Toon posts:

Radeon 9600 pro Instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een ATI Radeon 9600 Pro (grote rode doos met een of ander demon-helm achtig geheel d'r op) gekocht, en eenmaal thuis bleek het om een Pro-LITE te gaan. Ik heb de computerzaak gebeld, diepe excuses, en ze hebben een nieuwe besteld. Ik heb toen gelijk 2 western Digital raptors erbij besteld.

Gisteren het hele setje binnen gehad, en gaan installeren.

Eenmaal windows geinstalleerd op de raptor-stripe, natuurlijk een spelletje doen (anders had ik net zo goed een GeForce 4MX kunnen kopen, als ik geen spelletjes deed). Het spel in kwestie: Homeworld 2. Natuurlijk schaduwen (helaas) uit, immers, daar gaan radeons niet goed mee om. De drivers die ik gebruikte waren de zelfde die ik heb gebruikt in het weekje dat ik de PRO-LITE in de machine had. Cataclyst 3.7, maar wel een verse install, immers heel windows was vers vanwege de HD's.

Pest is alleen: freeze, al na 5 minuten. Echt, gewoon een complete hang van het soort dat alleen maar vrolijke meneer de resetknop helpt. Ik dacht: Misschien iets eenmaligs, maar hij doet het steeds.

Ik ben dus toen van mijn "oude" harde schijf gaan booten, waar niks aan verandert was. Deed gewoon alsof die Pro-lite nooit vervangen was door een pro (ja, 100MHz effectief 200MHz sneller geheugen, maar daar zeurt hij niet om). Dat heeft toen gewoon stabiel gedaan. Heb ik Homeworld 2 mee uitgespeeld, veel mee ge-CS't, en ook nog best wel wat Warcraft 3 (funny, enige Direct3D game die ik met die kaart heb gedaan). En helaas, ook instabiel.

Overigens: na een reboot na de freeze, claimed windows XP Professional volledig geupgrade dat hij gerecovered is van een serieuze crash op de driver van ATI Radeon 9600 series. Ik heb toen Cataclyst 3.6 erop gezet, probleem blijft.

Specs:

Nvidia Nforce 2-based ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0
AMD Athlon XP 1700+ Tbred-B @ 12x166 (probleem ook aanwezig indien niet overgeklokt)
Sapphire Radeon 9600PRO "atlantis"
512MB DDR-333 PC2700 RAM in dual channel config (gewoon goed volgens memtest)
2x Western Digital RAPTOR S-ATA 10KRPM in RAID0
1x Western Digital CAVIAR P-ATA 7.2KRPM 80GB 8MB
Creative Labs Audigy 2

Temp/voltage (volgens speedfan)

CPU: 37gra C
Chipset: 31gra C

Vcore 1.65
+3.3 = 3.42
+5 = 5.00
+12 = 11,73
-12 = 11,83
-5 = 4,65

De Grafische kaart is overigens voorzien van een erg fragiel uitziend chip-koelertje, wat me onvoldoende lijkt (oordelend wat voor een blokje aluminium + ledjes op de PRO-LITE zat). Vanwege de fingerguard/het licht kan ik niet zien of de koeler draait. Op het geheugen van de GraKa zitten géén koelblokjes.

Hij crashed gewoon na +/- 5 minuten 3D-activiteit. 2D kan hij (nog niet getest omdat ik hem nog niet zo lang heb) gewoon zo'n beetje eeuwig vol houden.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

wat zijn de kloksnelheden

Verwijderd

Topicstarter
GPU = 400 (nét iets d'r onder). VRAM = 300, effectief 600. (ik geloof dat dat al in de post stond, toen ik zei dat ik m'n PRO-LITE heb ingeruild voor een echte pro. Het is niet meer dan zelfsprekend dat ik in het begin niet overklok)

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

ik heb een club 3d met standaart cooler en mijn clocksnelheden zonder problemen zijn:

GPU @ 459 mhz
MEM @ 357 mhz

ik denk toch een temperatuur probleempje bij je want als IK verder overclock heb ik last van t zelfde.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 18:12:
Ik heb onlangs een ATI Radeon 9600 Pro (grote rode doos met een of ander demon-helm achtig geheel d'r op) gekocht, en eenmaal thuis bleek het om een Pro-LITE te gaan.

zelfde die ik heb gebruikt in het weekje dat ik de PRO-LITE in de machine had.

Ik ben dus toen van mijn "oude" harde schijf gaan booten, waar niks aan verandert was. Deed gewoon alsof die Pro-lite nooit vervangen was door een pro (ja, 100MHz effectief 200MHz sneller geheugen, maar daar zeurt hij niet om). Dat heeft toen gewoon stabiel gedaan. Heb ik Homeworld 2 mee uitgespeeld, veel mee ge-CS't, en ook nog best wel wat Warcraft 3 (funny, enige Direct3D game die ik met die kaart heb gedaan). En helaas, ook instabiel.
je hebt hem 1 week gehad en je hebt homeworld2 uitgespeeld ge-cs't en warcraft 3 gespeeld :?
niet anders te doen gehad dat weekje :?

en wat bedoel je met die schaduwen?
kan gewoon schaduwen gebruiken met me radeon hoor.

laat eens een extra koeler op je kaart blazen.
mischien dat ie wat te warm wordt?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 afzuigende 8CM fan's d'r boven hangen. De radeon hangt in mijn Chieftec WX op ongeveer dezelfde hoogte als m'n indrukwekkende disk-array, waar een 8CM fan lucht inblaast. Zodoende zit de radeon ook in de airflow.

Overigens een béétje krom, hij zou gewoon moeten werken @ standaard snelheden, zonder dat ik met kast open en een bureau-ventilator d'r op ga staan. Dat bewaar ik wel voor als ik ga overklokken.

Overigens: Chucky666:

Cafeïne doet veel leuke dingen met een mens. En ik vond homeworld 2 niet eens zo moeilijk (heb ik met de lite gedaan, ik merk overigens dat de pro veel sneller is, in de 5 minuten die ik heb).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 18:25 . Reden: respons @ chucky666 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 18:24:
Ik heb 2 afzuigende 8CM fan's d'r boven hangen. De radeon hangt in mijn Chieftec WX op ongeveer dezelfde hoogte als m'n indrukwekkende disk-array, waar een 8CM fan lucht inblaast. Zodoende zit de radeon ook in de airflow.

Overigens een béétje krom, hij zou gewoon moeten werken @ standaard snelheden, zonder dat ik met kast open en een bureau-ventilator d'r op ga staan. Dat bewaar ik wel voor als ik ga overklokken.
zou je wel verwachten :)

maar probeer het nu eens met een fan die direct lucht over je kaart blaast.
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 18:24:

Overigens: Chucky666:

Cafeïne doet veel leuke dingen met een mens. En ik vond homeworld 2 niet eens zo moeilijk (heb ik met de lite gedaan, ik merk overigens dat de pro veel sneller is, in de 5 minuten die ik heb).
//offtopic//
ik heb er meestal ook last van als ik een spel echt leuk vind, is ie ook binnen de kortste keren uitgespeeld.
en dan maar weer wachten op een uitbreiding :'(
//offtopic//

[ Voor 31% gewijzigd door chucky666 op 03-10-2003 18:28 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

chucky666 schreef op 03 October 2003 @ 18:25:
[...]

zou je wel verwachten :)

maar probeer het nu eens met een fan die direct lucht over je kaart blaast.

[...]

//offtopic//
ik heb er meestal ook last van als ik een spel echt leuk vind, is ie ook binnen de kortste keren uitgespeeld.
en dan maar weer wachten op een uitbreiding :'(
//offtopic//
Ik zou zoiezo geen 80mm fans naar je videokaart toe laten blazen, dan druk je alle warme lucht van proc en videokaart over je mobo, als ik dat doe dan loopt me systeem gelijk vast.
Ook op me CPU zit een 80mm fan op een Alpha 8045 die lucht zuigt, anders blaast ie de hete lucht tegen de videokaart aan, wat ook gelijk te merken is aan hoe hoog ik die kan clocken.
Als een Radeon vast loopt, zonder dat er eerst artifect optreden ligt het zoiezo aan de Core speed. Maar als je die omlaag clockt en je blijft hetzelfde probleem houden ligt het niet aan je videokaart, maar is er iets anders mis met je systeem.
Check bios, geheugen timings, wat dan ook.
Btw, die schaduwen is al enige tijd geen probleem met met de radeon's.. waarschijnlijk was dat een driver issue want ik zie tegenwoordig echt geen fouten meer.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:32
In bios;
-staat Fastwrites aan? Zo ja; uitzetten.
-AGP op 4x zetten ipv 8, evt. op 2x.
-Misschien rommelen met AGP-texture size (min 128 dacht ik)
In windows:
-Omega drivers proberen?

Suc7!

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
we mogen dan wel tweakers zijn, maar als een product dat net gekocht is al instabiel is op standaard snelheden zou ik er gewoon mee terug gaan voor een nieuwe... :?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
OK, net (op het moment van een crash) gevoeld aan de koeler, en nu een spreekwoordelijke plijster d'r op vanwege de hitte. Pas op 250MHZ Core clock crashed hij niet meer, maar das 150 onder z'n standaard, en dat motten we niet. In het verband met garantie ga ik geen koelertjes wisselen, ik ga terug.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze meld ik dat ik een nieuwe kaart heb gekregen, en hij spontaan ineens wel stabiel is. Damn, wat een snelheid. Bedankt voor jullie hulp bij het bevestigen van mijn ideen
Pagina: 1