[debian] serieus kernel probleem 2.4.22

Pagina: 1
Acties:

• Dextro
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Ik zit dus met een bijzonder vreemd probleem. M'n router/server draait dus al meer dan 6 dagen heel goed en dan krijg ik plots volgende error:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dextrose/probleem/HPIM0309.JPG
alternatieve pic

Sorry voor de flits.

Computer zit dus gewoon vast. Op keyboard gaan 2 van de 3 ledjes pinken. Enkel reset is een optie om te herstarten. nadien start ie niet direct op, zelfs bios laadt gelijk niet. Na een paar keer aan en uitzetten lukt het dan plots terug weer. Het is 2 keer gebeurd toen er heel lichte activiteit was, dus zeker geen zware belasting.

Dit is nu de tweede keer dat ik dit tegen kom, vorige keer was ook na 6 of 7 dagen uptime. Server/router draait anders perfect. Ik veronderstel dat er iets misloopt in m'n custom kernel, maar ik zou echt geen idee hebben hoe of wat.

Pentium3 600Mhz
Procomp moederbord
128sdram
13 gig hd 5400rpm

Ik hoop dat iemand dit herkend.

Verwijderd

Ik zou eerst je hardware eens checken. Dus ventilator in je voeding. ventilator op je cpu, memtest86 voor geheugen, enz. Mijn eerste gok is een warmte probleem. Je cpu is niet overgeclocked?

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
cpu is niet overclocked. Kast voelde niet speciaal warm aan. Cpu was ook totaal niet belast.

Verwijderd

Dan zou ik eerst je geheugen testen met memtest86. Ook omdat je nog geen idee hebt hoe en wanneer die kernel panic optreedt. En om nou elke keer 6 dagen te gaan zitten wachten :)

Is het een debian binary kernel die je hebt geinstalleerd of heb je hem zelf gecompiled? Zo ja, heb je dan de debian kernel sources gebruikt of vanilla sources van www.kernel.org?
Met oudere kernel versies heb je nooit last gehad van kernel panics?

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 21:40
Misschien is je moederbord kapot ofzo? Lijkt me sterk dat het aan de kernel ligt, vooral omdat ie na overnieuw opstarten eerst ook nog niet goed werkt..

Onvoorstelbaar!

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
memtest86 zal ik vannacht es laten lopen. Er is idd geen directe aanleiding voor het probleem. Wat ik wel zie is dat de error gaat over de process swapper. Zou dat kunnen dat ie pas na zoveel dagen deze gebruikt ofzo?

Eigenlijk nooit 6 dagen oude kernel gebruikt. Vrij direct deze 2.4.22 gebruikt. Pc wordt nog niet lang als router/server gebruikt. Ie is idd zelf gecompiled. Het is de laatste stable release van kernel.org.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

JaQ

Dextro schreef op 04 October 2003 @ 00:27:
Eigenlijk nooit 6 dagen oude kernel gebruikt. Vrij direct deze 2.4.22 gebruikt. Pc wordt nog niet lang als router/server gebruikt. Ie is idd zelf gecompiled. Het is de laatste stable release van kernel.org.
Waarom heb je geen Debian kernel gepakt? Debian heeft namelijk nogal eens wat eigen patches voor kernels. Ik raad je aan om een kernel-source te apt-getten en dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
#!/bin/sh

cd /usr/src/linux

echo "running kernel: "`uname -a`

echo -n "new build version: "
read VERSION

ADDED_PATCHES=""
for PATCH in `ls -1 /usr/src/kernel-patches/all | egrep -v "apply|unpatch"` ; do
  ANSWER="N"
  echo -n "apply patch $PATCH (y/N): "
  read ANSWER
  if [ "$ANSWER" = "y" -o "$ANSWER" = "Y" ] ; then
    if [ "X$ADDED_PATCHES" = "X" ] ; then
    ADDED_PATCHES="--added-patches $PATCH"
    else
    ADDED_PATCHES=$ADDED_PATCHES,$PATCH
    fi
  fi
done

echo going to do:
echo make-kpkg clean
echo make-kpkg --revision $VERSION --append-to-version -$VERSION --initrd 
--bzimage --config menuconfig $ADDED_PATCHES binary-arch
echo please wait....

make-kpkg clean
make-kpkg --revision $VERSION --append-to-version -$VERSION --initrd --bzimage 
--config menuconfig $ADDED_PATCHES binary-arch

dit ff in een scriptje te zetten (bijvoorbeeld newkernel.sh) (let even er op dat de opties achter make-kpkg op 1 regel horen te staan) en en fijn je kernel overnieuw te bakken.

offtopic:
toevoeging:
Hoe komt het toch dat hier altijd meteen memtest, danwel brakke hardware geroepen wordt? Als je auto niet meer start als je je sleutel omdraait, kijk je toch ook eerst naar je accu, niet of je banden lek zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door JaQ op 04-10-2003 05:45 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Geheugen is dus gewoon niets mis mee, op 9 uur geen enkele error met Memtest86.

DrFrankenStoner: Bestaat daar een howto ofzo over hoe ik dit aanpak?

Ik kan het toch moeilijk geloven dat zo'n error zou komen van de officiele kernel en dat het met een debian kernel niet meer zou gebeuren...

[ Voor 33% gewijzigd door Dextro op 04-10-2003 10:26 ]

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
swap partitie gecontroleerd en geen bad blocks....

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

JaQ

Dextro schreef op 04 October 2003 @ 10:18:
Geheugen is dus gewoon niets mis mee, op 9 uur geen enkele error met Memtest86.

DrFrankenStoner: Bestaat daar een howto ofzo over hoe ik dit aanpak?

Ik kan het toch moeilijk geloven dat zo'n error zou komen van de officiele kernel en dat het met een debian kernel niet meer zou gebeuren...
Jahoor, ladingen HOWTO's (zoek anders hier maar eens op debian kernel en dpkg. En ik zou het wel geloven. Debian heeft nogal wat patches in omloop. (o.a. voor cramfs etc.) Zelf had ik met vanilla sources regelmatig problemen op debian (testing), maar sinds ik op die machine m'n kernel op de "debian" manier installeer zijn de problemen weg.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

2 lampje die gaan flitsen is een kernel panic. Probeer eens je kernel zelf te compileren dat kan nog wel eens helpen

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
lliinnuuxx: ie is zelf compiled ;)

Ik ga idd es kijken om het op de debian manier te doen vanavond. De vraag is of dat er niets in m'n config is die dit veroorzaakt.

Voor zij die het es willen bekijken: kernelconfig 2.4.22

[ Voor 10% gewijzigd door Dextro op 04-10-2003 17:07 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:40
Probeer het toch maar eens. Ik heb zelf ook een custom kernel gemaakt en PHP4 geeft errors waardoor apache niet wil starten. Als ik de debian kernel sources gebruik, heb ik nergens last van. Ik moet zeggen dat ik (ik geloof maandag ook een plotsling vastlopende router heb gehad. Ook kernel 2.4.22, maar dit was na 14 dagen uptime. Ik heb ook de reset gebruikt, maar nog nooit naar de logs gekeken. Hmm, niks gevonden, maar volgens mij was dat toen ook een kernel panic.

Er is ook een nieuwe netfilter patch-o-matic, ik denk dat ik eens een nieuwe kernel ga compileren met de nieuwe h323 modules.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Is dit de juiste manier? http://www.myrddin.org/howto/debian-kernel-recompile.html

en dan de laatste debian stable (2.4.18) of de laatste kernel.org stable (2.4.22)?

[ Voor 35% gewijzigd door Dextro op 04-10-2003 21:54 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Dextro: gebruik graag de edit-knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif i.p.v. meermalen onder elkaar te posten.

Gebruik ook liever geen screenshots in een topicstart (over een week haal je het plaatje weg, en is dit topic nutteloos geworden voor ieder ander). Je kunt ook beschrijven wat er op het scherm staat (een kernel OOPS zo te zien?)

Ziet er raar uit, als het inderdaad niet aan het geheugen ligt (wat je al hebt getest, zie ik). :/

• Jaap-Jan
Pak de Linux 2.4.22 uit Debian Sid. Dit is de kernel.org vanilla met Debian Patches. Je kunt hem downloaden door op 'Go to Download Page' te klikken en hem neer te planten op een plek waar jij hem weer kunt vinden. Ga na het downloaden naar die directory en doe
code:
1
dpkg -i kernel-source-2.4.22_2.4.22-2_all.deb
Deze omweg is nodig omdat je dan sources.list niet hoeft aan te passen. Vanaf hier is het de standaard manier om in Debian kernels te compileren. Ga na /usr/src. Pak dan de source uit met [code]tar xjf kernel-source-2.4.22[code] Maak een symlink naar linux:
code:
1
ln-s kernel-source-2.4.22 linux
Zorg nu dat dpkg-dev, kernel-package, libncurses5-dev, geïnstalleerd zijn
code:
1
apt-get update && apt-get install dpkg-dev kernel-package libncurses5-dev --assume-yes
Ook moeten debianutils, binutils, libc6-dev, gcc, make en bin86 geïnstalleerd zijn, maar meestal zijn die wel aanwezig op een standaard debian installatie.

Om jezelf wat werk te besparen kun je je huidige kernelconfig in /usr/src/linux plaatsen, helemaal makkelijk is het als je hem .config noemt, dan kun je direct compileren met
code:
1
make-kpkg --revision=computernaam.x.y kernel_image
Eventueel aanpassen kan zoals altijd met 'make menuconfig', die ook een .config maakt als je kiest voor opslaan. Na het compileren kun je het pakketje vinden in /usr/src. Als je daar naartoe gaat, kun je hem installeren met dpkg -i
code:
1
kernel-image-2.4.22-computernaam.x.y_i386.deb
De vragen die dan komen wijzen zich vanzelf.

P.S. Het stukje achter --revision= mag je zelf verzinnen, maar dit is meestal de manier die ik en Anne Bezemer (schrijver van de Nederlandse Debian Potato handleiding) gebruiken, dus ik denk dat er wel meer zijn die dat doen. computernaam is logischerwijs de naam van de computer, de 'x' begint bij '1' en wordt met 1 verhoogd als er een nieuwe kernel gecompileerd wordt als er hardware in de computer bijgeplaatst wordt. de 'y' begint bij '0' en wordt bij elke compilatie met '1' opgehoogd, tenzij de 'x' is verhoogd, dan wordt er weer begonnen bij '0'. Na een nieuwe kernel-versie (2.4.23 bijvoorbeeld) wordt weer begonnen bij 1.0.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Jaap-Jan
Srry hoor, maar hiervoor maak ik even een nieuwe post. De foutmelding op het scherm in tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
logout

Debian GNU/ Linux 3.0 servose tty1

servose login: invalid operand: 0000
CPU:    0
EIP:    0010:[<c011b2f0>]    Not tainted
EFLAGS: 00010046
eax: 00000040   ebx: 00000000 ?????????000000
esi: c0207b80   edi: 00000000 ???????20287ba0
ds: 0018   es: 0018   ss: 0018
Process swapper (pid: 0, stackpage=c0275000)
Stack: 00000000 c011b57c 00000001 c011b744 00000001 00000000 c0287b80 00000000
       c0287b80 c0275f98 20000001 00000000 00000046 c0275f98 c011bac7 c018af26
       c01184c2 c0118406 00000000 00000001 c0287ba0 fffffffe c011822a c0287ba0
Call Trace:    [<c011b57c>] [<c011b744>] [<c011bac7>] [<c010af26>] [<c01184c2>]
  [<c0110406>] [<c011822a>] [<c0108092>] [<c0105220>] [<c0105220>] [<c010a258>]
  [<c0105220>] [<c0105220>] [<c0105243>] [<c01052a9>] [<c0105000>] [<c0105027>]

Code: ff ff 89 d0 0f c1 10 85 d2 0f 85 c9 0c 00 00 55 00 00 e9 b0
 <0>Kernel panic: Aiee, killing interrupt handler!
In interrupt handler - not syncing
Van die '?' heb ik niets kunnen maken, omdat er een mooie witte lichtbal van de flitser op staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 00:01:
Ik zou eerst je hardware eens checken. Dus ventilator in je voeding. ventilator op je cpu, memtest86 voor geheugen, enz. Mijn eerste gok is een warmte probleem. Je cpu is niet overgeclocked?
Ik heb slechte ervaringen met memtest86. Mijn ervaring is dat je het beste een groot programma kan compilen om je geheugen te testen. Probeer eerst je kernel es een paar keer te compileren. Gaat dat zonder compiler errors, download dan de source van XFree86 en compileer dat. De Ultieme compile test is echter KDE. Vooral met de configure optie --enable-final. GCC gaat dan lekker geheugen zuipen namelijk. Als dit alles goed gaat is de kans op brak geheugen iets van 0.0001% ofzo..

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 23:24:
[...]

Ik heb slechte ervaringen met memtest86. Mijn ervaring is dat je het beste een groot programma kan compilen om je geheugen te testen. Probeer eerst je kernel es een paar keer te compileren. Gaat dat zonder compiler errors, download dan de source van XFree86 en compileer dat. De Ultieme compile test is echter KDE. Vooral met de configure optie --enable-final. GCC gaat dan lekker geheugen zuipen namelijk. Als dit alles goed gaat is de kans op brak geheugen iets van 0.0001% ofzo..
Dat moet je met toch eens uitleggen. Met compileren gebruikt je computer volgens niet al je geheugen. Bovendien schrijft Memtest86 speciale data structuren naar geheugen, waarbij het omvallen van een bit zo waarschijnlijk mogelijk is. Memtest is dus een soort worst-case-scenario tester.

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

kijk je syslog eens na, na wat google'n heb ik gezien dat er boven de regel "invalig operand 0000" een regel zou moeten staan "kernel BUG at <file>:<line>" dan weet je al direct heel wat meer over waar er iets fout gaat ...

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Pagina: 1