Toon posts:

[Red Hat 9] Absolute basis installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil linux leren en wel de red hat distro. Omdat ik vanaf het begin wil beginnen heb ik Red Hat 9 geinstalleerd met de 3 cd-rom's, maar ik wil alles zelf helemaal opbouwen. Dat wil zeggen dat ik dus een totaal kaal systeem wil hebben en daar langzaamaan alles op wil gaan bouwen.

Zo wil ik uiteindelijk http, mysql, ftp, firewall, pop3, webmail, whatever geinstalleerd hebben, maar ik ben de mening toegedaan als ik een voor een de programma's zelf moet installeren (dus geen voorinstall) dat ik dan het meeste leer omdat ik echt helemaal in de installatie van die programma's moet duiken en zo alles van die programma's te weten kan komen.

Nu heb ik dus een installatie gedaan waarbij ik zoveel mogelijk toegewerkt heb naar een kaal systeem. Je voelt hem al een beetje aankomen, da's volgens mij niet echt gelukt... Hieronder is de link te zien naar mijn geinstalleerde packages met "rpm -qa". Net die tut doorgewerkt, vandaar dat ik dat commando kende ;)

RPM Packages

Laten we voorop stellen dat ik dus vrijwel niks weet van linux, maar ik door vanaf de basis te beginnen hoop dit allemaal te leren. Een goede installatie zou mij hier enorm mee helpen. Omdat ik dus wel uiteindelijk apache e.d. op mijn systeem wil hebben kunnen libraries bijvoorbeeld blijven staan aangezien ik die meen ik nodig ga hebben.

Als iemand mij zou kunnen vertellen wat de absoluut hoogstnoodzakelijke packages zijn waarvan ik kan ssh'en en andere packages kan downloaden zou me dat enorm helpen! Dan probeer ik de andere packages te verwijderen en alles langzaamaan op te bouwen. Ook tips over welke volgorde van installatie ik het beste kan gaan doen zijn welkom!

[edit] ik werk dus via ssh dus ik hoef geen x window systeem erop te hebben :) Ik wil het nerderig hardcore gaan doen en dus via SSH :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 02:16 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je echt ver terug wil naar de basis dan ben je bij redhat verkeerd. Debian/Slackware/LFS/Gentoo is dan meer voor de hand liggend.

Wil je het toch met redhat doen, doe dan een custom installation, en zet alles uit. (is een flinke lijst) Ik zie in je lijst nu nog dingen staan die zeker niet standaard mee komen.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 04 oktober 2003 @ 02:24:
Als je echt ver terug wil naar de basis dan ben je bij redhat verkeerd. Debian/Slackware/LFS/Gentoo is dan meer voor de hand liggend.
Daar heb ik het ook mee geprobeerd, maar ik kreeg slackware noch debian aan de praat :S...
Wil je het toch met redhat doen, doe dan een custom installation, en zet alles uit. (is een flinke lijst) Ik zie in je lijst nu nog dingen staan die zeker niet standaard mee komen.
Uhm... Kan ik niet de packages verwijderen die ik niet nodig heb? Een installatie kost al zoveel tijd :'(

Maar als ik dus alles uit zou hebben staan dan start linux nog wel gewoon op en werkt SSH ook gewoon? En dan kan ik langzaamaan een voor een alle packages installeren?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je ssh wil moet je ssh even aanzetten bij de install :)

Packages verwijderen is heel veel werk door de deps enzo. Trouwens twijfelachtig wat je leert van het installeren van rpm's

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

SSH is ook gewoon een los pakketje, net als bijvoorbeeld een webserver. Het is niet iets wat standaard in de kernel zit ofzo... :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

little_soundman schreef op 04 October 2003 @ 02:24:
[...]
Helemaal onderaan de packages lijst in Redhat staan twee opties: 'Minimal' en 'Full'. Het lijkt mij logischer van deze opties gebruik te maken. ;)

Verder denk ik dat de TS inderdaad een andere distro moet kiezen; door redhat van de grond af aan op proberen te bouwen zal je waarschijnlijk slechts packages 1-voor-1 gaan installeren en krijg je alleen maar problemen met dependencies.

Leuker is het om te beginnen met LFS; daar leer je echt alles vanaf de grond aan opbouwen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Redhat komt i.i.g. op ruim 200 MB uit, zelfs als je alles uitvinkt, je kunt, zoals Spider.007 zegt, beter met LFS of Gentoo beginnen alsje je geintereseerd bent in hoe je systeem precies inelkaar zit.
Vergeet alleen niet dat het lang duurt, LFS installeren op een P2 400 duurt +/- 20 uur, en dan zit je bijna uitsluitend naar gcc output te kijken, maar het is wel leerzaam :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik denk dat als ik zo'n systeem hardcore wil gaan opbouwen met compilers dat ik dan eerst moet weten waar ik het over heb en dat weet ik nog niet goed genoeg... Ik denk dat ik dit gewoon zo laat staan en dat ik alle programma's stuk voor stuk ga proberen te configureren, misschien dat ik dan ook een hoop leer.

Ik heb al eens redhat met het x-windows systeem gedraait, maar dat vond ik niks. Dan krijg ik gewoon een andere windows voor mijn neus en leer ik nog niks van de opbouw van het hele systeem.

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Ik kan je ook aanraden om met een andere distro te gaan werken/beginnen. Ik zelf heb voor gentoo gekozen, en ik heb er echt ontzettend veel van geleerd. Je zegt dat je eerst moet weten waar je het over hebt, ik denk zelf dat je er op deze manier niet al te veel van opsteekt, gentoo heeft erg goede documentatie, als je wilt kan je stap voor stap met de install-doc de installatie doorlopen.

Dit is geen stap over naar gentoo-post, maar ik wou je het gewoon even zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga eerst even prutsen met deze redhat install, en als dat niet naar wens verloopt stap ik over naar gentoo.

Heeft iemand ondertussen een idee van welke packages ik uit mijn openingspost zonder meer kan verwijderen? De bedoeling is om er een file anex webserver van te bouwen, dus usb dingen zal ik niet nodig hebben, audio tools, mp3, video etc. zijn allemaal niet nodig.

Ik heb proberen te zoeken op ieder individueel pakket, maar het zijn er zo veel dat ik niet weet welke ik kan verwijderen, misschien dat iemand deze packages uit zijn hoofd kent en er al een hoop kan schrappen?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Eventueel kun je ook naar Debian kijken. Die installeer je standaard met weinig tot geen extra packages. Het grote verschil tussen Gentoo en Debian is, is dat Debian alle packages (standaard) al gecompileerd klaar heeft staan. Het enige wat je dus hoeft te doen is de package te installeren en configureren. Bij Gentoo dien je alles nog te compileren. Dat kan op sommige systemen een dag taak zijn.
Pagina: 1