Toon posts:

terratec space 7.1 problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een terratec space gekocht en geinstalleerd. Ben tevreden over de geluidskwaliteit alleen vind ik 2 dingen jammer. De laatste drivers (xxx.14) heb k geinstalleerd en ik gebruik winxp sp1 met alle updates.

1) wanneer ik mp3's afspeel in winamp gaat een ander proces (system) ineens 8-12% van mijn cpu (amd barton 2800+) gebruiken. Als ik winamp weer afsluit, dan gebruikt dat system weer 0%. Weet iemand waarom dat zo is, en of ik er ook kan voor zorgen dat dat system bij het draaien van winamp ook 0% gebruikt?

2) ik krijg het niet voor mekaar om geluid te krijgen uit mijn midden en achter speakers wanneer ik line-in gebruik. Dus bij het TV kijken (geluid komt via de line-in naar de geluidskaart) komt er alleen geluid uit de voorste speakers. Kan ik ervoor zorgen dat er ook bij line-in geluid uit de andere boxen komt?

Dank

Verwijderd

1) Probeer voor WinAMP de MAD-plugin tbv van 24 bits geluid eens.

2) Als er via de line-in geen stereo geluid binnenkomt met een Dolby surround matrix (zie dolby.com voor info hierover), dan heb je standaard geen surround geluid. De kaart moet het dan zelf gaan mixen. Virtueel surround zeg maar.

Verwijderd

Topicstarter
de line-in is idd mono, zo'n pinnacle rave kaartje is het ;), maar hoe kan ik die kaart dat dan laten mixen?

Verwijderd

Om dat te laten doen moet je wel minimaal stereo-input hebben. Uit mono kan zelfs de beste geluidskaart geen surround 'maken'. Helaas.

Verwijderd

Topicstarter
na, jammer dan, heb dat met die mad-plugin ook geprobeert op 24 bits en 32bits blijft dat proces van men cpu gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu door dat het niet alleen winamp is die problemen geeft met het proces system.
Vanzogauw er geluid komt uit mijn boxen, dus ook met andere progjes zoals wmp en bsplayer, verbruikt het proces 'system' 8-12% van men cpu. Heeft er echt niemand daar een oplossing voor?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 00:25 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

lijkt erop dat je een speciale functie in je drivers op 'aan' hebt. Bijvoorbeeld virtual surround ofzo? Kijk eens in het driver properties scherm, en zet daar alle overbodige poespas (Sensaura en weet ik veel wat) uit. Als het goed is heb je dan minder cpu gebruik.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:49

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb deze kaart ook. Hier gaat de belasting ook omhoog naar zo'n 7-13%. Eerlijk gezegd kan het me niet zo boeien. De computer wordt er niet trager door hoor :)

De reden hiervoor is Sensaura. Deze regelt het hele 3D gebeuren, maar is vrij CPU intensief.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon nog effe wachten op betere drivers?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Goeie vraag. De nieuwste drivers maken gebruik van een andere Sensaura versie dan de originele. Misschien dat het daardoor komt dat de CPU belasting iets omhoog gaat.

Je kunt proberen de driver van je CD te installeren, en kijken wat dan je CPU belasting is. Overigens blijf ik bij de nieuwste driver, omdat ze er vele fouten eruit gehaald hebben. Ook mbt games.

Verwijderd

Topicstarter
opzich vind ik het niet zo erg hoor, maar het is best vreemd dat de drivers mijn systeem belasten met ongeveer 10% gewoon omdat er geluid uitkomt

Verwijderd

mijn M-Audio Revolution 7.1 belast de processor tijdens afspelen in WinAmp 2.95 voor ~2%
aangezien ze hardwarematig bijna het zelfde zijn lijkt het mijn dat de drivers voor de M-Audio net ff wat beter inelkaar zitten zodat er er minder processor belasting onstaat.

Verwijderd

Topicstarter
ja, k hoop dat terratec snel wat betere drivers uitbrengt maar hun kennende kan dat wel een tijd duren... Goeie kaarten maken ze wel, als ze nou ook nog eens goeie drivers maken kan creative wel inpakken denk k.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Het klopt wel dat je alleen geluid hoort uit de voorste speakers als je je TV-kaart gebruikt, je TV-kaart stuurt dat (analoge) geluid gewoon naar je line-in van je geluidskaart, deze kan daar geen multichannel van maken omdat 't niet digitaal is. Kan alleen met digitaal.

Verwijderd

heb ook eerst een TerraTec gehad maar heb em omgeruild omdat de instellings mogelijkheden wel heel mager (lees geen) waren.
de M-Audio kaart leverd die mogelijkheden wel. en met games klinkt die wel ok, misschien niet zo goed als een Audigy 2 maar dat ga ik nog ff testen ;)
met muziek/DVD kicked die iig Audigy butt >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 00:23 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 00:21:
heb ook eerst een TerraTec gehad maar heb em omgeruild omdat de instellings mogelijkheden wel heel mager (lees geen) waren.
de M-Audio kaart leverd die mogelijkheden wel. en met games klinkt die wel ok, misschien niet zo goed als een Audigy 2 maar dat ga ik nog ff testen ;)
met muziek/DVD kicked die iig Audigy butt >:)
Dat kan ik beamen, ik ben van een Audigy Platinum naar een Aureon Space gegaan. Het verschil is duidelijk hoorbaar. Wat klinkt een Audigy dan bagger zeg...

Dat de M-Audio of de Terratec iets minder goed in games zijn, dat vind ik tot daar aan toe. EAX 2.0 ondersteunen ze beide, en dat klinkt prima. EAX HD is voor mij niet echt nodig eigenlijk.

1 ding is zeker, in mijn PC komt geen kaart van Creative meer in :)

Verwijderd

Topicstarter
k weet het, had eerst een een creative (4 jaar geleden, k wist niet eens dat er nog andere geluidskaartmerken waren), na een paar maanden heb k die eruit geflikkerd in ruil voor een terratec xfire, en dan nu maar een space ;). Trouwens, bij alle 3 de kaarten vond ik de drivers maar niks, ook van die creative dus.

Verwijderd

Misschien een tip voor alle TerraTec Aureon Space gebruikers: gebruik de drivers van de Audiotrak Prodigy 7.1!
deze 2 kaarten (de Audiotrak en de TerraTec) komen uit dezelfde fabriek en hebben ook nagenoeg dezelfde specificaties.
De Audiotrak drivers zijn in tegenstelling tot de TerraTec drivers ENORM goed!
check http://www.audiotrak.net/support_download.htm en probeer het eens!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 20:20:
Misschien een tip voor alle TerraTec Aureon Space gebruikers: gebruik de drivers van de Audiotrak Prodigy 7.1!
deze 2 kaarten (de Audiotrak en de TerraTec) komen uit dezelfde fabriek en hebben ook nagenoeg dezelfde specificaties.
De Audiotrak drivers zijn in tegenstelling tot de TerraTec drivers ENORM goed!
check http://www.audiotrak.net/support_download.htm en probeer het eens!
Ik zal ze ff testen. Hoewel ik met de laatste Terratec driver geen problemen meer heb :)

Verwijderd

heb pas nog een review gelezen over de Audiotrak en de reviewer kwam tot de conclusie dat de kaart tot veel instaat was maar het er niet uit kwam door de drivers die zeer slecht en vol met bugs zaten.
hier de quote van de eind conclusie:
This is a card we want to like. But given the driver bugs we encountered, we can't recommend it. Once these driver issues are ironed out, we'll revisit this card, and we really hope we can give it a good rating. But as it stands now, don't buy this card. You're better off with one of the other Envy24-based boards, or with Creative's Audigy.
Maar misschien is er in die tussentijd wel een update uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/reviews/images/aureon_vs_prodigy/aureon_card.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/reviews/images/aureon_vs_prodigy/prodigy_card.jpg

op de kleur en de coax digitale connectors na idd precies de zelfde kaart als de TerraTec, zelfs de layout is het zelfde.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb de Terratec driver weer geinstalleerd. Omdat ik de TOS link gebruik, en de Audiotrak een coax in/uitgang heeft. Plus het geintje dat je steeds moet/kunt wisselen tussen Prodigy en Sensaura voor muziek en games bevalt me niet. :/

Terratec drivers voldoen voor mij uitstekend. :)

Verwijderd

MST_Morpheus: WACHT EVEN MET TESTEN!
Het is namelijk zo dat de Prodigy driver alleen werkt met een Prodigy kaart! Er zit namelijk een beveiliging in de driver. Je kan de driver wel installeren, alles zal ook wel werken, maar je systeem wordt heel onstabiel!
Wat je moet doen is deze site even checken hoe het werkt en wat je moet doen om de Prodigy drivers aan de praat te krijgen op een Aureon.
Het is even wat werk, maar dan kun je ook gebruik maken van de beste drivers (mijn mening) van ALLE soundcards die er zijn!
Ik heb werkelijk nog geen enkel probleem met de Prodigy drivers gehad.
Een paar voordelen tov de TerraTec drivers:
- Bijna wekelijkse update (+- om de 2 weken een nieuwe versie)
- De nieuwste (v3510) build van SenSaura (dus erg snel in games)
- DirectWIRE ondersteuning meer info
- GSIF (GigaStudio InterFace) ondersteuning
- Prodigy installeerd standaard 2 devices (ProDigy 7.1 & Sensaura 3D): indeaal voor het spelen van spelletjes
- Nog veel meer (echt waar!)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sorry hoor, maar om nou de Eprom van de Aureon te moeten flashen om een Audiotrak te krijgen gaat me toch echt wat te ver :/ Daar pas ik dus voor. Ik vind de kaart zo wel mooi genoeg :)

Ik ben al meer dan tevreden met de Terratec drivers, die Audiotrak geloof ik eigenlijk wel. Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik met de nieuwste Terratec drivers ook geen problemen meer.

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 11-10-2003 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
fubar wacht ook wel op de nieuwe terratec drivers, geluid is nu perfect, alleen de cpu belasting nog wat naar omlaag Terratec!

Verwijderd

jammer dat Audiotrak drivers nog wat buggy zijn, ze hebben wel regelmatig updates waar de nieuwste sensaura build in zit.
zouden TerraTec en M-Audio nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

@laatmeerin
vind je het helemaal niet lastig dan dat je je systeem moet rebooten iederekeer als je sensaura aan of uit wilt zetten?
of luister je ook muziek met sensaura enabled? vond ik persoonlijk op de sky niet zo goed klinken. dus moest als ik wou gamen rebooten om sensaura te activeren en als ik klaar was weer rebooten om het te de-activeren.
dat vind ik een groot voordeel van de Audiotrak/M-Audio drivers, hoeft niet te rebooten om sensaura aan of uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ik laat dat sensaura idd gewoon aanstaan.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Sensaura staat hier ook altijd aan. Klinkt op mijn Space prima hoor. :)

• xabre16v
  • Niet online
Ik heb ook een Terratec Aureon maar dan de 5.1 Sky, opzich ben ik er wel tevreden mee vooral met muziek en DVD klinkt deze kaart über maar met games is het een hell, hoog cpu gebruik en super buggy drivers :(

Ik zit er aan te denken om een mobo met nForce2 SoundStorm te kopen alleen deze schijnt alleen goed te klinken als je 'm digitaal aansluit, als je 'm analoog aansluit maakt ie gebruik van de ALC650 :{, met veel noise enzo

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een asus a7n8x deluxe met dus zo'n nforce2 soundstorm, ik begreep er helemaal geen zak van, welke aansluiting nu waar moest enzo...
je had ook helemaal geen line-in meer blijkbaar als je wat boxen wou aansluiten. Daarom ben ik maar overgeschakeld op een geluidskaart.

Verwijderd

misschien een beetje offtopic maar ik heb hier ook een terratec aureon maar dan de Fun ! zijn er meer mensen met het probleem dat bij erg digi geluiden de center kraakt bij DvD bijv. ? (op analoge uitgang !)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 16:38 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 16:37:
misschien een beetje offtopic maar ik heb hier ook een terratec aureon maar dan de Fun ! zijn er meer mensen met het probleem dat bij erg digi geluiden de center kraakt bij DvD bijv. ? (op analoge uitgang !)
Nope, geen last van. Zowel analoog als digitaal aangesloten niet.

• xabre16v
  • Niet online
Ik zit er toch maar weer aan te denken om een Creative te halen, die Terratec valt me gewoon zo tegen qua drivers en game performance. :(

Die nieuwe Creative Audigy LS maar wordt 't denk ik. :{

Verwijderd

als de drivers van terratec je al tegenvallen moet je nodig creative nemen, dat valt pas tegen. resource vretende groote drivers met een nodige bugs en een ton aan software die je hele PC in beslag nemen en die software gebruik je niet of nauwelijks.

Verwijderd

Topicstarter
een creative kaart heeft niet alleen slechte drivers, je moet ook nog eens aardig wat dokken om dezelfde kwaliteit te krijgen, alleen hun topproduct haalt overeenkomstige resultaten met de aureon, ik wacht wel op betere drivers.

• xabre16v
  • Niet online
Maar die ton aan software hoef je niet persé te installeren hoor. Maar ik durf te wedden dat de game performance stukken beter is dan met de Terratec.

Verwijderd

om nog maar te zwijgen tussen het verschil in geluidskwaliteit.
vooral tussen de Audigy 1 (LS) en terratec/m-audio zit een wereld van verschil.

btw
die 108dBa SNR staat leuk op de doos van de Audigy 2 ZS maar staat nergens dat dit alleen op de frontspeakers is, op de surround en subwoofer geld slechts 90dBa SNR.
terratec/m-audio is 107dBa op ALLE kanalen.

Verwijderd

Topicstarter
die game performance is volgens mij minder goed bij de terratec doordat ie 9-12% van je systeem vraagt voor dat sensaura gebeuren, eenmaal dat is opgelost :), ik zou trouwens ook niet weten waarom jij je met jouw specs zorgen maakt om game performance ;) alleen jammer van die fx5900 ghehe

• xabre16v
  • Niet online
Ja, dat is mijn dilemma, de Terratec klinkt ook super maar in games is deze gewoon kut.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

xabre16v schreef op 14 oktober 2003 @ 11:45:
Ja, dat is mijn dilemma, de Terratec klinkt ook super maar in games is deze gewoon kut.
Welke games dan? :? Mijn ervaring is juist dat de Aureon minimaal gelijk is qua snelheid in games als mijn oude Audigy Platinum. Sommige games lopen zelfs beter.

Het enige dat de Aureon niet ondersteund is EAX HD, maar daar kan ik heel goed mee leven.

Verwijderd

heb een tijdje een Aureon Sky 5.1 gehad, en merkte weining tot geen verschil in vergelijking met een Audigy qua snelheid in games.
nu met de M-Audio scheelt het met Halo ook maar een paar FPS als je hem vergelijkt met een Audigy.

begrijp dus niet helemaal hoe het kan dat je zo'n slechte game performance hebt.

met de huidige processoren is het verschil niet of nauwelijks te merken, verschilende reviewers zijn ook tot de conclusie gekomen dat je pas performance drops kan krijgen mij een 700Mhz processor of lager. bij de huidige 2.2Ghz+ processoren hebben ze die performance drop niet meegemaakt. en tegenwoordig met de nieuwste games is je videokaart de beperkende factor en niet je geluidskaart.

denk je dat je door die 12% processor gebruik een slechtere game performance hebt of weet je dat ook daadwerkelijk.
komt op mijn over als dat het tussen je oren zit, "ik heb 12% processor gebruik dus ik heb een slechte game performance"

zoals ik al zei heb ik zowel de terratec als de m-audio getest met gamen. hoogste frame drop die ik heb gezien was 7 FPS. 7FPS op 60+FPS merk je echt niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik merk niks van een slechtere game performance, superaars denkt dat. Het is gewoon een topkaart alleen heeft ie nog wat betere drivers nodig.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Wildfire

Joy to the world!

Hoe meer CPU-tijd "system" gebruikt, hoe meer je systeem staat te idlen... dus als system eerst 0% in beslag nam, dan was het systeem toen volledig belast met andere processen. Nu dus 12%, dat betekent dus dat je systeem nu 12% van de tijd staat te idlen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
jij bent in de war met system idle process, het proces 'system' is een apart proces dat net boven system idle proces staat

• xabre16v
  • Niet online
Nouja misschien zit het tussen de oren maar dan nog heb ik soms wel eens problemen, bij Tomb Raider AOD kan ik gewoon 64 stemmen hardware + EAX doen maar bij Battlefield niet, daar heb ik 31 hardware stemmen beschikbaar ??? bij AOD kon ik dit pas nadat ik zelf de nieuwere Sensaura drivers uit te drivers van de M-Audio had gevist :{ dan heb ik zoiets van ja, dat moet Terratec toch doen die drivers updaten, niet ik. Daarvoor had ik een SiXPack 5.1, prachtige kaart alleen had deze een driver conflict met gameport en de nForce2.. en dan kijk je bij terratec.net en jahoor voor deze kaart is de support stop gezet. :( Dat vind ik nou gewoon broodroof, je hebt met zo'n kaart toch gewoon recht op driver updates. En de SiXPack was helemaal geen oude kaart btw.

Met de Aureon is nog iets vreemds, als je het volume van de Rear speakers wijzigt en je wijzigt daarna het volume van de Master dan 'vergeet' het volume van de Rears, deze gaat dan plots in volume omlaag.

Tussen de huidige driver, 5.1.2600.14 en de vorige 5.1.2600.11 zat een half jaar, dit vind ik gewoon echt te lang, en als je dat ziet wat er geupdate is.. een paar kleine dingetjes.
En als je een mp3 afspeelt en daarna een mp3 met een hogere of een lagere frequentie dan wordt deze in slowmotion of in highspeed afgespeeld. |:( En Sensaura aan of uitzetten moet je eerst rebooten :{

[ Voor 18% gewijzigd door xabre16v op 14-10-2003 22:29 ]

Verwijderd

lijkt mijn sterk

1. envy24ht ondersteund niks hardwarematig
2. je hebt maar 32 directsound kanalen in sensaura mode, alleen de audiotrak met de nieuwste drivers heeft 64 directsound kanalen in sensaura mode. heb alleen gelezen dat om die 64 kanalen te halen wat hebben sleutelen en prutsen aan de drivers waardoor de drivers niet echt stabiel en compatibel meer zijn in 64 direcsound kanalen mode. maar is een goed signaal dat er iig aan gewerkt wordt.

ben het er wel mee eens dat zowel terratec als m-audio wat vaker driver updates uit mogen brengen.
in de nieuwste driver van beide kaarten zit alweer een verouderde versie van sensaura.

en dat je moet rebooten om sensaura aan of uit te zetten was voor mij ook 1 van de redenen om over te stappen op M-Audio.
vond MP3 luisteren in sensaura mode nu niet echt natuurlijk klinken.

• xabre16v
  • Niet online
Das wel interessant, waar heb je dat gelezen over die Audiotrak :) :?

Met Sensaura versie 5.10.00.3510 loopt me kaart eindelijk stabiel trouwens.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Is het niet mogelijk om drivers van Herculess fortissimo te installeren ?

Net zoals ik bij mij DMX Xfire heb gedaan gewoon fortissimo 2 drivers installeren

terratec insatlleer je dan Fortissimo 3 7.1. Misschien dat het werkt. :?

Je merkt echt aan het geluid dat de drivers van hercules stukken beter zijn dan van Terratec. Geluid komt veel beter over.

• xabre16v
  • Niet online
Hoe wou je dat ooit doen, de Hercules Fortissimo 3 7.1 is een compleet andere kaart, gebaseerd op de CirrusLogic CS4624.

Verwijderd

is er geen manier om zelf de nieuwste sensaura versie te downloaden en in de drivers te zetten?

heb een tijdje geleden een artikel gelzen over audiotrak en 64 directsound kanalen.
was in de tijd dat ik reviews heb opgezocht over verschillende geluidskaarten om een goede keuzen te kunnen maken. heb in die tijd zoveel gelezen dat ik echt niet meer weet op welke site ik dat gezien heb ;)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ja, als je een geregistreerd developer bent op www.sensaura.com

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 15 October 2003 @ 21:47:
Ja, als je een geregistreerd developer bent op www.sensaura.com
uhm niet echt :/

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Is idd mooi bagger, want ik ben ook al een poosje op zoek naar een nieuwe Sensaura. Verder nog niets gevonden eigenlijk :/

• xabre16v
  • Niet online
Ik ben daar geregistreerd en heb een password enzo maar er is geen zak op te vinden, alleen wat VXD drivers :{ Het bestand wat daar wordt aangeboden als je ingelogd bent is 'SensauraVxd2203.zip'. Als je dat intikt in Google kun je het hier ook wel downloaden: ftp://ftp.sensaura.com/SensauraVxd2203.zip

Hier kun je toch niks mee?

De nieuwste Sensaura is denk ik build 3510, deze heb ik uit de laatste M-Audio Revolution 7.1 drivers gehaald.

[ Voor 34% gewijzigd door xabre16v op 16-10-2003 00:55 ]

Verwijderd

xabre16v schreef op 16 October 2003 @ 00:50:
Ik ben daar geregistreerd en heb een password enzo maar er is geen zak op te vinden, alleen wat VXD drivers :{ Het bestand wat daar wordt aangeboden als je ingelogd bent is 'SensauraVxd2203.zip'. Als je dat intikt in Google kun je het hier ook wel downloaden: ftp://ftp.sensaura.com/SensauraVxd2203.zip

Hier kun je toch niks mee?

De nieuwste Sensaura is denk ik build 3510, deze heb ik uit de laatste M-Audio Revolution 7.1 drivers gehaald.
heb ik toch de nieuwste sensaura drivers, ik heb namelijk de M-Audio met de nieuwste drivers van de site. :)

kan je de sensaura bestanden ook uit een andere driver halen dan, bijvoorbeeld van de driver van terratec? hoe heten die bestanden dan?

• xabre16v
  • Niet online
Ja, de Sensaura bestanden van de Space/Sky zijn: audio3d.dll, crlds3d.dll en ttp9sens.sys. Alleen dit laatste bestand wordt bij alle fabrikanten anders genoemd. Bij M-Audio heet ie weer revosens.sys, maar je kunt 'm gewoon hernoemen naar ttp9sens.sys en dan installeren op je Terratec. :) Loste bij mij problemen op met Battlefield (spontane reboots door ouwe Sensaura) en Tomb Raider AOD (geen EAX). :)

Verwijderd

xabre16v schreef op 16 October 2003 @ 22:48:
Ja, de Sensaura bestanden van de Space/Sky zijn: audio3d.dll, crlds3d.dll en ttp9sens.sys. Alleen dit laatste bestand wordt bij alle fabrikanten anders genoemd. Bij M-Audio heet ie weer revosens.sys, maar je kunt 'm gewoon hernoemen naar ttp9sens.sys en dan installeren op je Terratec. :) Loste bij mij problemen op met Battlefield (spontane reboots door ouwe Sensaura) en Tomb Raider AOD (geen EAX). :)
owkee

heb alleen al een M-Audio met de nieuwste drivers, dus valt nog ff niks te modden :D

nog ff nagekeken
m-audio heeft al een nieuwere sensaura versie als de huidige terratec drivers.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 23:20 ]

• xabre16v
  • Niet online
Ah! de M-Audio had 3508, ik zie nu dat de nieuwe beta drivers (1.97) van de Audiotrak Prodigy 7.1 sensaura build 3510 hebben. :)

Verwijderd

hmm

vanavond maar eens die prodigy drivers downloaden :)

Verwijderd

heb de beta drivers gedownload van audiotrak.net

vertrouw die Pd71Sens.sys bestand niet echt
is maar 32Kb (revosens.sys is 396Kb en ttp9sens.sys is 402Kb) beetje rare bestand grote dus.
ook als ik op de rechter muisknop druk krijg ik alleen de tab met de bestands informatie, de tab met versie informatie is er niet. deze tab met versie informatie krijg ik wel als ik naar de bestanden van revosens.sys en ttp9sens.sys kijk.
vind het dus nog een beetje een vaag bestand.

heb jij dit bestand ook in deze groote (32Kb) en geen informatie tab beschikbaar?
heb jij dit bestand er wel gewoon in gezet?

• xabre16v
  • Niet online
Je hebt ook het verkeerde bestand, EsiDS3D.sys moet je hebben.

Verwijderd

oepsie :o
je hebt helemaal gelijk
gelijk ff er in gezet had sensaura build 3508 nu 3510

merk (nog) niet veel verschil, maar nieuwer is meestal beter :)

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Dit is al weer een iets ouder threadje.. maar wel een heel interessante, aangezien ook ik voor de de grote keuze sta: Terratec Sky, M-Audio of Audiy 2 ZS.

Die laatste viel al snel af, omdat muziek&films bij mij belangrijker zijn dan games.

Dat de topic starter zo'n relatief hoge cpu load had, verbaasde mij niet (had ik al gelezen). Kijk ook eens hier: http://www.digit-life.com/articles2/terratec-aureon71/

Daar zie je echter dat de M-audio nog zwaarder belast. Op zich geen probleem, maar op avsforum lees ik toch dat er veel mensen synch problems hebben met de M-audio (wat niet aan de processor ligt! Bv. 3 ghz)

Dus nu dacht ik over te zijn: het wordt Terratec (ook veel meer aansluitingen). Maar nou lees ik hier dat je elke keer opnieuw moet opstarten om te wisselen tussen sensaura aan of uit te zetten. Hoe klinken mp3's met dit aan dan, bagger?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb altijd Sensaura aan staan. Mp3's klinken wel goed hoor :)

Btw. Terratec komt binnenkort met een nieuwe geluidskaart de Terratec Aureon 7.1 Universe. Dit is een 7.1 Space met een frontbay ala SB Audigy Platinum.

Wel mooi k*t want die frontbay past niet op de Space, omdat ze de PCB aangepast hebben :(

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
MST_Morpheus schreef op 21 december 2003 @ 21:06:
Ik heb altijd Sensaura aan staan. Mp3's klinken wel goed hoor :)

Btw. Terratec komt binnenkort met een nieuwe geluidskaart de Terratec Aureon 7.1 Universe. Dit is een 7.1 Space met een frontbay ala SB Audigy Platinum.

Wel mooi k*t want die frontbay past niet op de Space, omdat ze de PCB aangepast hebben :(
Tsja, heel leuk al die opties, maar ik ga geen recordingstudio aan huis beginnen. ;)

De 5.1 Sky heeft al heel veel opties, en heeft dezelfde chip als de Space en die nieuwe Universe&M-Audio 7.1! (envy24HT - zoals je kan lezen in die link van me hierboven).

Ik denk dat ik daar dan maar ook voor ga. :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-07 22:45

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik heb net de Terratec Space gekocht, en heb nu net de Beta drivers geinstalleert op de Terratec site.
Maar ik zie nergens een equalizer staan, is er een mogelijkheid om drivers te gebruiken van de M-Audio of de Audiotrack ?
Misschiend dat die wél een equalizer in hun drivers gebouwd hebben ?

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

mmm niemand die hier ook naar opzoek was dan ?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Terratec heeft geen equalizer in de driver ingebouwd. :)

Ik heb ook een bug in de beta driver gevonden. Elke keer als ik mijn PC start dan staat de output van de digitale uitgang op line-in. Terwijl ik hem altijd op wave heb staan. Alleen de driver onthoudt dit niet. Maw, standaard heb ik geen geluid, mits ik hem weer op wave zet :(
Met de vorige driver had ik dit niet.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

mmm strange, van die "bug" heb ik hier geen last.
Misschien dat het ligt dat ik hem gewoon heb aangesluiten analoog naar mijn receiver in stereo ?

Is er niet een mogelijkheid om anders drivers te gebruiken van andere fabrikanten ?

Verwijderd

Dat is toch het risico van een beta-uitgave? Die zijn toch nog niet geheel bug-vrij of goedgekeurd?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De reden waarom de Terratec geluidskaarten zoveel CPU opslurpen is omdat ze geen ingebouwde DSP (Digital Signal Processor) hebben. Dus, de geluidskaart vertrouwt op de software (en dus de CPU rekenkracht) om de audiostroom te verwerken.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Tsja dat is niet eens voor mij het probleem ;)
Ik wil gewoon een system-wide equalizer en niet die van winamp moeten gebruiken want die werkt natuurlijk alléén met Winamp zelf.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Priyantha Bleeker schreef op 26 mei 2004 @ 15:08:
Tsja dat is niet eens voor mij het probleem ;)
Ik wil gewoon een system-wide equalizer en niet die van winamp moeten gebruiken want die werkt natuurlijk alléén met Winamp zelf.
Kijk en dat hoeft van mij dus weer niet :)

Als ik game, DVD's kijk etc. dan hoef ik geen equalizer instellingen aan te horen. Dat klinkt gewoon niet zoals het hoort.

Ik speel mijn mp3's af met RealPlayer (jawel :7 ). Samen met de plugin iQFX3 plugin. Deze klinkt tig keer beter dan Winamp (ook met diverse plugins).

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mwa het is eigenlijk ook een beetje voor de "heb" ;)
Bij me DMX X-Fire 1024 had wel die mogelijkheid namelijk

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
M.b.t. de beta driver: weet iemand of deze

a) nog last heeft van die bug waarbij het achter elkaar afspelen van bestanden met verschillende sampling frequenties (bijv. 48kHz en 44.1kHz) resulteert in vervormd geluid danwel oorverdovende metaalachtige teringherrie,

b) nog steeds een reboot vereist bij het aan- danwel uitzetten van het Sensaura gedeelte?

Vooral het 'oorverdovende teringherrie'-effect is erg relaxed bij koptelefoons en gebeurt bij mij ook wel 's bij het achtereenvolgens afspelen van MP3 en OggVorbis bestandjes met dezelfde (!) freq. Weet inmiddels hoe hier onderuit is te komen - nl. alles stopzetten voordat je een mediabestand opent waarvan je niet weet wat de samplingfreq. is (zucht) - maar dit zou uiteraard niet nodig moeten zijn...

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

[quote]clem schreef op 26 mei 2004 @ 18:05:
M.b.t. de beta driver: weet iemand of deze
a) nog last heeft van die bug waarbij het achter elkaar afspelen van bestanden met verschillende sampling frequenties (bijv. 48kHz en 44.1kHz) resulteert in vervormd geluid danwel oorverdovende metaalachtige teringherrie,
Nog geen last van gehad. Speel ook niet zoveel games meer etc. En de mp3's zijn allemaal 44,1 kHz hier.
b) nog steeds een reboot vereist bij het aan- danwel uitzetten van het Sensaura gedeelte?
Helaas wel ja :(

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

clem schreef op 26 mei 2004 @ 18:05:

Is helaas nog steeds het zelfde :(

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

/\ kickje...

Of het mogelijk is om andere drivers van andere fabrikanten te gebruiken, die van M-Audio doen het niet....hij zegt geen geluidskaart te vinden.

[ Voor 89% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 05-06-2004 20:30 ]

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Je kan wel niet zomaar drivers van andere fabrikanten gebruiken eh! Ze zouden wel goed gek zijn moesten ze het zo simpel maken, drivers maken kost namelijk ook geld.

Maar je kunt de meeste envy24 kaarten simpelweg omflashen naar een kaart van een andere fabrikant. Ik heb namelijk de terratec aureon 5.1 gekocht en heb deze nu netjes naar een aureon 7.1 geflasht, tja is toch dezelfde kaart dus waarom niet eh.

Heb ook al eens zitten spelen met flashen naar een audiotrak, lukte perfect maar ik vond de drivers van terratec eigenlijk beter voor films en muziek (bij audiotrak kreeg ik tikken in mijn geluid) af te spelen (gamen doe ik met deze kaart niet, vind ik hem te mooi voor en was ook nooit de bedoeling).

De utilities vind je niet echt meer verspreid over het internet, maar kom ik ben eventjes goedgezind : linkje

PS ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij met jouw kaart doet, dus als ze niet meer werkt ...

PPS als mods of anderen vinden dat deze utilities illegaal zijn wil ik deze wel weghalen weet zelf dus niet hoe het gesteld is met de legaliteit van deze dingen aangezien ze bijna nergens meer te vinden zijn (maar het heet hier toch niet voor niets tweakers eh ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Bylie op 05-06-2004 21:54 ]

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Bylie ThX !
Ga meteen ff die site doorpluizen ;) Vooral voordat de mods het verwijderen.

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vers van de pers, driver update (geen beta) d.d. 29-10-2004

Changelog:

5. 19.3.27 -> Productversion 5.19d
------------------------------
Bugfix: SampleRate 176.4Khz will be now rejected by the driver
New: GSIF Interface for GigaStudio

Whatever...
anywayz wat er bij mij niet meer is, is de irritante zoem/ruis op vol volume bij het achtereenvolgens afspelen van verschillende mediabestanden. Had in winamp bij mp3>ogg afspelen of vice versa nogal last daarvan (ja, ook bij dezelfde sampling freq.)...

Voor het veranderen van sensaura instellingen dient er nog steeds gereboot te worden.

Verwijderd

Hoe krijg ik 5.1 geluid uit games? Bv Need for Speed Underground 2. Ik gebruik de SPDIF optische uitgang naar een receiver. Hoort Sensaura dan wel of niet aan te staan? Ik krijg wel 5.1 geluid vanuit WinDVD, maar niet vanuit games...

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Dit is een bekend probleem en komt omdat er door de spdif alleen maar stereo of dolby digital/dts kan. Bij films zit dd/dts en gaat dit er automatisch door. Bij spellen zit geen dd/dts en kan er dus alleen maar stereo worden gebruikt. Dus je moet of je geluidskaart analoog aansluiten op je versterker met 3 losse snoertjes en sensaura aanzetten of op je versterker een multi-speaker mode aanzetten. Er is een nforce chip die dit 5.1 geluid kan encoderen naar dolby digital zodat je wel alles over de digitale uitgang kan doen, maar deze chip zit op wat oudere moederborden en daar heb jij natuurlijk niets aan op het moment.

Verwijderd

Bedankt, daar heb ik iets aan. Eens kijken of ik beide tegelijk kan aansluiten op verschillende ingangen van de versterker. Optisch voor audio en analoog voor games. En dan in het Terratec control panel heen-en-weer schakelen. Klopt het dat Sensaura geen invloed heeft op het SPDIF signaal zodat ik het altijd aan kan laten staan?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Je kan sensaura inderdaad altijd aan laten staan zonder consequenties voor het spdif signaal.
Pagina: 1