Kan een cpu instabiel zijn ?

Pagina: 1
Acties:

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb voor m'n thuispc een PIII 500 (Katmai met evaluation only sticker er nog op) en die geeft op beide mobo's een crash bij hoge belasting. Op zich kan de P3 best een paar dagen uptime halen maar als ik een film start of folding is het zo over. Te warm wordt hij niet want er blaast een 92x92mm fan over het enorme koelblok. Met dezelfde windows installatie en of moederbord loopt de Celeron wel stabiel. Kan het zijn dat de P3 verneukt is op een of andere manier ? Een keer te warm geworden ? Ik dacht dat cpu's altijd werkten of niet werkten en dat er geen tussenweg was ?

Hardware:
Intel Celeron 266mhz
Intel Pentium III 500mhz (de boosdoener)

Intel mobo met BX chip.
Gigabyte mobo met Via Apollo chip.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:13
Volgens mij kan een processor heel goed 'instabiel' zijn door een beschadiging of productie fout. Het luisterd heel nouw, een stukje beschadigde core en hij wil niet meer...

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 04-10-2003 11:33 ]

|>

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Eveluation only? Is dat niet een Engenerings Sample ofzo? Dat kan best zijn dat daar nog een bugje ofzo inzit :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Aike
  • Niet online
FastBunny schreef op 04 oktober 2003 @ 11:38:
Eveluation only? Is dat niet een Engenerings Sample ofzo? Dat kan best zijn dat daar nog een bugje ofzo inzit :)
Tsja, dat weet ik niet. Op zich werkte hij altijd wel aardig. En bovendien is ie een stuk sneller dan de celeron......

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het kan zijn dat er een (gedeelte) van de cache op de processor kapot is.
Schakel deze eens uit in het bios, en test dan nog eens?

(hij wordt dan trouwens wel een *stuk* langzamer dan een celeron op 500 mhz, maarja, je moet wat)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Evaluation copy houd volgens mij ook in dat hij multiplier unlocked is... zet je gewoon de cache uit, maar draai je hem op 700 Mhz.. ;)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

PIII : 100 MHz FSB
Celeron: 66 MHz FSB

Indien je een AGP kaart gebruikt, moet je bij het omzetten vd FSB ook de AGP divider veranderen: bij PIII is dat 2/3, de Celeron 1/1. Indien je dat niet doet loopt met de PIII de AGP op 87 MHz en bij een fikse belasting klapt een ouder type videokaart er dan uit.

En: het SD-RAM is toch wel 100 MHz (of 133 MHz) ?

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 04-10-2003 14:35 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
EXX schreef op 04 October 2003 @ 14:34:
PIII : 100 MHz FSB
Celeron: 66 MHz FSB

Indien je een AGP kaart gebruikt, moet je bij het omzetten vd FSB ook de AGP divider veranderen: bij PIII is dat 2/3, de Celeron 1/1. Indien je dat niet doet loopt met de PIII de AGP op 87 MHz en bij een fikse belasting klapt een ouder type videokaart er dan uit.
Iets met klok en klepel ;)

Bij de celeron is de fsb:agp devider 1:1. Als dat bij de PIII ook zo zou zijn zou de agp bus op 100MHz lopen. Maar die instelling gebeurt automatisch, dus ik denk niet dat het probleem zal zijn ;)

(waar jij het over hebt is het verschil 100MHz - 133MHz FSB).

Edit: De tip over het geheugen is inderdaad wel een goede..
En cache-geheugen kun je met memtest ook testen, dus dat kun je ook even proberen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Twynn op 04-10-2003 14:46 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Is het niet wat anders zoals bv een te kleine voeding?
Bij volle belasting gaat een CPU ook meer stroom verbruiken dus belast hij de voeding zwaarder.
Ik had het gisteren nog bij een goede kennis. Blijken alle condensators in de voeding te lekken. De ene harde schijf wilde wel werken en de andere niet.

Je temp wordt op het moederbord gemeten dus dat zegt weinig over de temp van de CPU. Als het koelblok niet lekker aansluit kan ie ook veel te heet worden.

Senile! Senile Oekaki

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Twynn schreef op 04 October 2003 @ 14:43:
[...]

Iets met klok en klepel ;)

Bij de celeron is de fsb:agp devider 1:1. Als dat bij de PIII ook zo zou zijn zou de agp bus op 100MHz lopen. Maar die instelling gebeurt automatisch, dus ik denk niet dat het probleem zal zijn ;)

(waar jij het over hebt is het verschil 100MHz - 133MHz FSB).

Edit: De tip over het geheugen is inderdaad wel een goede..
En cache-geheugen kun je met memtest ook testen, dus dat kun je ook even proberen :)
Niks klok zonder klepel ;)
Niet alle borden zetten de AGP divider automatisch om. Bij mijn ASUS P2B moet ik een jumper omzetten. Overigens loopt bij een verkeerde divider de AGP idd op 100 MHz, en niet op 87, das inderdaad weer bij 133 MHz op 2/3 :+

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Aike
  • Niet online
ANdrode schreef op 04 October 2003 @ 14:20:
Het kan zijn dat er een (gedeelte) van de cache op de processor kapot is.
Schakel deze eens uit in het bios, en test dan nog eens?

(hij wordt dan trouwens wel een *stuk* langzamer dan een celeron op 500 mhz, maarja, je moet wat)
Jij mag door voor de ATI 9800 Pro want het uitschakelen van de external cache zorgt ervoor dat ik zonder crash een divx kan starten en folding kan draaien !!

* Aike buigt en bedankt :)

Wat betreft geheugen, ik heb 4 reepjes (single en double sided, PC100 en PC133) geprobeerd en 2 moederborden, dus dat sluit ik uit. Ook heb ik een aantal weken een aantal verschillende voedigen geprobeerd. Daar werd het probleem niet mee opgelost.

Ben nu sisoft sandra aan het downloaden om te kijken wat ik overhou aan snelheid. Hij "voelt" iig traag @ 500mhz zonder external cache. Internal cache uitschakelen geeft het effect van een P60 :/

Edit: Sisoft binnen, hij is nu maar iets trager dan hij vroeger was. Scheelt uitschakelen van L2 cache zo weinig dan ?

En over die videokaarten, ik neem aan dat dat automatisch gaat en ik ben vandaag pas met cpu's gaan wisselen dus dan zou die videokaart van het begin af aan verkeerd gedraait hebben, en omdat ik vroeger er veel mee gamede sluit ik dat uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Aike op 04-10-2003 14:58 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
internal cache zal wel de L1 cache zijn (op de proc) dus die maar aanlaten ;)
btw heeft die celeron afaik ook geen L2 cache dus sneller dan die proc imo moet ie zeker zijn...
all_by_myself schreef op 04 October 2003 @ 14:23:
Evaluation copy houd volgens mij ook in dat hij multiplier unlocked is... zet je gewoon de cache uit, maar draai je hem op 700 Mhz.. ;)
kan je ook ff proberen als die L2 cache uit staat natuurlijk! alle beetjes helpen!

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ANdrode
  • Niet online
Puppetmaster schreef op 04 oktober 2003 @ 16:56:
btw heeft die celeron afaik ook geen L2 cache dus sneller dan die proc imo moet ie zeker zijn...
De Celeron 266/300 (Covington) heeft inderdaad geen L2 cache.
Alle Celerons boven de Celeron (Mendocino) 300A hebben wél L2 cache, alleen meestal maar 1/2e of 1/4e van wat de pentium II / III heeft op dezelfde kloksnelheid.

De Celeron waar de TS het over heeft is dus een Celeron zonder L2 cache.
Dit alles volgens http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-Int.html

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op engineering samples staat bovenop, bij de snelheid en codes ed. ook nog "Intel Confidential". Daar kan je ze meestal aan herkennen :)
Dat houdt overigens in dat ze neit multiplier locked zijn, maar vedrer zijn ze exact hetzelfde...

• Aike
  • Niet online
Dan is mijn P3 geen enginering sample want er staat wel iets op van evaluation maar niet allerlei confidential codes. Oc'en komt meestal niet ver met deze dingen, en geen van beide mobo's bied bios oc opties. En geen zin om met jumpers te kutten.

Helemaal stabiel is ie trouwens nog niet :/ na een paar uur folding ging ie alsnog op z'n smoel. Maar 't is iig al stukken beter. Kan er weer even mee verder, en binnenkort toch maar iets nieuws kopen.

Wat betreft die covington, echt een traag ding, heel budget. Maar ook erg stabiel. Had vorige week nog 57 dagen uptime, met noname geheugen, noname voeding en 100% load (Folding@Home).

Verwijderd

heb nog een celly 466 ofzo hier liggen :+

• ANdrode
  • Niet online
Aike schreef op 04 October 2003 @ 19:26:
Wat betreft die covington, echt een traag ding, heel budget. Maar ook erg stabiel. Had vorige week nog 57 dagen uptime, met noname geheugen, noname voeding en 100% load (Folding@Home).
... met Eche Pentium II 'Covington' Processor.... voel de kracht van echte megahertzen ... etc..
je kent het wel. Reclame praat..
In principe een heel erg gecastreerde Pentium II, verkoopt goed, maar presteert een heeel stuk minder.

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 05-10-2003 13:09 ]

Verwijderd

PIII 500 (Katmai met evaluation only sticker er nog op)

zijn dat geen interne stickers(v/d Testplant)

D.W.Z afgekeurd ??

• Aike
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 01:19:
heb nog een celly 466 ofzo hier liggen :+
Hé stuur eens hierheen :9
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 13:36:
PIII 500 (Katmai met evaluation only sticker er nog op)

zijn dat geen interne stickers(v/d Testplant)

D.W.Z afgekeurd ??
Zou best kunnen, maar hij is wel gewoon verkocht. (1 maart 99) Neem aan dat afgekeurde cpu's niet verkocht worden. Alhoewel mijne wel 1 van de eerste (zo niet de eerste) in NL was.

offtopic:
Waarom ik een cpu van de release date heb? Check dan eens de prijsvraag in de PCM van februari 99 en vervolgens de winnaar in het mei nummer.......

Verwijderd

Evaluation Only is waarschijnlijk gewoon een vroeg model dat door Intel verstrekt is aan houders van stands op computerbeurzen om de nieuwe processor daar te promoten. Je zou het kunnen zien als een monster voor je een grotere hoeveelheid produkt afneemt. Waarschijnlijk is deze processor op die manier in de roulatie gekomen en is daarna gewoon via het officiële circuit verkocht. Niks mee aan de hand dus: de kans dat jij één of andere speciale processor hebt die gelekt is uit één of ander supergeheim testlab is vrijwel nihil.

En meer ontopic: een processor kan zeer zeker wel op zichzelf instabiel zijn. Mijn oude Celeron 366 heeft jarenlang op 550 gedraaid, maar op den duur was hij op die snelheid niet stabiel meer, en is nu ook op de originele snelheid niet meer stabiel. Er bestaat dus wel degelijk slijtage die je merkt en dus ook partiële defecten in de processor. Misschien heeft die CPU een keer flink op z'n donder gehad door het één of het ander, overclocking, een plotselinge instabiliteit in de voeding van het systeem of een statische ontlading. Het kan allemaal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Heb je al geprobeerd als je 'm op 5x66MHz laat draaien ipv 5x100?

't Wordt wel slomer dan, maar toch altijd nog flink sneller dan die Celeron266.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1