Brom over boxen geen aardlus (meer)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 21:50
Een hele tijd heb ik last gehad van een aardlus over mijn boxen. Mijn PC en mijn creative setje veroorzaakten dit probleem gezamelijk. De enige oplossing die praktisch was voor mij was het gebruiken van een optische kabel. Dit haalt inderdaad 90% weg van de ruis, maar het laatste beetje hoor ik nog steeds. Dit blijft overigens ook als ik het optische kabeltje eruit haal. Hoe kan ik mijn geluid nu helemaal ruisvrij krijgen?

So?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heb je die brom ook bij de lagere volumes? en is het een 50 of 100Hz brom?

Waarschijnlijk is het met het plaatsen een grotere elco in het voedingsgedeelte (na de brugcel) van de versterker op te lossen.

Doordat de versterker bij hogere vermogens meer stroom vraagt van de voeding zakt de spanning een beetje in.

Normaal zou de elco groot genoeg moeten zijn om die rimpel op te vangen, maar waarschijnlijk gaat dat hier niet goed, de spanning zakt onder een bepaalde drempel, en dat ga je horen als een 100Hz brom
(een brugcel richt de spanning gelijk, die klapt als het ware de 'onderste' helft van de netsinus (uit de trafo) naar 'boven', om zo een pulserende gelijkspanning te maken (de polen draaien niet om). De elco slaat tijdelijk de energie op, en levert die weer als de spanning uit de brugcel lager is dan de elcospanning).

Of het kan zijn dat het ontvangstgedeelte stoorsignalen van het net oppikt, te dicht bij een storing veroorzakende trafo of zo. (dan hoor je een 50Hz bromtoon) <= dit zal het wel zijn

-disclaimer-
Ik ben eigenlijk te duf om helder te denken, met mijn electronica-achtergrond ga je dan automatisch aan het moeilijkste denken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
titel = brom en topicstart = ruis
wat is het wél, en kun je het opnemen en posten?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Dit haalt inderdaad 90% weg van de ruis, maar het laatste beetje hoor ik nog steeds.
Of de ruis zit in je bronbestand (mp3?) of het wordt veroorzaakt door onvolkomenheden in je speakerset./versterker. Meer opties zijn er niet.

Als je niets afspeelt via een optische kabel (bv winamp pauzeren) en je toch ruis hoort, dan zit het in je speakerset. Daar doe je niets aan, behalve een nieuwe versterker kopen.
Hoor je geen ruis als je bv winamp pauzeert, dan kan het wel eens in je mp3 zitten.
Oudere opnamen zijn zowiezo soms voorzien van wat meer ruis omdat met die mogelijk analoog heeft opgenomen.

Senile! Senile Oekaki

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh niet goed gelezen ..

[ Voor 87% gewijzigd door Fish op 05-10-2003 00:18 ]

Iperf

• Mr Knowitall
Ok, wat verduidelijking. Het gaat over brom, niet over ruis. Als ik mijn boxen aanheb en niets afspeel dan is deze brom hoorbaar, ook als ik de optische kabel uit de versterker trek. Als de computer uitstaat dan is deze brom weg. Het gaat hier om een creative inspire 5500 setje. Het geluid opnemen en posten is lastig, het is niet echt hard.

So?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Alle apparatuur moeten hetzelfde stopcontact gebruiken, zodat je dezelfde aarding hebt. Sluit alles ook geaard aan.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
draai eens één van de twee stekkers in het stopcontact om en kijk of dat helpt.

Als je die optische kabel los hebt gehaald, is er dan helemaal geen verbinding tussen pc en geluidsset meer?

• Mr Knowitall
Raymond: Dat van de stekkers losdraaien zal ik zsm proberen, maar dat vergt wat sjouw en sleepwerk. Wat betreft de optische kabel, inderdaad is dat de enige verbinding tussen PC en geluidsset

So?

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 11:07
Haal de tv kabel er even uit, bij mij verhielp dat het probleem. Daar kun je een speciaal filtertje voor kopen.

Bij mij is het wel een audio video installatie, maar aardlussen komen van de gekste plekken :(

[ Voor 31% gewijzigd door basset op 05-10-2003 22:18 ]

Hop,hop,hop!

• Mr Knowitall
Helaas, er hangt geen TV kabel aan de computer die kan het niet zijn. Aardlus is uitgesloten volgens mij want er is geen direct contact tussen computer en versterker (behalve dan het optische kabeltje en deze geleid niets)

So?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Dus waar jij last van hebt is:
PC aan--->brom over speakertjes?

Lopen er kabeltjes van die speakers in de buurt van de pc? Loopt het voedingssnoer van de pc langs kabeltjes van die speakertjes?

Het kan ook zijn dat iets uit je pc stoort op de versterker van die speakertjes, daar helpen maar 2 dingen tegen: pc of versterker afschermen (lastig), of deze 2 verder uit elkaar zetten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mr Knowitall schreef op 05 October 2003 @ 22:08:
Raymond: Dat van de stekkers losdraaien zal ik zsm proberen, maar dat vergt wat sjouw en sleepwerk. Wat betreft de optische kabel, inderdaad is dat de enige verbinding tussen PC en geluidsset
uh... Ik denk dan Raymond bedoeld dat je een van de stekkers omdraait...
Zoals: Stekker eruit halen, 180 graden draaien en er weer in zetten... Dat zou toch niet zoveel sjouw en sleepwerk met zich mee moeten brengen?

Alles kan stuk.

• basset
Ik weet niet of het al opgelost is hoor, maar hetr kan altijd de tv kabel zijn, ook al zit ie niet direct aangesloten. De CAI aansluiting kan voor een grondlus zorgen omdat de PC geaard is. De kabel zit op de TV welke voor een grondlus kan zorgen omdat ie een andere aarde heeft. Hierdoor krijg je potentaal verschil in aardes (tenminste ik geloof dat het zo zat)

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Ikzelf heb er in mindere mate last van met mijn versterker.. Als ik vlakbij de luidsprekers zit, tenminste. Dan hoor ik zeer zachte ruis uit de tweeters komen (lijkt het tenminste). Gelukkig kan ik het na 10 cm al niet meer horen.

Alleen is het lastig met mijn sennheiser hd 570: als de luidsprekers zijn uitgeschakeld hoor ik (heel) zacht een ruis over de koptelefoon (ook zonder aangesloten bronnen) en vooral met rustige (passages in de) muziek is dat redelijk irritant, vooral omdat ik er nu automatisch naar luister (en me er aan irriteer) :/ :(.

Helaas lijkt het signaal niet door de line out te komen van mijn versterker. :/ (is aangesloten op de pc, maar het is een soort van gesis (de mic in is trouwens wel gevoelig, evenals de line in (waar ik een hele zware aardlus van krijg met dito brom, mits de pc en de versterker met de mic-lineout en lineout-aux resp. verbonden zijn))). :/

Opzich wel jammer, maar ik moet er waarschijnlijk mee leren leven. (of jullie moeten tips hebben).

Ik weet niet of ik hier (beter) een topic over kan openen, temeer omdat het waarschijnlijk toch niet oplosbaar is ;)

/edit:

Ik voeg maar even een linkje toe, met een sample (196 kB, sorry voor de relatief grote grootte)..

Natuurlijk kan je ook via de koptelefoon out opnemen 8)7 (maar wél met de mic in op volledig open! (bij normaal signaal clipt hij al als het schuifje op 1 staat), dus is het normaalgesproken wel zacht, maar hoorbaar).

/edit2: (voor de mensen die dit met de search zoeken).

Als ik alle bronnen, behalve de kabel van de radio, afkoppel, is de ruis uit de hoofdtelefoonuitgang weg, en komt er een heel klein beetje uit mijn luidsprekers.

Wat er dus uit de luidsprekers/hoofdtelefoon komt is dus een zeer kleine aardlus, waarvan ik dacht dat het aansluiten van de pc op een netwerk, wel hielp; Irritant genoeg om nét te horen met koptelefoon, en nét niet vanuit de luidsprekers (behalve als ik dichterbij kom). Moet toch maar eens een filtertje halen (óf gaan kloten met kabels, namelijk: óf geluidskaart, óf radio). Waarschijnlijk komt de storing ook door een spanningsverschil tussen de versterker en de pc, want ik voel wel tintelingen als ik de tulpstekkers en de kabel aansluit.

Ik ben natuurlijk wel blij dat er met mijn versterker niets aan de hand is, maar vind de aardlus wat minder.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 22:40 ]

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:51
Ja ik heb precies het zelfde probleem als Rtukkers.

Mijn pc (geluidskaart: sb live! value) is aangesloten op mn versterker (waar alleen 2 boxen aan hangen en geen radio coax kabel inzit) dmv van een tulp naar mini jack kabeltje. Als ik mn Sennheiser Hd580 (Koptelefoon) rechtstreeks op de geluidskaart aansluit, hoor ik geen zachte ruis/brom.

Als ik echter mn versterker aansluit op mn pc, hoor ik als ik mn oor tegen de speakers leg wel een zachte ruis/brom. Maar zoals Rtukkers al zei als je maar een beetje afstand neemt hoor je die ruis niet meer, en is dus ook niet storend. Enkel op het moment dat ik mn koptelefoon op de versterker aansluit, hoor ik die ruis wel. En ik word er een beetje moe van telkens als ik muziek over mn boxen wil luisteren, of 's avonds met koptelefoon op computer, onder mn bureau te kruipen en de mini jacks om te wisselen (ik doe dit al 6 maanden) Mijn vraag is dus of niemand tot op heden een oplossing voor dit heeft?

Ps mijn computer is als volgt aangesloten

geaard stopcontact -> geaarde stekkerdoos

componenten die in de stekkerdoos zitten

voeding pc (geaard)
monitor (geaard)
versterker (niet geaard)
printer (niet geaard)
scanner (?)

(als ik het goed heb is een geaard stopcontact te herkennen aan twee koperen pinnetjes die om de stekker sluiten toch? in tegen stelling tot een niet geaarde stekker die plat is)

[ Voor 20% gewijzigd door Magnolia op 11-11-2003 14:42 ]

Ontspan.

• Magnolia
niemand?

Ontspan.

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic, maar zodra iemand op de badkamer het licht aan of uit doet (naast mijn kamer) geven me speakers een "tik" (direct aangesloten 5.1 set op sblive 5.1, en versterker + speakers aangesloten op 5.1)

De zooi is niet geaard, maar we kunnen elk moment verhuizen (zodra het huis verkocht is) dus dat laat ik aan de volgende bewoners over.

Die ruis over m`n speakers heb ik ook, maar dat komt omdat het niet geaard is, alleen die tik kan ik niet plaatsen, voorheen nog geen last van gehad.

stereo meubel staat 1m van me pc af (die staat onder me bureau) daaronder ook subwoofer en zooi kabels. (ook leidingen van verwarming in de buurt). misschien dat het daar aan ligt..

iemand een idee ? (of toch maar gaan aarden ?)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Waarschijnlijk zit er dan toch iets niet goed in die creative-speakerset. Een kapotte condensator in bv het voedingsgedeelte kan dit veroorzaken.

Er ligt niet toevallig een (blok) voeding of een TL-burolamp in de buurt van de speakerset. Deze hebben soms ook een aardig strorend magnetisch veld.

Als de set een losse voeding heeft dan zou je ook eens een andere blok-voeding kunnen proberen. Met een vaste voeding wordt het al wat lastiger en wat meer knutselwerk.

Senile! Senile Oekaki

• Magnolia
ik heb zelf mn stereotoren losgekoppelt (dus alleen stroom aangesloten, voor de rest niks) en in het stopcontact gestoken, de koptelefoon dr in en nog hoor ik die ruis.

Ontspan.

• basset
Ook hiervoor geld weer: De speakerset is ongeaard aangesloten, de PC is geaard. ZIt met kabeltjes aan elkaar vast en de Cai aansluiting zit aan de TV die met een kabel naar de versterker of dvd-speler gaat. Welke met een kabel weer ergen ander naartoe gaat.

Wat ik wil zeggen is dat aardelussen op de vreemste onverwachte plaatsen in je hele huis voor kunnen komen. Dat hoeft niet beperkt te zijn tot 1 stopkontakt, maar de hele groep en misschien wel meer.

Gewoon alles, maar dan ook alles loskoppelen (vooral de TV/Radio aansluiting (die zitten namelijk intern aan hetzelfde snoertje vast, dus tv los en radio niet, betekent nog steeds de mogelijkheid tot een lus)

Ik had eerst bijv een brom in mn subwoofer (geaard) de versterker is ongeaard.

Ik de versterker aarden, brom uit sub weg, maar nu zat de brom in de verterker.
Toen de tv en radio eruit en voila! muisstil. Mantelstroomfiltertje gehaald kabel er weer in en zero problems!

Overigens heeft de SB live value van zichzelf uit al niet een bijzonder goede ruisonderdrukking en geeft die kaart al wat ruis, wat gezien de omgeving waar die inzit ook niet vreemd is.

[ Voor 10% gewijzigd door basset op 24-11-2003 12:12 ]

Hop,hop,hop!

• dadj
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

bij mij brommen mn creative speakers alleen als ik de pc uit zet! |:( Hoe kan dat dan?

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Pagina: 1