celeron verder overclocken !

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoi Iedereen.. een gelukkig nieuwjaar.

Ik heb een vraagje. Ik heb een celeron 300A@464 (2V) (pc100 geheugen) maar ik zauw hem graag op 4,5x112 = 504 mhz willen hebben.
Ik heb een goeie koeling (in de box liggaam met 4 fan's erop :) En ik heb een termometer op t koelliggaam gemaakt.
Hij blijft 36 graden celcius...
Als ik hem op 504 mhz zet start ie niet op.
Zet ik hem daarna op 2,2 V start ie wel op maar is ie niet stabiel. Is het verstandig om hem op 2,4 V te zetten ? ZIjn er nog andere mannier om dit succesvol te maken zonder dat dat veel geld gaat kosten ?
Een watergekoeld systeempje is wel leuk.. maar zo duur dat je net zo goed een snellere proc kan aanschaffen.

Groeten,

Jhead

Verwijderd

als je pc zo koud is kan je em best wel naar 2,4 v opkrikken. ik heb ook wel eens gelezen dat het kan helpen om je sdram cas latency hoger te zetten... maar ik kan het fout hebben (so don't hold me responsable)

tis het proberen waard :)

• jhead22
  • Niet online
Sorry.. de temp is geen 39 graden maar max 29 graden

• Sander|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-04 17:01
Op 504 mhz met 112 mhz bus is het inderdaad meestal nodig het geheugen op CAS 3 te zetten. Qua voltage zou ik niet hoger gaan dan 2.3v. Er zijn maar relatief weinig 300a's die echt stabiel zijn op 504.

Verwijderd

Een 300A draait het beste op 450. Zonder voltage tweaking kreeg ik mijn oude 300A zelfs niet hoger dan 375.

Verwijderd

De kans dat je 504 Mhz gaat halen is, zeker gezien de acties die je al hebt ondernomen, met de huidige middelen erg klein. Er bestaat een empirische formule welke is gerelateerd aan de snelheid (ns) van het cache geheugen. De formule luidt ((1000/ns speed of cache)*cpu speed of cache)*1,15. De 1,15 ontstaat omdat cache geheugen over het algemeen stabiel 15% sneller kan open. Tentijde van de C300a was bekend dat deze was uitgerust met 2.5ns cache. De formule toont aan dat bij 2.5ns de maximale cpu speed 460Mhz is [((1000/2.5)*1*1,15)]. Je ziet dus ook heel vaak dat de C300a maximaal op 464 Mhz loopt.
Kijk voor het volledige idee hier: http://www.overclockers.com/tips07/

Verder oc'en is wel mogelijk maar dan moet gezorgd worden voor een drastische temperatuursverlaging (peltier, vloeistof, cryogeen).

Verwijderd

Taylor heeft wat mij betreft volkomen gelijk. Mijn 300A draait al een jaar ofzo stabiel op 450, gewoon standaard Cel-koelertje, wel extra fans boven en onderin ATX-kast en Voltage op 2,3. Ga ik naar 464 (ofwel Turbo enabled) dan loopt het zaakje na verloop van tijd muurvast.

• Sander|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-04 17:01
Nouja het kan wel, ik had een 300a die 504 deed op 2.1v met een grote 3 fan Computernerd cooler. Met een simpele coolermaster deed hij 464 2.0v.

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:57

Thorne

Forrester

Wat schiet je daar nou mee op man. Die paar louzy megahertzen. Je frituurt alleen je processor maar op.

>specs<

• jhead22
  • Niet online
Thanks voor alle antwoorden.
Ik heb besloten om toch maar gewoon op 464 te blijven aangezien het dus meestal niet lukt om hem stabiel te krijgen op 504...
Vooral die formule van de cache is erg handig.
Bedankt.

Groet,
Jhead

Verwijderd

Thorne, die louzy megahertzen van jou merk je dus echt wel. Afgelopen zomer tijdens die hittegolf moest ik terug naar 464Mhz terwijl ik normaal 504 draai met m`n 300A. De fps ging zodanig naar beneden dat ik dat goed merkte tijdens het spelen (dus niet alleen mbv benchmarken). Tis pech als die het niet wil maar als ie het kan is het echt wel de moeite waard. En als m`n koeling het niet begeeft heb ik ook weinig last van frituurlucht in mijn kamer.

Verwijderd

40 MHz is merkbaar. Maar het verschil tussen 450 of 464 zul je niet merken. Tenzij je frame-rate daardoor net onder de 25 fps of zo komt.

Verwijderd

Meestal is het gewoon een kostenplaatje. Als je 'gezegend' bent met een c300a die op 2,3V met retailkoeling maximaal 464 MHz loopt en je wilt perse 504 MHz wilt halen dan zal je daar tussen de 100 en 200 gulden voor neer moeten leggen. Ik denk nu in de richting van peltier, want meestal lukt het niet met alleen geforceerde luchtkoeling. Voor dat geld kan je ook een C366 kopen welke met retailspecs. op 550 kan lopen. Dan pak je dus nog eens 50 MHz extra t.o.v. de 504 MHz waar je nu met de c300a op doelt.

Los hiervan weet ik dat het een sport is om je eigen CPU-tje maximaal over te klokken met gebruikmaking van alle mogelijke middelen...
Pagina: 1