[win98] installatie driver netwerkkaart Realtek wil niet

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Vandaag wilde ik bij vrienden met een oude pc (P120, 48MB RAM) met Windows 98 geinstalleerd, ADSL-installeren. Juist vanwege die lage snelheid van de pc en het ontbreken van een USB-poort heb ik aangeraden te kiezen voor de installatie met een netwerkmodem. Even netwerkkaartje installeren, software erop en klaar... dacht ik.

Probleem is dat Windows installatie van de driver weigert. Iedere keer volgt een melding als 'kan de driver niet installeren' (code 12). Volgt deze melding niet, dan is na de reboot het Apparaatbeheer gegarandeerd een uitroepteken rijker, met de suggestie de driver opnieuw te installeren.

De kaart wordt wel telkens opnieuw herkend als 'PCI Ethernet Controller' en volgens de chip-ID is het een Realtek-kaartje. De drivers daarvoor heb ik ook gewoon.

Opvallend detail is dat Windows niet bij automatische detectie die driver wil installeren. Blijkbaar kan hij hem niet matchen met de hardware.

Iemand enige suggesties?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

welke chip zit er precies op? als het een 10/100 kaartje is dan zal het een 8139 kaartje zijn, maar hier zijn meerdere varianten op.

btw, als het een realtek kaart is is dat niet grappig voor die pc. kun je beter een intel/dec/digital/3com based kaartje erin vrotten zodat de proc niet belast gaat worden door die kaart.

Verwijderd

Probeer is een andere PCI slot...

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Het lijkt me toch dat win98 de kaart automatisch zou moeten herkennen. Het is toch wel een PnP kaartje?!

- misschien toch proberen een nieuwere driver te downloaden?

- ander PCI slot?

Misschien kan het moederbord niet overweg met deze kaart? BIOS upgrade?

Of toch gewoon een PCI USB kaartje erin prikken?

• TromboneFreakus
Even aanvullend, het is een Sitecom kaartje en de chip is makkelijk te lezen: RTL8139C. Hiervoor heb ik de drivers van de Realtek site gedownload voor Windows 98 en deze dus geforceerd geinstalleerd (aanbevolen automatisch installatie met wijzen op directory met drivers geeft GEEN resultaat).

Wat ik me afvraag: waarom denken jullie dat een ander PCI-slot wellicht zou kunnen werken?

• TromboneFreakus
H a N N o schreef op 04 October 2003 @ 17:42:
Het lijkt me toch dat win98 de kaart automatisch zou moeten herkennen. Het is toch wel een PnP kaartje?!
Jazeker, want de kaart wordt bij het opstarten al herkend. Draaien van wizard nieuwe hardware geeft geen extra resultaat, zodat het geen niet-pnp apparaat kan zijn.

• TromboneFreakus
Terw_Dan schreef op 04 October 2003 @ 17:39:

btw, als het een realtek kaart is is dat niet grappig voor die pc. kun je beter een intel/dec/digital/3com based kaartje erin vrotten zodat de proc niet belast gaat worden door die kaart.
Is dit omdat die Realtek geheel op de processor leunt en die andere kaartjes (dus) niet? Of hebben ook die merken kaartjes die minder interessant zijn voor oude pc's?

Dan weet ik wat ik kan aanbevelen zodra het geheel werkt.

• Marcus Aurelius
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10-2023
Hier staat code tabel voor Win98: http://www.billssite.com/error.html

Code 12 wijst op een IRQ conflict. Probeer een ander PCI-slot, zoals eerder gezegd, zonder gedeeld IRQ.

In the end nothing really matters.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

TromboneFreakus schreef op 04 October 2003 @ 18:22:
[...]

Is dit omdat die Realtek geheel op de processor leunt en die andere kaartjes (dus) niet? Of hebben ook die merken kaartjes die minder interessant zijn voor oude pc's?

Geheel is een groot woord, met de juiste drivers doet de kaart zelf ook wel wat hoor. Maar 3com kaarten enzo bezitten inderdaad zoveel kracht dat ze sneller op netwerken inloggen, 0% van de cpu time jatten en ik heb ook zo het idee dat 3com kaarten beter ertegen kunnen als belachelijk veel connecties gemaakt zijn ( zoals emule enzo doen ) ...realtek kaartje van mij struikelt daar wel eens over! ( maar ja...500 connecties tegelijkertijd.....ook al zijn er maar 50 actief )

There is no place like ::1

• TromboneFreakus
Marcus_Aurelius schreef op 05 October 2003 @ 02:22:
Hier staat code tabel voor Win98: http://www.billssite.com/error.html

Code 12 wijst op een IRQ conflict. Probeer een ander PCI-slot, zoals eerder gezegd, zonder gedeeld IRQ.
Oh, dat klinkt goed. Kun je wellicht ook nog me vertellen hoe ik kan zien welk slot wel en welk slot niet gedeeld is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TromboneFreakus schreef op 04 October 2003 @ 18:22:
[...]

Die realteks leunen idd bijna volledig op je cpu (net als wel meer andere).
Heb hier een heel leuk systeempje staan met een onboard Nvidia lan. maar nu er een 3com in hangt moet ik zeggen dat het toch stukken beter werkt dan met de onboard.

Verder als je wilt gaan internetten op het ding is een oude 3com ISA 10mbit geen verkeerd idee, 100mbit snelheid ga je toch niet echt gebruiken. en ISA 3coms zijn nog best aan te komen/betaalbaar

• Marcus Aurelius
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10-2023
TromboneFreakus schreef op 05 October 2003 @ 11:48:
[...]

Oh, dat klinkt goed. Kun je wellicht ook nog me vertellen hoe ik kan zien welk slot wel en welk slot niet gedeeld is?
Dat staat in het boekje van je moedebord.
Soms kan je in ook BIOS de IRQ's instellen.
Als dat allemaal niet kan moet je een ander pci slot proberen, en eventueel een pci-slot met een andere kaart (bv. geluidkaart) ruilen.

In the end nothing really matters.

Pagina: 1