DVD Brander in P2-300?

Pagina: 1
Acties:

• Chilly
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11-2020
Hoi,

Sorrie voor de engelstalige versie, NL-versie wilde ik later posten maar kwam wat tussendoor. Ben een newbie...

Ik overweeg momenteel de aanschaf van een dvd-brander (gezien de recensies gaat mijn voorkeur momenteel uit naar de NEC-1300a) maar heb een onbeantwoorde vraag:
Werkt een/deze dvd-brander in een P2-300 met 212MB ram en 100GB HDD (UDMA33/66)? Mijn desktop is iets verouderd en daarnaast heb ik een recente laptop maar aangezien de interne modellen veel goedkoper zijn als de externe geef ik de voorkeur aan de eerste. Ik weet dat vrijwel alle branders (dvd/cd) voorzien van een soort van "buffer underrun" beveiliging maar desondanks twijfel ik nog een beetje. Waarschijnlijk zal ik niet op de hoogste snelheid kunnen branden maar dat vind ik niet erg als de dvd-brander en de gebrande dvd's maar bruikbaar zijn.

Indien mogelijk graag advies...

Vriendelijke groet, Chilly
(PS: op een doos van een ander merk dvd-brander stond als minimale systeemeis een P2-450, ligt dichtbij dus...)

Verwijderd

Denk het wel eigenlijks :Y)

enige wat ik me zo kan bedenken is dat je fiksoftware een beetje trager werkt en je mischien niet op de maximum snelheden van je recordable media kan fikken?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Waarschijnlijk werkt het wel. Zolang je HD de data mar kan aanleveren. Bijna ieder UDMA 66 HD is daar wel toe in staat, alleen de oude modellen niet. Het branden op zich kost namelijk maar weinig rekenkracht, dus de CPU is geen probleem.

Verwijderd

Volgens mij gaat da niet echt goed werken, ik merkte nml wanneer ik een cdtje brande in een P2-400 dat ik de cd niet op max speed kon branden (toen 40 speed) overigens bleek ik de cd enkel maar op 4 speed te kunnen branden . Dus als het zelfde scenario plaats vindt dan gaat het echter zeer lang duren eer het dvdtje klaar is. Maar volgens mij is de min systeem eis van een P2 - 450 idd niet zomaar aangehaald door de fabrikant. Maar je kan altijd de vraag stellen aan de winkel waar je hem koopt of je een interne mag testen als hij werkt hem te houden en anders moest het niet werken je mag opleggen voor een externe die je dan aan je laptop kan hangen. Dan heb je toch een vorm van zekerheid en kan me niet voorstellen dat een winkel dat niet zou doen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoek gewoon de specs op:
4x DVD = 5,41MB/s

Dat kan zelfs PIO4 bijhouden :+ Zolang de DMA mode maar overal wordt ondersteund en is ingeschakeld, dan is het geen probleem. Ook is het prettig als de harddisk ongeveer minstens tweemaal deze snelheid (meer dan 10MB/s dus) aankan. Verder moet je tussendoor ook niet al te gekke dingen doen met je PC, zoals renderen oid.

De minimale systeemeisen voor een DVD brander is dus zo ongeveer de aanwezigheid van een UDMA33 controller. De CPU snelheid doet er niet toe :)

• Chilly
Dus al met al heerst het vermoeden dat dit wel moet werken.
Er zijn helaas geen reacties van mensen die zelf met dit euvel hebben gestoeit..., maar ja ook niet zo verwonderlijk als je aankomt met een P2 op dit forum :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 12:56:
Volgens mij gaat da niet echt goed werken, ik merkte nml wanneer ik een cdtje brande in een P2-400 dat ik de cd niet op max speed kon branden (toen 40 speed) overigens bleek ik de cd enkel maar op 4 speed te kunnen branden .
heb een p150 als bak pc gehad :) en kan daar zonder probs cds op 8speed mee branden(sneller ging de writer niet 8*2*20). Heb in mijn p3 500 een nec1300a en dvds branden gaat zonder problemen. Die p2 300 zal er geen problemen mee hebben om dvds te branden.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 22:36
Ik heb een celeron 466 met dvd brander en dat gaat prima. 512 MB slechts, waarvan meestal 500 in gebruik is door m'n newsreader. Heb dus niet echt veel resources over, maar het gaat als een trein. Nog geen dvd vern**kt.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 16:12:
[...]

. Die p2 450 zal er geen problemen mee hebben om dvds te branden.
is toch een p2-300 zover ik kan lezen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op 05 oktober 2003 @ 16:14:
[...]

is toch een p2-300 zover ik kan lezen :?
typefoutje.. mijn excuses :P

• Chilly
bedankt voor de reacties, de lokale pc-zaken durfden geen enkele uitspraak te doen dus dan is beroep doen op ervaring het slimste. Al met al durf ik met deze input de gok wel te wagen.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

succes , en laat dan ook gelijk je ervaring hier weten voor als er iemand met de search ernaar zoekt ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Chilly
Ben vandaag bij Funprice binnengelopen.
Daar hebben ze me afgeraden de DVD-brander in mijn pc te plaatsen omdat het niet zou werken. Ze bevestigden dat het theoretisch mogelijk zou moeten zijn maar ze hadden het getest en vanaf een P3 schijnt het te werken. Daaronder veel buffering problemen e.d.
Dus dan misschien toch een externe alleen de prijs....
Ook daarvoor hadden ze een alternatief (waar ikzelf ook al aan had gedacht), namelijk een externe behuizing met USB2/Firewire waarin de brander is te plaatsen. De prijs wordt dan totaal 100 euro duurder maar met de garantie dat het werkt....

• Nielson
  • Laatst online: 00:42
Zoveel verschilt een P3 toch niet van een P2 ? Dacht alleen de SSE instructies, en dat maakt waarschijnlijk voor dit verhaal geen drol uit. Enigste wat ik kan bedenken is dat een P3 altijd een FSB van 100 of hoger heeft, en het bij jou P2 'maar' 66 is, wat misschien een bottleneck is ? Aan de andere kant, zolang zowel de hd als de dvd-brander dma gebuiken zal dat ook wel meevallen, want dacht dat dan de data rechstreeks over de pci bus van de hd naar de brander wordt geblazaen, zonder hier de cpu echt lastig meet te vallen. Lijkt me dus belangrijker dat je OS gewoon goed getuned is voor je systeem, eventueel de chipset drivers installeren, en zorgen dat alles in dma draait.

Verwijderd

voor Extern is volgens mij nog meer resources vreten?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 13:07

makje

Professioneel prutser

Kun je voor die 100 euro niet veel beter een 2e hands processor kopen? Ik weet niet wat je voor mobo hebt, maar ik stel me voor dat als er een slot1 pentium2 in past, er ook wel een p2 450Mhz of zelfs een pentium3 van 450Mhz of meer in past. Heb je gelijk een wat snellere desktop :)

Daarnaast, stel je koopt een ECS K7s5a mobo voor 35 euro en een Duron proc voor 40 euro (beide prijzen uit de pricewatch) en je kunt alles er weer mee doen....

Dat is dan altezamen nog steeds goedkoper dan een externe behuizing kopen :)

9800x3d

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DVD brander gaat goed werken in jou systeem, heb het zelfs zien branden op een pentium 1 166mhz, dus dan moet het bij jou zeker lukken.
Wel zorgen dat alles op DMA staat, en dat je harde schijf de snelheid van je brander bij kan houden.
En dan moet t wel lukken...

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Pagina: 1