[Win2k3] winlogon.exe cpu load

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 21:06

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik zit met een probleem met mijn server:

P3 550 Coppermine
256mb RAM
TNT2 32mb
Windows 2003

En hierbij gratis een winlogon.exe proces wat 80 - 90% cpu load veroorzaakt.

Diverse sites bezocht:
Die kwamen met oorzaken als virusscanners en andere 3rd party programma's.

Die heb ik dus nog niet. Kale Win2k3 (enterprise) install met alle updates.
Server beheer ik via Terminal Service.

Winlogon neemt ook maar 12mb in dus de suggestie die ik hier en daar las dat het een memory leak zou zijn gaat ook niet op. Systeem blijft ook gewoon draaien maar is traag. (en mn koe gaat dus ook vrij traag)

Microsoft site praat eigelijk alleen maar over Win2k en de connectie met de spooler service -> mijn spooler service staat lekker te idlen. ( ook geen printer geinstalleerd)

Iemand een oplossing?

Verwijderd

Heb ik ook gehad, maar ik had het iets erger mijn winlogon.exe zoop m'n hele pc om zeep. Na het inloggen was er gewoon niks meer mee te doen. Gewoon maar format gedaan toen was het opgelost

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15-05 12:18
Tsha is die machine soms een DC (Domain Controller) dan zou ik het best logisch vinden.
Zorg dat je al je Active Directory services eens uitzet, en kijk of het probleem er dan nog steeds is.

Toch vind ik het raar, want winlogon.exe is bedoelt voor lokale login's. Mijn vraag is echter wel blijft dit na een kwartiertje nog steeds zo'n hoge load heeft, of is het puur een piek is.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
MikevanEngelen schreef op 04 oktober 2003 @ 17:09:
Tsha is die machine soms een DC (Domain Controller) dan zou ik het best logisch vinden.
Zorg dat je al je Active Directory services eens uitzet, en kijk of het probleem er dan nog steeds is.

Toch vind ik het raar, want winlogon.exe is bedoelt voor lokale login's. Mijn vraag is echter wel blijft dit na een kwartiertje nog steeds zo'n hoge load heeft, of is het puur een piek is.
Geen DC geen AD
En hij is al 2 dagen up met een 90% load op winlogon.exe

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15-05 12:18
Zeer appart...
Na herinstall nog steeds problemen, of werkt het daarvoor in een te productieve omgeving ?

Verwijderd

ga eens lokaal op de server kijken met taskmanager i.p.v over het netwerk met terminalservices.
zoals terminalservices al aangeeft je neemt de terminal over (winlogon)

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Tis een prive server thuis. Herinstall is geen probleem, al gedaan; zelfde resultaat.

Ik zal vanavond even een monitor eraan koppelen en kijken of lokaal inloggen wel werkt zonder problemen.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ok net even een reboot gedaan en nog niet remote ingelogd.
Via mn webserver kan ik wel mn koe in de gaten houden en die is oppeens naar 8% gesprongen in 60 minuten waar hij 2 dagen nodig had voor de eerste 4%.

Het ligt dus duidelijk aan het remote inloggen.
Maar ik wil dit wel kunnen oplossen aangezien ik de remote sessie telkens wil afbreken zonder uit te loggen om zo bepaalde programma's te laten draaien.

Logs geven geen rare dingen aan.

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11
Ik had bij het opstarten last van een vertraging, winlogon.exe ging bij het opstarten ongeveer 80 MB laden. Toen heb ik Filemon van sysinternals gedraaid meteen in het begin en toen zag ik dat winlogon.exe alle bestanden in c:\winnt\system32\dllcache alfabetisch een beetje ging nalopen.

Kun je kijken hoeveel MB er in de directory staat? Ik had er 277 MB in staan. En toen heb ik "sfc /purgecache" gedaan en geen cd van windows erin gedaan zodat ie ze neit terugzet, en dus op cancel gedrukt meteen. Sindsdien heb ik er gelukkig geen last meer van.

Voor meer informatie:
System File Checker.

Voor een server is het wel belangrijker dat de dll bestanden goed zijn, maar ik weet niet of het zonder de dllcache de bestanden kan terugzetten. Ik vind het iig hier net belangrijk, zeker niet als ik 30-60 seconden 'moet wachten' (hoeft niet) tot ie uitgerateld is. Had vorige week ook al een probleem dat ik bij het opstarten 2-3 minuten moest wachten todat het netwerkicoon er kwam. Dat lag niet aan geen vast ip hebben.

Als dit je probleem oplost hoor ik het graag maar ik weet niet precies waar het probleem ligt. Als dat het probleem niet is (na het opnieuw opstarten als dat kan) dan kun je "sfc /scannow" doen, dan zal ie wel weer een dllcache aanmaken. Of je doet weer "sfc /purgecache", dan zet ie het iig weer terug.

En als iemand weet of Windows File Protection de dllcache nodig heeft zou ik het ook graag willen weten.

<Homepage>

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Even het resultaat posten voor de volledigheid (en mensen die misschien hetzelfde gaan meemaken)

Na velen dagen aanklooien doet hij het eindelijk normaal.
Op de 1 of andere manier was "Terminal Services" opeens verdwenen uit de geinstalleerde windows onderdelen.

Toen ik dit er daarna maar weer installeerde werd het probleem meteen verholpen.
Winlogon.exe gebruikt nu nauwelijks cpu kracht.

Vreemde gewaarwoording sinds ik terminal services meerdere malen heb verwijderd maar altijd weer heb teruggezet.
Anyway, problem solved

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

je kunt btw beter geen Terminal Service gebruiken maar Remote Desktop op jou Windows 2003 server. Na 5 maanden schakeld windows namelijk automatisch over op licenties invoeren voor jou Terminal Server.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bovenstaande uiteraard als het je gaat om Terminal Service in Admin mode (win2k style) ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
mutsje schreef op 23 October 2003 @ 20:28:
je kunt btw beter geen Terminal Service gebruiken maar Remote Desktop op jou Windows 2003 server. Na 5 maanden schakeld windows namelijk automatisch over op licenties invoeren voor jou Terminal Server.
Voor zover ik het nu kan overzien werkte dat dus juist niet.
Remote desktop veroorzaakte de problemen met winlogon.exe

Ik kreeg Terminal Services dus eigelijk niet normaal aan de praat. Toen het uiteindelijk wel naar behoren werkte had ik het winlogon.exe probleem niet meer.

Zit dus nog ergens een bug in Remote Desktop, hopelijk hebben ze dat over 5 maanden eruit gevist door een paar updates en stap ik dan wel van Terminal Services af.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Winlogon is een programma dat wel eens met je netwerkkaart praat enzo.

Mocht je Windows XP drivers geinstalleerd hebben voor je netwerkkaart, probeer dan Windows 2003 drivers. Veel serverfabrikanen (zoals HP, Compaq etc) hebben intussen Windows 2003 drivers.

Windows XP drivers werken wel vaak, maar Windows 2003 heeft toch een *net* ietsje andere kernel. Ook sommige geluidskaart drivers van Windows XP kunnen Windows 2003 heel erg onstabiel maken.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

BackSlash32 schreef op 23 oktober 2003 @ 22:04:
Bovenstaande uiteraard als het je gaat om Terminal Service in Admin mode (win2k style) ;)
admin mode application mode bestaat niet meer in Windows 2003. Het is OF application mode OF remote desktop.
Pagina: 1