Harde schijf plots onherkenbaar.

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eigenlijk EXACT zelfde probleem als deze post [url] Hardisk foetsie (vaag probleem!!!!)[/url]

Ik heb echter geen 2de pc die deze 80-gig schijf kan analyseren of proberen te lezen.

Diskpatch zou moeten werken.
EDIT: Deze kan dus niets verrichten dat kan helpen.

(Sorry dat ik even refereer naar de post van bvenik, maar het staat er allemaal in in z'n openingspost wat ik ook voorheb).

Is bij mij overigens ook maar voorgevallen toen ik merkte dat opstarten plots zo lang duurde met een zwart scherm vlak voor ie het Win2K opstartschemr toonde. (bootvenster tot aan detectie schijven,.....NIETS......., Win2K opstartscherm)
En dan bleek dat m'n twee partities van deze tweede schijf verdwenen waren.

Het tooltje van Western Digital voor je schijf een Quick Test te laten doen (diagnose te stellen) kon me dit vertellen:
"TEST COMPLETED WITH READ ELEMENT FAILURE"
Klinkt niet al te best.

Iemand suggesties ?

PS: Schijf is 1-maand oud. Ik begin nu echt wel te twijfelen aan WD, mijn vorige is ook nog een jaar oud en reutelt al VELE luider als voorheen en toont soms rare verschijnselen.

[ Voor 27% gewijzigd door Mizitras op 05-10-2003 23:44 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mizitras
  • Niet online
Even bumpe voor het slapengaan.

(M'n vele werk + huidige software met unieke/eenmalige keys had ik graag toch teruggezien.)

Ik heb die schijf ermaar uitgenomen ondertussen en veilig ergens droog/koel opgeborgen, voordat ik er nog iets doms mee probeer, in afwachting wat er nog uit de bus gaat komen hier.

Ik hoop nog op een gulden mirakel eig.; hopelijk iemand ervaring ?

[ Voor 42% gewijzigd door Mizitras op 05-10-2003 23:48 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mizitras
  • Niet online
Blijkbaar kunnen ze in Belgie wel overweg met Datarecovery SOFTWARE maar hebben ze ervoor niet de labo's in de aanbieding staan.
Of toch niet degeen die ik wil aanspreken ervoor. (Of je moet 350 euro over hebben voor een voorinspectie om dat via je mailbox te aanhoren dat je vermoedens correct waren en dat er een hardwarestoring is. Om nog maar te zwijgen dat daarna de kosten oplopen omdat jij toevallig weer zo'n retegrote schijf van 80-gig moest kopen.)

Zelfs NTFS-schijven rekent met duurder aan dan als er partities in FAT(32) opstaan.
(Aangezien NTFS minder gedrefragged is lijkt me nogal aardig dat men ervoor meer aanrekent :-/
Time is money => less time (voor NTFS) equals = less money dacht ik toch? :(

Kent er iemand nog zo'n bedrijf of hobbyist (spelling?) die aan hard disk recovery doet???

Algemeen vraagje:
- Als je je schijf snel ondersteboven draait, hoor je dan ook (de leesknop) iets schuiven/zachtjes tikken. Alsof iets op een scharniertje dat in normale posities boven je platters hangt ook mee beweegt naar onderen toe (nieuwe positie dan).
M'n ander schijf doet dit héél lichtes, maar deze iets luider (minder zacht). (Casing is dan ook anders voor deze schijf, maja).

• Mizitras
  • Niet online
Idee: Als de schijf onder garantie vervalt, wil men dan ook weleens de leesknop vervangen ?
Of toch maar een nieuwe schijf kopen/krijgen van de winkelier/WD ?

Wat een trieste week seg :'(

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 07:18

Nick Name

SinFest!

Mizitras schreef op 05 October 2003 @ 23:53:
Idee: Als de schijf onder garantie vervalt, wil men dan ook weleens de leesknop vervangen ?
Of toch maar een nieuwe schijf kopen/krijgen van de winkelier/WD ?

Wat een trieste week seg :'(
Garantie van hdd's (maar ook scanners/printers/etc, etc...) is vaak vervanging van het product door een nieuw of een refurbished exemplaar. Garantie is in het geval van hdd's (helaas) niet hetzelfde als reparatie. Daar staat dan weer tegenover dat je nu sneller een werkend exemplaar zal krijgen...

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum wat je zou kunnen doen mbt datarecovery. Meer kunnen we niet voor jou doen.

• Mizitras
  • Niet online
Wel, als het dan toch een help moge weze voor andere mensen die ook NU of binnenkort dit voorval zullen hebben en hopelijk hierop stuiten, heb ik hen als 'oplossing' dit mee te geven:

- Relativeer de data. Misschien heb je nog wat zaken hier en daar veilig, of heb je ze onlangs van je schijf verwijdert (via software herroepen?)
- Niet paniekeren !
- Divxjes, avi's, je 'legale' software. Daar geraak je wel terug aan.

Voor degeen die echt verder willen:
- Zolang je schijf zelf nog geen 'vreemd' geluid maakt. Kan je nog voortzoeken ahv recovery programma's of disktools van HD-producenten zelf.
Geheel op eigen risico. We gaan er gewoon van uit dat er geen datalayers op de platters hardhandig worden aangeraakt. (Meestal dus met de headcrash of een zware 'stuiter' op de grond bv ;)
- Uiteindelijk kan je een bedrijf inschakelen om je data terug te halen.
DIt forensisch data-recovery labo dat je zal aanspreken zal voor jou mirakelen verrichten als het belangrijk is. Het zal een financiële ramp zijn als het maar gaat om onbelangrijke zaken die niet van inkomens/sterk emotioneel/waardebelang zijn.

"Vogon international" is zo'n bedrijf. Vele andere bedrijven die het goedkoper doen moeten hun materiaal ook naar hun labo sturen. -> Komt je uiteindelijke toch duurder uit :-/

Prijzen variëren van 150 euro MINIMAAL tot een fixe 1500 EURO (waarvoor je volledige SCSI RAID systeem van wordt onderzocht en gefixt.)

Als er nog mensen zijn die bedrijven kennen die aan datarecovery doen of fysische basis met schijven, aub zo snel mogelijk laten weten.

En om af te ronden met dit sporadisch probleem dat op GOT.net is gepost:
Noch voor dit probleem, wat nagenoeg identiek is aan dat van BVENNIK -die ik overigens heb kunnen contacteren- is er een andere oplossing dan het voorval te vergeten en RMA te doen OF via een labo pak geld uit te geven en schijfgegevens laten recoveren. (Goede resultaten meestal)

PS: Als ik desnoods wat 'ervaring' nu met internet links naar programma's, bedrijven, etc mag 'doneren' voor in de Opslagmedia en I/O Controllers FAQ, wil ik best wat tijd in steken. Er zijn ook namelijk niet zoveel handige oude topics die over fysische problemen handelen met schijven die ook daadwerkelijk tot een goed eind zijn gekomen zonder gewoon een RMA aan te vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mizitras op 07-10-2003 23:05 ]

Pagina: 1