[excel] verwijzing doorvoeren naar volgend blad

Pagina: 1
Acties:
  • 2.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik ben bezig in excel om een sheet te maken, maar ik zit met een probleem waar ik niet verder mee kom.

De werkmap bestaat uit:
Blad 1 een totaalverzicht van alle volgende bladen.

De volgende bladen zij een soort van werkbonnen, waarop per bon bovenaan een omschrijving staat van waar de werkzaamheden hebben plaatsgevonden en daaronder wat er aan besteed is aan inzet (personeel, materieel en leveranties) met hierachter dus bedragen die onderop worden opgeteld tot een totaalbedrag.

Nu wil ik op het totaaloverzicht (blad1) automatisch de omschrijving overnemen van de werkzaamheden met hierachter in een andere kolom de totaalbedragen van alle werkbonnen die vervolgens onderop het totaaloverzicht weer worden opgeteld.

Er moet dus op het totaaloverzicht dus een verwijzing komen naar een bepaalde cel van een ander blad, dat is op zich geen probleem, ware het niet dat het zo'n 200 bladen zijn.

Wat ik dus wil dat ik een verwijzing op het totaalblad kopieer naar een volgende cel , zodanig dat er in de volgende cel wordt verwezen naar dezelfde cel, maar van een volgend blad.

Is er iemand die hier mij mee kan hlepen, aangezien ik weinig zin heb om van die 200 bladen 3 of 4 verwijzing handmatig moet gaan invoeren in het totaaloverzicht.

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

= (sheet 2;A1) zoiets dergelijks en dan doorslepen, zodat hij van sheet 2, sheet 3 maakt etc etc. Dus je gaat op een cel staan je typt =, je klikt op de volgende sheet de cell aan en drukt op enter. En sleep de handel door en voila. Of zie ik het verkeerd?

E-Developing

• mlevd
Dat heb ik uiteraard geprobeerd, maar dan verwijst hij de volgende cel van hetzelfde blad in plaats van naar de dezelfde cel van het volgende blad.

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

hebben de sheets een opeenvolgend nummer, of allemaal een verschillende naam?

E-Developing

• mlevd
Batsies schreef op 03 October 2003 @ 10:34:
hebben de sheets een opeenvolgend nummer, of allemaal een verschillende naam?
Ik heb het totaaloverzicht totaal genoemd en de bladen gaan van blad1 tot en met blad200.

edit:

het moet zijn blad1 tot en met blad200 ipv blad 1 tot en met blad 200

Ik gebruik overigens Excel 2003

[ Voor 20% gewijzigd door mlevd op 03-10-2003 10:51 ]

• mlevd
Zijn er nog excel experts ;)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Geloof het of niet maar die irritante Clippy KAN behalve lastig ook enorm handig zijn....

Zoek eens op: verwijzen naar ander werkblad

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Gebruik INDIRECT ("Returns a reference indicated by a text value").

Maak een kolom aan met cijfertjes 1-200 (zeg: kolom A) en zet in kolom B een formule als
code:
1
=INDIRECT("Blad"&A1&"!X9")
Hier is A1 het volgnummer van het blad en X9 de waarde van de cell op dat blad die je op wilt halen.

Nederlandse vertaling mag je d'r zelf ff bijzoeken :) Mijn gok is "INDIREKT" :D

[ Voor 34% gewijzigd door Rataplan op 05-10-2003 15:03 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nog een tipje....

Als je in Excel een grafiek maakt door eerst een serie getallen te selecteren en vervolgens het grafiek te maken, verschijnt de methode ook automatisch.....

• mlevd
WFvN schreef op 05 October 2003 @ 14:59:
Geloof het of niet maar die irritante Clippy KAN behalve lastig ook enorm handig zijn....

Zoek eens op: verwijzen naar ander werkblad
Ik ben ruim een halve dag bezig geweest om die sheets in elkaar te zetten, ik heb toen bij dit probleem heus de help gebruikt ;)

• mlevd
Rataplan schreef op 05 October 2003 @ 15:01:
Gebruik INDIRECT ("Returns a reference indicated by a text value").

Maak een kolom aan met cijfertjes 1-200 (zeg: kolom A) en zet in kolom B een formule als
code:
1
=INDIRECT("Blad"&A1&"!X9")
Hier is A1 het volgnummer van het blad en X9 de waarde van de cell op dat blad die je op wilt halen.

Nederlandse vertaling mag je d'r zelf ff bijzoeken :) Mijn gok is "INDIREKT" :D
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mijn dank is groot, dit is waarnaar ik op zoek ben.

Het is trouwens gewoon indirect :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

mlevd schreef op 05 October 2003 @ 15:11:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mijn dank is groot, dit is waarnaar ik op zoek ben.

Tja.... of gewoon =blad1!A1

waarbij blad1 dus de naam van het blad is waarnaar verwezen wordt en A1 de cel van dat blad.... echt niet moeilijk te vinden hoor

Heb ik iets verkeerd begrepen uit je startpost? :?

[edit2]
ja dus |:(

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 05-10-2003 15:15 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

mlevd schreef op 05 October 2003 @ 15:11:
(...) dit is waarnaar ik op zoek ben.
Nietes! Het kan nl. nog sneller als je ADDRESS gebruikt ('ADRES', gokken we weer ;)). Dan hoeft de cell-reference niet geparsed te worden B)

Hier komt de tip van WFvN toch bovendrijven: als je INDIRECT in de help opzoekt, navigeer je met twee klikken naar de lijst met "Lookup and reference functions". Voor alle ambitieuze(re) Excel-projecten is kennis van deze functies een must. Lees ze ;)

Oh, en graag gedaan :>
Mensen met een Ajax-icon hebben bij mij toch al een streepje voor :D
* Rataplan is Engelstalige-software-gebruiker-to-the-bone :)

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 05-10-2003 15:26 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• mlevd
WFvN schreef op 05 oktober 2003 @ 15:14:
[...]

Tja.... of gewoon =blad1!A1

waarbij blad1 dus de naam van het blad is waarnaar verwezen wordt en A1 de cel van dat blad.... echt niet moeilijk te vinden hoor

Heb ik iets verkeerd begrepen uit je startpost? :?

[edit2]
ja dus |:(
Inderdaad =blad1!a1 werkt ook goed, maar om dat 200 keer in te voeren voor 3 verschillende cellen, dus 600 keer, ging mij een beetje te ver.
Dat moest makkelijker kunnen.
Pagina: 1