[Suse] cluster grootte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
Hoi mensen,

Ik was naar onze Suse fileserver aan het kijken, aangezien de disk een beetje vol begon te lopen.

Ik keek even naar de grootte van onze meest gebruikte Suse share onder Windows:

size: 6,7 GB
size on disk: 27,5 GB

Ik denk dat dit komt door het (slecht) kiezen van de cluster/block grootte van de harde schijf. We hebben denk ik veel kleine bestanden die veel plaats innemen.

Deze verhouding vind ik erg scheef, en we zullen dus snel een nieuwe schijf er in moeten hangen, terwijl er veel ruimte slecht benut is.

Is hier nog iets aan te doen, zonder de schijf te moeten formateren of andere gevaarlijke tools te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit op te lossen door de schijf te defragmenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 15:16:
Lijkt me erg stug...
Elk klein bestand pakt altijd een hele cluster, of het nou 512 bytes of 64K in een erg geval.

20.000 files van 1 byte x 512 bytes clustergrootte= 10.240.000 bytes
20.000 files van 1 byte x 65536 bytes clustergrootte= 1.310.720.000 bytes

10Meg of 1Gieg, enorm verschil.

Dit is dus een voorbeeld

Als er een paar grote bestanden erg verpreid staan helpt defragmentatie een boel ja, niet met een hoop bestanden.

[ Voor 17% gewijzigd door Vinnie op 03-10-2003 15:24 ]

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 15:16:
*checks forum* Nee, we zijn toch echt in NOS. dit heeft er niks mee te maken. Zelfs in Windows trouwens niet - je krijgt niet meer vrije ruimte door te defragmenteren.

De clustersize *zou* kunnen, maar: je moet dit in Linux zelf checken, en niet via dat Properties dingetje in Windows. Meestal klopt er namelijk geen zak van de info die daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
je hebt gelijk, ik heb op de linux machine gekeken en daar neemt de folder maar 6 gb in beslag.

de schijf is trouwens maar 20 gb, dus 27,5 gb voor de folder zou wel vreemd zijn:)