Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] kapot onderdeel 17" monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede tweaker,

Mijn 17" monitor = dood. En daar baal ik behoorlijk van. waar ik nog meer van baar is dat ik geen geld heb om hem te laten maken.

Dus heb ik hem zelf maar ff opengeschroefd. Als ik hem aanzet hoor ik alleen een tikkend geluid. dit geluid komt uit een onderdeel genaamd: SINCERA dgc3r14m.
Ik krijg geen beeld (ook geen flits ofzoow) en zelfs het powerlampje blijft uit.

na een korte research kwam ik dit tegen: http://www.forum.electron...pic.php?topic=299&forum=4
het gaat dus blijkbaar op een power transformator/relais of iets dergelijks.

Nou had ik ook nog een oud beeldscherm waarin een wekende: SINCERA dgc3r20n zit. dit brengt me op mijn vraag:

kan ik de dgc3r14m ook vervangen door de dgc3r20n, zonder al te veel risico te lopen?
en is dit onderdeel: dgc3r14m ook gewoon te koop?
zijn er mensen met ervaring met dit soort problemen?

alvast bedankt. ;)

Verwijderd

denk het wel, maar als dat ding gewoon klikt wil het zeggen dat hij nog werkt (het is een relais, die horen te klikken)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 16:58
Euh ik denk dat de transistor van je horizontale afbuiging kapot is. Dat geklik wat je hoort is een relais van de voeding. De voeding kan niet inschakelen omdat er een kortsluiting is. Deze transistor zit vaak op een grote koelplaat vast, vlak bij de flyback(dat grote zwarte ding op je print). Ook is er vaak wel ergens een elko en picofuse defect. Je kunt dit nagaan door de tor eruit te halen en deze door te meten met de multimeter. Dit is wel vaak zeer veel werk...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

ik heb een oud 21" monster en net hetzelfde meegemaakt
het zou idd gaan om een hoogspannings onderdeel en ik had ook geklik

nooit laten maken, mss ooit als ik een tft koop kan ik deze erin modden
was toch verouderd en te wazig

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
die SINCERA dgc3r14m is waarschijnlijk de ptc die voor de degauss spoel zit

Hoeveel pootjes heeft die ? als het een 3-poot is kan het een gecombineerde ntc/ptc zijn.

ptc vooor de degaus en ntc als inschakel vertraging voor je monitor (om niet bij het inschakelen in 1 keer de psu elco te moeten vullen)

als het ntc gedeelte onderbroken / beschadigd is dan krijgt je monitor dus geen spanning meer.

om te testen zou je hem gewoon met een ander type kunnen wisselen (of zelfs helemaal weg laten, ntc doorverbinden ptc open laten ), kapot maken kun je er niks mee (behalve de ntc zelf mocht ie te licht zijn)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

meestal ( zo waren mijn ervaringen ) als we een tikkende monitor of tv hadden, wisten we al genoeg
meestal is je lijntor stuk, en daardoor kan je monitor niet doorstarten, en blijft hij hikken
het kan ook nog zijn dat je lijntrafo zelf stuk, maar het zit waarschijnlijk bij het hoogspanningsgedeelte

Verwijderd

Topicstarter
komop mensen, ik ik zou graag zofeel mogelijk meningen willen horen voordat ik m'n soldeerbout ter hand ga namen ;)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Kicken is niet liev :>

Nog een tippie van flippie dan ....

Als je dure onderdelen gaat vervangen (schakeltor van voeding, horizontale drive tor)

Zet dan een 100W (minimaal, meer = beter) gloeilamp in serie met je monitor

Als je dan ergens sluiting hebt flapt niet meteen je tor en/of zekering er uit maar gaat de lamp branden

Repareren doe je zo.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hehe leuke tip :) ik heb zelf ook wel eens last gehad dat de stoppen eruit knalden, welke een effieciente oplossig dit :)

Verwijderd

sjah, ik zou zeggen probeer het gewoon, hij is nu ook stuk, dus baat het niet dan schaad het ook niet

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 11:55:
sjah, ik zou zeggen probeer het gewoon, hij is nu ook stuk, dus baat het niet dan schaad het ook niet
totdat je opeens zelf onder 1000 volt staat....

je moet uitkijken met zelf monitors repaireren. er kan nog flink wat stroom inzitten ookal is ie niet aangesloten

blup

Verwijderd

Topicstarter
keb um eerst wel ontladen met een grote schroevendraaier met een draad aan de aarde van een stopcotact. (gaf een vlinke TIK)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 13:44:
keb um eerst wel ontladen met een grote schroevendraaier met een draad aan de aarde van een stopcotact. (gaf een vlinke TIK)
als ik jou was zou ik hem ontladen aan de draad die rond de beeldbuis loopt
die is gekoppelt aan de aarde van het apparaat zelf
nu heb je kans dat er nog een bak spanning in zit

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb ook nog een goede tip om je monitor/TV langer leven te bezorgen.

Maak je monitor/TV ieder 3 manden tot half jaar open en maak schoon.
Je zult gek staan kijken hoeveel stof er in dat ding zit.

Stof geleidt en dat vinden de componenten van je scherm niet zo fijn.
Gewoon met een stofzuiger en een borsteltje.
Liefst een die van dierenhaar is gemaakt, anders kan je met een nylonborstel statische electriciteit opwekken. En dat wil je ook niet.

Vergeet hem iderdaad niet eerst te ontleden want anders kan het hele pijnlijke gevogen heben.

Ach ja..........

Verwijderd

Topicstarter
zow, ik heb vanmiddag het schem nog ff opegemaakt en wat foto's gemaakt. ook ff met paint een opstelling gemaakt. misschin hebben jullie dr wat aan :? (ik hoop het).

de opstelling:
http://195.240.33.6/public/got/monitor/monitor.jpg

meer foto's:
http://195.240.33.6/public/got/monitor

!!!de andere foto's zijn wel 5.0m pix!!!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kres schreef op 05 October 2003 @ 15:37:
Stof geleidt en dat vinden de componenten van je scherm niet zo fijn.
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar over het algemeen geleidt stof niet hoor ;) (stof zijn meestal huidschilfertjes e.d., en die geleiden niet bepaald). Het klopt wel dat dikke lagen stof niet goed zijn voor je electronica, maar dat komt meestal omdat koelblokken enzo hun warmte niet goed kwijt kunnen omdat er een laag stof overheen ligt :)

Verwijderd

Topicstarter
juist, en volgens mij zitten dr ook geen fans in monitoren die last kunne hebbe van het stof ;). deze monitor is van 1996 en dr zit nauwlijks stof in.

Verwijderd

spîjtig want wij hebben hier thuis zo een groote projecter tv met een geribbeld scherm (mensen die het toestel kennen weten wel waarover ik het heb) en telkens als je die opzet nadat ie een tijdje heeft gerust kraken die boxen (en hard soms) en lijkt er niet op te beteren.
Ik heb ook al gezegd om er eens met de compersseur het vuil eruit te blazen ...

Iemand die me daarmee kan voorthelpen want tis namelijk een duur speeltje
Als we dat gemaakt krijgen kunnen we er een breedbeeld mee kopen want die zijn toch zoveel scherpen en helderder (dat heb je als je een goed crt/tft gewend bent :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 16:55:
hallo mede tweaker,

Mijn 17" monitor = dood. En daar baal ik behoorlijk van. waar ik nog meer van baar is dat ik geen geld heb om hem te laten maken.

Dus heb ik hem zelf maar ff opengeschroefd. Als ik hem aanzet hoor ik alleen een tikkend geluid. dit geluid komt uit een onderdeel genaamd: SINCERA dgc3r14m.
Ik krijg geen beeld (ook geen flits ofzoow) en zelfs het powerlampje blijft uit.

na een korte research kwam ik dit tegen: http://www.forum.electron...pic.php?topic=299&forum=4
het gaat dus blijkbaar op een power transformator/relais of iets dergelijks.

Nou had ik ook nog een oud beeldscherm waarin een wekende: SINCERA dgc3r20n zit. dit brengt me op mijn vraag:

kan ik de dgc3r14m ook vervangen door de dgc3r20n, zonder al te veel risico te lopen?
en is dit onderdeel: dgc3r14m ook gewoon te koop?
zijn er mensen met ervaring met dit soort problemen?

alvast bedankt. ;)
Ik neem aan dat je weet dat op sommige delen ruim 25k volt staat als je monitor aanstaat?(ie. kijk uit!!!)
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 13:44:
een paar uur w88 is vaak veel veiliger, sommige condensators laten zich niet zomaar ontladen, maar ja zo duurt het dagen voor je door hebt wat er mis is...
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 17:04:
zow, ik heb vanmiddag het schem nog ff opegemaakt en wat foto's gemaakt. ook ff met paint een opstelling gemaakt. misschin hebben jullie dr wat aan :? (ik hoop het).

de opstelling:
http://195.240.33.6/public/got/monitor/monitor.jpg

meer foto's:
http://195.240.33.6/public/got/monitor

!!!de andere foto's zijn wel 5.0m pix!!!
heel leuk, 5mpixel foto's, maar ze zijn wel 2-3 meg, niet egt downloadbaar, en tis niet de bedoeling dat we het aantal omwentelingen van de trafo's etc moeten tellen.

Meer detail <> altijd goed
Pastasaus schreef op 05 October 2003 @ 17:15:
[...]

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar over het algemeen geleidt stof niet hoor ;) (stof zijn meestal huidschilfertjes e.d., en die geleiden niet bepaald). Het klopt wel dat dikke lagen stof niet goed zijn voor je electronica, maar dat komt meestal omdat koelblokken enzo hun warmte niet goed kwijt kunnen omdat er een laag stof overheen ligt :)
Stof houd vocht vast, vooral in de herfst als de temperatuur daalt en de luchtvochtigheid stijgt, wil stof weleen plakkerig en z8 worden. DAT is het punt dat je egt er iets aan moet gaan doen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
een paar uur w88 is vaak veel veiliger, sommige condensators laten zich niet zomaar ontladen, maar ja zo duurt het dagen voor je door hebt wat er mis is...
ehh ow. ik heb alles zo'n beetje aangeraakt toen ik het bord losmaakte... en ik leef nog ;) maar natuurlijk zal ik uitkijken.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
het is een THermistor :? Wat dat nu weer is weet ik eigenlijk ook niet.

Hier is ie te koop

http://www.slelectronics.net/sem-transformer.htm

He kan ook zijn dat dat niet het probleem is, maar dat het tikken een gevolg is van een probleem ergens anders.

Senile! Senile Oekaki

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Rey Nemaattori schreef op 06 October 2003 @ 07:12:
Condensatoren kun je ontladen door de twee pootjes te verbinden via een weerstand. (laagohmige vermogensweerstand). Kortsluiten werkt ook, maar dan gaan er wel grote stromen lopen enzo..
Maar ze laten zich wel zomaar ontladen.

De beeldbuis staat ook gewoon onder spanning (27kV!!)
En die moet je inderdaad ook ontladen voordat je ermee gaat werken..
(deed ik altijd door te verbinden met het chassis).

Verwijderd

Een thermistor is een temperatuurafhankelijke weerstand, er zijn 2 soorten, nl NTC's en PTC's.
Bij een PTC stijgt de weerstand bij oplopende temperatuur en bij een NTC werkt dat precies andersom.

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 07 October 2003 @ 12:10:
het is een THermistor :? Wat dat nu weer is weet ik eigenlijk ook niet.

Hier is ie te koop

http://www.slelectronics.net/sem-transformer.htm

He kan ook zijn dat dat niet het probleem is, maar dat het tikken een gevolg is van een probleem ergens anders.
welke bedoel je met 'het'??

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Met het bedoelt hij waarschijnlijk de: SINCERA DGC3R14M
Was je ook achter gekomen als je z'n link had gevolgt.

Verwijderd

Topicstarter
die link dee ut eerst niet duz...

• k-ray
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2021
Het antwoord is eigenlijk al vermeld, maar toch even duidelijk: het 'tikken' van een monitor betekent steevast een kortsluiting in de hoogspanning. De voeding wil opkomen, merkt de kortsluiting en gaat in beveiliging. Het ding blijft proberen en daarom het tikkend geluid.
De fout zit dus in de flybacktransistor (bij jou de C5207A) of in de flybacktransfo (het sampo zwarte ding). De flybacktransitor kan je met een multimeter zelf uitmeten, maar dient daarvoor uit de print te worden gesoldeerd. Als deze inderdaad in kortsluiting ben je nog niet zeker, want ook de transfo kan in kortsluiting staan. Die dingen worden de laatste jaren veel te goedkoop geproduceerd met inwendige luchtbellen tot gevolg die na enkele jaren voor een doorslag van de isolatie zorgen en dan is het meteen afgelopen. Ze zorgen voor een zeer hoge spanning, maar veel stroom leveren kunnen ze niet. Een kleine inwendige kortsluiting is genoeg om het zaakje om zeep te helpen. Ook zo'n transfo kan uitgemeten worden, maar daarvoor heb je een specifiek toestel nodig. Vervangen van zo'n ding is meestal te duur, maar je kan je toch eens inlichten bij een goed hersteller.
Wil je het proberen met de transistor te vervangen, gebruik dan de methode van de gloeilamp in serie om te testen of het weer misloopt of niet.

Why use Windows since there are doors ?

Verwijderd

Topicstarter
je man, bedankt. eindelijk eens een goed antwoord. niet dat de rest omzin was maar hier kan ik wel wat mee.

Verwijderd

Topicstarter
zo, eindelijk tyd gehad om die c5207a te vervangen.

en ja hij gaat weer aan. alleen als ik de VGA aansluit krijg ik even een flits (beeld), maar gaat dan weer uit. het beeld valt dus weer weg. verder blijft hij wel aan.

Iemand suggesties over dit probleem??

IIG bedankt voor de tip over die c5207a _/-o_

edit:
ik krijg btw wel het scherm om alles in te stellen (hoogte ed.). maar dan moet de VGA kabel dr niet in zitten

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 16:48 ]

Pagina: 1