Toon posts:

DHCP aan = Internet weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. (misschien kennen jullie me nog van me vorige probleem)

Ik heb 2 PC's.
De ene staat als internet server te draaien.
De andere is de internet client.
ALs ik de DHCP server op de server aan staat, wordt zodra de client PC opnieuw is opgestart een mooi IP mee gegeven aan de client, PRACHTIG, dit is ook de bedoeling, een leuke bijkomstigheid is dan dat internet op de client PC het dan niet doet...
Ik zie wel dat de client PC een ip van de DHCP heeft gekregen, dit is 192.168.0.2
Het ip-adres van de server is 192.168.0.1 met beide als subnetmask 255.255.255.0
het zijn beide XP machines, server is XP pro, client is XP home..
Er is geen firewall actief tussen de 2 PC's wel een firewall naar internet
De opstelling is als volgt:

I-NET --> PC1 (server) --> Switch --> PC2 (client)
De DHCP server die ik geprobeerd heb is van Vicomsoft, dit lijk me wel een goede.

Als jullie meer info nodig hebben zeggen jullie het maar.
Of als jullie ervaringen hebben met de DHCP server hebben die niet goed zijn, of als jullie een betere/goede weten hoor ik het graag

Bij voorbaat dank _/-\o_

Verwijderd

Je moet de client pc wel een dns geven
probeer de dns van de server, hangt er vanaf of hij het dns forward
of probeer anders de op de client pc de dns in te vullen van chello of planet etc
chello : 212.142.28.66
212.142.28.67
en uhh gateway instellen op de client. 192.168.0.1 ?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 12:34 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Je geeft wel de instellingen van IP's en DHCP enzo, maar hoe heb jij de client verteld dat ie via die andere PC naar het internet toe moet? En staat op de server wel ingesteld dat ie de inet verbinding moet delen?

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:22
Geef je met het IP-adres ook een gateway mee aan de PC? Die is volgens mij namelijk ook nodig :) Bovenstaande reakties zijn ook wel het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
de dhcp en dns staan op autom. en delen staat aan en bij die andere staat er een I-net gateway naar PC1, maar niet als hij een IP van de DHCP heeft gekregen

Verwijderd

Wat geeft een ipconfig /all op de DOS prompt aan?

En type ook eens een netstat -rn in. Staat er een 0.0.0.0 route in via je server?

Verwijderd

Topicstarter
als ik die netstat -rn op de server doe krijg ik 1 keer 0.0.0.0, die geeft me chello ip weer bij interface.
Op de client kan ik dat nu ff niet doen ik ben nml. op me werk. en ik kan alleen op de server inloggen
Maar wat is je vermoeden???
ipconfig /all geeft alles gewoon goed aan, behalve geen gateway en dns-server, dit heb ik gisteren al bekeken.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:22
Je zult je DHCP-server zo in moeten stellen dat de gateway meegenomen wordt. Dan weet je PC de 'weg' naar het internet te vinden :)

Verwijderd

Geef onder de eigenschappen van je TCP/IP instellingen bij default gateway het ip adres van je internet client

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 08:38

HellBeast

Oh My GoT!

Yep, duidelijk geval.... Gateway instellen en DNS instellen.

Je kunt trouwens zien of het je DNS is door een internet pagina proberen te openen. Bv. www.nu.nl .

Als je dan links onderin je explorer windows een IP adres ziet. bv. 213.12.142.131 dan is DNS tenminste goed geinstalleerd. Als je geen IP adres ziet, dan moet je nog je DNS invullen.

[ Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 08-10-2003 18:14 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Pagina: 1