Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] RPM signaal uitlezen van een fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen :)

Ik ben een beetje met m'n scoop aan het prutsen. Nu wou ik eens weten hoe het signaal eruit ziet van het toerental signaalnaal van een ventilator (de gele draad).

Dit signaal zou ik namelijk in de toekomst willen gaan gebruiken voor een microcontroller, als ingang heeft deze een TTL ingang (0 volt=0, 5 volt=1). Als ik de fan laat draaien en ik meet het signaal dan krijg ik een beetje vernaggeld beeld te zien. Je kunt het een beetje zien als een sinus maar die steeds onderbroken wordt door dode gebieden.

Op zich kan ik dus de pulsen tellen door de pieken van deze sinus te tellen, alleen het RPM signaal is maar zo'n 0,4 volt :| Ik zou deze piepen kunnen tellen door een transistor te gebruiken, alleen deze hebben ook 0,7 volt spannings verschil nodig.

Heeft iemand een idee hoe ik het RPM signaal kan aansluiten op de microcontroller?

En is het misschien een idee om een counter te gebruiken en het carry signaal aan te sluiten op de microcontroller? Hierdoor hoeft de microcontroller namelijk maar minder vaak te rekenen waardoor deze sneller is.

Verwijderd

Kort door de bocht: PWM signaal is een blokgolf uit een HAL.

Je kunt een andere transistor nemen die wel 0,4V accepteerd
Wat je misschien ook kan doen: de -5V als referentie ipv ground. Daarmee heb je dan een verschil van -5V t/m -4,6V

Verwijderd

Schmitt-triger ertussen. Comparator kan ook, maar een schitt-triger is beter in het geval het signaal erg vernaggeld is.

Verwijderd

Moet je de boel eerst versterken, bv met een opamp.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 00:52 ]

Verwijderd

Ik weet al wat je fout doet, je meet rechtstreeks op de gele draad. Ik heb het ook even gemeten. Kreeg in eerste instantie ook een bagger signaal. De uitgang is gewoon een open-collector output. Als je nu tussen de uitgang en de +5V van een voeding een weerstandje van 10 k(ofzoiets) hangt, heb je een perfect bloksignaal. 0-5V !!!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Edit : Ik moet sneller typen ...

je rpm signaal is als ik me niet vergis een open collector uitgang

dus je signaal hangt lekker te zweven op hetr moment dat hij niet naar ground getrokken wordt, vandaar je onderbroken sinus

Hang er maar eens een pull up weerstand van 10k aan, dan krijg je een mooie blokgolf

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 04-10-2003 22:40 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

zijn we het daar over eens

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het morgen even proberen, maar ik kan er inderdaad wel inkomen :)

Bedankt !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de collector uitgang aangesloten en ik krijg nu inderdaad een mooie blokgolf. Als de fan (naamloos) op vol vermogen draaid meet ik 150 pulsen p. seconde = 9000 p. minuut. Mag ik concluderen dat hij per omwenteling 2x meet? Dus dat de werkelijke rpm op 4500 ligt?

Dan zit ik ook nog met het probleem dat ik zo'n 8 fans wil aansturen en uitlezen met een ATMega 163. Daar komt ook nog eens een grafisch display op (wat normaal al redelijk traag gaat). Is deze ATMega 163 op 8Mhz wel snel genoeg om 1200 interrups in 1 seconde te verwerken? En dan moet er nog een display worden aangestuurd en 8 PWM signalen op 30Hz.

Zou ik bijvoorbeeld een 10-counter kunnen gebruiken voor het rpm signaal zodat ik "maar" 120 interrups in een seconde hoef te verwerken. Of kan ik beter meerdere controllers gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 10:18:
Ik heb de collector uitgang aangesloten en ik krijg nu inderdaad een mooie blokgolf. Als de fan (naamloos) op vol vermogen draaid meet ik 150 pulsen p. seconde = 9000 p. minuut. Mag ik concluderen dat hij per omwenteling 2x meet? Dus dat de werkelijke rpm op 4500 ligt?
zou wel kunnen als het een spoeltje met magneetje is wat de snelheid meet, je krijgt een uitslag positief en een uitslag negatief (want: magneetje nadert de spoel -> inductie positief en magneetje verlaat de spoel -> inductie negatief -kan ook andersom) als het magneetje 1x langsschiet.

edit:
ik weet niet zeker of het zo'n manier van meten is hoor, don't bite me als het niet klopt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 10:44 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 10:18:

Dan zit ik ook nog met het probleem dat ik zo'n 8 fans wil aansturen en uitlezen met een ATMega 163. Daar komt ook nog eens een grafisch display op (wat normaal al redelijk traag gaat). Is deze ATMega 163 op 8Mhz wel snel genoeg om 1200 interrups in 1 seconde te verwerken? En dan moet er nog een display worden aangestuurd en 8 PWM signalen op 30Hz.

Zou ik bijvoorbeeld een 10-counter kunnen gebruiken voor het rpm signaal zodat ik "maar" 120 interrups in een seconde hoef te verwerken. Of kan ik beter meerdere controllers gebruiken.
Er zijn meerdere microcontrollers met dedicated PWM outputs. Overigens is dat fan controller gebeuren al eens gedaan in de Xtreme baybus van Xtreme (of met een streepje ertussen, dus x-treme ). Daar vind je VEEL info.

• Sine
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 10:18:

De meeste fans geven idd 2 pulsen per omwenteling

En die 10 deler werkt wel, maar houd er rekening mee dat of je nouwkeurigheid 10 kleiner wordt of dat je 10 x zo lang moet wachten met een schermupdate

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Et lijkt mij dat et of bij alle fans zo is dat een omwenteling twee pulsen geeft, of bij geen een. Anders zouden de moederborden ook niet weten wat ze moesten doorgeven.

• Sine
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 20:23:
Et lijkt mij dat et of bij alle fans zo is dat een omwenteling twee pulsen geeft, of bij geen een. Anders zouden de moederborden ook niet weten wat ze moesten doorgeven.
Er zijn fans die 4 pulsen per omwenteling geven ...

Daar kan je moederbord idd niks meer mee

[ Voor 1% gewijzigd door Sine op 06-10-2003 13:10 . Reden: typo ]

Repareren doe je zo.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ligt eraan welke software je gebruikt. Bij MBM kan je gewoon instellen hoeveel pulsen je fan geeft (tot 8x). Het is namelijk gewoon een deelsom. Als je een fan hebt die 4 pulsen geeft (2 meer dan standaard) dan ligt je gemeten rpm ook 2 keer hoger. Je mobo zal dus een tehoge snelheid aangeven.
Overigens wordt het toerental gemeten met een magnetische sensor. Dit is een soort transistor die een pulsje geeft als het mageneet veld veranderd.

De spanning van de puls is overigens sterk afhankelijk van de voedingsspanning. Bij 5 volt zal het pulsje 5 volt zijn, bij 12 volt dus ook 12 volt. Dit geeft weleens problemen als je een fanbay maakt met reostats. Dan veranderd namelijk ook de pulsspanning, en als die onder de 10 0f 11 volt zakt, wordt hij niet meer gedetecteerd door je mobo...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sine
deepbass909 schreef op 06 October 2003 @ 13:01:
ligt eraan welke software je gebruikt. Bij MBM kan je gewoon instellen hoeveel pulsen je fan geeft (tot 8x). Het is namelijk gewoon een deelsom. Als je een fan hebt die 4 pulsen geeft (2 meer dan standaard) dan ligt je gemeten rpm ook 2 keer hoger. Je mobo zal dus een tehoge snelheid aangeven.
Overigens wordt het toerental gemeten met een magnetische sensor. Dit is een soort transistor die een pulsje geeft als het mageneet veld veranderd.

De spanning van de puls is overigens sterk afhankelijk van de voedingsspanning. Bij 5 volt zal het pulsje 5 volt zijn, bij 12 volt dus ook 12 volt. Dit geeft weleens problemen als je een fanbay maakt met reostats. Dan veranderd namelijk ook de pulsspanning, en als die onder de 10 0f 11 volt zakt, wordt hij niet meer gedetecteerd door je mobo...
rheostats zijn gewoon potmeters ...

De fans hebben een open collector uitgang, dus van een lagere voedings spanning hebben ze geen last. Als je in de massa een potmeter gaat opnemen of als je de fan op 7v laat draaien krijg je een probleem

Repareren doe je zo.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Sine schreef op 05 October 2003 @ 21:19:
[...]

Er zijn fans die 4 pulsen per omwenteling geven ...

Daar kan je moederbord idd niks meer mee
Jawel hoor, dan moet je in de uitleessoftware ingeven dat het een 4x fan is, ipv een 1x, 2x of 3x. Dingen als Motherboard Monitor kunnen dat meestal zonder problemen, ook als je BIOS het niet direkt kan.

Verwijderd

Wat Sine waarschijnlijk bedoelt is dat er geen optie in de Bios is om de multiplier van een fan in te stellen. Natuurlijk kun je eenmaal in Windows wel het één en ander instellen, maar lowerlevel software zoals die in de bios zit als fan-alert zal zich niks aantrekken van de veranderde multiplier instellingen van MBM/Speedfan.
Pagina: 1