Toon posts:

Kleine Win95 _met_ networking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plan is om een oude PC in te richten als MP3 machine. Aangezien het ding in de woonkamer komt te staan mag ie zo weinig mogelijk geluid produceren, dus dingen als floppy, hard of CD rom drives komen er niet in. Hij moet gaan booten via een netwerkkaart met bootrom die een image haalt van een linux server.

Een mooie oplossing zou zijn om de machine onder DOS te laten draaien: klein, stabiel en er zijn goede MP3 players beschikbaar (b.v. mpxplay). Mooier lijkt het me echter om de machine onder Windows te laten draaien, ziet er grafisch beter uit (ik wil een TFT monitor aan de muur hangen) en dan kan ik bijvoorbeeld ook wat Shoutcast streams luisteren met WinAmp.

Het overduidelijke nadeel van een standaard Windows installatie is natuurlijk de omvang. Ik weet dat er initiatieven zijn om Windows 98 te verkleinen (b.v. http://www.litepc.com/98micro.html), maar dan blijft er nog steeds een ruime 40 MB over. De initiatieven om Win 95 te verkleinen zijn wat verder (http://www.tweakers.net/nieuws/28239), en juist daar heb ik nu een aantal vragen over.

Ten eerste: in deze beperkte versie zit geen networking support, en die heb ik uiteraard wel nodig om MP3s van de server te halen. Is dat makkelijk toe te voegen(het control panel zullen ze ongetwijfeld ook weggesloopt hebben, en ik ben niet zo thuis in de filestructuur van Win95 dat ik even de benodigde files handmatig terugzet)? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ten tweede: het moet gaan draaien op een machine met 64Mb ram. Aangezien er geen harddisk in komt is er ook geen ruimte voor een swapfile. Ik weet dat Windows dat niet heel leuk vindt, maar volgens mij werkt het wel, en anders is wat geheugen natuurlijk zo bijgeprikt. Maar als het even kan wil ik die machine wel op elk moment dat ik daar zin in heb gewoon kunnen uitzetten. Dan moet ik als ik hem weer aanzet niet gaan miemelen dat Windows niet goed is afgesloten e.d. Enig idee hoe dit in zijn werk gaat?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

(jarig!)
De tweede vraag kan ik iig wel beantwoorden:
64MB is genoeg voor win95, voor win98 zal het snel te krap worden.

Wat je zegt over dat je em uit wil zetten: niet doen man! Dat windows daarover gaat zeuren komt niet doordat je een pagefile hebt, maar doordat er bestanden geopend zijn en omdat de schrijfcache nog niet geflushed was (die van je HDD, maar ook windows' schrijfcache). Bestanden kunnen bij een "power-cut" echt wel corrupt raken, en als je pech hebt gaat je FAT of je register half naar z'n grootje.

Wat jij wilt, is een standby-mode, een slaapstand of een software-powerknop. De eerste is mogelijk met win95/98, maar niet standaard. Moet voor gehackt worden. De tweede is mogelijk vanaf win2k, geen goeie optie dus voor jou. De laatste is in feite mogelijk met alle windowsen, maar dan moet je moederbord dat wel ondersteunen en moet dus op z'n minst ATX zijn. Als je wel ATX hebt maar geen software-powerknop, kun je natuurlijk een afstandsbeding gebruiken die een shutdown-commando stuurt ;)

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Over dat uitzetten: ik meende me vaag te herinneren dat het mogelijk is om Windows te installeren op de CDROM. Aangezien dat een read-only medium is leek het me mogelijk om ook de imagefile op de server read-only te maken; in dat geval raken er zowieso geen files corrupt als je gewoon op de uit-knop duwt. Of dit uberhaupt aan de praat te krijgen is is een tweede, maar vandaar dit topic :)

Overigens vind ik je suggestie om middels de afstandsbediening een shut-down commando te sturen een heel acceptabele. Uiteraard ben ik zowieso van plan om in mijn luie stoel te blijven zitten...

Ik las nog het een en ander over embedded Windows varianten die ik wellicht zou kunnen gebruiken voor dit projectje. Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor Windows NT 4.0 embedded hebben, aangezien iets als WinAmp niet draait op Windows CE embedded. Maar ondanks verhalen op de microsoft site over "footprints" van 16MB voor een NT embedded variant met networking support (heel acceptabel!) vermoed ik dat het al met al nog behoorlijk zwaar zal worden. Iemand ervaring mee?

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je echt geen gluid (behalve uit je boxen ;)) wilt hebben:
http://www.slimp3.com/
ok hij kost wat geld maar hij doet het perfect - ook shoutcast etc.

Verwijderd

Topicstarter
In één woord: SJIEK! En ik vind iets meer dan 200 EUR nog wel meevallen voor zo'n apparaat. Heb je er zelf een?

• usr-local-dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 16:48:
In één woord: SJIEK! En ik vind iets meer dan 200 EUR nog wel meevallen voor zo'n apparaat. Heb je er zelf een?
Nee maar twee van mijn vrienden wel :(
Ik heb hem gezien en gehoord en hij is MAD gaaf _/-\o_
Een van die gasten zit in Antwerpen en hij luistert de hele dag naar mijn mp3 archief via het net.
Ze komen eerdaags met een wireless versie dan ben je helemaal compleet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ach, dat wireless verhaal is nog niet eens zo belangrijk. Een ethernet-to-wireless bridge heb je er tenslotte zo opgezet. Jammer vind ik wel dat ze geen variant leveren die ze al voor je hebben ingebouwd in een 42 cm (hifi-formaat) behuizing. Ander, voor mij minder belangrijk, minpuntje is dat ie echt alleen MP3 ondersteunt, en volgens mij ook niet firmware-uitbreidbaar is om andere formaten aan te kunnen. Maarja, gebruik van een hardware MP3-decoder heeft weer voordelen ten aanzien van 't geluid :)

Verwijderd

Topicstarter
* schop

Los van het slimp3 verhaal blijf ik geinteresseerd om de mogelijkheid om het PC based te doen met Win 95 / NT embedded. Iemand suggesties?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Een Compactflash type kaartje/USB stick met daarop een windows 9x/NT installatie?

zie hier een voorbeeld (Duur dat wel :)): http://www.litepc.com/eos.html & http://www.embeddingwindows.com/ (Dus dan hoef je zelf niks te klooien)

[ Voor 63% gewijzigd door Illegal_Alien op 08-10-2003 22:52 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Stewie!
  • Laatst online: 23:37

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 09:49:
een 42 cm (hifi-formaat) behuizingMaarja, gebruik van een hardware MP3-decoder heeft weer voordelen ten aanzien van 't geluid :)
19"?

hardware decoder is idd goed, mits dat ding goede kwaliteit is, kan net zo goed een flut ding zijn :)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1