Kopie audio cd heeft minder volume

Pagina: 1
Acties:

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48
Gisteren een heel raar probleem gezien bij een kennis van mij. Als zij een kopie van een audio cd maakt, is het volume minder van die kopie. Dit scheelt ook nogal wat (2 standen op een gewone radio draaiknop). Aangezien zij Nero 4 had geinstalleerd, heb ik 6 er maar effe opgezet. Nog steeds hetzelfde probleem.

Toen maar even CloneCD geprobeerd en nog steeds klinkt de kopie veel zachter. De bass mist ook uit de muziek op een kopie (maakt niet uit of dit met Nero of CloneCD is).

Het betreft hier een 3 jaar oude Packerd Bell pc. Vanaf het begin heeft ze dit probleem al, maar de winkel heeft nooit iets raars kunnen vinden (waarschijnlijk nooit een kopie gemaakt). De brander is een 4 speed brander (geen naam) en de DVD rom speler is van Samsung.

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik heb het idee dat het aan de brander of speler ligt (vandaar overige hardware) omdat bij beide pakketten het mis gaat....

Oh ja, maakt niet uit op wat voor cd speler/radio je de kopie afspeelt. Bij allemaal is de kopie zachter.

Verwijderd

Ligt het niet aan het merk cd (ik heb je daar in ieder geval niets over horen zeggen)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dat het probleem aan de brandsoftware ligt kun je inderdaad wel uitsluiten. Heb je btw met CloneCD ook echt een bit<>bit kopie gemaakt? Kan het niet zo zijn dat het probleem aan de brander zelf ligt? Zo hebben sommige branders tegenwoordig een speciale 'audio' stand waarin ze audio cd's met een hogere kwaliteit zouden branden. Dat zou best wel eens het geval bij deze brander kunnen zijn; alleen is er geen kwaliteitsverhoging maar slechts een volume verlaging ingebouwd. Bieden de brandpakketten geen volumeverhogingsmogelijkheden aan?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Rendier2710
Hmmm, helemaal vergeten ja. Maakt idd niet uit wat voor cd's. Van Hema tot Arita, van TDK tot MMore. Allemaal hetzelfde....

Op verschillende manieren geporbeerd om een kopie te maken. Wat bedoel je met bit to bit? Die optie kan ik namelijk niet vinden (alleen maar kopie).

Als het alleen aan het volume lag, was het nog niet zo'n probleem, maar de bass mist er ook uit. De muziek is niet zo levendig en echt meer.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07

Swerfer

Hmm...

Lijkt wel of de dynamiek een stuk minder is geworden als ik je verhaal zo hoor...

Misschien een ver gezocht idee, maar data op een audio cd is dacht ik 18 bit breedt. Misschien is er iets met je brander aan de hand die er 16 bit van maakt :?

Heb je al geprobeerd om een originele en een gebrande cd weer terug op de pc te zetten, en kijken of je dan verschil hoort?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Rendier2710
Swerfer schreef op 05 October 2003 @ 10:15:
Heb je al geprobeerd om een originele en een gebrande cd weer terug op de pc te zetten, en kijken of je dan verschil hoort?
Wat bedoel je precies met terug zetten? Gewoon afluisteren via de ingebouwde cd player? Dan is het verschil ook aanwezig ja. Het is ook zo dat de kopie een beetje stoort waar de muziek extra luid is.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07

Swerfer

Hmm...

Rendier2710 schreef op 05 oktober 2003 @ 10:22:
[...]

Wat bedoel je precies met terug zetten? Gewoon afluisteren via de ingebouwde cd player? Dan is het verschil ook aanwezig ja. Het is ook zo dat de kopie een beetje stoort waar de muziek extra luid is.
Ik bedoel de beide cd's omzetten naar goede kwaliteit mp3 (minimaal 128kbps) en dan het verschil beluisteren...

De storing bij de luide muziek duidt toch echt op een dynamiek probleem. Net of er inderdaad van 18 bit naar 16 bit is omgevormd... Weet niet of dat technisch mogelijk is in een brander.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

Het kan zijn dat je cd`s analoog worden uitgelezen via het dunne kabeltje dat je cd(DVD)rom met de geluidskaart verbind. Je kunt bij het configuratiescherm multimedia dubbelklikken dan de tab muziek van cd, een vink zetten bij digitale audio cd voor dit cdrom speler inschakelen (reboot ?) Het ligt aan de windhoos versie want via appaparaatbeheer start>instellingen>configuratiescherm>systeem>tab apparaatbeheer) de cd(dvd) selecteren, rechts erop klikken, eigenschappen, tab eigenschappen bij digitale audio cd voor dit cdrom speler inschakelen aanvinken.
Kan dit niet of zijn de opties grijs moet je alle instellingen van je audio via multimedia langs lopen of je de igestelde kwaliteit ergens kunt verhogen.
Als je het dunne kabeltje eens uit de cd/geluids kaart haalt en dan weer test, weet je zeker dan het hele proces via dat analoge kabeltje gaat.

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

• Rendier2710
rontemp schreef op 05 October 2003 @ 11:42:
Het kan zijn dat je cd`s analoog worden uitgelezen via het dunne kabeltje dat je cd(DVD)rom met de geluidskaart verbind. Je kunt bij het configuratiescherm multimedia dubbelklikken dan de tab muziek van cd, een vink zetten bij digitale audio cd voor dit cdrom speler inschakelen (reboot ?) Het ligt aan de windhoos versie want via appaparaatbeheer start>instellingen>configuratiescherm>systeem>tab apparaatbeheer) de cd(dvd) selecteren, rechts erop klikken, eigenschappen, tab eigenschappen bij digitale audio cd voor dit cdrom speler inschakelen aanvinken.
Kan dit niet of zijn de opties grijs moet je alle instellingen van je audio via multimedia langs lopen of je de igestelde kwaliteit ergens kunt verhogen.
Als je het dunne kabeltje eens uit de cd/geluids kaart haalt en dan weer test, weet je zeker dan het hele proces via dat analoge kabeltje gaat.
Hmm, hele goeie! Klinkt ook inderdaad alsof de cd op een oude radio wordt afgespeeld. Dit ga ik vandaag of morgen effe checken.

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01-2025

dEATHfLOWEr

Solcon 1GBit symetrical

Als het een digitaal copie is kan het technisch gezien ook niet afwijken van het orgineel omdat je dan de data 1 op 1 copieerd. Overigens heb je natuurlijk met audio cd's welliswaar altijd error correctie die de data enigzins zou kunnen wijzigen bij fout uitlezen maar dat kan niet resulteren in een lager geluidsniveau. Elke datapakketje op de audio cd staat voor een 16 bits getal die een volumewaarde aan geeft. Alleen als die waarde softwarematig wordt gewijzigd zou dat het volume kunnen beinvloeden.

https://www.avl.nl/

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

rontemp schreef op 05 October 2003 @ 11:42:
Als dat het geval is dan zou het hele kopieer proces toch ook meer dan een uur moeten duren? De CD-ROM speler kan naar mijn weten analoog alleen "realtime" afspelen.

• Rendier2710
j-w schreef op 05 oktober 2003 @ 12:21:
[...]

Als dat het geval is dan zou het hele kopieer proces toch ook meer dan een uur moeten duren? De CD-ROM speler kan naar mijn weten analoog alleen "realtime" afspelen.
Het maken van een image van de cd duurde ongeveer 5 minuten en het branden 25. In dat opzicht zou het daar dus niet aan kunnen liggen.

Softwarematig zouden de 16 bits niet moeten verschillen... Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de brander vanaf het begin al defect is geweest.
Pagina: 1