Creative Live 5.1 ge-explodeerd??

Pagina: 1
Acties:

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Een tijdje geleden is er een harde schijf tegen m'n geluidskaart aangebungeld, wat een vonk en het uitschakelen van m'n systeem tot gevolg had. :X
Gelukkig werkte alles nog, op mijn geluidskaart na. Inmiddels heb ik (om andere redenen) mijn systeem opnieuw geinstalleerd met XP. XP herkent de geluidskaart prima en installeert ook standaard Creative SB Live WDM drivers.
Alleen; er komt geen geluid uit. En dat is nou net iets wat ik van een geluidskaart wel verwacht.

Als ik 't ding eruit haal en een aandachtig bekijk, dan zie ik op een hoekje wel een eigenaardigheid, wat wellicht de oorzaak van het defect is. Wat ik nu hoop is dat iemand zo'n zelfde kaartje heeft liggen en eens wil kijken hoe het er bij hem/haar uitziet. Het lijkt erop alsof er een spoor beschadigd is. Zou het kunnen dat dit is doorgebrand, en is dit wellicht te solderen? Of zal er waarschijnlijk meer kapot zijn, en is dit ding rijp voor de vuilnisbak?

Een fotootje:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adriaans4/creative_kaputt.jpg

Net naast de '2' van C12 is het spoortje doormidden. Door de flits van mijn camera zie je het niet bijster goed, maar met het blote oog lijkt 'ie echt doormidden.

Wat zeggen jullie ervan? D00d of niet d00d?

[ Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 04-10-2003 00:28 ]

Groetjes, FaceDown.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:25
(jarig!)
Die 'vonk' is een flinke sluiting geweest, welke waarschijnlijk wel meer heeft opgeblazen. Ik ben bang dat je hem kunt afschrijven...

Kun je je plaatje iets kleiner posten, door [img=500] te gebruiken ipv [img] ?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:23
Volgens mij is door de vonk de chippies door en door gefrituurd.. end of soundcard (denkt SyS-je :))

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 15:09
Ik heb ook zoon kaart. Maar bij mij is de VOORuitgang kapot! Vanaf fabriek! De achteruitgang werkt bij mij wel. Heb je die wel eens geprobeerd?

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
[google=afbeelding croppen]
:P

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ja maar als ik het plaatje kleiner maak is de beschadiging niet meer te zien. Ik denk niet dat er een tweaker wakker van zal liggen als de layout een klein beetje "gemodigiceerd" is wel?

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 04-10-2003 00:28 . Reden: Oke dan.. ff aangepast, is nog goed zichtbaar dus.. ]

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Maar waarom loopt er nu zo'n metaalkleurig spoor? Is dat gewoon gesmolten metaal (van een trace ofzo) of hoe moet ik dat zien? Heeft iemand toevallig zo'n ding liggen.. ben wel heel benieuwd hoe 't er uit zou moeten zien. *)

Groetjes, FaceDown.

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
offtopic:
Knip je het plaatje toch uit |:(

Maar ik ben ook van mening dat je SB dood is

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Kickasz schreef op 04 October 2003 @ 00:30:
offtopic:
Knip je het plaatje toch uit |:(

Maar ik ben ook van mening dat je SB dood is
Tsk .. negatieveling. 8)

Ik denk dat ik 'm morgen es ga besolderen >:)

Groetjes, FaceDown.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Hier heb ik ook een Live5.1 (Model SB0100) liggen maar bij mij ziet het er daar toch net iets anders uit, dus ik kan het niet echt vergelijken. Met een beetje geluk, is het alleen het condensatortje C125, die opgeblazen is. Tenminste, die ziet er op de foto niet erg lekker meer uit.

Enig probleem is om erachter te komen wat de waarde van die condensator is, dat durf ik zo ook niet te zeggen. Het spoortje zou je inderdaad kunnen repareren, maar hopen dat het daarna weer werkt. Succes! :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:23
Kan je anders van dat gebied even een pic maken van jouw draaiende live 5.1 Yngwie?

Verwijderd

Overbrug even de verbindig tusse de elco en de ene aansluting op de pic bus. Mischien werkt die dan wel weer goed ;).

Verwijderd

Er heeft gewoon een tijdelijke kortsluiting plaatsgevonden tussen de buitenkant van de schijf (massa) en de +5/+12 van je geluidskaart. Spoortje is dus doorgebrand. Gewoon aan elkaar solderen en wedden dat ie het gewoon weer doet?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:38

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 11:28:
Er heeft gewoon een tijdelijke kortsluiting plaatsgevonden tussen de buitenkant van de schijf (massa) en de +5/+12 van je geluidskaart. Spoortje is dus doorgebrand. Gewoon aan elkaar solderen en wedden dat ie het gewoon weer doet?
Just wondering: Hoe weet je dat dat de +5/+12 volt pinnetjes van de geluidskaart zijn?

I see dead pixels...

Verwijderd

de 3 volt leeft nog want de PC ziet de geluidskaart. Dan blijven de 5 en de 12 over, want die kunnen een hoop stroom leveren om een printspoor te laten verbranden. Verder hangt er een dikke elco op dat spoor zo te zien, dus moet wel een voedingspanning zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 11:56 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 11:55:
de 3 volt leeft nog want de PC ziet de geluidskaart. Dan blijven de 5 en de 12 over, want die kunnen een hoop stroom leveren om een printspoor te laten verbranden. Verder hangt er een dikke elco op dat spoor zo te zien, dus moet wel een voedingspanning zijn.
Kijk, dat stoppen we even in de categorie "zinvolle info"! _/-\o_

Ik ga es effe wat prullen met m'n soldeerbout en I'll keep y'all informed! :)

Groetjes, FaceDown.

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
FaceDown schreef op 04 oktober 2003 @ 01:46:
[...]

Ik denk dat ik 'm morgen es ga besolderen >:)
Ik wens je heel veel suc6 toe, en post ff pics als je klaar bent!
Ben nml zeer nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt :9

suc6! :Y)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Oh ja ik vergat te replyen.

Ik heb dus effe mijn soldeerskills getest; en wat blijkt? Ik heb ze niet. :)

De kaart werkt nog steeds niet en is nu zeker kapot. Ik pleur 'm dus wel gewoon de vuilnisbak in. Morgen krijg ik een nieuwe kaart; de Xfire 1024 waar ook een digitale uitgang op zit, die ik nodig heb voor m'n minidisc. Mooi toch? :)

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1