterij), alles los gehaald, nieuw in elkaar gezet, ezv. Als ik enkel me mobo, cpu, koeler, geheugen en videoplank erin zet draait ie gewoon, maar de monitor springt niet aan (geen piep, geen niks, koeler draait wel)
Als ik echter een andere CPU erin zet (duron 800) start ie gewoon op, zonder enig probleem. Volgens mij zal het dus niet aan het mobo, geheugen of videoplank liggen, maar aan de processor zelf. Zover ik weet maakt een kapotte CPu echter een hoop herrie en maakt je systeem piepjes, terwijl er bij mij dus helemaal niks gebeurt.

ik weet echt niet meer wat ik zou kunnen proberen om dat ding weer aan de praat te krijgen, iemand enig idee?

(sorry voor de volledig incorrecte topictitel btw |:( )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 16:44 ]

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik denk dat je Mobo dood is IPV je cpu, je cpu gaat zoiezo minder snel kapot en je zegt zelf ook dat je mobo verkeerde snelheid aangaf.

Kijk even of je je cpu niet op een ander moederbord kunt testen, dan weet je het.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Verwijderd

Topicstarter
ik heb jammergenoeg geen ander mobo'tje dat een XP ondersteund in de buurt, maar als het aan het mobo zou liggen zou het toch ook niet kunnen draaien met die duron 800? ik bedoel, met die duron 800 draait ie perfect :/

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
XP 2600 = 12,5 * 166
Met die instellingen zou hij het moeten doen..
Jij had je FSB op 100 staan???

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
aan het begin wel jah, en hij draaide gewoon..
maar ik had ze dus wat later iets omhoog gezet (naar 133), dit werkte dus niet :/

later heb ik mn bios geresetted, maar hij doet dus niks meer

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 14:02:
aan het begin wel jah, en hij draaide gewoon..
maar ik had ze dus wat later iets omhoog gezet (naar 133), dit werkte dus niet :/

later heb ik mn bios geresetted, maar hij doet dus niks meer
Had je al last van te hoge temperaturen dan dat je je proc niet gewoon op default snelheid draaide maar zwaar ondergeclockt?

En hoelang heeftie dan gedraaid op een fsb van 133? Wat waren je temperaturen?

Het kan haast niet anders dan dat je cpu dood is, kijk eens of er zwarte vlekken op zitten ofzo?

[edit]
offtopic:
1300 Ghz... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 05-10-2003 14:07 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Weet je toevallig ook waar je multiplier op stond?
Want als die op bijv. 20 had...dan is je cpu wel dood ben ik bang..
Want dan ging hij van:
100*20 = 2000 (dus bijna de standaard snelheid)
naar 133*20 = 2660
Dat is een mega-overklok en dat is niet goed voor zo'n dingetje..

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

laurensvliegen schreef op 05 oktober 2003 @ 14:05:
Want dan ging hij van:
naar 133*20 = 2660
Dan zit er nog altijd een beveiliging op die dan je pc af laat slaan.....

Probeer dit eens:
laat je batterij er een nachtje uit
probeer hem dan de volgende dag opnieuw aan te zetten, ALS DIT WERKT ga dan naar je cmos. Waarschijnlijk staat je FSB dan weer op 100. Om dit te veranderen moet je dit doen. Verander hem naar 166 en SAVE (niet exit) je cmos druk dan het RESET knopje in. En als het goed is doet hij het dan wel.......
Dit probleem heb ik namelijk zelf ook gehad met mijn ASUS A7N8X

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
mn cpu warmte zat op 53 graden, best hoog, maar niet te hoog dus... mn bios had gewoon als standaardinstelling een fbs van 100 staan (geheugen draaide wel op 166)
hij heeft denk ik 2 sec op 133 fsb gedraait, daarna sloeg me pc af, en issie niet meer verder dan het draaien van de fan gekomen....

kwa vlekken enzo zit er nouwelijks iets op de core, hij is iig nog heel (niks afgebrokkelt ofzo)

ik zal ff de koelpasta weghalen om te kijken of ie verkleuringen heeft :/

Verwijderd

ik heb hier thuis op mijn kt3 een gelijkwaardig probleem gehad. ik had zitten spelen met de fsb enzo, en ineens klapt het systeem deruit, en was met geen mogelijkheid weer draaiend te krijgen. Bios reset, hielp niet. battery der uit, hielp niet. Toen dacht ik dat mijn cpu dus kapot was, ik haal hem deruit, en hij zag er gewoon goed uit. dus ik de cpu er weer ingezet, ik druk op de powerknop, en hij doet het weer :S. hoe het kan ?? ik heb er geen verklaring voor, maar misschien dat het bij jou ook wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
laurensvliegen schreef op 05 oktober 2003 @ 14:05:
Want dan ging hij van:
naar 133*20 = 2660
daar heb ik eigenlijk niet naar gekijkt (schaam) maar hij werd bij het booten als een 1.3 ghz processor aangegeven (voor het veranderen van de fsb) dus zal de multiplier wel op 12.5 hebben gestaaan.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 13:45:
[..] nu draaide het tot gisteren prima, alleen dat me mobo mn processor als een 1300 gHz aanzag. [...]
zou ik geen problemen mee hebben, je zou een screen moeten maken en opsturen naar tweakers en zeggen dat je het is gelukt een amd 2600 over-te-clocken naar 1300 GHZ :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 14:09:
ik heb hier thuis op mijn kt3 een gelijkwaardig probleem gehad. ik had zitten spelen met de fsb enzo, en ineens klapt het systeem deruit, en was met geen mogelijkheid weer draaiend te krijgen. Bios reset, hielp niet. battery der uit, hielp niet. Toen dacht ik dat mijn cpu dus kapot was, ik haal hem deruit, en hij zag er gewoon goed uit. dus ik de cpu er weer ingezet, ik druk op de powerknop, en hij doet het weer :S. hoe het kan ?? ik heb er geen verklaring voor, maar misschien dat het bij jou ook wel werkt.
dat ding is er inmiddels al heel wat keertjes in en uit geweest :/ maar hij wil gewoon niet :(

Verwijderd

Topicstarter
Killerhond schreef op 05 October 2003 @ 14:12:
[...]
zou ik geen problemen mee hebben, je zou een screen moeten maken en opsturen naar tweakers en zeggen dat je het is gelukt een amd 2600 over-te-clocken naar 1300 GHZ :D
opzich idd wel geinig, maar daar heb ik jammergenoeg niks aan.. :'(

Verwijderd

Probeer het volgende eens:
duron erin en alles op default zetten,fsb en mp op auto,dan cmos opslaan;uitzetten.
Athlon erin,opstarten,wat doet hij dan?

Verwijderd

Topicstarter
al gedaan.. niks dus :/

Verwijderd

Probeer dit eens:
probeer hem dan de volgende dag opnieuw aan te zetten, ALS DIT WERKT ga dan naar je cmos. Waarschijnlijk staat je FSB dan weer op 100. Om dit te veranderen moet je dit doen. Verander hem naar 166 en SAVE (niet exit) je cmos druk dan het RESET knopje in. En als het goed is doet hij het dan wel.......

Verwijderd

Topicstarter
oki, zal ik proberen (batterij heb er al een keer een nacht uit gelegen...)
hmm op zich kan ik em ook met de jumper resetten, dan de duron 800 erin zetten, die fsb omhoog zetten, uitzetten xp erin en kijken what happend? of brand me durontje dan vrolijk door?

Verwijderd

Mijn vorige pc had een k7vta3 v3.1 erin,en soms als ik mijn cpu(2000+) er uit gehaald had en weer terug stak starte hij ook niet op.Geen geluid niks nada.
Een paar keer er in en uit en hij starte toch op,wat mij deed vermoeden dat het probleem bij de cpu socket moet liggen.volgens mij maakten sommige pinnen een slecht contact.
Bij jou misschien ook zo?

Verwijderd

Topicstarter
mwa ik zet em er toch echt goed in, en de koeler drukt em ook best wel goed aan, maar ik zal ff kijken.... bedank voor de tips so far :)

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

ff een andere vraag: wat voor een cooler heb je erop zitten en heb je hem voorheen ook overclocked?
Indien het niet zo'n standaard apparaat is maar blijvoorbeeld een Zalman van +/- 700 gram, kan ik me voorstellen dat je mobo wellicht iets krom is getrokken waardoor ie nu op bepaalde contacten niet mee wil doen.
T'is maar een ideetje...
aan de andere kant hoop ik voor je dat ik ongelijk heb; zou betekenen dat je mobo niet meer bruikbaar is...

[ Voor 17% gewijzigd door MetalRush op 05-10-2003 14:51 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Mhmm, ik heb hier een XP1800+ liggen en die heeft ook de geest gegeven. Nadat ik inmijn mobotje op 100mhz had draaien ging het lampje uit....... Erg vaag maar waar. Misschien kunnen de XP's niet zo goed tegen onder clocken..... :(

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik vind het allemaal maar gare shit.. ik heb me CPU naar de winkel teruggestuurt, nu maar hopen dat het iid de processor was :/

ik heb overigens heel wat posts gevonden waar mensen gelijksoortige posts hebben, dat er opeens niks meer het doet. Bij de meesten lag het aan het mobo, mijn mobo werkt echter prima (draait prima en stabiel met een duron 800). Het blijft voor mij dus echt een raatsel wat er nou mis is gegaan, en hoe dit gekomen is.

Verwijderd

Topicstarter
ok, balen, ik krijg me cpu net terug uit de winkel.. na een grondige schoonmaak blijkt de core ietsie pietsie kapot te zijn :(

nogsteeds snap ik niet waarom ie het dan eerst wel deed en bij het aanpassen van de fbs ermee op gehouden is.. ik denk dat ik die core bij het vele verwisselen van de koeler heb gemolt, dus niet dat dat daardoor het systeem opeens helemaal niks meer deed.

anyway, kan ik weer een nieuwe cpu gaan shoppen :/
bedankt voor alle replies

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 14:08:
[...]

Dan zit er nog altijd een beveiliging op die dan je pc af laat slaan.....

Probeer dit eens:
lijkt me vaag, dit klinkt als een cmos reset, haal je voedingsstekker eruit, zet de jumper op clear, tel tot 1, zet hem terug, voedingstekker erin, en je hebt hetzelfde bereikt als wat hierboven staat maar dan binnen een minuut ipv 24uur...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 10:55:
ok, balen, ik krijg me cpu net terug uit de winkel.. na een grondige schoonmaak blijkt de core ietsie pietsie kapot te zijn :(

nogsteeds snap ik niet waarom ie het dan eerst wel deed en bij het aanpassen van de fbs ermee op gehouden is.. ik denk dat ik die core bij het vele verwisselen van de koeler heb gemolt, dus niet dat dat daardoor het systeem opeens helemaal niks meer deed.

anyway, kan ik weer een nieuwe cpu gaan shoppen :/
bedankt voor alle replies
helaas, krijg je garantie trouwens?

Verwijderd

Amd geeft geen garantie op afgebrokkelde cores
Pagina: 1