Toon posts:

Extreem trage HDD op Abit VP6 Dual

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een hele tijd probeer ik uit te vinden wat het probleem is met een van mijn rendersystemen. Deze is extreem traag als het gaat om het werken ermee: mappen openen, programma's opstarten, netwerk browsen. Echter, wanneer ik aan het renderen ben binnen 3ds of After Effects dan loopt deze als een trein.
Ik ben onlangs overgestapt van Win2000 Pro (het probleem leek daar te verergeren met iedere service pack wat er uit kwam) naar WinXP Pro SP1 en heb alle updates ingeïnstalleerd. Ik hoopte dat ik hiermee verder zou komen dan wel wat wijzer zou worden .... en toen werd ik wakker.

In het begin ging ik er vanuit dat het het geheugen zou zijn. Maar 8 dimms verder ben ik er wel van overtuigd dat dat het niet is. Mede omdat renderen verder snel gaat. Ook is het system verder erg stabiel.
Alle onderdelen (geheugen, videokaart, sb, NIC) zijn zo ongeveer al vervangen en sinds vandaag ook de HDD. Deze lijkt één van de ergste probleemveroorzakers. Dus daar concentreer ik me voor nu even op.

Als ik een benchmarkprogje er op los laat krijg ik dergelijke getallen:
Average Read Speed 189.2MB/s
Average Write Speed 2.2MB/s

De write speed lijkt me hier dus het probleem.

Specs:
MB: Abit VP6, Bios YT
Procs: 2x PIII1000 coppermine
Video: Matrox G450 32MB DH
NIC: RTL8139c
Audio: SB Live!512 (WMD)
Mem: 4x 256MB Samsung PC133 (Non-ECC)
HDD: WD800 5400rpm (eerst was dit een 40GB Maxtor 54098U)

De onboard RAID controller is niet in gebruik (in de BIOS uitgeschakeld) en alle VIA Hyperion drivers (4.49) zijn geladen. Dit laatste maakte trouwens geen bal uit.

Eigenlijk zoek ik iemand die dit bord (of de VIA-chipset) kent en wellicht een oplossing kan geven, dan wel mij in de goede richting kan sturen.

En ja, ik heb gezocht, ja, ik ken de sites zoals www.vp6-board.com, www.viaarena.com, www.2cpu.com and so on. De fora lijken daar trouwens dood.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

lijkt me dat heel die benchmark niet deugd(t?)
die readspeed is onmogelijk :)

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 05-10-2003 00:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het. Iets klopt er niet, maar wat? Dat de waarden niet kloppen zal mij eigenlijk aan mijn spreekwoordelijke anus oxideren. De schrijf is (of schijven zijn) traag in dat systeem. Ik wil graag weten waarom. Wellicht is het feit dat de benchmarkwaardes zo "off the scale" zijn, een indicatie.

Deugt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 01:22 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de Write Cache wel op enabled? Die setting kun je, als je mazzel hebt (lees: verschilt per driver), gewoon in de apparaatbeheer onder IDE controllers of Harddisks terugvinden :)

Anders zou ik maar die RAID controller weer inschakelen en daar voortaan van gebruik maken in plaats van de onboard controller. Je kunt wel gewoon een single schijf aan een RAID controller hangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 05-10-2003 00:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cache aan of uit maakt geen verschil in de test. Ook tijdens het werken lijkt het niks uit te maken. Het lijkt wel of er iets tegenwerkt, alsof er een foutcorrectie in zit zodat alles 20 keer moet of zo.
Ik heb inderdaad de RAID-controller weer aangezet en daar mijn nieuwe WD aangehangen. Die loopt mooi nu. Maar nu boot ik dus van mijn oude Maxtor op de IDE-controller.
Het probleem zou opgelost zijn als ik van de schijf aan de RAID-controller kon booten, wellicht is de IDE-controller gewoon defect.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 01:12 ]