[garantie?] Hoort dit zo?

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
gegroet,

Ik heb nog geen jaar geleden een simpel videokaartje gekocht type GeForce2 MX400. Aangezien ik mijn PC voor niet al te veel zware grafische applicaties gebruik, leek dat me meer dan voldoende. Echter nu is nog geen jaar later mijn videokaart alweer kapot gegaan. Leverancier gebeld en het zou nog onder de garantie vallen dus de kapotte kaart opgestuurd.

Vandaag weer even gebeld en buiten dat ze nog niet eens naar de kaart gekeken hadden, kwamen ze met een verrassend iets naar buiten. Ik werkte voorheen op een 19" scherm met die 64MB kaart. Mijn oude 8MB kaart trekt mijn monitor niet (of ik moet hem op 60Hz instellen maar ik heb weinig zin in koppijn) en nu werk ik dus weer noodgedwongen op 15" en dat is een ramp als je al een jaar 19" gewend bent. Nu konden ze de kaart niet direct omruilen aangezien het model niet meer leverbaar is en al lang weer voorbijgesteefd door veel geavanceerdere modellen. Ik kon kiezen uit 2 opties:

1. Mijn kapotte kaart op laten sturen naar de fabrikant en laten repareren of omruilen. (geschatte duur: 1 a 2 maanden)
2. 20 Euro terug krijgen voor mijn kapotte kaart (die me ongeveer het dubbele gekost heeft)

Aangezien ik optie 1 niet zag zitten omdat ik nu al bijna hoofdpijn krijg van dat kleine scherm en z.s.m. een nieuwe videokaart en bij nader inzien meer zou hebben aan een andere videokaart met dualhead aansluiting (zo kan ik mijn beide monitoren gebuiken) besloot ik te kiezen voor optie 2...

Buiten het feit dat ik niet echt te spreken was van de trage afhandeling van zaken (pas toen ik de derde keer - en dit was rond sluitingstijd - belde werd ik inhoudelijk goed te woord gestaan) bekroop me toch een beetje een apart gevoel nadat ik de telefoon neerlegde vanmiddag en dus vroeg ik me het volgende af:

Is het normaal dat als je product nog in de garantie valt je ongeveer de helft van het aankoopbedrag vergoed krijgt?

Ik heb besloten deze leverancier links te laten liggen in het vervolg en uit te zien naar zaken die wel een goede service leveren.. :(

Ik zie graag uit naar jullie bevindingen hierover (en nee, de naam van de zaak maak ik nog niet bekend want ik krijg nog wat spullen van ze en die wil ik eerst weer veilig hier in huis hebben...)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:00
Het is uberhaupt niet gebruikelijk dat je een naar na aanschaf nog geld terug krijgt voor een product. Dat reparatie een maand of 2 kan duren is helaas normaal geworden in deze wereld (ik wacht zelf al 3 maanden op de reparatie van mijn GSM). Het feit dat de leverancier de helft wil teruggeven is een coulance regeling en m.i. een heel nette, aangezien de kaart in kwestie dat allang niet meer waard is.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is het normaal dat als je product nog in de garantie valt je ongeveer de helft van het aankoopbedrag vergoed krijgt?
Of 50% normaal is weet ik niet, maar die 2e optie lijkt me geen slechte oplossing: je hebt immers wel bijna een jaar 'gebruiksgenot' van dat kaartje gehad.
En zoals ik het begrijp, geeft 'ie je het geld contant, en niet in de vorm van een tegoedbon van de winkel zelf: dus je bent dan vrij om naar andere zaak te gaan voor nwe. vga-kaart.

Ik denk wel dat de leverancier juist handelt: hij geeft je immers ook de mogelijkheid de kaart te laten repareren/omruilen.
2 maanden zou wel wat lang zijn, maar hij dekt zich gewoon in, want als 'ie tegen je zegt dat het een maand duurt, ga jij lopen klagen na 5 weken :P

Kortom, ik vind die service niet zo slecht, zeker niet als je bedenkt dat er talloze andere leveranciers zijn, die je die keuzes niet bieden.

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 07:16
je krijgt meestal de huidige nieuwprijs, hard maar waar...
En als je slim bent koop je gewoon ff een nieuw kaartje, wat heb je liever?
Er valt ook wel wat te regelen met die dudes bij die winkel, gewoon vragen.
Op ze minst kunnen ze wel een leuke korting geven of heel misschien wel voor inkoopprijs.

Verwijderd

Ik heb het zelfde aan de hand gehad.
Ben persoonlijk naar die winkel gegaan.
Aldaar kon ik fiks bijbetalen voor een iets nieuwere, oude was niet meer leverbaar.
Ik heb flink stampei gemaakt, mijn stem (in bijzijn klanten) flink verheven.
Daarna kwamen ze met een correct aanbod.
Het verschil in prijs (nieuwprijzen) werd netjes gedeeld.
(kwam er op neer dat ik voor een spotprijs een betere kaart kreeg).
Niks niet restwaarde! Je hebt garantie, en dat hebben zij maar te regelen, en wel op een voor jouw acceptabele manier.

Verwijderd

Ik zou voordat een je een hele boel stampij gaat staan maken, hun algemene voorwaarden eerst maar eens doorlezen, daar zal precies beschreven staan hoe
dit bedrijf grantie afhandeld!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik vind het heel correct van die winkel. Je kán je kaart gratis laten repareren, maar dat duurt lang - en om je tegemoet te komen geven ze je de kans om voor (zeg) 12 euro een nieuwe te kopen, zodat je niet hoeft te wachten. Als je kaart niet te repareren zou zijn, zou je ook de volle nieuwprijs moeten kunnen krijgen, maar daar is hier geen sprake van.

Dat wachttijden bij RMA fors kunnen oplopen is helaas een gegeven waar je weinig aan doet - en de winkel ook niet. Die wachttijd is de schuld van de fabrikant of importeur.

Als je al consequenties trekt zou ik voortaan niks meer van hetzelfde merk als je huidige videokaart kopen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Croga
  • Laatst online: 19-05 14:55

Croga

The Unreasonable Man

Rataplan schreef op 05 oktober 2003 @ 09:31:
Dat wachttijden bij RMA fors kunnen oplopen is helaas een gegeven waar je weinig aan doet - en de winkel ook niet. Die wachttijd is de schuld van de fabrikant of importeur.
Dat de wachttijden bij de importeur of de fabriek kunnen oplopen, hebben we in dit geval geen enkele boodschap aan. De kaart is gekocht bij de winkel, de garantie moet geregeld worden door de winkel.

De wet zegt dat de winkel binnen een acceptabele termijn het probleem moet oplossen. De vraag is alleen of na een jaar de termijn van 2 maanden acceptabel is. Dat is aan interpretatie onderhevig. Het alternatief wat de winkel bied is alleszinds realistisch. Voor die 20 euro kun je tweedehands zonder meer een vergelijkbare kaart te pakken krijgen. Afhankelijk van wat je er mee doet zelfs voor minder (kijk eens rond naar een TNT2 32MB, daar kun je hetzelfde mee, is tweedehands al voor een euro of 10 te krijgen....)

Ofwel: Ik zou er niet moeilijk over doen, en gewoon voor optie 2 gaan....

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Croga schreef op 05 October 2003 @ 09:37:
[...]
Het alternatief wat de winkel bied is alleszinds realistisch. Voor die 20 euro kun je tweedehands zonder meer een vergelijkbare kaart te pakken krijgen. Afhankelijk van wat je er mee doet zelfs voor minder (kijk eens rond naar een TNT2 32MB, daar kun je hetzelfde mee, is tweedehands al voor een euro of 10 te krijgen....)
Ik verwacht niet dat de TS überhaupt iets krijgt teruggestort. Eerder zal een leverancier het bedrag in mindering brengen op een nieuw aan te schaffen product. Geld terug en een gebruikte kopen zal om deze reden geen optie zijn.

ARME AOW’er

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43

spaceboy

Op grote hoogte

Mijn oude 8MB kaart trekt mijn monitor niet (of ik moet hem op 60Hz instellen maar ik heb weinig zin in koppijn) en nu werk ik dus weer noodgedwongen op 15" en dat is een ramp als je al een jaar 19" gewend bent.
Huh? Dit snap ik niet helemaal. Waarom kun je op je 19" niet gewoon in 800x600 (of 640x480) gaan werken? Met 75hz ofzo.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

FastBunny

Give it the Works !

spaceboy schreef op 05 October 2003 @ 09:59:
[...]

Huh? Dit snap ik niet helemaal. Waarom kun je op je 19" niet gewoon in 800x600 (of 640x480) gaan werken? Met 75hz ofzo.
Denk je dat je daar geen koppijn van krijgt :+

Je kan een vervangend product vragen totdat de kaart gemaakt is lijkt me. Als het een beetje bedrijf is hebben ze wel een paar test kaartjes ofzo over en kan je die prima lenen. Tenminste bij mij op het werk hebben we een aantal test videokaartjes en in dit soort omstandigheden worden deze wel eens tijdelijk in pc's gezet.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

De theorie is al voorbij gekomen. Praktisch gezien zou ik mezelf een hoop ellende besparen en die EUR 20 pakken voor een nieuwe kaart. Misschien kan je nog proberen er iets meer van te maken (25-30), maar 20 is een goed uitgangspunt :) Je kan natuurlijk de sores opzoeken door een nieuwe kaart te eisen. Dat moet wel lukken, maar dat zal wel even tijd kosten. Persoonlijk zou mij een technisch nieuwere kaart veel leuker lijken. Gesponsord upgraden noem ik het maar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 08:49:
Ik heb het zelfde aan de hand gehad.
Ben persoonlijk naar die winkel gegaan.
Aldaar kon ik fiks bijbetalen voor een iets nieuwere, oude was niet meer leverbaar.
Ik heb flink stampei gemaakt, mijn stem (in bijzijn klanten) flink verheven.
Daarna kwamen ze met een correct aanbod.
Het verschil in prijs (nieuwprijzen) werd netjes gedeeld.
(kwam er op neer dat ik voor een spotprijs een betere kaart kreeg).
Niks niet restwaarde! Je hebt garantie, en dat hebben zij maar te regelen, en wel op een voor jouw acceptabele manier.
Sorry maar dat vindt ik zo lame, alsof je niet normaal kan comuniceren met een verkoper.
Als je na een jaar een kapotte kaart heb vindt ik het juist zeer goede service dat je nog 20 krijgt voor dat kaartje.
Mensen die hun stem gaan verheven tegen mij hoeven wij niet eens mee te praten B)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind het wel schapelijk dat je nog 20 euro terugkrijgt. Je legt er 30 euro bij en je hebt een bijvoorbeeld een Gigabyte ATI Radeon VE 64MB Bulk met 3 jaar garantie. Dat zou ik een goede oplossing vinden. Want op dat oude kaartje krijg je toch geen garantie extra meer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Ze moeten je dan gewoon €40 korting geven op een nieuwe vid..

Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt, HD van Maxtor na 8mnd stuk, maar werd niet meer geleverd, kreeg toen de optie om hem te laten versturen of tegen meerprijs een nieuwe HD uit te zoeken, de korting die ik kreegstond gelijk aan de prijs die ik 8mnd geleden betaald had :)

• judgem
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Leveringsvoorwaarden van het bedrijf zijn volgens mij alleen op te vragen bij de KvK. Wie doet zoiets ook daadwerkelijk? Volgens mij nagenoeg niemand..

En zowaar ben ik het voor het eerste in mijn leven met "Bush" eens.. :+

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Toen mijn gf3 ti200 ermee ophielt heb ik een gf4 ti4200 terug gekregen omdat de gf3 niet meer leverbaar was. Zo hoort service te werken vindt ik.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
MaDLiVe schreef op 05 oktober 2003 @ 20:19:
Toen mijn gf3 ti200 ermee ophielt heb ik een gf4 ti4200 terug gekregen omdat de gf3 niet meer leverbaar was. Zo hoort service te werken vindt ik.
Zo werkt het ook, echter zal dan eerst gekeken worden of de kaart nog gerepareerd kan worden, danwel dat er een gerefurbishde kaart nog bij de leverancier ligt. Dit kan enige tijd in beslag nemen.

Ik zou ook voor de € 20,- gaan in dit geval, en een nieuw kaartje kopen. Face it, je hebt dan nu een jaar een grafische kaart gehad voor +- € 0,05 per dag, geen slechte deal :P

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Speedpete
  • Laatst online: 15-04 08:56

Speedpete

was barman

itsalex schreef op 05 oktober 2003 @ 11:10:
Ik vind het wel schapelijk dat je nog 20 euro terugkrijgt. Je legt er 30 euro bij en je hebt een bijvoorbeeld een Gigabyte ATI Radeon VE 64MB Bulk met 3 jaar garantie. Dat zou ik een goede oplossing vinden. Want op dat oude kaartje krijg je toch geen garantie extra meer.
Maar wat heb je aan die drie jaar als je toch maar een gedeelte terug krijgt?

Ik heb tot nu toe een cd-rom speler, een stereotoren en nog wat zut gehad die binnen de garantieperiode kaduuk gingen. In alle gevallen: reparatie, ruil voor vergelijkbaar artikel of korting.

Geld terug geven ze vrijwel nooit, maar bijvoorbeeld bij de cd-rom speler kreeg ik op een duurder model het aankoopbedrag van het kapotte exemplaar terug. Korting op z'n minst dus. Dat ze 20 euro willen geven klinkt leuk, maar in mijn ogen heb je recht op het gehele bedrag.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het gehele bedrag is teveel, je hebt immers al een jaar genot gehad van de zaak. Daarom ook mijn devies: EUR 20 is een leuke start. Het oorspronkelijke aankoopbedrag kan het nooit meer worden. Sterker nog, voor minder kan de winkel vast wel een vervangende MX400 regelen ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
He Speedpete wat denk je van je krijgt je geld terug en die kaart levert maar 20 euro nu op en je koopt een nieuwe want op de oude zit geen garantie meer en dan neem je bijvoorbeeld eentje met 3 jaar garantie voor € 20 meer. Dat is een niet slechte deal. Ik wil wel meer vertellen maar dat lukt niet(hier heb ik 10 minuten over gedaan om te typen).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik werk zelf in een computerwinkel en ben dus bekend met de (soms lastige) garantieafhandeling.

Aangezien het hier om een GF2 MX400 64MB gaat, welke inderdaad niet meer leverbaar is, denk ik dat je in onze winkel naar huis was gegaan met een GF4 MX440 met 64MB, met bijbetaling van hooguit 10 euro.

Als die niet voor handen zou zijn geweest, had je denk ik dezelfde 2 opties overgehouden.

De reden waarom de winkel niet meer kan teruggeven dan 20 Euro, is omdat zij er zelf ook niet meer voor terugkrijgen dan dat.
Wanneer je de doos en toebehoren er niet bijgeeft (doen heel veel mensen niet) kan de waarde zelfs nog verder dalen.

Nu vind ik het zoals iemand al in dit topic zei altijd wel grappig als een klant met zijn harde stem en boze gezicht dingen gaat "eisen", maar dit heeft geen enkele nut.
Het heeft wel andere effecten:
- personeel dat je niet graag meer helpt
- jezelf voor lul zetten
zijn enkele voorbeelden.

Wanneer je zou kiezen voor reparatie dan krijg je bij ons een simpel videokaartje mee naar huis, zoals een TNT2 of een Radeon 7000.
Daarna kan je je gerepareerde kaart weer ophalen zodra je die leenkaart weer heelhuids ingeleverd hebt.

RMA afhandelingen zijn kl#te. Dat ligt niet aan de winkel, maar aan de leverancier. Een winkel moet net het geluk hebben dat hen leverancier makkelijk is. Pas dan kunnen zij ook de service naar klanten verlenen.
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 11:27:
Deze opmerking snap ik dus ook niet.
"Ik moet 40 euro voor die kaart krijgen"

Want ... :? waarom dan? "Omdat ik dat vind"... tja...

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 06-10-2003 00:42 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

dreeke schreef op 06 oktober 2003 @ 00:40:
RMA afhandelingen zijn kl#te. Dat ligt niet aan de winkel, maar aan de leverancier. Een winkel moet net het geluk hebben dat hen leverancier makkelijk is. Pas dan kunnen zij ook de service naar klanten verlenen.
Toch moeten winkels gewoon eens wat harder worden op dit punt. De (daar gaan we weer :z ) beknelde detaillist bestaat niet meer, er is zelfs een wetswijziging geweest om het regresartikel (winkel op leverancier als hij een consument wettelijke garantie moest leveren) nog sterker te maken. Art. 7:25 BW, knoop het je baas in zijn oren. Dwingendrechtelijk krijgt de winkel gewoon een harde vordering op zijn leverancier, wat er ook in het betreffende leverancierscontract afgesproken is. Ergo, de consument kan je als winkel dan ook nooit als reden voor langzame of zelfs geen service opgeven dat je een lastige leverancier hebt. Dan moet je als winkel je tanden meer laten zien. Hopelijk duurt het niet zo lang meer voordat deze standaard kennis eens doorvloeit bij winkeliers en dito bij leveranciers en hun contracten.

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Zover ik weet kun je alleen de aanschafwaarde terug krijgen als het product nog binnen de garantie zit en niet meer te repareren is en er geen gelijkwaardig product (zonder bijbetaling) is. Als hij nog wel te repareren is zul je dit zelfs tot 3 keer toe zo moeten aanzien en als hij na de 3e keer nog niet goed gerepareerd is kun je dan de nieuwwaarde terugeisen.
Maar kortom de deal die de winkel met je wilt maken is zo'n slechte nog niet. Al hebben we bij ons op het werk nog wel een speciale extra regeling die soms in dit soort zaken voorziet. Daarbij krijgt de klant een beter product mee en hoeft deze niet of minder dan de huidige meerprijs van de nieuwe tov het oude product bij te betalen.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 19:59

Paulus0013

pom pom

mijn mening:
het is jou keuze, je hoeft die 20 euro niet aan te nemen.
als ik jou was zou ik geen genoegen nemen met die 1a 2 maanden, het moet een REDELIJK termijn zijn, indien het nog binnen garantie valt. of ze moeten je in die tijd een leenkaart geven.
en dat het voor de winkel misschien 2 maanden duurt is niet jou probleem, vergeet niet dat jij echt totaal niets met hun leverancier/fabrikant te maken hebt!
anderzijds, je zal nooit veel ervoor terug krijgen voor je kaart.
2e hands worden ze ook rond die prijs aangeboden.

@ dreeke: wat als ie dat nou niet bij wil betalen??

[ Voor 17% gewijzigd door Paulus0013 op 06-10-2003 01:12 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 19:59

Paulus0013

pom pom

Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 09:20:
Ik zou voordat een je een hele boel stampij gaat staan maken, hun algemene voorwaarden eerst maar eens doorlezen, daar zal precies beschreven staan hoe
dit bedrijf gArantie afhandeld!
waarom zou je? ik bedoel ze kunnen er van alles inzetten, maar de wet gaat voor.
ook al vinden hun dat zon reperatie 6 maanden mag duren volgens hun voorwaarden, de wet zegt toch echt anders!

Verwijderd

Wekkel schreef op 06 October 2003 @ 00:45:
[...]

Toch moeten winkels gewoon eens wat harder worden op dit punt. De (daar gaan we weer :z ) beknelde detaillist bestaat niet meer, er is zelfs een wetswijziging geweest om het regresartikel (winkel op leverancier als hij een consument wettelijke garantie moest leveren) nog sterker te maken. Art. 7:25 BW, knoop het je baas in zijn oren. Dwingendrechtelijk krijgt de winkel gewoon een harde vordering op zijn leverancier, wat er ook in het betreffende leverancierscontract afgesproken is. Ergo, de consument kan je als winkel dan ook nooit als reden voor langzame of zelfs geen service opgeven dat je een lastige leverancier hebt. Dan moet je als winkel je tanden meer laten zien. Hopelijk duurt het niet zo lang meer voordat deze standaard kennis eens doorvloeit bij winkeliers en dito bij leveranciers en hun contracten.
Sorry hoor, maar dit vind ik dus echt bladeblabla :z
Ik werk zelf in een zaak en doe daar ook de rma. De route die de meeste RMA aflegd is: klant, winkel, leverancier, andere leverancier, importeur en dan de zelfde route terug. Ik maak vaak zat van die 'boze' klanten mee. Als winkel kun je weinig doen. Je kunt je leverancier bellen met het verzoek om hun leverancier/importeur te bellen en vragen naar de status.
RMA is en blijft gewoon lastig en helaas is tegenwoordig 2 maand eerder regel dat uitzondering. En dat is in deze branche gewoon een acceptabele termijn geworden. Tuurlijk wil je als winkel het liefst de klant binnen een week een ander exemplaar geven, maar dat gaat helaas soms niet.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan het bladeblabla vinden, ik heb de wet ook niet uitgevonden. Op grond van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek mag de 'klant' vervanging of herstel van de zaak verlangen binnen 'een redelijke termijn'. Ik kan daar verder ook niets aan doen...

Verwijderd

Nou ik weet wel dat als jij met je wetboekje bij mij voor me neus zou staan...ik eerst in een deuk lig en je vervolgens de telefoon geef. Mag je zelf gaan bellen. ;-)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

(offtopic:)
* Rataplan raadt Wekkel een rustgevend wandelingetje in het Vondelpark aan.

De kruik gaat zolang te water tot ze barst, en dat mes snijdt aan twee kanten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 06-10-2003 01:46 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat bedoel je daarmee? Dat ik uit mijn nek blaat of niet meer weet hoe ik Word moet starten? Als je het idee hebt dat ik op koken sta, dan kan ik je gerust stellen, hoor ;)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Niets. Ik ontken alles.
Als je het idee hebt dat ik op koken sta, dan kan ik je gerust stellen, hoor ;)
Gelukkig maar. Ikzelf word nogal eens woest als een winkelier klanten in hun gezicht uitlacht ;)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Paulus0013 schreef op 06 October 2003 @ 01:04:

@ dreeke: wat als ie dat nou niet bij wil betalen??
Zou ie dus een kaart te leen krijgen ...

Als winkel zijnde doe je zulke dingen ook niet voor je plezier, wat sommige klanten soms wel lijken te denken :?

}) klantje pesten, laten we zijn kaart 3 maanden in een stoffig hoekje liggen, leuk }) (nee, zo gaat dat dus niet :))

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
Precies Dreeke. Soms denk je echt dat klanten van je verwachten dat je hun op alle mogelijke manier probeert te 'naaien'. Ook wij zijn gewoon mensen die op een eerlijke manier hun boterham proberen te verdienen. Sommige klanten kun je gewoon niet tevreden stellen......

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
dominator schreef op 06 October 2003 @ 21:09:
Precies Dreeke. Soms denk je echt dat klanten van je verwachten dat je hun op alle mogelijke manier probeert te 'naaien'. Ook wij zijn gewoon mensen die op een eerlijke manier hun boterham proberen te verdienen. Sommige klanten kun je gewoon niet tevreden stellen......
Er zit echter één groot verschil tussen jou en de klant: De klant heeft over het algemeen maar 1 kaart, en kan dus niet meer van zijn pc gebruik maken als jij zijn kaart afneemt zonder hier een leenkaart voor terug te geven.

Ik zelf zou iig nooit genoegen nemen met een reparatie termijn van meer dan één week zonder vervangend materiaal, en helaas heb ik daar inderdaad wel eens voor op mijn strepen moeten staan in een winkel, de een noemt dat stampij, de ander noemt het je recht halen.

Tot nu toe heb ik het wel altijd meegekregen, want eerlijk is eerlijk, de winkelier verkoopt iets en is dus verantwoordelijk voor het correct functioneren ervan. Dat ze in veel gevallen het het probleem van de klant proberen te maken is in mijn ogen behoorlijk lullig.

Ter vergelijking, als je auto stuk gaat krijg je ook een leenauto mee. Zulke dingen moet je als winkel nou eenmaal in calculeren.

systeem

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
zion schreef op 07 October 2003 @ 17:10:
[...]
Er zit echter één groot verschil tussen jou en de klant: De klant heeft over het algemeen maar 1 kaart, en kan dus niet meer van zijn pc gebruik maken als jij zijn kaart afneemt zonder hier een leenkaart voor terug te geven.

Ik zelf zou iig nooit genoegen nemen met een reparatie termijn van meer dan één week zonder vervangend materiaal, en helaas heb ik daar inderdaad wel eens voor op mijn strepen moeten staan in een winkel, de een noemt dat stampij, de ander noemt het je recht halen.

Tot nu toe heb ik het wel altijd meegekregen, want eerlijk is eerlijk, de winkelier verkoopt iets en is dus verantwoordelijk voor het correct functioneren ervan. Dat ze in veel gevallen het het probleem van de klant proberen te maken is in mijn ogen behoorlijk lullig.

Ter vergelijking, als je auto stuk gaat krijg je ook een leenauto mee. Zulke dingen moet je als winkel nou eenmaal in calculeren.
De winkelier is niet verplicht leenmateriaal te geven wanneer hij een onderdeel ter reparatie opstuurt. Jij mag daar misschien geen genoegen mee nemen, maar een wettelijke verplichting is dat niet. Overigens geldt hetzelfde bij leenautos's: wordt vaak gedaan, maar is geen (wettelijke) verplichting.

De winkelier is wel verantwoordelijk voor het product. Hij moet dus binnen een redelijke termijn de reparatie laten uitvoeren. Wat een redelijke termijn is blijft in de wet onduidelijk. Een aantal weken lijkt me redelijk gezien de verwachte levensduur van een grafische kaart.

Overigens vind ik de regeling die de winkelier in dit geval heeft aangeboden erg coulant.

• stylezzz
zion schreef op 07 October 2003 @ 17:10:
[...]

En als de leenauto's op zijn?

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Kijk dit vind ik nou zo'n achterlijke vergelijking : Een pc met een auto

Wat hebben mensen daarmee? Als je fohn kapot gaat van 40 euro ga je een jaar later toch ook niet naar de blokker om te vragen of ze je een andere fohn kunnen uitlenen? Nej wat doe je dan ? Juist dan koop je een andere en de kapotte gooi je weg...
Een auto IS GEEN computer , een computer is een gebruiksvoorwerp net als een stofzuiger, die dingen slijten en kost tijd om ze te maken... Toch zeker een jaar later...

[ Voor 3% gewijzigd door mrb op 07-10-2003 19:24 ]

• stylezzz
Je wil niet weten hoe sommige klanten tekeer kunnen gaan als je hun vertelt dat hun CDRW even opgestuurd moet worden voor garantie. De rest van de PC kunnen ze uiteraard gewoon gebruiken, maar nee de CDRW schijnt van levensbelang te zijn. Of we dus even (kosteloos uiteraard) hun 24X kunnen omwisselen voor een 52X zodat ze vanavond hun vitale backups kunnen draaien...... :)

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
mrb schreef op 07 October 2003 @ 19:23:
Kijk dit vind ik nou zo'n achterlijke vergelijking : Een pc met een auto

Wat hebben mensen daarmee? Als je fohn kapot gaat van 40 euro ga je een jaar later toch ook niet naar de blokker om te vragen of ze je een andere fohn kunnen uitlenen? Nej wat doe je dan ? Juist dan koop je een andere en de kapotte gooi je weg...
Een auto IS GEEN computer , een computer is een gebruiksvoorwerp net als een stofzuiger, die dingen slijten en kost tijd om ze te maken... Toch zeker een jaar later...
Nee, een computer ben je misschien inderdaad nog wel afhankelijker van.

Wat denk je als je je computer niet meer hebt als student of thuiswerker? dan ben je dus mooi klaar, kan je niks meer doen.

Of je rekeningen betalen, je belangrijke email ophalen etc etc etc.....

Een fohn daarentegen is idd een belachelijke vergelijking, die kan je nooit heel hard nodig hebben (tenzij misschien als je kapper bent).

En ik ken echt mensen wiens computer duurder is dan hun auto, dus zo'n vreemde vergelijking vind ik het niet, je kan van beiden zeer afhankelijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door zion op 07-10-2003 20:29 ]

systeem

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Nee, een computer ben je misschien inderdaad nog wel afhankelijker van.

Wat denk je als je je computer niet meer hebt als student of thuiswerker? dan ben je dus mooi klaar, kan je niks meer doen.

Of je rekeningen betalen, je belangrijke email ophalen etc etc etc.....

Een fohn daarentegen is idd een belachelijke vergelijking, die kan je nooit heel hard nodig hebben (tenzij misschien als je kapper bent).

En ik ken echt mensen wiens computer duurder is dan hun auto, dus zo'n vreemde vergelijking vind ik het niet, je kan van beiden zeer afhankelijk zijn.
Tuurlijk kan je afhankelijk zijn van je pc , maar dan is het nog steeds niet te vergelijken met een auto :

1 Voor een auto worden de onderdelen jaren lang doorgemaakt dus over 4 jaar kan je nog altijd dezelfde uitlaat voor je auto halen.

Voor je computer moet je 4 jaar later niet meer gaan lopen zoeken achter dezelfde videokaart, die bestaat al lang niet meer , of je moet hem 2e hands kopen.

2. Een auto is bedoeld om veel langer mee te gaan dan zeg 4-6 jaar, een computer gaat gemiddeld 4 tot 6 jaar mee.

3 Als je de pech hebt dat er een onderdeel kapot gaat vind ik het niet meer dan normaal dat een bedrijf de pc/ het onderdeel moet repareren en dat dat even duurt. Zeker als een onderdeel opgestuurt moet worden naar de fabrikant.

Heb je al eens een uitlaat retour zien gaan en gerepareerd terug gebracht zien worden ?
Nej inderdaad ik ook niet, je oude uitlaat met een gat erin word gewoon vervangen door een NIEUWE/ANDERE uitlaat.

Dus volgens mij gaat de vergelijking totaal niet op, op stap 3 na :+

[ Voor 3% gewijzigd door mrb op 07-10-2003 21:29 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 11:27:

Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt, HD van Maxtor na 8mnd stuk, maar werd niet meer geleverd, kreeg toen de optie om hem te laten versturen of tegen meerprijs een nieuwe HD uit te zoeken, de korting die ik kreegstond gelijk aan de prijs die ik 8mnd geleden betaald had :)
Hmm.. ik had pas twee kapotte HDD's. Dat type is niet meer leverbaar, en ik heb zonder bijbetalen twee even grote HDD's terug gekregen, maar dan op 7200rpm en 8MB cache ipv 5400rpm/2MB. :*)

Siditamentis astuentis pactum.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
mrb schreef op 07 October 2003 @ 21:27:
1 Voor een auto worden de onderdelen jaren lang doorgemaakt dus over 4 jaar kan je nog altijd dezelfde uitlaat voor je auto halen.

Voor je computer moet je 4 jaar later niet meer gaan lopen zoeken achter dezelfde videokaart, die bestaat al lang niet meer , of je moet hem 2e hands kopen.

Dat klopt, maar is dat de schuld van de klant?

2. Een auto is bedoeld om veel langer mee te gaan dan zeg 4-6 jaar, een computer gaat gemiddeld 4 tot 6 jaar mee.

Niet echt, er zijn maar weinig auto's die na 4-6 jaar nog bij een merk-dealer onderhouden worden. Verder ook niet erg relevant, want we hebben het hier over gevallen die onder de garantieperiode vallen, de theoretische (of effectieve) levensduur van het product maakt verder niet uit.

3 Als je de pech hebt dat er een onderdeel kapot gaat vind ik het niet meer dan normaal dat een bedrijf de pc/ het onderdeel moet repareren en dat dat even duurt. Zeker als een onderdeel opgestuurt moet worden naar de fabrikant.

Heb je al eens een uitlaat retour zien gaan en gerepareerd terug gebracht zien worden ?
Nej inderdaad ik ook niet, je oude uitlaat met een gat erin word gewoon vervangen door een NIEUWE/ANDERE uitlaat.

Je spreekt jezelf tegen, het zou bij een videokaart dus ook zo moeten zijn dat hij onder garantie vervangen word, en niet opgestuurd, want dat is inderdaad van de zotte

Dus volgens mij gaat de vergelijking totaal niet op, op stap 3 na :+

Mwah, dat zien we anders, zoals je ziet ;)

systeem

Verwijderd

Hmz beetje ondoordachte reply?
Je vraagt is dit de schuld van de klant?.. De winkelier heeft hierin minder schuld als de klanten denk ik. Veel computergebruikers willen iedere keer sneller waardoor de fabrikant stopt met de produktie van het langzamere spul. Daar kan de winkelier niks aan doen dan moet je maar bij de fabriek gaan klagen.

Verwijderd

Ik werk zelf ook in een computerwinkel als technische dienst.

Dit soort problemen kom ik ook vaker tegen, als de klant niet akkoord gaat met opsturen, geven we hem, als het mogelijk is natuurlijk, een iets beter produkt, wat vergelijkbaar is.

Máár, de garantie van het oude produkt loopt gewoon door. Hij is tenslotte binnen garantie omgeruild. Als je weer garantie wil hebben, dan moet je het toch betalen.

Dan wordt er gekeken wat zo een kaartje nog nieuw zou kosten, en deze prijs krijg je dan in mindering gebracht. Niet de prijs die je toen betaald hebt. Maar dit komt bijna nooit voor.

Dit is logisch te verklaren met een voorbeeld:

Stel, je hebt ongeveer een jaar geleden een Pentium4 3Ghz gekocht, die kostte toen rond de 1000 Euro, nu kost die ongeveer de helft...als de winkel de prijs die je toen hebt betaald je terug zou geven, dan zou de winkel zichzelf de nek om draaien. Je kan dan veel meer kopen dan alleen die processor.

Dit zal ook wel het geval zijn bij jou, de winkel geeft je de prijs terug wat nu zo een nieuwe kaart zou kosten. Dit is dan wel een kleiner prijsverschil, maar het principe blijft hetzelfde.
Pagina: 1