Dual PII 450 Siemens (D1031)

Pagina: 1
Acties:

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:24
Heb ik net op de kop kunnen tikken voor 75 euro, 2 processors (PII 450), VRM voor de tweede processor, 1 Gb registered ECC Sdram (PC-100).

Probleem is dat die het niet doet. Hij (of zij, 't is toch een moederbord) is een maal opgestart, en blokkeerde toen ik naar de BIOS-instellingen wou gaan (F2).

Ik heb nu op de site van Fujitsu-Siemens al wat info over dit bord gevonden (i440GX) en ook de pagina met de BIOS'en. De pagina vinden jullie hier:

http://www3.fujitsu-sieme...=PRIMERGY%20470&language=

Nu blijkt dat je die BIOS kan opnieuw opladen. Spijtig genopeg krijg ik alleen het laatste BIOS goed binnen, alle andere geven een runtime error bij het openen van de executable.

Ik heb de instructies ivm met de jumper (j1) gevolgd, en de pc lijkt idd iets te doen met de diskette, al blijft het scherm dood. Na een tijdje geeft die dan een heleboel piepjes, steeds in dezelfde volgorde, en als ik de pc dan afzet en weer opzet doet die niets (met j1 op de normale positie, anders bvegint het weer van vooraf met die diskette).

Misschien heeft iemand van jullie wat ervaring met dit serverbord, alle hulp wordt geapprecieerd.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Verwijderd

piepjes? zo als? dat ding wil je waarschijnlijk iets vertellen :)

• flupke1
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 01:23:
piepjes? zo als? dat ding wil je waarschijnlijk iets vertellen :)
Dat veronderstel ik ook, maar wat dan?

Het zijn geen standaard Award of AMI piepjes, het is ook geen standaard moederbord.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Aan het ID-string van de BIOS versie en door het via Google vinden van een Phoenix beep codes lijst op de Siemens site, ga ik er vanuit dat het een (modded) Phoenix BIOS betreft. Kijk daar eens rond http://support.fujitsu-si...OS/BIOSCodes/BeepCode.htm

Verder: het woord 'moederbord' is onzijdig (het ~), dus wordt mannelijk aangesproken. 'Moeder' in het woord zegt nix, denk maar aan 'moederneuker'.

• flupke1
Bedankt voor de lijst van biepjes. Ondertussen heb ik via allerlei foefelen (nog enkele malen een andere diskette en -station gebruikt) die toch aan de praat gekregen.

Hartelijk dnak voor de nachtelijke reacties, als er nog suggesties of opmerkkingetjes zijn om hier een goed servertje/testbakje/linux uitprobeersel van te maken, laat maar komen.

Edit: Bedankt voor de linguïstische uitleg!

[ Voor 7% gewijzigd door flupke1 op 05-10-2003 02:54 ]

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een tip voor gebruik: zoek een taak die de twee processoren kan gebruiken want 450 Mhz is niet veel en je moet dus wel 2 x 450Mhz kunnen gebruiken.

Misschien distributed.net?

There is no place like ::1

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
swampy schreef op 05 oktober 2003 @ 03:06:
Een tip voor gebruik: zoek een taak die de twee processoren kan gebruiken want 450 Mhz is niet veel en je moet dus wel 2 x 450Mhz kunnen gebruiken.

Misschien distributed.net?
Vrijwel elk programma dat met meerdere threads werkt heeft er voordeel van.
Onder linux heb je zelfs met Apache, Mysql ed al voordeel van de 2e proc... omdat ze multithreaded kunnen werken.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

ANdrode schreef op 05 October 2003 @ 13:10:
[...]

Vrijwel elk programma dat met meerdere threads werkt heeft er voordeel van.
Onder linux heb je zelfs met Apache, Mysql ed al voordeel van de 2e proc... omdat ze multithreaded kunnen werken.
Dat is waar, maar dat bedoel ik dus ook... zoek een taak die met meerde cpu's om kan gaan want Win98SE zal 2 processoren niet gaan begrijpen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat Swampy hier geen taak bedoelt maar OS ... Je moet ook een OS hebben die geschikt is voor een Dual Proc. systeem. En niet alle applicaties zullen er evenveel gebruik van maken (van twee processoren) omdat niet alle applicaties hiervoor geoptimaliseerd zijn, maar het scheelt altijd wat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• flupke1
Bedankt voor de leuke reacties allemaal.

Ik vond 75 euro voor zo'n serverconfiguratie niet veel (denk ik toch), ook al is die dan gedateerd. We zullen die waarschijnlijk inzetten als hulppc en bestandsservertje. Ook komt alle SCSI-prul die we nog hebben erin.

Qua programma's komt er Win2000 op, eventueel met een linux ernaast (daar ben ik geen held in, maar anderen wel). Eventueel stuur ik even wat benchmarkjes door voor de lol :).

• flupke1
Ok, volgende probleem (ik blijf in deze thread omdat het over hetzelfde gaat):

Hij start op, maar ik geraak niet in het BIOS. Als ik op F2 duw, blijft die hangen nadat hij het geheugen en de geïntegreerde SCSI-kaart heeft getest.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

flupke1 schreef op 17 October 2003 @ 08:22:
Ok, volgende probleem (ik blijf in deze thread omdat het over hetzelfde gaat):

Hij start op, maar ik geraak niet in het BIOS. Als ik op F2 duw, blijft die hangen nadat hij het geheugen en de geïntegreerde SCSI-kaart heeft getest.
Dat is niet zo relaxt...ga er van uit dat je geen PCI of ISA kaarten erin heb zetten....dan is je moederbord in problemen :-p

• flupke1
Er zitten idd geen kaarten in. 'k heb ook geprobeerd met slechts 1 cpu, met slechts 1 latje ram (256), en steeds hetzelfde.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

flupke1 schreef op 17 October 2003 @ 13:08:
Er zitten idd geen kaarten in. 'k heb ook geprobeerd met slechts 1 cpu, met slechts 1 latje ram (256), en steeds hetzelfde.
Mmm, tja...het is een ouder moederbord dus met dipswitches moet nog wel wat in te stellen zijn.

maar...het kan ook zijn dat het moederbord versleten is ...

• flupke1
Er staan niet veel dipswitches in totaal op (8, waarvan 4 voor de processorsnelheid). Via de 1e en de 3e kan je vanop een diskette het BIOS laden, wat ik dus nu weer probeer. Switch 2 moet je afblijven en switch 4 is de schrijfbeveiliging van de floppy. Dat is het zo ongeveer :(.

Edit:

Heb dus het BIOS weer opgeladen vanaf de diskette, dat lukte. Nu is het probleem dat de pc constant reboot :'(...

[ Voor 19% gewijzigd door flupke1 op 17-10-2003 16:14 ]

• flupke1
OK, probleem gevonden, 2e CPU is dood... Heeft er iemand nog een SL358 PII 450 voor een arme ziel...

Met 1 CPU start die ok op.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Vraag en Aanbod misschien?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1