Moederbord start op, PC niet

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier een PC met een Asus A7V133 waarvan de processor (Athlon 1000) doorgebrand was. Deze heb ik vervangen door een Duron 1300. Bij het opstarten van de PC wordt de Duron herkend als een Athlon 1300 met 100MHz FSB. Dit komt doordat er nog BIOS 1005 opstaat en pas vanaf de 1007 wordt deze als "Duron 1300" weergegeven.

Het probleem is dat de PC niet opstart (niet van harde schijf, niet van floppy en niet van CD). Het moederbord start goed op, RAM-geheugen en alle IDE-apparaten worden goed herkend, maar dan blijft de PC hangen bij het allerlaatse wat je normaal van het BIOS-opstarten te zien krijgt.

Wat heb ik al geprobeerd:
- BIOS resetten naar fabrieksinstellingen
- PC 15 uur zonder stroom gezet (ook batterij van mobo verwijderd)
- opgestart met enkel floppy aangesloten, geen IDE-apparaten
- opgestart met enkel harde schijf aangeloten

Heeft er iemand nog ideeën om dit probleem aan te pakken? En is er een manier om BIOS te flashen als enkel je moederbord opstart, maar niets meer verder?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

mvds

Totally awesome!

Heb je al auto-detect gedaan van de HD's? Of zeggen dat ie geen HD's heeft en d'r ook niet naar hoeft te zoeken... Even in je bios rommelen dus.

[ Voor 58% gewijzigd door mvds op 03-10-2003 11:30 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

misschien toch ff een bios update fixen? Bij mijn a7n8x kan je bij het opstarten op alt+f2 drukken om in de bios flash utility te komen... misschien werkt dat bij jou ook???

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:55
Waarom flash je de bios niet naar een nieuwere versie?
Ik denk dat dat gewoon het probleem is.
...

Oh, geen boot :-)

Sorry...

Misschien booten met save settings in de bios en zoveel mogelijk uit. (kon je nou de l2 chase uitzetten? dat was het verschil atlon<=>duron geloof ik) Of de rom apart flashen, maar dat kost je veer 15 euro ofzo.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom flash je de bios niet naar een nieuwere versie?
Ik denk dat dat gewoon het probleem is.
...

Oh, geen boot :-)

Sorry...
Waarom postte je dit überhaupt nog mee, in plaats van om gewoon op BackSpace te drukken en opnieuw te beginnen? 8)7 Dat is echt niet nodig, dude ..

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07 23:11
MikeyMan schreef op 03 oktober 2003 @ 11:40:
misschien toch ff een bios update fixen? Bij mijn a7n8x kan je bij het opstarten op alt+f2 drukken om in de bios flash utility te komen... misschien werkt dat bij jou ook???
WimB schreef op 03 oktober 2003 @ 11:26:Het probleem is dat de PC niet opstart (niet van harde schijf, niet van floppy en niet van CD). Het moederbord start goed op, RAM-geheugen en alle IDE-apparaten worden goed herkend, maar dan blijft de PC hangen bij het allerlaatse wat je normaal van het BIOS-opstarten te zien krijgt.

[...]

En is er een manier om BIOS te flashen als enkel je moederbord opstart, maar niets meer verder?
Lees de topicstart nog eens een keer goed door MikeyMan. Zowiezo kan ik aanraden om nooit je bios te flashen als je moederbord instabiel is. Wat als hij nou net vastloopt tijdens het flashen? Als je alleen de processor hebt vervangen dan zou ik kijken of je van een vriend even een andere processor kan lenen. Als het dan wel werkt, dan zou ik de bios flashen, omdat de 1006 support voor de nieuwe Duron's geeft inderdaad. Als een andere processor niet helpt, heeft het IMHO weinig zin om het bios te flashen.

edit:
BalusC was sneller... maar hij heeft ook bijna Cas1.0 he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sperenvanger op 03-10-2003 11:48 . Reden: Traaagg!!! ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SilverMaster, je hebt gelijk, maar wat MikeyMan zegt is in principe mogelijk. Alleen ondersteunt de ouwe A7V133 van de TS het niet ;) Bij modernere mobo's (met een >2Mbit grote BIOS chip) kun je tijdens het booten in plaats van DEL ook op ALT+F2 drukken om in een interne Flash menu te komen. Die leest dan automagisch de BIN van de flop af :)

edit:
Hmm SilverMaster, dat was een reply op ReallyStupidGuy B)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 03-10-2003 11:52 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Je kan natuurlijk wel je BIOS flashen als je denkt dat dat de oplossing is. Er zijn bedrijven en zelfs particulieren die dat voor je doen voor een kleine vergoeding, of je kan een hotswap proberen als je nog iemand met hetzelfde moederbord weet te vinden. Er zijn speciale BIOS flash apparaatjes verkrijgbaar om de chips te flashen, alleen lijkt me dat te duur voor 1 keertje flashen.

Laat hem anders in een PC winkel nakijken, misschien dat er toen je CPU doorbrandde je moederbord het ook niet heeft gehaald. Lijkt me niet iets wat je makkelijk zelf kan oplossen. Tenzij je zeker weet dat het aan het BIOS ligt natuurlijk.

(owjah, je kan natuurlijk ook een 'nieuwe' (oude) CPU lenen :) )

[ Voor 7% gewijzigd door GambitRS op 03-10-2003 12:02 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Sperenvanger
BalusC schreef op 03 October 2003 @ 11:50:
SilverMaster, je hebt gelijk, maar wat MikeyMan zegt is in principe mogelijk. Alleen ondersteunt de ouwe A7V133 van de TS het niet ;) Bij modernere mobo's (met een >2Mbit grote BIOS chip) kun je tijdens het booten in plaats van DEL ook op ALT+F2 drukken om in een interne Flash menu te komen. Die leest dan automagisch de BIN van de flop af :)

edit:
Hmm SilverMaster, dat was een reply op ReallyStupidGuy B)
Door MikeyMan ben ik helemaal in de war geraakt. Hij heeft het over de a7n8x maar de TS heeft dus een "ouwe" A7V133. Als ik de Asus support pagina mag geloven, dan word de Duron 1300 wel ondersteund, alleen vanaf PCB 1.05 met biosversie 1007. Linkje

TS, kijk eerst eens welk revisie moederbord je hebt, en als deze 1.05 of hoger is en je de 1007 bios nog niet hebt, dan verwijs ik graag naar mijn methode in mijn post hierboven.

• WimB
Ik heb al vanalles in mijn BIOS zitten veranderen, maar het probleem blijft hetzelfde. Die ALT+F2 zit er inderdaad niet op.

[edit]
En ik heb de 1.05, dat had ik al nagekeken voor ik een Duron 1300 ging kopen

[ Voor 27% gewijzigd door WimB op 03-10-2003 12:05 ]

• Sperenvanger
De beste oplossing voor dit probleem is denk ik tijdelijk een andere processor regelen die wel door bios versie 1005 word ondersteund.

Eigenlijk is dit de schaduwzijde van de "If it aint broken, dont fix it" manier van werken. Je oude configuratie werkte perfect, dus heb je de bios niet geflashed toen de nieuwe versie uit kwam. Het werkte namelijk goed, en if it aint broken, dont fix it. Vervolgens raakt er iets broken, en vervang je het onderdeel door een nieuwe die enkel ondersteund werd door de nieuwste versie, welke je er in eerste instantie niet op wilde zetten, omdat het niet broken was. Dus nu is het alsnog broken B)

• WimB
Ik ben al aan het rondhoren geweest, maar nergens nog een oude Athlon te vinden :(

Het is trouwens niet zeker of het met een oude Athlon wel werkt. Misschien is er met het doorbranden van de CPU nog iets anders beschadigd, al ziet alles er voor de rest heel gezond uit.

Verwijderd

Hoe is de oude CPU dan doorgebrandt ?

Als alles werkt, maar floppy+HD worden niet gedetecteert, lijkt het er inderdaad op of de southbridge kapot is ja.. :'(

O, heb je de jumper op het moederbord wel op FSB100 gezet ? Als die nog op 133 staat, maar de bios wil naar 100 kan het hele systeem misschien wat vreemde dingen doen.....

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 15:31 ]

• WimB
De jumpers staan op auto detect. Als ik mij niet vergis, komt er net na hetgene waar hij nu blijft hangen: "Verifying DMI Pool data". Dit komt dus nu niet meer. Iemand die hier meer over weet?

Verwijderd

Wat ik al zeg is het enige dat ik kan suggeren, dwing het moederbord met de jumper naar FSB100.

Het punt is dat de Morgan Core tot 12x normaal multipliers instelt. Vanaf 13x (12,5 is er niet geloof ik) moeten de extended multipliers 13-24 worden gebruikt. Dat is 5 bits, dit bord doet 4 bits.

Verder kan de chipset wat bokken als je 133 wilt instellen als 100, dat is 33% lager, ik weet niet of dat vlekkeloos lukt.

Wat ik wel weet, is dat in het verleden, bij het omgekeerde, het vaak voorkwam dat overschakelen van een FSB100-Duron naar een FSB133-Athlon voor mensen betekende dat ze de jumper van auto af moesten halen.

Mijn suggestie is dus om te kijken of dat, andersom dus FSB100 afdwingen, helpt .. ;)

(Bij dat bord schijnt ook de CMOS-clear jumper niet normaal te werken of zelfs afwezig te zijn soms.)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 16:17 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
WimB schreef op 03 October 2003 @ 12:05:
Ik heb al vanalles in mijn BIOS zitten veranderen, maar het probleem blijft hetzelfde. Die ALT+F2 zit er inderdaad niet op.

[edit]
En ik heb de 1.05, dat had ik al nagekeken voor ik een Duron 1300 ging kopen
LET OP ! er is een verschil tussen rev 1.05 en rev 1.05.(punt dus)
check dat ff goed.

ik spreek uit ervaring |:( 8)7 :X

dat ging trouwens over xp suport op de a7v 133 :)

[ Voor 6% gewijzigd door erikdeperik op 03-10-2003 17:25 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

lijkt me dat je plank gewoon dood is, een vriend van mij had dit ook en bij de winkel zeiden ze gewoon dat z'n moederplank dood was :'( ;( 8)7 :r

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
kijk ff op marktplaats.nl
als je handig bentr kan je voor 25 euro een athlon regelen :)

Verwijderd

hey, dat moederboard heeft een RAID controller, die kan je uitzetten door de S.M.A.R.T. te disablelen, als die namelijk aan staat gaat ie staan wachten op signaal van de RAID controller, en als daar dus niks op is aangesloten blijft ie hangen, niet gezegd dat het helpt, maar probeer het ff, mzzls Bart

Verwijderd

waardoor is je athlon doorgevikt eigelijk? als het door de koeling komt is het logisch, maar als ie echt door spanning doorvikt zou ik maar een ander moederboard gaan regelen, hoe dan ook succes !

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 17:50
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 09:10:
hey, dat moederboard heeft een RAID controller, die kan je uitzetten door de S.M.A.R.T. te disablelen, als die namelijk aan staat gaat ie staan wachten op signaal van de RAID controller, en als daar dus niks op is aangesloten blijft ie hangen, niet gezegd dat het helpt, maar probeer het ff, mzzls Bart
Als 'ie bijna vijf maanden lang niks in dit topic post, dan zal het probleem vast opgelost zijn, denk je niet?

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1