Bedrijfsvestingingen koppelen met ADSL of SDSL ?

Pagina: 1
Acties:

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
We hebben een aantal klanten met meerdere vestingingen. Het gaat meestal om een hoofdvestinging met een bijlokatie waar ongeveer 3-7 mensen werken. Op de bijlokatie werken ze dan via terminal services op de server in de hoofdvestiging.

Op dit moment zijn de vestigingen onderling nog verbonden via digistream huurlijnen. Aangezien ADSL/SDSL veel goedkoper is willen we ze daar op over gaan zetten.

Nu hoor ik dat sommigen de gewoonte hebben om bijvoorbeeld twee cisco 836 neer te zetten en deze 2 routers dan onderling verbinden met VPN. Dit gaat dan bijvoorbeeld via een gewoon fast-ADSL abonnement.

Ook kun je via bijvoorbeeld Xs4all SDSL-abonnementen afsluiten. Die zijn wel wat duurder dan gewoon ADSL maar je hebt wel hogere upstream. Volgens de website van XS4all zit je dan wel haast vast aan een efficient-router.

http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/dsl/bdslzonder.html

Wie heeft advies ??. Bij voorbaat dank.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

Een Citrix ICA sessie werkt al met tussen de 10 en 20 kbit per gebruiker. Aangezien maximaal 7 gebruikers dan 140 kbit aan verkeer gebruiken, zou je met een adsl basic verbinding al voldoende moeten hebben mits er alleen Citrix verkeer overheen gaat.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

10-20 kbit als ze niets doen. Als ze werken is het veel meer (uiteraard afhankelijk van wat ze doen). Bijv. een printopdracht naar de printer op het bijkantoor gaat ook doorleuk over de lijn. Bestanden op je C: schijf van het bijkantoor benaderen? Over de lijn. Flopje inlezen: over de lijn. Een aantal applicaties zijn ook nogal hongerig met de bandbreedte (outlook anyone). Ook een leuke: de office assistent. Heb ook menig pakket gezien wat mooie backgrounds heeft (verder volkomen nutteloos, maar leuk): allemaal weer over het arme lijntje. Kan Citrix nog zo goed zijn, die 10-20 Kbit haal je als je alleen maar notepad gebruikt en de prints met de fiets op gaat halen op het hoofdkantoor......

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Hoofdvestiging SDSL, nevenvestigingen ADSL

VPN via E-tech router .

Veruit de goedkoopste en veilige oplossing.
Je kunt de e-tech simpel zelf configureren op diverse veiligheidsniveaus.

Wil je duurder vervang dan de e-tech door een Cisco.

Copyright and left by SED...

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Traag schreef op 04 October 2003 @ 20:07:
Een Citrix ICQ sessie werkt al met tussen de 10 en 20 kbit per gebruiker. Aangezien maximaal 7 gebruikers dan 140 kbit aan verkeer gebruiken, zou je met een adsl basic verbinding al voldoende moeten hebben mits er alleen Citrix verkeer overheen gaat.
Kun je me even aangeven waar de TS het gebruik van Citrix noemt ?

RDP is ongeveer 40kbps per gebruiker.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 20:26:
10-20 kbit als ze niets doen. Als ze werken is het veel meer (uiteraard afhankelijk van wat ze doen). Bijv. een printopdracht naar de printer op het bijkantoor gaat ook doorleuk over de lijn. Bestanden op je C: schijf van het bijkantoor benaderen? Over de lijn. Flopje inlezen: over de lijn. Een aantal applicaties zijn ook nogal hongerig met de bandbreedte (outlook anyone). Ook een leuke: de office assistent. Heb ook menig pakket gezien wat mooie backgrounds heeft (verder volkomen nutteloos, maar leuk): allemaal weer over het arme lijntje. Kan Citrix nog zo goed zijn, die 10-20 Kbit haal je als je alleen maar notepad gebruikt en de prints met de fiets op gaat halen op het hoofdkantoor......
20kbps bij normaal beelschermwerk, printopdrachten e.d. is natuurlijk meer.

De opmerking over applicaties die veel bandbreedte gebruiken is natuurlijk onzin wanneer het gaat om een SBC concept. Zelfs een mooie background in een applicatie zal aan de door het ICA protocol benodigde bandbreedte niet veel veranderen.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

HMMM Intressant topic, ik ben zelf ook met zoiets bezig, een hoofdlocatie met Database server en natuurlijk de TS server, met 7 man, en 3 man die met flaptops bij klanten langs gaan, ik heb gekozen voor een 3com stackware 3 firewall (incl vpn) in overleg met de klant, aangezien deze verwacht zelf drastisch te gaan groeien (niet hij maar het bedrijf lol), en graag 3com wilde (wie ben ik om nee te zeggen, ik ben zelf ook fan van 3com) ik hang dit spul aan een 512kbit up / down adsl verbinding op de hoofdlocatie, de flaptops gaan met als de klant dit heeft isdn en anders over 56kbit.

Overigens heeft DRAYTEC een hele mooie tussen oplossing kwa routers :) heel mooi spul niet zo gek duur tussen de 100 en 200 euro, heel erg veilig, en daar heb ik ook goede ervaring mee gehad, ze supporten heel wat VPN tunnel protocollen.

Ik heb wat gespeeld hiermee, maar de 3com encrypt/decrypt de vpn tunnel heel rap onder hoge versleuteling, waardoor je met een 56k modem vrij knap kan werken over TS. Dus ik zou zeggen het aantal remote workers maal 56kbit, en dat misschien een buffer van 5 users ofzo.

• SED

SED

512kbit up / down adsl verbinding ...
sdsl dus..

Verwijderd

Nee hoor geen sdsl, is gewoon adsl via bbned, kan je zelf opgeven wat voor up down stream je wilt, te techniek en alles is gewoon adsl :) :7

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-02 10:59
Geen BBNed mogelijk? Dan heb je 1Mbit upload bij de iets zwaardere asdsl abbo's.

Enige waar je wel rekeing mee moet houden: SLA's. Een normaal ADSL lijntje is toch wel iets minder betrouwbaar dan een (dure) digistream verbinding.

Je zult zelf dus een goede inschatting moeten maken tussen servicegaranties en kosten.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

seq_uence schreef op 04 October 2003 @ 21:35:
Kun je me even aangeven waar de TS het gebruik van Citrix noemt ?

RDP is ongeveer 40kbps per gebruiker.
Ja klopt, was een aanname.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
DJSmiley schreef op 05 October 2003 @ 11:38:
Geen BBNed mogelijk? Dan heb je 1Mbit upload bij de iets zwaardere asdsl abbo's.

Enige waar je wel rekeing mee moet houden: SLA's. Een normaal ADSL lijntje is toch wel iets minder betrouwbaar dan een (dure) digistream verbinding.

Je zult zelf dus een goede inschatting moeten maken tussen servicegaranties en kosten.
Ik heb is zitten kijken naar de abbo's van BBNed. Die hebben inderdaad een hogere upload. Dat is handig natuurlijk.

Ik zit me af te vragen of SDSL-lijnen in de praktijk nou zoveel betrouwbaarder zijn dan gewoon ADSL. Bij SDSL-abbo's hebben ze het in ieder geval wel over overboekingen, uptimegaranties, etc.

Verwijderd

Wij hebben hier een 25tal buitenlocaties (+/- 75 werkplekken) die via Terminal server werken op de hoofd locatie. Deze locatie is voorzien van een 2mbit SDSL lijn van BBned. De buitenlocaties maken gebruik van een 512/256 kbit adsl verbinding (ook van BBned).

Over de uptime van de verbindingen ben ik zeer te spreken. We maken af en toe eens mee dat de verbinding naar "internet" eruit ligt. Maar dan is het nog steeds mogelijk om binnen het BBned netwerk te communiceren. Dus de buitenlocaties merken hier niks van. (op eentje na die gebruik maakt van een chello lijntje :) )

De locaties worden aan elkaar geknoopt door Zywalletjes. Ze zijn simpel te configureren en stukken goedkoper dan een Cisco oplossing.

Men maakt hier vooral gebruik van Word/Excel/Outlook. Ook printverkeer gaat over de SDSL.
Er loopt hier gemiddeld 50 a 50 kilobytes per seconde. Onze 2 mbit verbinding is dus zwaar overkill :)

• SED

SED

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 11:28:
Nee hoor geen sdsl, is gewoon adsl via bbned, kan je zelf opgeven wat voor up down stream je wilt, te techniek en alles is gewoon adsl :) :7
ADSL =Asymmetric Digital Subscriber Line

techniek is bijna dezelfde
A = asymmetric dus twee verschillende snelheden (voor upstream en downstream)
S = symmetric, dus twee gelijke snelheden voor up en downstream.

Techniek is DSL. digital subscriber line
Feitelijk gebruikt de sDSL techniek een andere encoding en is betrouwbaarder dan de aDSL variant. ( daarnaast werkt sDSL met minder vermogen)
Als echter een aDSL variant eenzelfde up en downstream kan garanderen kan dat alleen via de sDSL variant! Een symmetrie garantie met aDSL is onmogelijk!

aDSL heeft niet de mogelijkheid om symmetrisch te zijn , alleen op papier voor de verkoop dan.

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-02 10:59
SDSL moet trouwens ook op een APARTE lijn, is niet mogelijk icm linesharign. Dus je moet dan mogelijk ook extra lijnen (laten) aanleggen.

Verwijderd

sdsl is idd duidelijker inzake de sla's en overbooking

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overbooking is niet afhankelijk van sdsl of nie thoor. Let wel op SDSL 2 MB met overboeking 1:20 is veeeel sneller dan 256 K adsl met 1:1 overboeking. ADSL klink leuk en gooedkoop maar wat is ETR voor zo'n verbinding
Pagina: 1