Toon posts:

Dell HD (IBM/Hitachi) vs Maxtor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben al een tijd een gelukkige eigenaar van een Dell Dimension 4550. Hier zat al een 120 GB 7200 rpm 2mb cache HD van IBM/Hitachi. Echt een HD die je vrijwel niet hoort! ik was er een beetje vanuit gegaan dat alle nieuwe HD's zo stil waren. Dus ik heb gisteren een Maxtor 120 GB 8MB cache bij Informatique gekocht voor 109 €. De HD is goed herkend en ik heb hem gelijk geformatteerd. Toen heb ik iets van 40 GB aan persoonlijke data van mn IBM naar mn nieuwe HD gekopieerd. Dit duurde zeer lang, (5-6 uur ofzo) Is het eigenlijk normaal dat dat zo langzaam gaat? Heeft het er misschien mee te maken dat deze 2 HD's op dezelfde kabel zitten. (heb nog niet zo heel veel verstand van HD's) Wat mij nu heel erg opviel was dat de Maxtor wat hardere/vreemde geluiden maakte. Dus ik was bang dat ie ging crashen ofzo en dat ik een kapotte HD bleek te hebben. Vanochtend heb ik even powermax gedraaid, en de HD komt door alle tests heen, de korte en de lange. Lijkt me dat de HD dus in orde is. Het vreemde vind ik is dat ie die geluiden, soort nieuw geratel dat ik niet ken :P, er niet altijd zijn. Vooral als ik een map met veel submappen/bestanden open gaat de HD geluid maken :P Dus niet zoals bij mn oude computer dat de HD bij elke activiteit aan het ratelen is. Nu is mijn vraag is dit normaal voor deze HD's? Komt dit door de 8 MB cache of maken maxtors nu eenmaal meer herrie dan IBM's? (het gaat btw om een Maxtor DiamondMax Plus 9, 120Gb,7200rpm,8Mb,ATA133) Ben benieuwd wat jullie ervaringen met deze HD zijn

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jvanderzijde/test.JPG
De Maxtor haalt slechts 2 MB/seconde (10 keer zo weinig) daar moet toch wat aan gedaan kunnen worden :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 10:27 ]

Verwijderd

5-6 uur is inderdaad een beetje lang,moet veel korter kunnen.
De IBM/hitachi schijven zijn gewoon erg stil terwijl die van Maxtor dat niet zijn dus die rare geluiden kloppen wel,maar er is wel een tool om de Maxtor wat stiller te maken alleen wordt hij wel iets langzamer maar dat is zo weinig dat je dat haast niet merkt,ik hoop dat een andere tweaker de naam en de plaats waar je het tooltje kan downloaden weet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even de jumpers veranderd in master en slave ipv cable select, maar dat maakt niets uit. EN ik zet het maar weer terug op CS want dell zegt dat het daar op moet staan. Maar 2 MB per seconde, daar moet ik toch wat aan kunnen doen. Lijkt me niet echt normaal? Ik ga eens even kijken of ik nieuwe drivers voor mn moederbord kan vinden.... en even dell talk raadplegen. cache gebruiken staat gewoon aan in windows. Zijn er verder nog instellingen in windows?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hang hem aan de andere ide kabel.
nu gebruiken ze alle 2 dezelfde kabel om gegevens te versturen en moeten ze om en om.
en staat dma aan voor dia maxtor in windows :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
Kijk eens naar je ultradma modus / pio modus, wat geeft hij aan?

Wat gebeurd er als je hem op een apart kanaal zet ?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Het programma waar mee je je hdd 'stiller' kan maken heet Acoustic Management Utility (AMSET) en is hier te downloaden. Het zorgt er voor dat de koppen van je hdd 'langzamer' heen en weer bewegen waardoor de zoektijd ietsje omhoog gaat, maar het geratel wat minder word.

Tevens haalt je Maxtor hdd niet 2Mb per seconde maar ~21Mb per seconde. Ook kan het helpen (zoals je zelf en anderen al aangaven) om je Maxtor hdd aan een ander ide-kanaal te hangen dan je IBM/Hitachi hdd.
edit:
Ik bedenk me net, is het plaatje van sisoft soms een benchmark van je IBM hdd ?

edit:

Nog een klein rekensommetje. Als je 40Gb (40*1024=40960Mb) wilt kopieren met ~21Mb/s dan zal je daar 40960/21= ~1950 seconden over doen. Wat neer komt op ongeveer een half uur. Dus die 5 a 6 uur is wel apart.

[ Voor 29% gewijzigd door Access op 05-10-2003 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik vond het ook erg veel. Het plaatje is inderdaad van mn Hitachi. Ik heb nu intel application accelerator geïnstalleerd. Cable weer op CS. Volgens mij is dit de enige manier om mn HD aan te sluiten. Er is maar één kabel. En er is niet nog zo'n aansluiting op het moederbord om dan zelf nog een kabel te kopen en mn HD daar appart op aan te sluiten. Waar vind ik deze modus?: ultradma modus / pio modus

Ik heb weer even Sisoft gedraaid en hij is nu iets sneller dan mn Hitachi. (22341 kb/s) Dit lijkt me een wat normalere snelheid. Toch? Dat acoustic progje ga ik maar niet gebruiken als ie daar langzamer van wordt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 11:42 ]

Pagina: 1