Toon posts:

Omzetting Raid 1 naar Raid 0 Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Via mijn werk wil ik via pc-prive een computer kopen bij dell, deze heeft voor pc-prive speciale aanbiedingen elke maand.
Wat mij opvalt aan de oktober-aanbieding van een dell dimension 8300 is dat hier in 120GB harddisk zit Raid 1 Mirror. Ik weet wat dit betekend. Echter snap ik niet geheel dat ze dit in een pc-prive project stoppen. ik zou eerder zeggen, waarom dan geen Raid 0 zodat men 240GB heeft en wat ik ook veel liever heb.
Nu is mijn vraag is deze controller om te zetten naar Raid 0??
Ik heb gelezen dat in windows je raid 0 kunt simuleren maar dan gaat het juist weer softwarematig.
Eventueel zouden de hardeschijfen tuurlijk ook gewoon los gebruikt kunnen worden door deze direct op de ide poorten te zetten.....

mvg Martin

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 19:30
Ligt natuurlijk aan de raid controller, maar hoogst waarschijnlijk kan het wel.

Weet je ook welke controller erin zit?

---

Verwijderd

Dat zal vast wel kunnen, met als nadeel dat alles op de hdd eraf zal gaan, en dat je wel veel storage ruimte hebt, maar bij het uitvallen van een schijf ben je dus ook weer alles kwijt ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat moet in principe gewoon mogelijk zijn :) Alleen verlies je dan wel de data. Anders moet je even in de handleiding kijken en/of bellen naar Dell support :)

Trouwens:
Echter snap ik niet geheel dat ze dit in een pc-prive project stoppen. ik zou eerder zeggen, waarom dan geen Raid 0 zodat men 240GB heeft en wat ik ook veel liever heb.
Omdat veel mensen de PC gebruiken om mee te typen, mailen, digifoto's opslaan, etc.. Dan is het wel zo fijn om een backup te hebben van alle data in vorm van RAID1 :) Als je een pure spelletjesfreak bent en daarnaast alléén maar surft en de documenten en ontvangen/verzonden mails jou to-taal niet boeien, dan ben je inderdaad beter af met RAID0 :) Kwestie van gebruiksdoel, zegmaar.

Verwijderd

Let wel op, Raid-0 is extra gevoelig voor hardware fouten!!!
Als er 1 kapot gaat ben je al jouw data kwijt!

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp dat Raid 0 zeker gevoeliger is voor fouten.
Is het dan niet gewoon aan te raden als ik deze PC-neem en ik wil gebruik maken van 240GB om gewoon de harddisks apart aan de ide te koppelen ipv via een raid controller?
Hoe gaat eigenlijk het omzetten van een raid controller? via speciale software voor betreffende controller?

Verwijderd

Jah 50% meer kans op dataverliesdan met 1 HD toch? Als er 1 van de 2 mee stopt ben je alles kwijt. Bij raid1 heb je alles nog, kan je doorgaan op de HD die niet kapot is en ff Raid weer compleet maken door ff nieuwe schijf erin te proppen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe gaat eigenlijk het omzetten van een raid controller? via speciale software voor betreffende controller?
Gewoon via de BIOS van die controller :)

gamecreature en mr.ed dat is de topicstarter onderhand ook wel duidelijk hoor ;) Of hij wist het zelfs allang, nog voordat hij het topic opende. Nadruk erop leggen is niet nodig. Daarnaast staat het RAID gebeuren ook gewoon in de FAQ van dit subforum uitgelegd.

• Janoz
  • Laatst online: 20:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 13:29:
Jah 50% meer kans op dataverliesdan met 1 HD toch? Als er 1 van de 2 mee stopt ben je alles kwijt. Bij raid1 heb je alles nog, kan je doorgaan op de HD die niet kapot is en ff Raid weer compleet maken door ff nieuwe schijf erin te proppen
Veel meer zelfs....

Stel de kans dat 1 HD kapot gaat is x. De kans dat de raid0 oplossing 'kapot' gaat is gelijk aan dat HD 1 kapot gaat of HD 2 kapot gaat. Dat komt neer op een kans van x+x=2x. De kans verdubbeld wat dus een stijging van 100% betekend ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 13:29:
De kans op gegevensverlies stijgt bij omzetten van RAID-1 naar RAID-0 met een zeer groot percentage, veel meer dan 100%!
In principe heb je bij RAID-1 geen kans op gegevens verlies door een defecte schijf. Er is namelijk bij het uitvallen hiervan een herstelmogelijkheid, tenzij je het niet door zou hebben of dat beide schijven tegelijk kapot gaan. Bij RAID-0 heb je absoluut geen herstelkans bij het uitvallen van een schijf. En ga er maar vanuit dat een van de schijven een keer crasht!

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dat de kans op gegevens verleis toeneemt dat is nu echt wel duidelijk hoor.
Wat ik in dit topic tevens tussen door vroeg is of dat het dan niet verstandiger/mogelik is de beide harde schijven van elk 120GB gewoon beide apart op een IDE poort te zetten zodat ik de volledige 240GB kan benutten.
Het risico voor Raid 0 wil ik eventueel ook nog wel nemen, van belangrijke dingen maak ik toch backup op CD/DVD.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
Wat ik niet snap is dat er raid 1 op zit, de meesten weten niet eens wat ze moeten doen als er 1 schijf dood gaat.

Verder heb ik 2 80 gig schijven in raid 0 en voor de data die ik niet "kwijt" wil maak ik een tijdelijk backup op een 20 gig schijf en uiteindelijk een definitieve op een CD-R.

Staat de software die meegeleverd wordt ook op cd-rom? Als dat zo is zou ik de zaak gewoon raid 0 maken en opnieuw installeren.

mcb1

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 08:51

FastBunny

Give it the Works !

mcb1 schreef op 04 October 2003 @ 19:28:
Wat ik niet snap is dat er raid 1 op zit, de meesten weten niet eens wat ze moeten doen als er 1 schijf dood gaat.

Verder heb ik 2 80 gig schijven in raid 0 en voor de data die ik niet "kwijt" wil maak ik een tijdelijk backup op een 20 gig schijf en uiteindelijk een definitieve op een CD-R.

Staat de software die meegeleverd wordt ook op cd-rom? Als dat zo is zou ik de zaak gewoon raid 0 maken en opnieuw installeren.
Ga er maar vanuit dat Dell er een tooltje voor meeleverd dat laat zien als er 1 schijf gecrasht is wat je moet doen etc. Net zoiets als de Promise Raid manager voor windows zeg maar.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ja dat lijkt me dus ook omzetten naar Raid 0.
Iemand vertelde hier dat dit via de bios gaat.
Is dit gewoon bij opstarten van de PC en dan effe DEL-ingedrukt houden???
Of ergens anders onder windows? Dus dat het hardware matig word omgezet.

Verder zag ik dat er seriele harddisks inzitten, deze zijn neem ik aan niet op een IDE poort later eventueel aan te sluiten? Als dit zo is dan is de enige optie dus verder om raid 0 toe te passen om de vollegide 240GB te kunnen benutten.

Verwijderd

Topicstarter
De interface bij de harde schijven is SERIAL ATA.
Deze zijn niet op een IDE poort aan te sluiten maar moeten altijd via een aparte controller???
Zit er over te denken om denk ik toch maar die Raid 1 te laten zitten gewoon voor windows te draaien etc dat het lekker snel gaat en veilig.
Kan ik daarnaast altijd nog een andere grote harddisk er bij in hangen voor video/muziek

Verwijderd

Lekker snel in theorie niet. Misschien zelfs wel langzamer. Als het S-ATA is, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat hij ook Raid0 kan, of zelfs JBOD (gewoon als schijfjes onafhankelijk). Ik ken tenminste geen moderne S-ATA controller (en oude S-ATA controllers bestaan niet) die alleen RAID1 kent.

Ikzelf zou ze in JBOD zetten, gewone IDE schijfen in RAID0? Liever niet. Als het nou WD Raptors waren (zoals ik heb)...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:06
Ik kan me niet voorstellen dat deze pc twee schijven heeft van 120 GB en dat 'ie dan verkocht wordt als pc met 120 GB RAID1...
Want 99% van de mensen heeft namelijk geen idee wat er bedoeld wordt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 09:54:
Lekker snel in theorie niet. ...
Wat bedoel je daarmee in theorie? dat het niet snel is? RAID 0/1 lijkt me toch stuk sneller werken dan gewone losse schijven?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 06 October 2003 @ 10:01:
Ik kan me niet voorstellen dat deze pc twee schijven heeft van 120 GB en dat 'ie dan verkocht wordt als pc met 120 GB RAID1...
Want 99% van de mensen heeft namelijk geen idee wat er bedoeld wordt...
Is toch echt zo. Ik heb me er ook over verbaasd. Is een van de configuraties voor PC-Prive van Dell als duurste systeem vootr PC-Prive. Maand eerder zat er een gewone 200GB schijf in.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat heleboel mensen hier ook geen idee van hebben en daar ook helemaal geen behoefte aan hebben. Voordeel is gewoon dat dat ding met name met lezen gewoon een stuk sneller is.

• zetje01
Ja, mits juist geconfigureerd (op ieder kanaal één schijf) leest 'ie dan sneller...
Heb je een linkje? (Want ik denk nog steeds dat het een foutje is...)

Verwijderd

Wat ik bedoel: RAID1 is volgens mij geen flikker sneller dan RAID0. Immers, de data wordt gewoon gelezen en geschreven alsof het EEN schijf was van exact die grootte, de schijven doen beide exact hetzelfde. Als ze nou onafhankelijk van elkaar werkten, en de last verdeelden, zoals bij RAID0, dan zou het groter worden...

• zetje01
Raid1 leest sneller dan zonder raid, want kan van 2 schijven tegelijk lezen (mits ze op een eigen kanaal zitten)

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 06-10-2003 10:10 ]

Verwijderd

sneller door RAID 1?

Anyway, wat vindt je raid controller van het kortstondig uitvallen van één va de twee schijven? Wanneer je bijv. een slecht molexje van je HD aanraakt. Zijn zulke fouten al funest voor je Aray? Daar moest ik vanacht in eens aan denken.. :)

Verwijderd

zetje01 schreef op 06 October 2003 @ 10:10:
Raid1 leest sneller dan zonder raid, want kan van 2 schijven tegelijk lezen (mits ze op een eigen kanaal zitten)
2 schijven waar exact het zelfde op staat inderdaad :?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 06 October 2003 @ 10:06:
Ja, mits juist geconfigureerd (op ieder kanaal één schijf) leest 'ie dan sneller...
Heb je een linkje? (Want ik denk nog steeds dat het een foutje is...)
Heb geen linkje want je hebt een wachtwoord nodig om op die site te komen.
Heb hieronder de configuratie staan:

Model DIMENSION™ 8300
Behuizing Mini Tower
Processor Intel® Pentium® 4 processor 2.8GHz/ 512kb cache
Chipset Intel® 875-P chipset
Systemboard Intel® variant, speciaal design voor Dell Computer
Intern geheugen 512MB Dual Channel DDR 400MHz (2x256)
Harddisk 120GB Serial ATA RAID 1 Mirror [2x120GB 7200rpm drives with DataBurstTM cache]
Floppy ja
DVD of CD rom 16x DVD-ROM 16X DVD-ROM
CD Rewriter 4XDVD+RW
Video 128MB ATI Radeon 9800, TV out, DVI & Dual Monitor
Geluid Soundblaster® Audigy2 5.1 Digital Sound Card
Firewire op de Soundblaster geluidskaart
Modem 56K V.90 PCI Data/Fax/Voice Modem
NIC Geïntegreerde 10/100 netwerkkaart
Speakers ADA 745 Speakers
Monitor Dell E151 FP 15'' FlatPanel no DVI *
Uitbreidingsslots 4x PCI waarvan 2 bezet, 1x AGP is bezet
USB poorten 8 USB 2.0 ports
Vrije bays 2 x 5,25 bay, waarvan 2 bezet, 1x 3,5 bay
Keyboard Multi Media US Keyboard
Muis Logitech Optical 2 button mouse met Scroll Wheel USB
Operating system Microsoft® Windows XP Home NL
Software MS Works 7.0 NL**
Anti virus software Norton AntiVirus 2003 ( with 90 days free updates)

Verwijderd

Van Raid 0 naar 1 of andersom omzetten lukt alleen met dataverlies.
Een omweg is niet zo moeilijk:
- Neem of leen een extra HD die niet groter hoeft te zijn dat het aantal MB's dat je in totaal op schijf hebt opgeslagen. Sluit die op een andere IDE kanaal aan.
- Drive Copy starten vanaf diskette (of bootable CD maken), en de Raid schijven kopiëren naar de extra HD. (Zo backup ik met een verwijsselbare HD met gemidddeld 1 GB / minuut!. Geen tapestreamer meer nodig). ;)
- Raid omzetten bij herstarten.
- Drive Copy starten vanaf diskette (of bootable CD maken), en de extra HD terugkopiëren naar de Raid schijven.

Bij 30GB ben ik zo 1 uurtje bezig.

• zetje01
skippie: Je hebt gelijk, ze leveren RAID1. Nog nooit gezien bij 'consumentensystemen'...
Pagina: 1