Twee Harddisks geeft Golvend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93444

Topicstarter
PB Video Dream Machine 3
AMD Athlon XP 2600+
512 MB geheugen
ATI Radeon 9200

Ik heb naast de bestaande HD (Maxtor 6y120LO) nog een tweede HD geplaatst (Maxtor 6e040LO) voor de Windows. Zo staan mijn gegevens op de tweede HD veilig.

Als ik de tweede HD plaats is er een golvend sinus geluid waarneembaar door brom en/of resonantie. Als ik aan de kast of één van de drives voel, is het alsof de motor langzaam en dan weers snel gaat. Het geluid gaat irriteren dus heb de drive geruild bij Mycom. Tweede en derde drive precies hetzelfde. Volgens Mycom zou dat de voeding kunnen zijn. Zelf dacht ik dat twee Maxtor H'D's elkaar in de weg zitten..

De TWEE HD's maken geen fouten en werken prima!!

Wie kent dit euvel en heeft een uitleg en nog liever de oplossing?
Nu heb ik er maar dubbeldik tapijt ondergelegd zodat de kast minder resoneert.

Wanneer ik de voeding uit één van de HD's trek (maak niet uit welke)is het probleem opgelost.

AD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53533

dan sync'ed ie niet met de andere of heeft daar problemen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4222

Nee, kunt vergeten dat dat geluid veroorzaakt wordt doordat de motoren van de HD's qua snelheid varieeren.

Het geluid dat de HD's maken, ligt qua frequentie erug dicht bij elkaar, en dat ze af en toe samenvallen, levert dat leuke fasing effect op dat je hoort. Ze gaan resoneren, heet dat.

Is niets aan te doen, kan hooguit kijken of je de HD's beter vast kunt schroeven ofzo.

EDIT:

Wel zwaar sad dat die mensen bij Mycom dat ook niet door hebben. Probleem zou waarschijnlijk al opgelost zijn als je geen 2de maxtor neemt. Een niet maxtor heeft een andere motor aray, en zal daarom iets ander geluid maken waardoor je geen resonantie krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 4222 op 05-10-2003 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

of ze in rubber hangers hangen ;) staan als het goed is op www.freezinghardware.nl bij geluids isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43552

Extec heeft gelijk. Het is gewoon resonantie. Valt niets aan te doen. Misschien rubbertjes tussen hd en schroef als 't echt irritant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23408

geluidsmanagement proggie erop los laten
wellicht staat hij bij een van de 2 aan danwel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[b][message=18915032,noline]ExTec schreef op 05 oktober 2003 @ 12:41
Wel zwaar sad dat die mensen bij Mycom dat ook niet door hebben. Probleem zou waarschijnlijk al opgelost zijn als je geen 2de maxtor neemt. Een niet maxtor heeft een andere motor aray, en zal daarom iets ander geluid maken waardoor je geen resonantie krijgt.
Ik heb het meer malen bij Mycom gemeld en gevraagd of ik dan beter twee verschillende merken kon gebruiken maar zij vertelde dat het niets uitmaakt.
Vandaar de derde Maxtor.

Ik kan hem geloof ik nog ruilen maar welk merk dan?? Ik had begrepen dat Maxtor het stilste is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 23408 schreef op 05 October 2003 @ 12:48:
Dat heeft er werkelijk niks mee te maken.

Overigens maakt het helemaal niks uit wat voor schijven je met elkaar combineert: elke harddisk trilt een heel klein beetje, en aangezien twee schijven nooit exact hetzelfde toerental hebben is de trilfrequentie ook niet exact gelijk. Dit effect komt dus bij alle combinaties van harddisks voor. Als ze in tegenfase trillen hoor je niks, maar zodra ze even in fase trillen wordt de resonantie versterkt. Vandaar dat aanzwellende en wegebbende geluid.

Overigens heb ik er met WD schijven geen last van. Ik ben overgestapt van Maxtor 40GB D740X schijven naar WD1200JB schijven. WD is absoluut veel stiller en trilt ook minder.

[ Voor 58% gewijzigd door Exirion op 05-10-2003 13:02 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 23408 schreef op 05 October 2003 @ 12:48:
Ik wil het best begrijpen maar het lukt mij niet..
Welk progje en wat moet aan of uit??

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Anoniem: 93444 schreef op 05 October 2003 @ 12:57:
[...]

Ik kan hem geloof ik nog ruilen maar welk merk dan?? Ik had begrepen dat Maxtor het stilste is..
maxtor is naar mijn ervaring niet echt stil, ondanks liquid bearings, mijn 2x wd800jb bevallen stukken beter qua geluidsnivo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 93444 schreef op 05 October 2003 @ 12:59:
Ik wil het best begrijpen maar het lukt mij niet..
Welk progje en wat moet aan of uit??

8)7
Nogmaals, het heeft er niks mee te maken. Acoustic management beheert alleen de bewegingen van de koppen, dus het geratel bij lezen/schrijven kan beperkt worden. Met het toerental van de schijf wordt niks gedaan, dus resonanties bij stationair draaien veranderen ook niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4222

Anoniem: 93444 schreef op 05 October 2003 @ 12:57:
[...]

Ik heb het meer malen bij Mycom gemeld en gevraagd of ik dan beter twee verschillende merken kon gebruiken maar zij vertelde dat het niets uitmaakt.
Vandaar de derde Maxtor.

Ach, die Mycom medewerker kan je enkel vertellen hoe groot die hd is, hoeveel cache, etc.

De HD's zijn ook nie kapot.

En t'hoeft ook niet uit te maken; maar, die 2 maxtors lijken me redelijk recent, zit dus zo goed als dezelfde motor in. Dat ze dus ongeveer hetzelfde geluid maken is niet zo vreemd.

En de kans dat bv. een IBM dezelfde motor gebruikt lijkt me niet zo groot.

Maar basicly is er sowieso niks aan te doen. Waarom denk je dat het altijd zo'n tering herrie is in server ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal eens wat met rubbertjes expirimenteren (weinig ruimte) maar kan ook nog ruilen voor een..

Merk: Western Digital
Type: Caviar High-Performence
Capaciteit: 40 GB
Rotatie snelheid: 7200 rpm
Cache: 2 MB
Gemiddelde zoektijd: < 8,9 ms

Ik weet niet wat het beste is en of het dan is opgelost.
In andere computers had ik ook meer dan één HD maar dit probleem is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33519

zoals Exirion al zegt je zal er weinig aan kunnen doen
je zal er aan moeten wennen vrees ik of je pc helemaal inpakken in isolatie platen
maar of dat nou goed is :)
ik heb hier 3x een maxtor wat denk je wat ik hier hoor dan (hmm valt nog best mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
het is geen resonantie, het is zweving.
Dit ontstaat doordat er twee geluidsbronnen met bijna dezelfde prequentie zijn..
oplossen: isolatie werkt misschien, of 1 v/d 2 vervangen door een ander type hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als stil je ding is, moet je trouwens seagate nemen, zie dit topic: Stille S-ata HDD :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik had ook last van resonantie, lastig als je pc op je slaapkamer staat.

Ik heb de hardeschijf gewoon in een 5,25" bay gehangen, bevestigd met 2 postbode-elastieken. Geluidsproductie is enorm gedaald, hij is bijna onhoorbaar (Seagate 7200.7) :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MadMarky schreef op 05 October 2003 @ 16:37:
Ik heb de hardeschijf gewoon in een 5,25" bay gehangen, bevestigd met 2 postbode-elastieken. Geluidsproductie is enorm gedaald, hij is bijna onhoorbaar (Seagate 7200.7) :)
Dat mag je alleen maar doen als er genoeg airflow is (liefst in de vorm van een 80x80 fan op 5V erlangs) want als een harddisk los hangt dan kan ie z'n warmte niet meer kwijt aan het frame waar ie normaal gesproken in geschroefd zit. Ik heb m'n schijven zelf ook op een dergelijke manier gemonteerd, maar actieve koeling is dan wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92045

Ik had ook last van resonantie, lastig als je pc op je slaapkamer staat.
Quote:
Ik heb de hardeschijf gewoon in een 5,25" bay gehangen, bevestigd met 2 postbode-elastieken. Geluidsproductie is enorm gedaald, hij is bijna onhoorbaar (Seagate 7200.7)

Let op het kan de perfomance van je HDD negatief beinvloeden : check het ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92045

eh .. ff verkeerd ge-cut en ge-paste

Ja je hebt inderdaad te maken met resonantie : je kunt inderdaad proberen met rubber dit te voorkomen, tenminste als het geluid via de kast wordt gekoppeld: ligt aan welke harmonische verantwoordelijk is voor het resoneren. E.ea kun je wel uitzoeken maar kan lastig zijn: gewoon wat spelen, misschien kun je een proberen een HDD lost koppelen en dan ff vrij laten hangen om te kijken of de resonantie dan nog optreedt: Dan weet je in iedergeval of je het mechanisch, bijv door met grommets te spelen, het probleem kunt oplossen: Daarna je HDD wel weer vastschroeven natuurlijk: anders gaat de performance van je HDD achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

het is geen resonantie, het is zweving.
Interferentie. Het effect van interferentie van twee bijna identieke tonen is zweving.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44303

Zeer irritant dit probleem. Heb het zelf ook, ook met 2 van die Maxtor 6Y080LO schijven. Ben al naar de winkel geweest voor een nieuwe omdat ik dacht dat die 2e stuk was (omdat die ook teveel trilde) maar bij die nieuwe was het nog zo :( . Om de 10 à 15 seconden een 120hz toon (waarom precies die freqentie :? ).

Ik heb het als volgt stukken gedempt: onder elk pootje van mijn kast van dat luchtbellen plastic leggen, zodat de kast niet meer naar de vloer resoneerd. Dat scheelde al een heel stuk.
een 120hz toon (waarom precies die freqentie :? )
7200 toeren hè O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44303 op 05-10-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Exirion schreef op 05 October 2003 @ 18:24:
[...]

Dat mag je alleen maar doen als er genoeg airflow is (liefst in de vorm van een 80x80 fan op 5V erlangs) want als een harddisk los hangt dan kan ie z'n warmte niet meer kwijt aan het frame waar ie normaal gesproken in geschroefd zit. Ik heb m'n schijven zelf ook op een dergelijke manier gemonteerd, maar actieve koeling is dan wel noodzakelijk.
Heb ik ook al aan zitten denken. Maar het is een Seagate schijf, die worden nooit warm (mijn ervaring tenminste). Als ik de temp uitlees, komt ie zelden boven de 30 graden uit.

Daarnaast is m'n slaapkamer niet verwarmt, het is er atm zo'n 15 graden ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Mijn inziens is dit idd een resonantieprobleem. Het is eenvoudig op te lossen door je schijven meer solide te monteren (4 schroeven per schijf !!) Het zal alleen maar de levensduur verlengen. los ophangen raad ik sterk AF. zie Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie voor meer en waarom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 21:52
Of het nu interferentie is, of resonantie, het kan helpen om één van de schijven in een ander slot te vijzen. Dat kan (in sommige gevallen) wel eens helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Ik heb even het geluid opgenomen omdat het hier ook voorkomt bij een Maxtor 6Y080L04 (manu date : 17sep2003 Singapore)
http://intersecting.info/...not-mounted-normalrun.mp3

meld ik wel er even bij dat de schijf los op de tafel lag! en de trilling voelbaar was over de volle tafel! slechte punten voor maxtor hier :-/ maar ik heb nog meer ontdekt... lees hier voor meer [rml][ HD's] Ik ben geschokt van deze vaststelling bij Maxtor[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 11:16
ik heb er hier ook wel is last van, heb 1x80 gig wd, 1x 80 gig ibm en 1x 120 gig maxtor
soms is het snachts als ik wil gaan slapen dat ik het hoor, maar voor de rest valt het me nooit op *gehoor beschadiging, vind je ut gek met 80 watt sub naast je van je computer*, beneden bij de pc heb ik het ook en er is idd weinig aan te doen behalve dan met rubber bevestigen ofzo

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 17:18

BTB

Ik weet wel dat je vroeger (sommige?) SCSI-disks met een kabeltje kon verbinden zodat de motoren werden gesynchroniseerd, nuttig voor striped sets. Dan ben je dus ook van dit probleem af. Maar of de huidge IDE-schijven dat ondersteunen?

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Heb hier nu op dit moment last van, waarvan ik zoooo ongeloooofelijk chagerijnig van wordt. :( .
Ik heb eem Maxtor 6L040J2 PATA en een Hitachi Deskstar 7K250 SATA; beide 7200 rpm. Tussen de HD's zitten 2 vrije bays, express ver uit elkaar gezet...maar nog steeds.. :'(

Misschien dat ik maar een Silentmaxx HD Isolator a 35 euro (Duitsland) koop.
SilentMAxx HD Is. 2.0

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102122

Ik heb er ook last van gehad bij een 120gxp samen met een 180gxp. Ik heb het opgelost door simpelweg 1 van de schijven op een andere plaats in de kast te monteren.
Pagina: 1