[RAID 0] Slechte performance Promise TX2000 + 2 x WD 80 GB

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren een Promise TX2000 controller.
Harddisks zijn 2x western digital 80 GB, 8 MB cache
Ik heb een moederbord met KT266A chipset.

Ik heb de laatste 4-in-1 drivers geinstalleerd + raid performance patch 1.05

Scores met atto (1 MB/32MB): schrijven 35 MB/s, lezen 55 MB/s

Dat zijn scores die je met 1 zo'n schijf ook haalt...

Na het installeren van de VIA latency patch 0.19 daalde mijn schrijfsnelheid zelfs naar 14 MB/s !! :'(
(heb versie 0.20 niet kunnen proberen... alle links hier naartoe zijn dood)

Ik had hiervoor een Sil680 raid controller die 4 keer zo goedkoop was (maar die heeft vermoedelijk m'n set verpest, dus ik wilde een andere)
Met die controller haalde ik met dezelfde schijven 65 MB/s schrijven en 87 MB/s lezen!

Iemand suggesties wat ik kan doen om de snelheden te verbeteren?
Ik heb blocksizes van 64 kb en 16 kb geprobeerd; zelfde resultaat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

http://gathering.tweakers..._message/16985205#idebrak
Heb je deze tips allemaal ook al doorgenomen? :)

• Wouter
  • Niet online
Nu wel... echter niets mee opgeschoten :|

Ik zou de nieuwste VIA Latency patch wel willen proberen, maar ik ben onderhand al op meer dan 10 verschillende sites dode links tegen gekomen (niet allemaal naar dezelfde bron)... het lijkt wel alsof die patch opeens verboden is :?

[ Voor 33% gewijzigd door Wouter op 05-10-2003 00:23 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, in de eerste instantie dacht ik dat je de beide schijven op eenzelfde kanaal had hangen en/of bekabeling/bejumpering niet 100% was. Maar nu dit ook niet het geval blijkt te zijn, dan weet ik het ook niet meer. In de FAQ staat immers in principe alles wat ik weet mbt brakke IDE configs :+

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:08
Kan je die combinatie controller/schijven in een andere pc testen?

• Wouter
  • Niet online
Ik test hem momenteel in een andere PC, maar de snelheden zijn hetzelfde :'(

Deze PC heeft een Intel chipset... dus geen gedoe met latency patch/4-in-1 drivers.

Geweldig dit.... een controller met een kwart van de prijs van deze presteert veel beter ....

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter op 05-10-2003 09:43 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vraagje: ben je er zeker van dat je een RAID0 (striped) array hebt gemaakt en niet per abuis een RAID1 (mirrored) array? RAID1 haalt namelijk ongeveer dezelfde scores als een single disk :)

• Wouter
  • Niet online
Ik ben er absoluut zeker van ja.

Ik heb nu de TX2000 weer vervangen door de 4 keer zo goedkope (can't stress it enough) Sil680.... scores zijn nu weer 60 MB/s schrijven, 85 MB/s lezen.

Op een schone windows installatie zonder VIA patches presteert de Sil680 al meteen een stuk beter.

Waarom ik dan toch de TX2000 heb gekocht?
Hierom: [rml][ RAID] Controller werkt alleen nog in DOS[/rml]

Hoewel ik er niet zeker van ben dat de controller de oorzaak van dat probleem was... ik dacht met de TX2000 in ieder geval geen miskoop te doen :X

[ - edit - ]
Na installatie van de Raid performance patch is de performance als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/atto.png

Deze scores lijken me niet heel verkeerd... toch vreemd dat de TX2000 dat niet haalt.

[ Voor 53% gewijzigd door Wouter op 05-10-2003 11:19 ]

• zetje01
Nou, ik heb die vorige post van je doorgelezen en begrijp dat omdat je windows corrupt is geraakt, je een andere controller gekocht hebt.
ps: ik heb ook die sil680 van target en ben er erg tevreden over...

• Wouter
  • Niet online
Mja, hopelijk blijft het nu allemaal goed werken.
Ik zet die TX2000 wel weer te koop.

Snelheden zijn nu circa 5-6 MB/s lager dan op screenshot na installatie van geluidskaart drivers. Maar het zijn nog steeds redelijk goede snelheden. En dat verschil zag ik vorige keren ook na installatie van geluidskaart drivers.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
.Wouter. had mij ook al toegevoegd in mijn MSN, en ik heb dezelfde prestaties als hij heeft. Ik heb 2 x 80GB WD 100ATA 8mb Cache in RAID0 ook op een TX2000, haal dus dezelfde scores alle mogelijke block sizes al gehad, en wordt er schijtziek van. De array gebruik ik dagelijks voor mijn enorme hoeveelheid aan data. Nog 2 x 120 gb WD er ook aan hangen. En ook los van deze schijven geeft de 2000 geen goede en hoge scores. Kortom wat reviews ook zeggen, de kaart is stronttraag!

..::System Specs::..

• zetje01
Laatste firmware?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
een maat van me had de sx4000 gehaald, je weet wel, met als extra een dimm slot erop.
ding was ook super traag. niet vooruit te branden! en dat met 256mb aan cache.
zelf heb ik ook niks anders dan ellende met promise gehad.
doe mij maar een highpoint. daar krijg ik de hoogste scores op.

Verwijderd

Nou heren...het is idd waar! allemaal! ik ben kort gelee overgestapt van een epox 8kha+ (KT266A) naar een epox 8RDA3+(nForce2 Ultra) mobo en de prestaties met een Promise TX2000 kaart EN 2x WD800JB is buitengewoon teleurstellend. ik heb ook alles geprobeerd ( naar mijns inzien). firmware, drivers, evt hacks maar niets heeft geholpen. Mocht er iemand zijn die deze bottleneck heeft kunnen breken zou ik daar graag meer over willen weten. Tot nu toe ben ik NIET te spreken over die TX2000.
Pagina: 1