Toon posts:

hd vervangen in een compaq notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq presario noteboek type 1800 XL185 (P3/600Mhz) met een kapotte hd (12 GB).
Notebook opengeschroefd en er blijkt een Toshiba hd in te zitten (type MK1214GAP)
Bij Compaq nagevraagd hoe een en ander te vervangen. Kunnen ze doen voor 950EUR ex btw. Daar koop je ook bijna een nieuwe notebook van en is dus geen optie.
Somige bedrijven als SimpleTech en CMS bieden upgrade pakketten aan voor 40Gb schijven voor rond de 300 USD specifiek voor mijn 1800/XL185, dus dat zal wel 'passen'.
Nu kan ik ook bijvoorbeeld in Nederland een 40 Gig Toshiba MK4018GAP kopen voor 150Eur incl. btw, maar tegen welke problemen loop ik dan aan en hoe los ik dat op?
De specs zijn bijna hetzelfde. De enige verschillen zijn naast de grootte en geluid:
de 12GB heeft UDMA Mode 4/66 de 40GB UDMA Mode 5/100.
Zal de 40GB uberhaupt herkend worden?
Kan ik de volle 40GB gebruiken of krijg ik met een 'grens' van 12 of 32 Gb te maken?
Ik weet dat Compaq wel eens eigenaardige BIOSen heeft, levert dat hier problemen op?
En waar zitten nog meer 'problemen'?
Impliciet vraag ik hier ook waarom er zulke grote prijsverschillen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 13:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zal de 40GB uberhaupt herkend worden?
Ja :)
Kan ik de volle 40GB gebruiken of krijg ik met een 'grens' van 12 of 32 Gb te maken?
De grens van 12GB bestaat niet. En de 32GB limiet is te wijten aan een bugje in de AWARD BIOS. Hier zal je dus geen last van hebben :) Zie ook de FAQ van dit subforum.
Ik weet dat Compaq wel eens eigenaardige BIOSen heeft, levert dat hier problemen op?
Het is maar wat je onder "eigenaardig" verstaat .. Vroeger waren velen zich er niet van bewust dat Compaq de GUI van de BIOS (Rompaq) op de harddisk opslaat in plaats van de EEPROM. Wanneer zulke mensen de HDD vervangen danwel 100% wissen, dan zal de Rompaq ook niet meer zichtbaar zijn. De oplossing is simpel: de Rompaq opnieuw installeren :)

Althans, Compaq is zo rond de tijd van de PII-P!!! gestopt met Rompaq's, dus ik weet niet of er in jouw notebook zo'n Rompaq zit. Je kunt het checken op de support site van Compaq (www.hp.com) :)
En waar zitten nog meer 'problemen'?
Ik zou het niet weten :)
Impliciet vraag ik hier ook waarom er zulke grote prijsverschillen zijn.
Marketing. Support. Naam. Verzendkosten.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19
Kijk op www.marktplaats.nl en zoek daar bij notebooks voor een 2e hands harde schijf, ik zie regelmatig schijfjes van 20-40 gig te koop staan .

ter verduidelijking er zit in je laptop een phoenix bios en geen rare compaq bios aangezien ze die na het pentium1 tijdperk eraf hebben geflikkerd en alleen de desktops die rare biossen hadden, compaq notebooks hebben altijd een phoenix of andere soortgelijke bios gehad .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan toch een 20gb erin proberen. Brackets als dat aanwezig is overschroeven en klaar is kees en werken. Meer geld dan dat kan je altijd uitgeven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Drake schreef op 03 October 2003 @ 23:29:
ter verduidelijking er zit in je laptop een phoenix bios en geen rare compaq bios aangezien ze die na het pentium1 tijdperk eraf hebben geflikkerd en alleen de desktops die rare biossen hadden, compaq notebooks hebben altijd een phoenix of andere soortgelijke bios gehad .
100% zeker?

Nice trouwens, weer wat geleerd :)

* BalusC heeft nooit serieus met Compaq spul gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 03-10-2003 23:59 ]